• 0

direct een boete van 3600 euro

Fysieke belasting is één van de arbeidsrisico’s

waarop de Inspectie SZW streng

controleert. Het zwaartepunt van de inspecties ligt op het controleren van het

juiste gebruik van hulpmiddelen, aangezien hulpmiddelen de meeste problemen

kunnen voorkomen.

Als u niet de juiste hulpmiddelen aan uw werknemers beschikbaar stelt, of als uw

werknemers hier niet op de juiste manier gebruik van maken, dan riskeert u een

waarschuwing of een sanctie.

 

Vanaf 1 september dit jaar wordt er niet meer gewaarschuwd maar wordt direct een boete opgelegd van 3600 euro bij het constateren van een overtreding. Fysieke belasting wordt dan even zwaar aangerekend als het valgevaar door het ontbreken van een valbescherming. Het is ingegeven door de wens van de nationale overheid om mensen ook als ze ouder worden nog in het arbeidsproces te kunnen laten deelnemen. Navraag leerde dat dit geldt voor alle branches waar fysieke belasting plaatsvindt. Ook zzpers vallen er onder.

Dit is bekend gemaakt op 12 juni 2012 op de dag "gezond werken in de bouw"

 

Wij waren hier aanwezig op uitdrukkelijk verzoek van de inspectie om het gebruik van ons product aan de doelgroep te tonen. Uit de reacties konden we afleiden dat er een serieuze inzet is vanuit de werkgevers om werk te gaan maken van het inzetten en gebruik van de beschikbare hulpmiddelen. Tot op heden was dit altijd een proces van wikken en wegen geweest: Als ik een (duur) hulpmiddel aanschaf wil mijn personeel het dan wel gebruiken? Ben ik niet duurder als mijn concurrent als ik wel hulpmiddelen inzet? Deze vragen zijn er nu niet meer.

Ook de opdrachtgever zal onder (financiele) druk worden gezet om de opdrachten fysiek veilig te laten uitvoeren. (Dit heeft afgelopen jaar al plaatsgevonden bij de woningbouwcorporaties)

 

De regel wat betreft tillen is heel simpel: één man maximaal 25 kilo. twee man maximaal 50 kilo. Daarboven moet een hulpmiddel gebruikt worden. Zo niet: geen excuus maar een boete.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat zal een impuls aan je verkoop geven.

 

(als de controle goed genoeg is)

Ja en het zal de druk op de uitkeringspotten enorm doen afnemen. Het zal ook het werken plezieriger maken denk ik.

 

De controle zal waarschijnlijk ook voor een deel bestaan uit het melden van oneerlijke concurrentie. Als een bedrijf duurder werkt door het gebruik van hulpmiddelen zal hij een concurrent die dat niet doet waarschijnlijk wel op het matje laten komen.

Overigens denk ik dat je door het gebruik van hulpmiddelen zelfs goedkoper kunt gaan werken. Als je nu met twee man op stap moet om iets van bijvoorbeeld 30 kilogram of meer te gaan plaatsen of bezorgen, kun je het met ons product in je eentje doen. ('tis wel niet zo gezellig maar ja.)

Link naar reactie
  • 0

Zegt de wet ook hoe hoog je iets mag optillen? Ik kan in m'n eentje wel verantwoord 50kg een centimeter omhoog tillen, maar dat mag dan ook niet?

 

nee ook niet

 

overigens over hoogte gesproken: tillen mag tussen enkel en schouderhoogte. Daarbuiten loopt het lichaam en portemonaie ook een risisco

Link naar reactie
  • 0

En wat gebeurd er als de hulpmiddelen aanwezig zijn maar het personeel gebruikt het niet?

 

Ook meteen een boete? Zo ja voor wie is die boete dan?

 

Voor de werkgever. En die mag hem binnen zekere spelregels verhalen op de werknemer of de zzper

Link naar reactie
  • 0

En wat gebeurd er als de hulpmiddelen aanwezig zijn maar het personeel gebruikt het niet?

 

Ook meteen een boete? Zo ja voor wie is die boete dan?

 

Voor de werkgever. En die mag hem binnen zekere spelregels verhalen op de werknemer of de zzper

 

werkgever zal moeten kunnen aantonen dat hij personeel juist op de hoogte gebracht heeft van de verplichting om het hulpmiddel te gebruiken.

Indien werknemers zo een hulpmiddel niet gebruiken moet werkgever zijn werknemer(s) waarschuwen, gebruiken ze het dan nog niet moet hij ze daarvoor straffen, b.v. met een schorsing of op zijn minst een officiële waarschuwing. Dit moet zoveel mogelijk op papier gebeuren voor dossiervorming.

 

Pas als dat allemaal gedaan is kan de werkgever voldoende aantonen dat het niet zijn schuld is maar die van werknemer en kan hij mogelijk de boete verhalen.

 

Maar dat geld ook wanneer de werknemer arbeidsongeschikt raakt doordat hij hulpmiddelen niet (goed) gebruikt.

Ook dan is enkel het beschikbaar stellen van hulpmiddelen niet voldoende om onder claims uit te komen maar moet er dus bewijs zijn dat werkgever voldoende gedaan heeft om te zorgen dat werknemer die spullen gebruikt.

Link naar reactie
  • 0

En wat gebeurd er als de hulpmiddelen aanwezig zijn maar het personeel gebruikt het niet?

 

Ook meteen een boete? Zo ja voor wie is die boete dan?

 

Voor de werkgever. En die mag hem binnen zekere spelregels verhalen op de werknemer of de zzper

 

werkgever zal moeten kunnen aantonen dat hij personeel juist op de hoogte gebracht heeft van de verplichting om het hulpmiddel te gebruiken.

Indien werknemers zo een hulpmiddel niet gebruiken moet werkgever zijn werknemer(s) waarschuwen, gebruiken ze het dan nog niet moet hij ze daarvoor straffen, b.v. met een schorsing of op zijn minst een officiële waarschuwing. Dit moet zoveel mogelijk op papier gebeuren voor dossiervorming.

 

Pas als dat allemaal gedaan is kan de werkgever voldoende aantonen dat het niet zijn schuld is maar die van werknemer en kan hij mogelijk de boete verhalen.

 

Maar dat geld ook wanneer de werknemer arbeidsongeschikt raakt doordat hij hulpmiddelen niet (goed) gebruikt.

Ook dan is enkel het beschikbaar stellen van hulpmiddelen niet voldoende om onder claims uit te komen maar moet er dus bewijs zijn dat werkgever voldoende gedaan heeft om te zorgen dat werknemer die spullen gebruikt.

 

Je legt de "zekere spelregels" goed uit.

Je ziet dus dat werkgevers een aardige verantwoording hebben mbt de veiligheid op de werkvloer. Het is overigens belangrijk dat de werknemer zelf waarde gaat geven aan het gebruik van hulpmiddelen. Als hij het bijvoorbeeld stoer vindt om met een Tiller rond te rijden heb je al veel gewonnen. Hierbij is dus de presentatie enorm van belang. We merken bijvoorbeeld dat de "Tillercertificaten" die we op de Technishow gaven aan het "uitprobeerpubliek" voor het goed gebruik van de Tiller op allerlei prikborden in bedrijven hangt.

 

En Ja P.J. de postkantoren (Bruna) zijn ook werkvloer. En daar loop ik ook elke dag stoer met mijn Personal Weightlifter naar binnen en leg de pakketten op de toonbank.

Link naar reactie
  • 0

Mijn pakketen wegen soms tegen de 30 kg. Dat zou betekenen dat ik al fout zit terwijl ik het pakket zelf op de balie zet.......

 

En als je meer dan 80 kilo met een fiets een heuvel opduwt. :)

 

En Ja P.J. de boete is precies evenveel als de aanschaf van een Tiller ;D

Link naar reactie
  • 0

Het schijnt door te dringen. Vele bedrijven zijn zich aan het voorbereiden op 1 september. We hebben op verzoek al diverse bedrijfsbezoeken gepland om de tilproblematiek te inventariseren waar bedrijven mee kampen en waar ons product mogelijk een oplossing kan bieden.

 

Link naar reactie
  • 0

Dan ben ik wel benieuwd wat er op de postkantoren gaat gebeuren.

 

Ik denk dat TNT het maximale gewicht van een pakket zal verlagen naar 25 kg, zodat er verder geen maatregelen nodig zijn. Uiteraard lastig als je veel dingen verstuurt die tussen 25 en 30 kilo wegen, zeker als ze niet in 2 delen te splitsen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Dan ben ik wel benieuwd wat er op de postkantoren gaat gebeuren.

 

Ik denk dat TNT het maximale gewicht van een pakket zal verlagen naar 25 kg, zodat er verder geen maatregelen nodig zijn. Uiteraard lastig als je veel dingen verstuurt die tussen 25 en 30 kilo wegen, zeker als ze niet in 2 delen te splitsen zijn.

 

 

Ach, meer werk voor koeriers ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Zekers.. er zijn best wat dingen die tussen 25 en 30 kilo wegen... mn laserprinter was bijvoorbeeld 27, die had dan met een andere dienst mee gemoeten.

 

Mijn HP laserprinters (36kg) zaten in dozen met vier handvatten op zodanige wijze dat je ze niet in je eentje kunt oppakken. De toeleverancier hiervan werkt ook met een Tiller.

Link naar reactie
  • 0

Tja, dat is dan weer niet handig natuurlijk, met die handvaten. Dat iemand in loondienst niet in zn eentje met het ding mag slepen is prima, maar hoe zou ik dat ding dan vanuit het portiek op mn buro moeten krijgen?

 

Alleen ondernemer kopen volgens mij dergelijke printers. En die vallen gewoon onder de regeling. Als ondernemer (en ook als particulier) zou je gewoon de buurman even moeten vragen om te helpen. Een Tiller is trouwens ook te huur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.