• 0

Bijdrage ondernemersfonds, niet belanghebbende?

Beste HL'ers

 

Zojuist werd ik via de mail gewezen op een "oud" artikel over een verplichte bijdrage aan een ondernemersfonds.

Met het geld wat ze ophalen willen ze het winkelgebied in het centrum aantrekkelijker maken voor consumenten oa. kerstverlichting etc. Duidelijk gericht op Retail. In het artikel staat dit:

 

Het zijn niet alleen winkeliers die aan het fonds gaan bijdragen. Alle ondernemers met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel doen mee.
http://www.bndestem.nl/regio/breda/10231490/Fonds-krijgt-vorm.ece

 

Als internetbedrijf (vanuit mijn eigen huis, ontvang geen klanten hier) krijg ik het gevoel gevoel alsof er iemand op mijn centjes aan het jagen is om een mooie marmeren laan voor zichzelf te bouwen, maar daar niet van plan is iets voor terug te doen.

 

Zoals een van de initatiefnemers zelf zegt:

 

Voorlopig doet de rest van de stad niet mee aan het het fonds. Dat is ook niet zo vreemd, zegt de voorzitter van het Retail Platform Breda.

„ Bedrijven, scholen en instellingen op andere plaatsen in de stad hebben andere belangen dan de ondernemers in de binnenstad.”

http://www.vcob.nl/index.php?id=97&hoofdstuk=Actueel&keuze=Intropagina

 

In hoeverre ben ik verplicht hier aan mee te gaan betalen? Hoop namelijk niet dat ik me hierover boos moet gaan maken en/of energie in stoppen.

 

Gr Menno

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag Menno

 

Dat zal afhangen van de wijze waarop de bijdrage aan het fonds al dan niet verplicht gesteld wordt. Formeel vereist dat wetgeving of op last van een gemeentelijke verordening. Een fonds zelf kan niemand iets verplichten en ook gemeenten slaan de plank nog wel eens mis (zie extra afvalstoffenheffing R'dam voor ondernemers)

 

Afwachten dus hoe de regeling vorm krijgt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het was gister wat laat, dus ik heb het even uitgezocht. Ze willen de heffing / belasting laten lopen via de reclame belasting. Normaal is dat voor uithangborden en reclame in de winkel ( alles wat een klant kan bewegen naar binnen te gaan). Zoals je al zult begrijpen heb daar niks van. Alleen een huisnummer.

 

Een aantal vragen die bij mij opkomen. Is dit geen geval van:

- détournement de pouvoir ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Verbod_op_d%C3%A9tournement_de_pouvoir ) ?

- En moet de belasting die ik wellicht moet betalen, die via een subsidie van de gemeente dan weer naar het fonds gaat, mij ook niet ten goede komen ( maw elk lid moet er profijt van hebben en niet een select groepje)

Link naar reactie
  • 0

Het was gister wat laat, dus ik heb het even uitgezocht. Ze willen de heffing / belasting laten lopen via de reclame belasting. Normaal is dat voor uithangborden en reclame in de winkel ( alles wat een klant kan bewegen naar binnen te gaan). Zoals je al zult begrijpen heb daar niks van. Alleen een huisnummer.

 

Een aantal vragen die bij mij opkomen. Is dit geen geval van:

- détournement de pouvoir ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Verbod_op_d%C3%A9tournement_de_pouvoir ) ?

- En moet de belasting die ik wellicht moet betalen, die via een subsidie van de gemeente dan weer naar het fonds gaat, mij ook niet ten goede komen ( maw elk lid moet er profijt van hebben en niet een select groepje)

 

Hoi Menno,

Ik ben wél een zgn. belanghebbende, maar ook voor mij gaat dit veel te snel. De gemeente vaart bijna blind op de uitspraken van het OBB of retailplatform. Ik ben al dik twee jaar bezig om dit bij de geemnte duidelijk te krijgen.

 

Veel straten hebben een eigen vereniging en hebben bijv. eigen kerstverlichting, eigen muziek, eigen alles. Dit zorgt voor eenheid van een straat. Ik (en veel ondernemers met mij) denk dat de binnenstad niet gebaat is bij één grote eenheidsworst en de daarbij komende hogere kosten etc.

 

Ik heb al meerdere keren voor de gemeente gesproken over zaken en iedere keer krijg ik te horen dat een aantal fracties het met me eens zijn om vervolgens niks aan hun aanpak te veranderen.

 

In het verleden heb ik de sp in Breda ingeschakeld, klinkt misschien raar (en misschien vind je het geen leuke partij) maar zij zijn erg actief als het op de (kleine) ondernemers in Breda aankomt. Mocht je hier nu duidelijkheid in willen, kun je hun misschien aanschrijven en zorgen dat ze het op de agenda zetten (je kunt ook jezelf als spreken aanmelden, dan kun je direct je zegje doen bij een raadsvergadering).

 

Groetjes Lelapoes

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste MennoO,

 

In deze link van de KvK lees je meer over de stappen die komen kijken bij het oprichten van een ondernemersfonds. Ik raad je aan om bij het fonds of de gemeente meer informatie in te winnen over:

8.Definitief voorstel maken over de vorm (heffingsvariant, gebiedsafbakening, hoogte bijdragen).

9.Gemeentelijk akkoord (college-/raadsbesluit).

Zie ook de deeplink over reclamebelasting. Ook kun je overwegen eens van gedachten te wisselen met één van de genoemde contactpersonen bij de KvK.

 

Verder heeft MKB-Nederland een infoblad Reclamebelasting als ondernemersfonds gemaakt. Links bovenin vind je gegevens van een contactpersoon.

 

Kortom, ga na waarop deze bijdrage is gebaseerd en of deze regeling ook van toepassing is op jou.

 

Fijne avond, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de waardevolle reacties. Tijd voor wat onderzoekwerk!

 

Edit: Onderzoekje was kort maar krachtig.

Volgens de link op de KvK site hoef ik me gelukkig geen zorgen te maken. Daar staat namelijk dit:

 

Titel: Ondernemersfonds via de reclamebelasting

Ondernemers zonder openbare aankondigen betalen niet mee, maar delen wel mee in het fonds.

 

Aangezien ik dat niet heb, val ik er hoop ik niet onder ( het gaat om een bedrag van 550 euro....). Tenzij het een soort van omgekeerde heffingskorting gaat zijn van +550, en dat ze pas kijken of je reclame maakt. Maar zo gek zal het hopelijk niet worden in NL.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.