• 0

winstaangifte verrekenen met IB partner

hallo,

 

mag ik de winstaangifte van mijn vrouw, ze heeft een verlies van 18.ooo eur als beginnende ondernemer en ze had vorig jaar geen inkomen loon of uitkering, verrekenen met mijn aangifte IB, ik heb een dienstbetrekking, we heeb een woning en hebben ook leningen afgesloten voor haar ondernemingen welke op onze beider naam staat maar de onderneming op haar naam.ik moet op mijn IB betalen, kan ik dit verrekenen met haar winst aangifte zodat we toch nog wat van onze investering terugkrijgen.

ik weet dat er geen loonheffing is ingehouden voor haar maar zijn er toch uitzonderingen?

ik heb gegoogled op de web maar helaas zonder concrete antwoorden.

 

alvast bedankt

 

grt

 

 

sandjay

DJ

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, de IB is persoonlijk. Slechts enkele onderdelen zijn vrij toerekenbaar, zoals de hypotheekrenteaftrek. Die kun je volledig aan jezelf toerekenen. Mocht je daardoor niet de volledige heffingskortingen kunnen benutten, dan is het wellicht verstandig om toch een deel van de hypotheekrente aan je vrouw toe te rekenen. Zij heeft dan een groter verlies, dat met haar latere (of eerdere inkomen te verrekenen is.

 

Een uitzondering die wel bestaat, is de (beperkte) uitbetaling van de algemene heffingskorting aan de niet-verdienende partner.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Zo werkt het (formeel) niet. Je “zet niet een zaak op iemands naam”. De ondernemer die de onderneming drijft is diegene die belastingplichtig is voor de onderneming (je vrouw dus).

 

Maar op zich ben je niet te laat voor 2011. Jullie kunnen gewoon nieuwe aangiften insturen.

Of dat handig is, dat is een tweede.

 

Link naar reactie
  • 0

Cashparant,

 

Je kunt de onderneming niet naar willekeur op jouw naam zetten. Als je vrouw de ondernemer is, moet de onderneming natuurlijk op haar naam staan. Ik neem aan dat ze als zodanig ook staat ingeschreven in de KvK. Eventueel had je kunnen kiezen voor een vennootschap onder firma, maar dat kan niet meer met terugwerkende kracht naar 2011.

 

Je vrouw kan het verlies ook verrekenen met haar inkomen uit de 3 voorafgaande jaren. En anders met toekomstige winsten.

 

Enfin, ik zou er in ieder geval een deskundige naar laten kijken.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

oke, dank je voor je feedback.

wat ik bedoel is dat de kosten die gemaakt zijn, dat ze die terug kan krijgen, ze kan alleen maar verreken met toekomstige winst/verlies, en dat wil ze niet, ze heeft geen vorm van inkomen gehad laatste 5 jaar, dus ook geen loonbelasting betaald.

we zijn getrouwd en zijn fiscalen partners en ik heb altijd een IB in moeten vullen voor ons allebei. Nu heeft ze een IB gevuld waarbij ze alleen de heffingkrtingen terugkrijgt en de rest wordt als verlies gezien, maar krijgt ze het verlies terug ?

 

dank je voor jullie mee denken.

 

grt

 

sandjay

DJ

Link naar reactie
  • 0
Je vrouw kan het verlies ook verrekenen met haar inkomen uit de 3 voorafgaande jaren. En anders met toekomstige winsten

Dit heet de middelingsregeling. Op belastingdienst.nl is hier meer over te vinden. Via google kun je ook een handige website vinden waar je proefberekingen kunt maken.

Link naar reactie
  • 0

(...) maar krijgt ze het verlies terug ?

 

Je denkt toch niet dat een ondernemer die een verlies van zeg maar 10.000 gemaakt heeft, zomaar 10.000 terug krijgt van de staat hoop ik?

 

Want zo werkt het niet. Zij mag (dat is al een paar keer gezegd nu) de verliezen verrekenen met toekomstige inkomsten en inkomsten uit het verleden (volgens de geldende regels).

 

Link naar reactie
  • 0

Je vrouw kan het verlies ook verrekenen met haar inkomen uit de 3 voorafgaande jaren. En anders met toekomstige winsten

Dit heet de middelingsregeling. Op belastingdienst.nl is hier meer over te vinden. Via google kun je ook een handige website vinden waar je proefberekingen kunt maken.

 

Nee hoor, ik had het over verliesverrekening (carry-back en carry-forward).

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad. Als ze de afgelopen vier jaar (je schrijft 'loondienst tot vijf jaar terug, dus ik neem aan dat ze in 2007 nog een baan had en in 2008 t/m 2011 niet meer) geen inkomen had, dan heb je niks aan de achterwaartse verliesverrekening (het verrekenen van het verlies met het inkomen van 3, 2, 1 jaar geleden). Ook middeling over de afgelopen drie jaar zal niks opleveren. Enige strohalm die je hebt is dat je vrouw recht zal hebben op (gedeeltelijke) uitbetaling van de heffingskorting, afhankelijk van of er jonge kinderen in het spel zijn zo'n 1.600 euro of meer.

 

Ik hoop dat je vrouw het verlies snel om weet te zetten in winst, zodat je nog iets hebt aan de verliesverrekening.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dus dan is carry-back naar 2008 nog wel mogelijk. Belastingdient verrekent automatisch, dus daar hoef je (als het goed is) geen extra moeite voor te doen.

 

Verder nagaan of resultaat wel juist/optimaal is berekend. Misschien is het handiger om (bv met de optie willekeurig afschrijven) in 2011 wat minder verlies te nemen en dit verlies pas later te nemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.