• 0

Boeken van Kleine Ondernemersregeling

Ik heb even rondgekeken op het forum over hoe ik de Kleine Ondernemersregeling zou moeten boeken in mijn administratie. Ik heb het volgende uitgevoerd.

 

Even voor mijn gemak, ik heb het fictieve bedrag van 1200 EURO aan KOR ontvangen.

 

Mijn boeking heeft geresulteerd in:

Rekening: Opbrengsten KOR

Tegenrekening: Afdrachten BTW

Credit: 1200 EURO

 

Dit zorgt voor een tegenboeking in (gaat automatisch in osFinancials als ik voor "Balans" kies):

Rekening: Afdrachten BTW

Tegenrekening: Verschil memoriaal

Debet: 1200 EURO

 

Klopt het dan dat bij de tegenboeking op de BTW Afdracht rekening het KOR Bedrag aan de debet kant staat? Dit is namelijk niet geheel mijn verwachting. Het af te dragen BTW bedrag wordt hierdoor hoger, hetgeen ik niet verwacht.

 

Het zou prettig zijn als iemand kan bevestigen of dit goed heb geboekt in mijn administratie. Met name de tegenboeking heb ik mijn twijfels over.

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mark,

 

De boekingen gaan denk ik niet helemaal goed. Je hebt overigens geen BTW ontvangen; je hoeft een BTW-bedrag niet te betalen bij gebruik maken van de KOR.

 

Normaliter zal de te betalen BTW staan op een rekening als Te betalen BTW (credit)

Eventueel te vorderen BTW (mag je niet verrekenen bij gebruik van de KOR) zal staan op Te vorderen BTW (debet)

 

De boeking wordt dan:

Te betalen BTW debiteren

Te vorderen BTW crediteren

Een rekening Opbrengst KOR of Incidentele bate oid crediteren voor het saldo van de BTW rekeningen

 

Indien je werkt met een rekening Verschil memoriaal moet je dus de 3 regels telkens tegenboeken met deze rekening; daarna moet het saldo van de verschillenrekening nihil zijn.

 

John

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed lees, komt er debet bij BTW 1200 te staan

en credit bij opbrengsten KOR 1200

(de tussenrekening verschil memoriaal staat een bedrag zowel debet als credit, dus geeft geen saldo)

 

Dat lijkt me helemaal goed.

 

Maar hoe je erbij dat het af te dragen BTW bedrag daardoor hoger wordt? KOR pas je alleen toe als je een afdrachtsverplichting hebt, afdrachtsverplichtingen staan credit op de balans dus een debetboeking verminderd de verplichting.

 

PS ik weet niet precies hoe je pakket werkt en of er extra kopelingen moeten worden eegenomen om de BTW aangifte goed te verwerken.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 1

Als je 1.200 euro terugkrijgt omdat je die in 2011 hebt afgedragen, behoort dit bedrag op je beginbalans van 2012 te staan (wellicht onder de rekening 'btw afdrachten' of 'btw suppleties').

 

De ontvangst zou dan moeten zijn (denk ik):

bank - debet - 1.200

btw-suppleties - credit - 1.200

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.