• 0

Opstarten 3D visualisatie bureau

Hallo allemaal,

 

Ik werk parttime bij een klein ingenieursbureau. Bij dat ingenieursbureau heb ik verschillende functies waaronder 3D visualisatie van ontworpen producten.

Omdat het 3D visualiseren (3D modellen tekenen, animaties maken, enz.) mij goed af gaat, wil ik dit ook graag voor mezelf gaan doen als eenmanszaak met als uiteindelijk doel dat ik hiervan kan leven.

Nu ben ik aan het nadenken over hoe ik dat zal gaan aanpakken. Ik denk dat het noodzakelijk is dat ik een portfolio opbouw. Maar voor een portfolio heb je opdrachten (klanten) nodig en die krijg je volgens mij juist door een mooie portfolio (is dat zo?).

Hoe begin ik nu zonder echte portfolio? Moet ik gewoon zelf een aantal dingen tekenen en die op een website zetten? Of kan ik potentiele klanten benaderen en gewoon eerlijk zeggen dat ik net begonnen ben en nog niet veel kan laten zien? En dat ik daarom voor een mooie prijs een opdracht kan uitvoeren?

 

Hoe kan ik dat nu het beste aanpakken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je start zijn er altijd wel 1 of meer kip-ei situaties.

 

Degene die jij beschrijft (portfolio) lijkt me overkomelijk:

 

- Je hebt in loondienst reeds 3d visualisaties gemaakt, kun je die niet gebruiken?

- Je kunt natuurlijk altijd een aantal concept visualisaties maken (relevant voor de branche waarop je je wil richten) en die aan je portfolio toevoegen.

 

Hoe begin ik nu zonder echte portfolio? Moet ik gewoon zelf een aantal dingen tekenen en die op een website zetten? Of kan ik potentiele klanten benaderen en gewoon eerlijk zeggen dat ik net begonnen ben en nog niet veel kan laten zien? En dat ik daarom voor een mooie prijs een opdracht kan uitvoeren?

 

Hoe kan ik dat nu het beste aanpakken?

 

Als ik dit lees denk ik dat je sowieso nog eens goed moet nadenken over je marketing en verkoop.

 

Omdat het 3D visualiseren (3D modellen tekenen, animaties maken, enz.) mij goed af gaat, wil ik dit ook graag voor mezelf gaan doen als eenmanszaak met als uiteindelijk doel dat ik hiervan kan leven.

 

Zoals je zelf al ondervind is dit niet voldoende en zul je uit moeten zoeken of naast de klanten-issue het ondernemerschap bij je past.

 

Succes!

 

Alle info voor startende ZZP'ers: www.zzperworden.info

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reacties.

 

Ik werk op dit moment parttime bij een bedrijf omdat ik daarnaast ook zelf een klein bedrijfje heb (ik importeer een product uit Duitsland en zet dat op de Nederlandse markt). Dat weet mijn werkgever ook (hij is zelfs een van mijn klanten) dus dat is geen probleem. Hij weet alleen niet dat ik het liefst helemaal voor mezelf verder ga.

 

Ik ben op de eerste plaats een creatief persoon en misschien geen hele goede ondernemer (alhoewel, als importeur is het me wel redelijk gelukt). Maar ik wil graag proberen om met 3D visualisatie iets op te zetten.

Ik denk nu inderdaad ook dat ik dus gewoon voorbeelden moet maken die ik kan laten zien.

Link naar reactie
  • 0

Op HL loopt nog iemand rond die zelfstandig aan 3D viz doet, Martin Halbersma. Misschien kun je even contact opnemen met hem en vragen of hij wat ervaringen wil uitwisselen?

 

Verder bouw je gewoon een portfolio met persoonlijk werk. Het interesseert potentiele klanten geen bal of jij daar voor betaald krijgt, als het maar goed is. Het enige wat je niet hebt, zijn referenties maar misschien kun je aan je huidige werkgever vragen of hij een referentie wil afgeven?

 

Wat Frans bedoeld is, of jij geen concurrentiebeding in je contract hebt staan. Aangezien je in dezelfde branch wil gaan ondernemer, kan ik me voorstellen dat je werkgever daar niet zo happig op.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tip.

 

Het bedrijf waar ik werk zit niet in de 3D branch. Het 3D werk wat ik daar doe is meer bedoeld om prototypes te maken (3D printen) en om onze producten te presenteren. Wij doen geen 3D tekenwerk voor anderen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tip.

 

Het bedrijf waar ik werk zit niet in de 3D branch. Het 3D werk wat ik daar doe is meer bedoeld om prototypes te maken (3D printen) en om onze producten te presenteren. Wij doen geen 3D tekenwerk voor anderen.

 

Wat voor producten/diensten wil je gaan aanbieden? Je hebt het ook over animaties, heb je daar al wat dingen van die in je portfolio kunnen? En puur uit interesse, met welke software werk je? (ik heb een paar jaar 3D werk gedaan voor buitenlandse opdrachtgevers, vandaar de interesse :) )

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het 3d tekenwerk doe ik voornamelijk met Rhinoceros 4.0 en met Vray for Rhino.

Daarnaast maak ik de 3d modellen interactief met Unity3d pro. Je kunt dan bijvoorbeeld als het ware om het model heen lopen of bepaalde delen verwijderen met een muisklik.

Link naar reactie
  • 0

Wat belangrijk is, is dat je voor jezelf vaststelt wat je precies in 3D wilt gaan doen. Wil je alleen Arist Impressions maken (visualisaties voor de woningbouw), wil je alleen animaties maken voor tv reclames? Alleen product animaties of visualisaties of alleen 3D modellen bedoelt om te printen? Of misschien allemaal? 3D is namelijk (zoals je zelf misschien ook wel weer) een erg breed onderwerp waarmee je veel kanten op kunt. Door voor jezelf vast te stellen wat je precies wilt gaan doen kun je een duidelijker beeld krijgen op welke doelgroepen je je wilt gaan richten. En het is niet erg je op meerdere disciplines te richten, zolang je dit maar wel waar kunt maken naar je klanten.

 

Wat dat laatste betreft: uit mijn ervaring blijkt dat een goed portfolio erg belangrijk is. Potentiële klanten kijken hier toch naar, ze willen immers weten welke kwaliteit zij kunnen verwachten.

 

En inderdaad goed nadenken over je marketing. Hoe wil je zorgen dat klanten je kunnen vinden? En vooral dat ze voor jou gaan kiezen? Het geeft trouwens niet dat je net begint, en ik zou hier ook gewoon eerlijk over zijn. Eerlijkheid geeft vertrouwen.

 

Ik wens je in ieder geval veel succes met je plannen.

3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau

3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties

http://www.3dinyourhands.nl

Link naar reactie
  • 0

Over eventuele onenigheid met je huidige werkgever, is inprincipe niet van toepassing als je direct fulltime voor jezelf aan de slag gaat. Uiteraard mag iederen voor zichzelf beginnen en daar mag een werkgever geen belemmering qua contracten en dergelijke in zijn.

 

Wel als je ook nog in dienst bent van dit bedrijf en ondertussen als zzp'ers aan de slag gaat. Je doelgroep is waarschijnlijk hetzelfde en ook je werkzaamheden zijn (gedeeltelijk) hetzelfde. Het kan dus zo maar zijn dat klanten van je baas uit zichzelf naar jouw toe gaan maar ook dat jij zelf klanten overneemt. Hier gaat je baas uiteraard niet blij mee zijn. Als het concurrentiebeding in je contract is opgenomen, zal ik toch oppassen als ik jou was. Hier kunnen juridische stappen mee worden genomen en uiteraard sta jij dan in het ongelijk en ben je wellicht je baan kwijt. Dit in het ergste geval natuurlijk, maar het zou zo maar kunnen.

 

Een portfolio is in jou geval denk ik inderdaad handig. Wel raad ik af om hier werk in te verwerken van het werk dat je hebt gemaakt bij je huidige werkgever. Zorg echt voor een geheel eigen portfolio dat los staat van je huidige baan.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Over eventuele onenigheid met je huidige werkgever, is inprincipe niet van toepassing als je direct fulltime voor jezelf aan de slag gaat. Uiteraard mag iederen voor zichzelf beginnen en daar mag een werkgever geen belemmering qua contracten en dergelijke in zijn.

 

Dat is wel erg naief, een concurrentie beding is juist ook bedoeld voor na je dienstverband evenals een geheimhoudingsbeding.

Alle info voor startende ZZP'ers: www.zzperworden.info

Link naar reactie
  • 0

Niet alles wat een werkgever in het concurrentiebeding zet is terecht en passend, en dus staat die persoon dan ook niet altijd in zijn recht.

 

(Voorbeeld)Sommige zetten er namelijk in om, als je bij hun weg gaat, dan mag je niet bij de concurrent gaan werken. Dan heb jij bijvoorbeeld jarenlang gestudeerd voor webdesigner (ik noem maar wat), je gaat aan het werk bij een bedrijf om vervolgens naar een paar jaar met het idee te komen om bij een andere te gaan werken. Wat logisch is dat deze een concurrent is van je dan nog huidige werkgever. Volgens je huidige werkgever mag je dan niet bij dat bedrijf of ieder andere concurrent aan het werk gaan? Dat zou ff mooi zijn.. jarenlang aan het studeren om vervolgens maar bij 1 bedrijf aan de slag te mogen.

 

Bij zoiets trekt die werkgever dan echt aan het kortste eind. Dit is onredelijk en dus niet rechtsgeldig.

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk kan er niet verboden worden om in je branche actief te zijn, echter je kunt niet we weren niet wat de TSzonder meer in dezelfde regio/relatiekring aan de slag, of ander afgebakend terrein dat schade kan opleveren voor je werkgever. In dit geval wordt het wel speculatief, we weren immers niet wat voor beding ts heeft.

Alle info voor startende ZZP'ers: www.zzperworden.info

Link naar reactie
  • 0

Klopt. Vandaar dat ik meerdere voorbeelden en opties gaf. Het is uiteraard afhankelijk wat in zijn contract staat maar ook in hoeverre dit redelijk is en dus eventueel geldig of niet. Sowieso altijd dit soort stappen nemen door je werkgever op de hoogte te stellen en overleggen en eventueel een contract hiervoor laten opstellen.

Link naar reactie
  • 0

 

Een portfolio is in jou geval denk ik inderdaad handig. Wel raad ik af om hier werk in te verwerken van het werk dat je hebt gemaakt bij je huidige werkgever. Zorg echt voor een geheel eigen portfolio dat los staat van je huidige baan.

 

 

Waarom raad je dat af? Een portfolio is niet meer dan een visueel cv. Het laat zien wat jij kan. Als je een visualisatie van een woning hebt gemaakt in dienst van je (ex) werkgever, dan laat dit toch alsnog jouw kunde zien?

 

Als je overigens materiaal wilt gebruiken wat je gemaakt hebt in dienstverband, dan moet je hier uiteraard wel toestemming voor vragen. Dat is niet alleen netjes, maar het voorkomt ook eventuele problemen.

3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau

3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties

http://www.3dinyourhands.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.