• 0

Lastige journaalpost

Wie kan mij helpen met het inboeken van de volgende situatie:

 

Voorraad eind 2010: 4035

 

Inkoop voorraad 2011: 3000

Opbrengst omzet 2011: 27000

 

Voorraad eind 2011: 1000

 

Welke journaalpost moet ik maken om van 4035 1000 te maken om mijn balans van 2011 kloppend te maken?

 

Thanks

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, een beetje lastige vraag omdat er eigenlijk te weinig informatie wordt gegeven.

 

Van de inkopen in de loop van het jaar moet zijn geboekt (of wordt thans geboekt)

Voorraad 3000

Aan Crediteuren (of Bank) 3000

 

Van de verkopen in de loop van het jaar moet zijn geboekt (of wordt thans geboekt)

Debiteuren (of Bank) 27000

Aan Voorraad 27000

In dit geval wordt de rekening Voorraad dus gebruikt als een gemengde rekening (er staat een stuk resultaat en een stuk balans op). Het saldo van de rekening bedraagt C 19.965 (D 4035 + D 3000 - C 27000)

 

Het eindsaldo van de rekening moet worden D 1.000 (balanswaarde voorraad) dus moet de rekening worden gedebiteerd voor 20.965; waartegenover een rekening brutowinst verkopen (in de res.rek.) wordt gecrediteerd voor 20.965.

 

John

 

 

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Wie kan mij helpen met het inboeken van de volgende situatie:

 

Voorraad eind 2010: 4035

 

Inkoop voorraad 2011: 3000

Opbrengst omzet 2011: 27000

 

Voorraad eind 2011: 1000

 

Welke journaalpost moet ik maken om van 4035 1000 te maken om mijn balans van 2011 kloppend te maken?

 

Dat is niet heel ingewikkeld. De voorraad moet gecrediteerd worden.

In het resultaat gaat het naar de rekening waarop je tot nu toe waarschinlijke je inkopen hebt geboekt, ik weet niet of dat de rekening "inkoop voorraad" is maar daar ga ik dan maar even vanuit.

 

4035 - 1000 = 3.035

 

Inkoop voorraad 3.035

aan Voorraad 3035

 

als het goed is staat er dan op de rekening inkoop voorraad 3000 + 3035 = 6035 de totale inkoopkosten waarmee je 27.000 euro omzet hebt gehaald. op zich is de omzet dus niet relevant voor de bepaling van je voorraad

 

de methode die ecofin beschrijft is er vooral 1 uit de theorieboekjes maar in de praktijk vrij ongebruikelijk om zo toe te passen en ook niet handig omdat dit niet aansluit bij de vragen voor de ib winst uit onderneming aangifte

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Roel,

 

Ben het niet met je eens dat mijn oplossing voornamelijk een theoretische is; zie mijn premisse dat er in feite te weinig is gegeven en dat ik er van uitgegaan ben dat sprake is van een gemengde rekening. Als die premisse correct is, is het saldo per einde boekjaar geen D 4.035 meer maar C 19.965.

 

Als vragensteller zelf al aangeeft dat de omzet 27.000 bedraagt en de brutowinst (door ons berekend) uitkomt op 20.965 laat zich gemakkelijk raden dat de inkoopprijs 6.035 moet zijn geweest.; dus is derhalve de aansluiting naar de ib gegevens snel en eenvoudig te vinden.

Overigens een "theoretische" discussie want we komen op hetzelfde resultaat.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

De vraag was (simpel uitgedrukt dan):

“Ik heb 4K (begin)voorraad op papier, maar de echte (eind)voorraad is 1K. Wat moet ik boeken?”

 

Het antwoord heeft Roel al gegeven:

“Je moet de voorraad crediteren met 3K (en de kostprijzen/inkoopkosten debiteren).”

Zo simpel is het (zowel in de praktijk als in theorie overigens).

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn resultaat voor de memoriaalboeking voorraad was:

27000- 3000= 24000.

 

Na de memoriaalboeking is mijn resultaat:

27000- 6035= 20965.

 

De boeking die ik heb gemaakt is:

 

Inkoop voorraad ( resultaat) 3035

aan/ Voorraad ( balans) 3035

 

Kan iemand mij bevestigen of ik het nu goed heb gedaan?

Bedankt voor jullie antwoorden!

Link naar reactie
  • 0

Wie kan mij helpen met het inboeken van de volgende situatie:

 

Voorraad eind 2010: 4035

 

Inkoop voorraad 2011: 3000

Opbrengst omzet 2011: 27000

 

Voorraad eind 2011: 1000

 

Welke journaalpost moet ik maken om van 4035 1000 te maken om mijn balans van 2011 kloppend te maken?

 

Thanks

 

Er vanuit gaande dat je omzet excl. btw is vandaar dat ik bij onderstaand 19% hanteer

 

Inkopen:

 

Voorraad 3000

Te ontvangen/betaalde btw 570

Aan bank/crediteuren 3570

 

Verkopen:

 

Debiteuren/kas 32130

Aan Opbrengst verkopen 27000

Inkoopwaarde verkopen 6035

Aan Voorraad 6035

Aan ontvangen/af te dragen btw 5130

Link naar reactie
  • 0

als het goed is staat er dan op de rekening inkoop voorraad 3000 + 3035 = 6035 de totale inkoopkosten.........

 

Mag dat echt zomaar?

Moet men sowiesie ook geen bewijs hebben van een "aankoop" voor 3000, wanneer dat zo’n bedrag is?

 

Of is de 3000 al een deel van de 3035 en vraagt TS wat te doen met de 35 ????

 

Edit: mijn reactie hoort na post #4

 

Link naar reactie
  • 0

De boeking die ik heb gemaakt is:

 

Inkoop voorraad ( resultaat) 3035

aan/ Voorraad ( balans) 3035

 

Kan iemand mij bevestigen of ik het nu goed heb gedaan?

Bedankt voor jullie antwoorden!

 

dat is een prima boeking in lijn met wat ik schreef..

Link naar reactie
  • 0

Tja, een beetje lastige vraag omdat er eigenlijk te weinig informatie wordt gegeven.

 

Van de inkopen in de loop van het jaar moet zijn geboekt (of wordt thans geboekt)

Voorraad 3000

Aan Crediteuren (of Bank) 3000

 

Van de verkopen in de loop van het jaar moet zijn geboekt (of wordt thans geboekt)

Debiteuren (of Bank) 27000

Aan Voorraad 27000

In dit geval wordt de rekening Voorraad dus gebruikt als een gemengde rekening (er staat een stuk resultaat en een stuk balans op). Het saldo van de rekening bedraagt C 19.965 (D 4035 + D 3000 - C 27000)

 

Het eindsaldo van de rekening moet worden D 1.000 (balanswaarde voorraad) dus moet de rekening worden gedebiteerd voor 20.965; waartegenover een rekening brutowinst verkopen (in de res.rek.) wordt gecrediteerd voor 20.965.

 

John

 

 

 

Gegeven is dat 27000 de omzet is, niet de inkoopwaarde, dus ben bang dat je 2e journaalpost niet klopt ;)

Link naar reactie
  • 0

Tja, een beetje lastige vraag omdat er eigenlijk te weinig informatie wordt gegeven.

 

Van de inkopen in de loop van het jaar moet zijn geboekt (of wordt thans geboekt)

Voorraad 3000

Aan Crediteuren (of Bank) 3000

 

Van de verkopen in de loop van het jaar moet zijn geboekt (of wordt thans geboekt)

Debiteuren (of Bank) 27000

Aan Voorraad 27000

In dit geval wordt de rekening Voorraad dus gebruikt als een gemengde rekening (er staat een stuk resultaat en een stuk balans op). Het saldo van de rekening bedraagt C 19.965 (D 4035 + D 3000 - C 27000)

 

Het eindsaldo van de rekening moet worden D 1.000 (balanswaarde voorraad) dus moet de rekening worden gedebiteerd voor 20.965; waartegenover een rekening brutowinst verkopen (in de res.rek.) wordt gecrediteerd voor 20.965.

 

John

 

 

 

Gegeven is dat 27000 de omzet is, niet de inkoopwaarde, dus ben bang dat je 2e journaalpost niet klopt ;)

Excuus, ik lees nu dat je het als gem. rek. bedoelde

Link naar reactie
  • 0

als het goed is staat er dan op de rekening inkoop voorraad 3000 + 3035 = 6035 de totale inkoopkosten.........

 

Mag dat echt zomaar?

Moet men sowiesie ook geen bewijs hebben van een "aankoop" voor 3000, wanneer dat zo’n bedrag is?

 

nee niet zomaar uiteraard moeten er inkoopfacturen of inkoopverklaringen zijn voor die 3000 euro inkopen

maar het is een heel gebruikelijk dat kleine ondernemingen geen uitgebreidde voorraadadministratie bijhouden gedurende het jaar en dat de eindvoorraad word bepaald uit voorraadtelling en dat met behulp van onderstaande formule de inkoopwaarde omzet word bepaald

 

begin voorraad + inkopen - eindvoorraad = inkoopwaarde omzet

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.