• 0

VAR en loonlijst

Beste allen,

 

Ik ben net een eenmansbedrijfje gestart. Ik ga ondermeer cursussen geven. De cursussen worden gegeven binnen hetzelfde bedrijf waar ik in loondienst ben. Mijn idee was om de cursisten te factureren, hen dus als opdrachtgevers te beschouwen en zodoende (ruim) meer dan 3 opdrachtgevers te hebben. MIjn baas krijgt dan nog een fee.

Mijn baas wil liever met een VAR werken. Ik liever niet, omdat ik me dan minder zelfstandig voel en makkelijker mijn eigen tarieven kan bepalen.

 

Mijn vraag: Mag ik uberhaupt met een VAR aan het werk in het bedrijf waar ik ook in loondienst werk?

 

Ik ben nieuw in de ondernemerswereld. Probeer me op allerlei vlakken in te lezen, maar sommige dingen begrijp ik nog niet helemaal. Have mercy

 

Groet Jis

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn idee was om de cursisten te factureren, hen dus als opdrachtgevers te beschouwen en zodoende (ruim) meer dan 3 opdrachtgevers te hebben. MIjn baas krijgt dan nog een fee.

 

Leuk idee, maar willen de cursisten en jouw baas dat? Hebben de cursisten zich bij jouw bedrijf als deelnemer ingeschreven en zien ze jouw bedrijf als de cursusgever?

 

Mijn baas wil liever met een VAR werken. Ik liever niet, omdat ik me dan minder zelfstandig voel en makkelijker mijn eigen tarieven kan bepalen.

 

Ik denk dat je iets anders bedoelt dan wat je schrijft, want dit snijdt geen hout. De VAR heeft niks met je gevoelsleven en tarieven te maken.

 

Mijn vraag: Mag ik uberhaupt met een VAR aan het werk in het bedrijf waar ik ook in loondienst werk?

 

Nee, als zelfstandige factureren aan je werkgever stuit vrijwel zeker op problemen. Zie bijvoorbeeld deze eerdere discussie.

 

Het komt volgens mij hierop neer: je hebt een werkgever en die heeft cursisten. Wat je voor hem en hen doet, valt onder je dienstverband. Wat je als zelfstandige wilt doen zul je elders moeten zoeken.

Link naar reactie
  • 0
Leuk idee, maar willen de cursisten en jouw baas dat? Hebben de cursisten zich bij jouw bedrijf als deelnemer ingeschreven en zien ze jouw bedrijf als de cursusgever?

 

Verder overleg met mijn baas komt nog. Cursisten krijgen is geen probleem. Mijn cursisten kiezen voor mij, of ik nu voor mezelf werk of niet.

 

Ik denk dat je iets anders bedoelt dan wat je schrijft, want dit snijdt geen hout. De VAR heeft niks met je gevoelsleven en tarieven te maken.

 

Als ik met een VAR werk dan betaalt mijn baas mij een afgesproken bedrag toch, ik factureer hem of sla ik nu de plank mis? Want dat wil ik dus niet...

 

Nee, als zelfstandige factureren aan je werkgever stuit vrijwel zeker op problemen. Zie bijvoorbeeld deze eerdere discussie.

 

Ok, dus wat mijn baas wil kan uberhaupt niet? of is er een omweg mogelijk?

 

Het komt volgens mij hierop neer: je hebt een werkgever en die heeft cursisten. Wat je voor hem en hen doet, valt onder je dienstverband. Wat je als zelfstandige wilt doen zul je elders moeten zoeken.

Als mijn werkgever mij niet had, had hij ook deze cursisten niet ;) Hij wil dat ik de cursus (die ik zelf heb opgezet) niet in mijn uren geef die onder mijn dienstverband vallen, hij wil liever dat ik minder uren (vast)werk, dus was mijn conclusie zelf doen en fee betalen.

Link naar reactie
  • 0

 

Nee, als zelfstandige factureren aan je werkgever stuit vrijwel zeker op problemen. Zie bijvoorbeeld deze eerdere discussie.

 

Ok, dus wat mijn baas wil kan uberhaupt niet? of is er een omweg mogelijk?

 

 

Die vraag stelde ik ook aan je in je vorige topic, en volgens mij hebben meerdere mensen daar antwoord op gegeven.

 

Dat klopt, maar mijn baas zegt dat het wel kan, dus het is me nog niet helemaal duidelijk. En in het andere topic ging de hoofdvraag over iets anders, namelijk over de afdracht richting baas

Link naar reactie
  • 0

Beste Jes,

 

Inderdaad lastig om zo'n structuur goed op te zetten zonder dat de belastingdienst daar moeite mee zal hebben. Het zou anders worden als je volledig ontslag zou nemen en daarna een contract zou afsluiten met je huidige werkgever om onder vergelijkbare condities je diensten te leveren. Zo'n contract mag gerust voor langere tijd lopen. Overigens geef ik je baas groot gelijk dat hij een VAR verklaring eist. Hij wil niet achteraf alsnog aangeslagen worden, omdat jij het niet voor elkaar hebt gekregen om meer klanten te verwerven. Ik kan me echter voorstellen dat je baas (en jij wellicht ook) niet staat te springen om deze constructie, omdat je daarmee natuurlijk wel je vaste dienstverband kwijt bent.

 

Je zou het wellicht ook zo kunnen doen dat jij een aantal van de cursisten vanuit je eigen bedrijf direct mag gaan factureren. En dan bijvoorbeeld via een fee alsnog afdraagt aan jouw baas. Dat is op zich een prima constructie, maar zou wel betekenen dat je baas natuurlijk daarmee akkoord zou moeten gaan. Ik weet niet of dat bespreekbaar is? Overigens heeft een VAR niets te maken met tariefstelling of vrijheid. Het is alleen een verklaring die een opdrachtgever meer zekerheid geeft dat hij niet in de toekomst de Belastingdienst op zijn stoep hoeft te verwachten voor onverwachte aanslagen omdat ze de opdracht toch zien als een arbeidsrelatie.

www.morloff.nl innovatie in webtoepassingen | www.ictintermediairs.nl overzicht van nederlandse ICT intermediairs | www.ijsmonster.nl webshop voor de leukste ijsblokjes | www.marcelvanlangen.com kleurrijke schilderijen | www.ikbeneenipad.nl reviews van iPad apps

Link naar reactie
  • 2

Je zou het wellicht ook zo kunnen doen dat jij een aantal van de cursisten vanuit je eigen bedrijf direct mag gaan factureren. En dan bijvoorbeeld via een fee alsnog afdraagt aan jouw baas. Dat is op zich een prima constructie (...)

 

Dat klopt en dat is ook wat TS van plan was (als ik zijn nogal warrige verhaal, verspreid over 2 verschillende posts goed begrijp).

 

Overigens hebben jullie (TS en zijn werkgever) een ding totaal verkeerd begrepen:

Een VAR kan de opdrachtgever eisen van de leverancier/dienstverlener.

De opdrachtgever is hier (in de constructie TS voor ogen heeft) een cursist. Die zal niet een VAR verlangen (die heeft geen benul van wat een VAR is waarschijnlijk).

De werkgever staat hier buiten. De cursus wordt gegeven door TS aan de cursist en afgerekend tussen hen. Dat is althans de bedoeling (als ik het goed begrijp!).

Verder moet TS een fee (of huur of watdanook) betalen omdat hij gebruik maakt van de ruimte van zijn werkgever. De 'baas' stuurt gewoon een factuur aan TS.

 

Allemaal niets met een VAR te maken.

Uiteraard moet de werkgever toestaan dat TS gebruik maakt van de ruimte.

 

(Ik begrijp trouwens niet dat je dit aandraagt. Als je de cursussen in een buurtcentrum gaat geven dan vraagt het buurtcentrum toch niet een VAR.)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben blij met de reactie en uitleg van Peter op deze manier.

 

De VAR is sowieso al een “MISBAKSEL” van de belastingdienst, volgens de meeste opinies op HL. En dan nog te moeten gebruiken waar het niet nodig is, is helemaal vragen om toe te geven aan antie-vrijheid-regels (AVR) voor de ondernemer.

 

Zelfs ook nog in (gedeeltelijke) loondienst blijven is volgens mij geen probleem.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Jes,

 

Inderdaad lastig om zo'n structuur goed op te zetten zonder dat de belastingdienst daar moeite mee zal hebben. Het zou anders worden als je volledig ontslag zou nemen en daarna een contract zou afsluiten met je huidige werkgever om onder vergelijkbare condities je diensten te leveren. Zo'n contract mag gerust voor langere tijd lopen. Overigens geef ik je baas groot gelijk dat hij een VAR verklaring eist. Hij wil niet achteraf alsnog aangeslagen worden, omdat jij het niet voor elkaar hebt gekregen om meer klanten te verwerven. Ik kan me echter voorstellen dat je baas (en jij wellicht ook) niet staat te springen om deze constructie, omdat je daarmee natuurlijk wel je vaste dienstverband kwijt bent.

 

Het gaat idd een beetje ver om ontslag te nemen om cursus te kunnen geven ;)

 

Je zou het wellicht ook zo kunnen doen dat jij een aantal van de cursisten vanuit je eigen bedrijf direct mag gaan factureren. En dan bijvoorbeeld via een fee alsnog afdraagt aan jouw baas. Dat is op zich een prima constructie, maar zou wel betekenen dat je baas natuurlijk daarmee akkoord zou moeten gaan. Ik weet niet of dat bespreekbaar is? Overigens heeft een VAR niets te maken met tariefstelling of vrijheid. Het is alleen een verklaring die een opdrachtgever meer zekerheid geeft dat hij niet in de toekomst de Belastingdienst op zijn stoep hoeft te verwachten voor onverwachte aanslagen omdat ze de opdracht toch zien als een arbeidsrelatie.

 

Dit is precies mijn bedoeling :) wat zijn hiervoor de nadelen voor mijn baas? als ik de klanten factureer?

Link naar reactie
  • 0
als ik zijn nogal warrige verhaal, verspreid over 2 verschillende posts goed begrijp

sorry, ik ben een nogal een chaoot :-[

Overigens hebben jullie (TS en zijn werkgever) een ding totaal verkeerd begrepen:

Een VAR kan de opdrachtgever eisen van de leverancier/dienstverlener.

De opdrachtgever is hier (in de constructie TS voor ogen heeft) een cursist. Die zal niet een VAR verlangen (die heeft geen benul van wat een VAR is waarschijnlijk).

De werkgever staat hier buiten. De cursus wordt gegeven door TS aan de cursist en afgerekend tussen hen. Dat is althans de bedoeling (als ik het goed begrijp!).

Verder moet TS een fee (of huur of watdanook) betalen omdat hij gebruik maakt van de ruimte van zijn werkgever. De 'baas' stuurt gewoon een factuur aan TS.

 

Allemaal niets met een VAR te maken.

Uiteraard moet de werkgever toestaan dat TS gebruik maakt van de ruimte.

 

Precies, volkomen duidelijk en mijn idee :)

 

Ik begrijp trouwens niet dat je dit aandraagt. Als je de cursussen in een buurtcentrum gaat geven dan vraagt het buurtcentrum toch niet een VAR.

 

Mijn baas komt er mee aanzetten dat hij het het liefst via een VAR wil, ik wil hem overtuigen dat ik dat dus niet wil :) Ik wil gewoon zelfstandig werken en geen gedoe omtrent eventuele verkapt dienstverband omdat ik ook voor hem werk...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn baas komt er mee aanzetten dat hij het het liefst via een VAR wil, ik wil hem overtuigen dat ik dat dus niet wil :) Ik wil gewoon zelfstandig werken en geen gedoe omtrent eventuele verkapt dienstverband omdat ik ook voor hem werk...

 

 

Even los van/aanvullend op de uitstekende reactie van Peter: het hele doel van de VAR is nu juist om dat te realiseren!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De VAR is sowieso al een “MISBAKSEL” van de belastingdienst, volgens de meeste opinies op HL. En dan nog te moeten gebruiken waar het niet nodig is, is helemaal vragen om toe te geven aan antie-vrijheid-regels (AVR) voor de ondernemer.

 

 

We worden inderdaad niet vrolijke van de VAR. Maar het is in ieder geval vele malen beter dan de willekeur van de inspecteur die zonder VAR moet beoordelen of er sprake is van een dienstverband of niet.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle reacties. Even een toevoeging van mijn kant. Ik wil graag mijn klanten zelf factureren en niet mijn 'baas' omdat er in het verleden nogal wat gedoe is geweest met betalingen :( Misschien dat deze toevoeging eea verduidelijkt.

 

Groet J

Link naar reactie
  • 0

Dag Jis

 

Lees het verhaal van PeterCVinfo nog eens. Jouw baas heeft dus niets met jouw omzet van doen. Hij is geen klant van jou en dus heeft hij niets met de VAR te maken. De VAR is er om zeker te weten dat jouw klanten geen loonbelasting hoeven in te houden op jouw verdiensten. Nu jouw baas geen klant van jou is (maar enkel leverancier van de ruimte) hebben jij en hij niets aan een VAR.

 

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De cursussen worden gegeven binnen hetzelfde bedrijf waar ik in loondienst ben. Mijn idee was om de cursisten te factureren, hen dus als opdrachtgevers te beschouwen en zodoende (ruim) meer dan 3 opdrachtgevers te hebben. MIjn baas krijgt dan nog een fee.

 

Dus de werkgever verdient aan de cursussen, welke worden gegeven in het pand van de werkgever en waar een persoon die in dienst is van de werkgever deze cursussen geeft. Ben ik nou gek of is het 100% normaal dat die werkgever een VAR verklaring wilt zien om zeker te zijn dat deze werkzaamheden niet als dienstverband bij hem worden gezien?

Leuk dat je je opdrachtgevers de cursisten noemt maar een inspecteur kan ook stellen dat je in dienst van de werkgever cursussen geeft. Uiteraard hoeft dit helemaal niet het geval te zijn maar zo stellig en gemakkelijk als er nu wordt gemeld dat dit alles geen enkele invloed kan hebben op een werkgever zie ik het echt niet.

Link naar reactie
  • 0

Ben ik nou gek of is het 100% normaal dat die werkgever een VAR verklaring wilt zien om zeker te zijn dat deze werkzaamheden niet als dienstverband bij hem worden gezien?

 

Vast niet, maar je bekijkt het verkeerd:

De werkgever betaalt TS helemaal niet voor (het geven van) de cursussen. Want dan zou het verstandig van hem zijn om een VAR te vragen.

De cursisten (de opdrachtgevers) betalen TS voor de cursussen.

 

TS hoeft ook geen VAR aan zijn werkgever te geven als hij bij de buurman gaat schilderen als bijverdienste en de verf in de werkplaats van de werkgever gaat mengen en de schoonmaakkosten doorberekend krijgt, bij wijze van spreken..

Link naar reactie
  • 0
Ben ik nou gek of is het 100% normaal dat die werkgever een VAR verklaring wilt zien om zeker te zijn dat deze werkzaamheden niet als dienstverband bij hem worden gezien?

 

Naar de letter hebben Peter_CVInfo en Joost natuurlijk gelijk : de werkgever is in deze situatie geen opdrachtgever. Maar de werkgever is WEL stakeholder en de kans lijkt inderdaad aanwezig dat een belastinginspecteur dit ziet als verkapt dienstverband.

In een identieke situatie zou ik een werkgever - daarom op louter risicotechnische gronden (better safe than sorry) adviseren om ofwel een VAR te vereisen en/of er voor te zorgen dat er niet zulke overduidelijke banden tussen het bedrijf en de cursusgever zijn, bijvoorbeeld door de cursus niet te laten plaatsvinden in het pand van de werkgever. Kan geen VAR overlegd worden, dan gaat het feest niet door.

 

Mijn baas wil liever met een VAR werken. Ik liever niet, omdat ik me dan minder zelfstandig voel en makkelijker mijn eigen tarieven kan bepalen.

???

Mijn baas komt er mee aanzetten dat hij het het liefst via een VAR wil, ik wil hem overtuigen dat ik dat dus niet wil Ik wil gewoon zelfstandig werken en geen gedoe omtrent eventuele verkapt dienstverband omdat ik ook voor hem werk...

???

Het is wel duidelijk dat topicstarter totaal niet snapt wat een VAR eigenlijk is. ::)

 

TS hoeft ook geen VAR aan zijn werkgever te geven als hij bij de buurman gaat schilderen als bijverdienste en de verf in de werkplaats van de werkgever gaat mengen en de schoonmaakkosten doorberekend krijgt, bij wijze van spreken..

Leuk voorbeeld: stel dat een schildersbedrijf een werknemer heeft die met instemming van zijn baas ook als zelfstandige klussen aanneemt. Hij doet dat - met instemming van de werkgever - onder werktijd, mengt de verf in de werkplaats van de werkgever en komt aanrijden met de bus van de werkgever en in de overall met logo van de werkgever. Zou het in dat geval niet opgevat kunnen worden als verkapt dienstverband, ook al factureert hij rechtstreeks aan de afnemer?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Jis

 

Lees het verhaal van PeterCVinfo nog eens. Jouw baas heeft dus niets met jouw omzet van doen. Hij is geen klant van jou en dus heeft hij niets met de VAR te maken. De VAR is er om zeker te weten dat jouw klanten geen loonbelasting hoeven in te houden op jouw verdiensten. Nu jouw baas geen klant van jou is (maar enkel leverancier van de ruimte) hebben jij en hij niets aan een VAR.

 

groet en succes

Joost

 

Zo zie ik het dus ook, maar moet zo mijn baas er nog van overtuigen dat een VAR ROW niet opschiet, niet voor hem vanwege dat ik ook bij hem in loondienst ben en niet voor mij omdat ik meerdere opdrachtgevers wil en mijn verdiensten.

Ik blijf het echter verwarrend vinden, omdat de reacties op dit forum en de reacties ''buiten'' elkaar vaak tegenspreken... ??? Ik waardeer ieders reactie, maar ik krijg nauwelijks grip op dat hele VAR gebeuren...

Link naar reactie
  • 0
Mijn baas wil liever met een VAR werken. Ik liever niet, omdat ik me dan minder zelfstandig voel en makkelijker mijn eigen tarieven kan bepalen.

???

ok, foutje... ik snap nu dat dat niks met elkaar te maken heeft :)

 

Mijn baas komt er mee aanzetten dat hij het het liefst via een VAR wil, ik wil hem overtuigen dat ik dat dus niet wil Ik wil gewoon zelfstandig werken en geen gedoe omtrent eventuele verkapt dienstverband omdat ik ook voor hem werk...

???

Het is wel duidelijk dat topicstarter totaal niet snapt wat een VAR eigenlijk is. ::)

 

Ok....uhm ik heb er echt wel veel over gelezen, die VAR, maar goed, niet mijn sterke kant zullen we maar zeggen ;)

Is het zo dat ik met een VAR ROW alsnog de cursisten kan factureren ipv mijn baas en dus niet het risico loop dat mijn baas mij niet betaald? ??? :-[

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kan geen VAR overlegd worden, dan gaat het feest niet door.

 

Er is op zich niets mis mee om een VAR te vragen, alleen heeft het 0 komma 0 waarde. Want de betaling ontbreekt. Er valt dus niets voor de fiscus om over na te heffen (dat geldt ook in jouw voorbeeld van het schildersbedrijf).

Een werkgever kan niet aangeslagen worden voor allerlei transacties waar hij niet zelf in meedoet. Althans niet in het kader van loonheffingen (want daar praten wij hier over).

 

Maar kennelijk is de angst voor allerlei belastingclaims dermate groot (en de VAR regeling dermate ingewikkeld) dat het in de praktijk ‘problemen’ oplevert.

Link naar reactie
  • 0

Is het zo dat ik met een VAR ROW alsnog de cursisten kan factureren ipv mijn baas en dus niet het risico loop dat mijn baas mij niet betaald? ??? :-[

 

Waar heb je het nou weer over! Ga je nou wel of niet als ondernemer de cursisten factureren?

Wat heeft dit nou met je 'baas' te maken? Hij wilde toch niets met jouw cursussen te maken hebben?

Je ging toch alleen maar zijn ruimte als cursusruimte gebruiken?

 

Ik denk dat je beter eerst kan proberen te bepalen wat je nou gaat doen.

Link naar reactie
  • 0

Is het zo dat ik met een VAR ROW alsnog de cursisten kan factureren ipv mijn baas en dus niet het risico loop dat mijn baas mij niet betaald? ??? :-[

 

Waar heb je het nou weer over! Ga je nou wel of niet als ondernemer de cursisten factureren?

Wat heeft dit nou met je 'baas' te maken? Hij wilde toch niets met jouw cursussen te maken hebben?

Je ging toch alleen maar zijn ruimte als cursusruimte gebruiken?

 

Ik denk dat je beter eerst kan proberen te bepalen wat je nou gaat doen.

 

Sorry voor de verwarring, maar wat ik wil is duidelijk. Ik wil zo min mogelijk met mijn baas te maken hebben en dus mijn cursisten factureren. Mijn baas wil een VAR ROW en ik dacht dat dat betekende dat ik hem moet factureren. Maar kennelijk gooi ik van alles door elkaar. Ik doe mijn best om eea te begrijpen, maar vind het echt veel te ingewikkeld :-[

En wat ik wil doen heeft ook met mijn baas te maken, want hij zal toch echt akkoord moeten gaan met eea omdat ik in zijn pand werk (en nee, ik kan (helaas) niet in een ander pand deze cursus geven.)

Link naar reactie
  • 0

Je kunt gewoon een VAR aanvragen en dat aan je baas geven als hij er zo nodig 1 wil hebben. Maar zoals eerder gezegd heeft dat helemaal geen nut, juist omdat je hem niet factureert. Als hij zo graag een VAR van jou wil, prima. Vraag er 1 aan en geef het aan hem. Maar omdat je hem niet factureert, maar je cursisten, heeft die VAR voor hem dus geen enkele waarde, maar dat is verder zijn zorg en niet die van jou.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Mijn baas wil een VAR ROW en ik dacht dat dat betekende dat ik hem moet factureren.

 

Nou dat betekent het helemaal niet.

Een VAR-ROW krijg jij als je een formulier (site belastingdienst) invult. Die heeft werkelijk 0,0 waarde voor een ‘baas’, maar daar heeft hij dan kennelijk helemaal geen verstand van (dat was overigens ook wel intussen gebleken!).

 

Dus dan vraag je die toch gewoon aan en dan geef je een kopie aan je ‘baas’ en ga je je gang, als dat is wat je werkelijk wil.

Maar ik stel voor dat je ook een beetje leest wat het inhoudt om ondernemer te zijn, want je lijkt niet heel goed voorbereid te zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt gewoon een VAR aanvragen en dat aan je baas geven als hij er zo nodig 1 wil hebben. Maar zoals eerder gezegd heeft dat helemaal geen nut, juist omdat je hem niet factureert. Als hij zo graag een VAR van jou wil, prima. Vraag er 1 aan en geef het aan hem. Maar omdat je hem niet factureert, maar je cursisten, heeft die VAR voor hem dus geen enkele waarde, maar dat is verder zijn zorg en niet die van jou.

 

goed plan :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.