• 0

financiering goedlopend horecabedrijf

Ik begrijp uit veel forum discussies dat de horeca een lastige branche is om te ondernemen. Ik lees ook dat het echt heel moeilijk is een financiering te krijgen voor deze bedrijven.

 

Nu is mij de mogeljikheid aangeboden om een goedlopend bedrijf over te nemen. De zakenpartners zijn sinds 2010 uit elkaar en de overgebleven partner is op leeftijd en kan en wil niet meer tenkoste van alles in de operatie van zijn bedrijf aanwezig zijn. En om zijn huwelijk te redden heeft hij nu het bedrijf ter overname aangeboden.

 

Het bedrijf is zeer bekend in de regio en bestaat al meer dan 40 jaar. Rendement wordt gezien als goed (van horen zeggen, nog niet gezien)

 

Nu vraag ik mij af of ik uberhaupt een kans maak bij banken of investeerders om een financiering te krijgen krijgen om hierin te stappen. Ik begrijp dat daar eerst een zorgvuldig plan en onderzoek aan ten grondslag ligt.

Echter als ik mij laat leiden door alle "horror"verhalen lijkt het erop dat de bank al nee zegt voordat ik uberhaupt een plan heb ingeleverd.

 

Wat is jullie ervaring hiermee?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1
Wat is jullie ervaring hiermee?

 

Dat je moet schieten ander ken je niet scoren

(Johan Cruyff).

 

FF zonder gekheid: ben je nou ondernemer (in de dop) of niet? Als je een kans ruikt maak je een plan, een mooi plan, een goed plan, en ga je daarmee de banken en horeca-financieringsmaatschappijen (vooral brouwerijen) bestoken. "Horor" verhalen van anderen die faalden, daar heb jij geen boodschap aan, die hadden immers niet jouw plan en jou als ondernemer!

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

horeca - goedlopend - overgebleven partner is op leeftijd - om zijn huwelijk te redden - zeer bekend in de regio - bestaat al meer dan 40 jaar - Rendement wordt gezien als goed

 

Wat is jullie ervaring hiermee?

Mijn ervaring?

 

Al die "horecasprookjes" beginnen met dezelfde wollige en vage termen. Iemand die een goudmijn heeft doet hem niet weg voor zijn vrouw ... Die zet er of een bedrijfsleider in of hij verkoopt hem achter de schermen aan iemand die al 5 jaar staat te bedelen of hij het bedrijf alsjeblieft mag kopen. Alles wat publiek in de verkoop komt kun je dus op voorhand al een dik vraagteken vij zetten.

 

Horeca is heel veel kaf en weinig koren.

 

Tijd om concreet te worden dus. Waar hebben we het eigenlijk over? Een restaurant, een bruine kroeg, een friture.

Wat is de omzet, huur, inkoop, personeel, overnamesom etc?

 

Eigenlijk dus maar 1 tip: vergeet al die sprookjestermen en ga alleen over concrete, harde cijfers praten.

 

En de belangrijkste vraag: wie ben jijzelf? Wat heb je in je mars dat jij van dat bedrijf een succes gaat maken cq het succes gaat behouden?

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

Kijk, iedereen is lekker scherp. Heel fijn.

 

- Ik heb morgen een afspraak waarbij ik de details van het bedrijf te zien en horen krijg.

- OZ zijn ook ter overname aangeboden, maar huren mag / kan ook.

- Ik stel de vraag over de financiering niet omdat ik niet geloof in het bedrijf, locatie en mijn kunnen, meer om erachter te komen wat de beste kanalen voor financiering zijn. Mijn ervaring is dat brouwerijen niet veel investeren in restaurant locaties, mits er voldoende omzet potentie in de juiste productgroepen zitten. (dat heb ik nog niet inzichtelijk)

Als de meeste banken de deur bij het woord horeca al dichtgooien, bij wie kan ik dan terecht? Ik heb geen breed financieringsnetwerk.

- Zijn er bijvoorbeeld alternatieven die als pacht verstandig? Huurkoop?

 

Link naar reactie
  • 0

De financierbaarheid van horecazaken is over het algemeen lastig omdat er veel wisseling van eigenaren is en procentueel veel afgeboekt wordt door banken op horeca ondernemers. Met name nieuw te starten horecazaken liggen gevoelig.

 

Indien het inderdaad een goed lopende zaak betreft en zijn de volgende punten van toepassing:

 

- Je geeft in verdere plannen blijk van een gedegen visie waardoor het huidige concept de komende tijd winstgevend blijft;

- Alle zaken rondom het ondernemerschap heb je goed in de vingers;

- Je hebt eigen inbreng en totale vermogenspositie is goed;

- Kunt na overname een ondernemersinkomen uit de zaak halen en rente + aflossing voldoen.

 

Tja dan zijn er voldoende argumenten om een financiering aan te vragen. Op dit moment is de slagingskans echter moeilijk in te schatten in verband met gebrek aan concrete informatie.

Link naar reactie
  • 0

Verkijk je inderdaad niet op de gouden bergen die je beloofd worden. Ik heb ook zo'n éénmalige unieke kans gegrepen en nu spijt (én een schuld).

Cijfers kunnen worden 'opgepoetst', zorg in ieder geval dat je meerdere mensen naar de cijfers laat kijken.

Ik ging blind op mijn accountant, achteraf misschien niet de beste beslissing.

Link naar reactie
  • 0

Even afgezien van je financiering: Horeca is intens. Ben jij een horecadier? (oftwel: ben jij in staat om 7 dagen per week uren te draaien en een smile op je gezicht te behouden? Je verteld namelijk niks over je ervaring.)

 

Hi Sabra,

 

Ik werk al sinds mijn 16e in de horeca. Heb ervaring in binnen en buitenland (aruba, egypte, malta, uk en nigeria.)

Ik heb zowel middelbare als hogere hotelschool gedaan.

In nederland heb ik gewerkt bij luxe bedrijven zoals de seinpost maar ook in leisure bij landal en bij familie in cafe / restaurants.

 

ik kan wel zeggen dat het in mijn bloed zit :-)

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijke zet ik ook altijd mijn vraagtekens bij bedrijven die publiekelijk te koop worden gezet (in meest ernstige vorm: marktplaatsstijl). Ik vraag me altijd af of het dan zo moeilijk is om een koper te vinden voor het bedrijf en wat de echte reden daarvan is. Ik sta daar altijd met een gezonde dosis wantrouwen tegenover.

 

Zoals Lelapoes al zegt, cijfers kunnen inderdaad behoorlijk worden opgepoetst

 

Verder ben ik wel benieuwd naar de relatie die jij hebt met de huidge eigenaars van het bedrijf en waarom zij juist jou de kans geven om het bedrijf over te nemen.

 

Aan ervaring geen gebrek zo te zien, dus dat zal het probleem niet zijn :)

 

www.ferraridiscounter.nl

Link naar reactie
  • 0

Het bedrijf heeft in de stille verkoop gestaan en de deal (met een ""wok""chinees) is afgeketst.

Ik ken het bedrijf als gast en de makelaar ken ik door mijn werk al jaren.

 

Verder heb ik geen binding met ze.

 

Ik heb gesprek gehad vanmorgen. Het is allemaal open, maar ik zie en voel bij de eigenaar dat hij het niet meer onder controle heeft en echt wel ""op"" is. Gezien zijn staat van dienst vermoed ik dat hij het schip voortijdig probeert te verlaten en dat zijn aflossingen hoger zijn dat op opbrengsten. Vanmiddag krijg ik de inhoudelijke brochure met kengetallen.

Ik ben benieuwd.

 

Ik geloof heilig in de locatie en potentie en eigenlijk hoop ik dat de cijfers vooral slecht zijn, zodat ik er minder voor hoef te betalen :-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij een overname van een horeca onderneming komt zoals altijd veel bij kijken. Daarom adviseer ik je een horeca makelaar. Zo'n persoon brengt vaak meer op dan wat het kost en weet alles over de belanghebbende partijen van een horeca onderneming.

 

Vaak staat een horeca onderneming (cafe's, kroegen, koffiehuizen, coffeeshops) strak van de contracten van derden die alle belang hebben om op jou locatie te mogen staan. Denk hierbij aan een brouwerij van wie de bar en koelkasten zijn. Een speelautomaten exploitant die vaak contracten heeft voor 5 jaar en daarvoor staangeld heeft betaald. Muziek installaties die zijn soms ook van een derde partij. Ook is er een partij die de toilet voorzieningen regelt en denk aan de sigaretten leverancier.

 

Als je een bestaande horeca onderneming wil overnemen moet je dus letten welke contracten meegaan na de overname.

 

Is het pand van een speelautomaten exploitant dan gaat het niet lukken om daar een andere exploitant te laten plaatsen. In het huurcontract is dan vermeld dat er alleenrecht van plaatsen voor een desbetreffende exploitant is. Hierdoor kan je bijvoorbeeld veel minder staangeld ontvangen.

 

Is het pand van een brouwerij, bijvoorbeeld Bavaria? En jij drinkt liever geen Bavaria maar Heineken dan kan je moeilijk tot niet een ander brouwer laten plaatsen. Ook heeft dan de brouwer er minder voor over om jou hun bier te laten schenken wat je dan toch wel moet doen. Ook komen hectoliter kortingen mee kijken.

 

Dus wil je zoveel mogelijk vrijheid en plaatsing/staan geld ontvangen van derden dan raad ik je aan om zoveel mogelijk te gaan onderzoeken welke beperkingen een onderneming met zich mee brengt. Veel is te vinden in het huurcontract. Een horeca makelaar,brouwerij of een goede speelautomaten exploitant kan hierbij uitstekend helpen.

Link naar reactie
  • 0

Je zult creatief moeten zijn als je geen of weinig eigen geld hebt.

Je kunt de huidige eigenaar natuurlijk ook betrekking in de financiering.

Is hij bereid om een deel van de koopsom als lening aan je te verstrekken? (zodat je hem in een aantal jaren terugbetaald)

Heb je gelijk een stok achter de deur: als hij niet eerlijk is over de cijfers krijgt hij z'n geld niet...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.