• 0

Heffingskortingen

Beste leden,

 

Mijn vraag gaat over het indienen van de aangifte I.B.

 

Mijn boekhouder dient al jaren de aangifte I.B. voor mijn man en mij in betreft onze eenmanszaken.

Nu trekt hij altijd de rente die we betalen voor ons huis af van mijn inkomen. Daardoor wordt mijn inkomen vaak negatief.

Mijn man heeft een hoger inkomen dan mij.

 

Er werd mij verteld dat de boekhouder dit niet goed doet en dat hij beter de rente bij mijn man zijn inkomen kan aftrekken zodat hij een lager inkomen heeft en dus minder belasting hoeft te betalen.

 

Met dit verhaal ging ik naar mijn boekhouder, deze gaf aan dat het iets met uitbetaling van heffingkorting te maken had. Dit krijg ik namelijk altijd uitbetaald.

Het rare is dat ik altijd wel wat krijg uitbetaald maar dit ook soms moet terugbetalen.

 

Ik heb er geen goed gevoel over.

 

Kan iemand mij hier vertellen of alles wel goed gaat?

 

Groetjes Mo

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is niet te zeggen zo.

 

Zelf koop ik jaarlijks een aangifteprogramma waarmee de verdeling (van aftrekposten) tussen partners automatisch (als je op de knop drukt dan!) geoptimaliseerd worden.

Als jouw boekhouder een soortgelijk programma gebruikt (en hij/zij beschikt ook over de volledige informatie over jullie), dan zal het waarschijnlijk wel goed gegaan zijn.

 

Als je twijfelt moet je toch een 2nd opinion vragen, lijkt mij. Zoek iemand bij je in de buurt zou ik zeggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Mo,

 

Ter verduidelijking:

“Onze eenmanszaken” is waarschijnlijk dus ieder eentje? Jullie doen dus beide aangifte door dezelfde boekhouder?

Als het goed is heeft deze dus de beschikking op beide aangiftes om de verdeling van het resultaat van de eigen woning (rente op eigenwoning) dusdanig te kiezen voor een laagste bedrag van de totale af te dragen belasting (of maximale teruggave).

 

Meestal is er een zeer breed gebied in hoe je deze verdeling kunt neerleggen zonder totale verandering. En dat de hoogstverdiende de meeste aftrek moet hebben is ook niet altijd waar. Het ligt eraan tussen welke schijven (belastingniveau) de grootste overgang teweeggebracht wordt.

 

Verder valt er weinig zo te zeggen wanneer niet alle gegevens voorhanden zijn en wanneer je niet zelf de beschikking hebt om het op de digitale formulieren dit uit te proberen. Jullie boekhouder heeft deze daarentegen wel en ik neem aan dat deze daarmee geexperimenteerd heeft en jullie heeft voorgedragen een bepaalde keuze zo te doen met zijn argumenten.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daardoor wordt mijn inkomen vaak negatief. Mijn man heeft een hoger inkomen dan mij.

 

Ik denk niet dat de berekening goed gaat. Jij hebt vaak een negatief inkomen, hoe hoog is het belastbaar inkomen van jouw man?

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.