• 0

ZZP in de zorg

Een vriendin van mij zit met de volgende vraag:

 

Zij is zzp'er in de zorg en is vrijgesteld van de BTW.

Ondernemers die niet vrijgesteld zijn van de BTW kunnen een bepaald % terugvragen van de tankbonnen en onderhoudsbonnen wanneer er gebruik wordt gemaakt van de prive auto.

 

Hoe zit dat met ondernemers die zijn vrijgesteld voor de BTW, is hier nog een bepaalde regel voor?

 

Ook is zij erg onzeker over het bijhouden van haar administratie. Ze had gelezen dat je verplicht bent de uitgaande facturen op volgorde van factuur te versturen/ archiveren.

Nu is bij haar het probleem dat haar bemiddelingsbureau de facturen maakt en hun er dus een factuurnummer aangeven.

Deze facturen krijgt ze dus van het bemiddelingsbureau naast de betaling.

Ze doet ze netjes in een map op volgorde van datum.

 

Meer dan dit kan ze toch niet doen lijkt me?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stuurt je vriendin facturen naar het bemiddelingsbureau? Zo ja, dan moeten die een volgnummer hebben.

Als het bemiddelingsbureau de facturering doet en niet je vriendin dan gelden de nummers van het bemiddelingsbureau. Maar in hoeverre is zij dan zzp-er of in dienst bij het bemiddelingsbureau? Heeft ze meer klanten dan alleen het bemiddelingsbureau?

Link naar reactie
  • 0

Het bemiddelingsbureau stuurt de facturen.

 

Ze doet dit nu al een tijdje, en volgens haar moest ze zich apart inschrijven bij de kvk.

 

Ook krijgt ze ieder jaar een VAR verklaring met Winst uit Onderneming.

 

Ik hoop maar dat het allemaal goed zit dan :)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het zit helemaal goed volgens mij.

En zij (jij) hoeft niet zo wakker te liggen van de ‘strenge’ factuureisen, want die gelden niet echt als je vrijgesteld bent van BTW.

 

Denk aan een huisarts, tandarts, verzekeraar etc.:

Die sturen meestal (of tenminste vaak) een “nota” die helemaal niet voldoet aan de factuureisen voor de BTW. Niets aan de hand, want zij zijn vrijgesteld.

 

Een nummer/kenmerk is wel belangrijk (maar die staat er natuurlijk op), want je moet wel de betaling kunnen traceren.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ben ook zzp'er in de zorg maar ik verkoop daarnaast ook bepaalde voedingsproducten ( 6% belast).

 

Na overleg met de belastingdienst heb ik wel een BTW nummer gekregen.

De producten die ik verkoop moet ik wel BTW over afdragen en de BTW bij inkoop kan ik als voorbelasting terugvragen.

 

Nu heb ik 2 vragen aan een deskundige:

 

- Moet ik bij de BTW aangifte ook de bedragen invullen die ik heb behaald uit mijn diensten ( behandelen patienten)

Bijvoorbeeld vraag 1E.

 

- Over een heel jaar moet ik ongeveer 3000 BTW afdragen en ik kan voor 1800 terugvragen aan voorbelasting. Totaal moet ik dus 1200 afdragen. Kom ik dan in aanmerking voor de KOR?

 

Overigens vraag ik alleen de BTW terug van producten die te maken hebben met de verkoop van mijn producten. De bonnen die niks met de verkoop te maken hebben maar alleen met het behandelen van patienten boek ik in als kosten inclusief de BTW met BTW tarief 0%.

 

Wie o wie kan mij helpen.

 

Groeten Roos

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ha Roos,

 

of je activiteiten in de zorg vrijgesteld zijn van btw is afhankelijk van wat je precies doet. Wat doe je precies?

 

1) ALS die activiteiten inderdaad vrijgesteld zijn van btw, dan hoef je hier geen btw over af te dragen en vermeld je hiervan NIETS op je btw-aangifteformulier.

 

2) Inderdaad, als het netto af te dragen btw-bedrag 1.200 euro is, kom je in aanmerking voor de KOR. Overigens: Btw op je 'algemene kosten' zul je naar rato van de omzet moeten verdelen. Dus als je bijvoorbeeld 75% van je omzet vrijgesteld van btw hebt en 25% btw-belast, mag je ook maar 25% van de btw op de algemene kosten (bijvoorbeeld je telefoonkosten) terugvragen. Als jij een goed verhaal hebt waarom een andere verdeling beter is mag dat ook, maar dan is het aan jou om het aan te tonen waarom die andere verdeling beter is.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een eigen dietistenpraktijk. De belastingdienst gaf aan dat dit is vrijgesteld van de BTW.

 

De producten verkoop ik zoals ik zei met BTW.

 

Als voorbelasting vraag ik alleen terug:

- De inkoop van de verkochte goederen

- De dozen die ik inkoop voor het verzenden van de goederen ( webwinkel)

 

Klopt het overigens dat ik de kosten die ik voor mijn praktijk maak, dus die niks te maken hebben met de verkoop van producten inclusief de BTW kan inboeken als kosten.

Stel ik koop iets voor 119 incl BTW dat ik dit dan ook als 119 inboek als kosten.

Dit gaf de belastingdienst namelijk ook aan.

Link naar reactie
  • 0

Ik bedenk me nu dat ik ook vaak inkt koop om dingen uit te printen voor de verkoop van mijn webwinkel.

 

In verhouding met de andere diensten voor mijn bedrijf zal dit 50% zijn.

De dozen die ik koop is voor de 100% voor mijn webwinkel.

De inkoop dus ook voor de 100%.

 

Is het belastingtechnisch verantwoord dat ik dus voor de inkt 50% terug vraag, en voor de dozen en inkoop de volledige 100%?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roos,

 

Je mag alleen de btw aftrekken van alle btw belaste activiteiten. De btw, die je voor je vrijgestelde activiteiten betaalt, kun je niet terugvragen.

 

Over het terugvragen van btw op inkt: dit kun je inderdaad deels terugvragen, maar het percentage hangt af van de omzetverdeling tussen je webwinkel en je praktijk. Een mooi voorbeeld hiervan vind je op onze website: Welke voorwaarden gelden voor de aftrek van btw?

 

De gemaakte kosten voor je praktijk (die niet btw aftrekbaar zijn) mag je inderdaad, inclusief btw, inboeken als zakelijke kosten. Deze kosten mag je dan weer in mindering brengen op je opbrengsten voor de inkomstenbelasting. Let op: niet alle zakelijke kosten zijn aftrekbaar.

 

Karin

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Ha Roos, op de inkoop voor je webwinkel mag je ALLE btw terugvragen, want de omzet van je webwinkel (neem ik althans aan) is ook volledig met btw belast.

 

Ik val onder artikel 34- beroepen.

Ik zou hier graag iets over zeggen, maar over welk artikel 34 hebben we het hier?

Ik vond wel deze link die de beperking van de vrijstelling voor (para)medici iets beter uitlegt, maar ik kan hier nog geen conclusie uit trekken.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel aangesloten bij het kwaliteitsregister en zit bij de NVD ( Nederlandse Vereninging van Dietisten)

 

Hier heb ik vanmorgen een mailtje van gekregen met de volgende tekst:

"De BTW vrijstelling voor medische diensten zal vanaf 1 januari 2013 alleen van toepassing zijn op gezondheiddeskundige verzorging van de mens door een BIG-beroep-beoefenaar wiens diensten behoren tot de uitoefening van dat BIG-beroep.

Alternatieve behandelingen vallen niet onder de btw-vrijstelling. Voor dietsiten geldt de tekst van de wet BIG: voedingsvoorlichting en dieetadvisering zijn vrijgesteld van BTW, mits ze gekoppeld zijn aan een patient of groep patienten."

 

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is de dietist idd niet BIG- geregistreed maar vallen we wel onder de BTW vrijstelling in 2013.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De mail die je gehad hebt sluit aan bij wat ik elders vond. Nog geen idee om welk artikel 34 het gaat (wellicht artikel 34 van de Wet BIG?), maar niet alleen de hardcore-BIGgers vallen nog onder de vrijstelling, ook de aanhangers zoals diëtisten.

 

Peter heeft gelijk en ik zou zelfs verder willen gaan, stuur een brief naar de Belastingdienst, vertel haarfijn wat je doet op het diëtistenvlak en vraag hen om aan te geven welke van jouw activiteiten na 31 december nog vrijgesteld zijn. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je weet waar je aan toe bent.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Algemeen: Een sociaal agogisch medewerker komt bij zorgbehoevende mensen die een persoonsgebonden budget (PGB) ontvangen. De Sociale Verzekeringsbank ontvangt het geld van de PGB-houder en keert een bruto bedrag uit aan de sociaal agogisch medewerker. Op dit bruto bedrag wordt wel loonheffing en inkomensafhankelijk bijdrage ZVW ingehouden.

Premies voor pensioen en WW/WAO/Ziektewet dient de medewerker zelf te regelen en af te dragen aan een verzekeraar. (aftrekbaar bij de IB particulieren). Daarnaast ontvangt de medewerker reiskosten, 0.19 per km.

 

Medewerker wil nu als Zzp-er beginnen.

Het SVB kan de bruto bedragen ook uitkeren zonder inhoudingen. Overeenkomsten dienen aangepast te worden.

 

Vragen:

1. Kan de medewerker als ZZp-er starten en zitten hier veel voordelen aan?

(nadeel is dan de administratie, maar dat komt wel goed)

2. Moet de medewerker nu een winstaangifte gaan invullen ipv. de particuliere aangifte?

3. Op het loon/omzet zit geen BTW en er worden geen facturen verstuurd. Wel heb je bij de kosten als

brandstof/kantoorartikelen etc wel te maken.

Is de medewerker BTW plichtig?

4. Kan je de auto op zaak zetten die je nieuw in 2009 hebt gekocht?

 

Graag een reactie.

Waarschijnlijk volgen er dan meerdere vragen!

 

Mvg,

Stan

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.