• 0

Materiaalkosten, inkopen doen voor de opdrachtgever

Hallo beste lezers,

 

Sinds kort geef ik voor een nieuwe opdrachtgever een korte creatieve cursus aan kinderen. De opdrachten die deze kinderen moeten uitvoeren verzin ik zelf en de afspraak die we hierover hebben is dat ik de materialen zelf inkoop en de materiaalkosten aan het einde van de lessen op de factuur zet.

Nu hoorde ik van een goede vriend dat het normaal is 15% meer te rekenen dan de werkelijk gemaakte materiaalkosten. Dit omdat het je ook tijd en moeite kost om de materialen in te kopen.

Dit zou natuurlijk erg fijn zijn! Maar klopt dit wel? Ik kan er nl nergens iets over vinden.. En zo ja, hoe noem ik deze 15% dan op de factuur?

Alvast bedankt!

 

Groeten,

Wietske

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is in onze branch inderdaad normaal een percentage op je geleverde materialen te zetten. Of dit overal zo is durf ik niet te zeggen. Het is inderdaad zo dat je kosten maakt om materialen bijeen te verzamelen (bellen/tijd om te bestellen, kosten voor afhalen enz). Ik denk dat je zelf moet kijken wat de kosten zijn en welk percentage je dus hanteerd.

 

Ik zou niet een percentage vermelden, maar gewoon de stuksprijs incl. het percentage vermelden, maar dat is mijn mening.

Link naar reactie
  • 0

Je bent helemaal vrij om dat in te vullen zoals jij wilt. Er is geen wettelijke regel voor zoiets namelijk. Je kunt extra uren in rekening brengen, maar je kunt dit ook verrekenen in de materiaalkosten. En hoeveel dat dan wordt is helemaal aan jou. En het is gewoon toegestaan.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Je kunt inderdaad kiezen voor 2 verrekeningsmethodes:

1) Je uren die je me de inkoop bezig bent doorberekenen en dan de inkoopsprijzen zonder opslag op je factuur vermelden.

2) Een bepaald opslagpercentage berekenen waarin je tijdsinspanning en het inkooprisico verrekend zijn.

 

Normaal gesproken zou je van te voren met je opdrachtgever moeten afspreken welke methode je gebruikt.

 

Let er wel op dat je bij de 2e methode het inkooprisico goed inschat: b.v. stel je koopt de verkeerde materialen in of je laat deze kapot vallen tijdens het vervoer - moet je dan voor eigen kosten nieuwe kopen?

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

15% toeslag op materiaalkosten vind ik op zich niet veel.

Maar het hangt volgens mij ook wat van het totaalplaatje af:

 

Voorbeeld A:

Cursuskosten € 1000,-

Materiaalkosten € 50,-

 

Voorbeeld B:

Cursuskosten € 250,-

Materiaalkosten € 100,-

 

Bij voorbeeld A zou ik geen toeslag op materiaalkosten rekenen, bij voorbeeld B wel.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.