• 0

De bank voorbij

Van alle veranderingen is het meest ingrijpende gevolg van de komst van internet dat de afgelopen tien jaar meer en meer mensen zichtbaar zijn geworden voor anderen. Internet heeft de zorgvuldig rondom bedrijven opgebouwde muren stukje bij beetje afgebroken.

 

En niet alleen de mensen ín bedrijven zichtbaar gemaakt, maar juist ook bij dienstverlenende bedrijven leveranciers en klanten met elkaar in contact gebracht. Niets voor niets hebben allerlei tussenpersonen steeds meer last van internetplatformen die aanbieders en zoekers met elkaar in contact brengen.

 

De sector die in 2011 ongetwijfeld de grootste ontwikkeling op dat gebied heeft doorgemaakt is die van de bedrijfsinvesteringen. Na enkele jaren met uitprobeersels zijn afgelopen jaar de serieuze crowdsourcingplatformen als paddestoelen uit de grond geschoten. Maar of die platformen een succes worden betwijfel ik, want steeds meer ondernemers bedenken zelf creatieve constructies om het door hen benodigde kapitaal bij elkaar te brengen en benaderen daarmee vervolgens hun netwerk.

 

Een financieringsgeval volgens zo’n creatieve constructie, speelt zich op dit moment af in cyberspace. En in Zeeland. Daar woont en werkt slijter Petra de Boevere. Die loopt sinds kort met een plan rond, #plan2012 genaamd. Een uitstekend plan. Kosten €100.000.

 

Bedenkend hoe ze daaraan kan komen, heeft ze tweede kerstdag thuis voor haar webcam een filmpje opgenomen en op internet gezet. Daarin legt ze uit hoe ze 100 wijn- of whiskyliefhebbers met een inleg van € 1000, een rendement biedt van 20% op hun ‘investering’. Geïnteresseerden leggen nu € 1000 in en krijgen in ruil daarvoor 24 tegoedbonnen van € 50 (in totaal dus voor € 1200). De bonnen zijn vanaf 1-1-2013 te verzilveren. Bedrijven en particulieren die investeren kunnen die bonnen vervolgens uitdelen als relatiegeschenken of gebruiken om zelf drank bij haar te kopen.

 

Als slijter maakt Petra marge op de drank die haar investeerders kopen. Daarom hoeft ze niet de gebruikelijke 100% van een lening vermeerderd met rente en kosten aan een bank terug te betalen. Maar betaalt zij – ondanks een investeerdersrendement van 20% – beduidend minder dan de honderdduizend euro die ze nodig heeft. Een klassiek gevalletje win-win. Het zal dus niemand verbazen dat ze in de eerste vier dagen na het delen van het internetfilmpje de eerste 25 ‘investeerders’ binnen had. En met zo’n rendement laten de andere 75 laten ongetwijfeld niet lang op zich wachten.

 

Wat internet de komende jaren nog meer gaat veranderen weet ik niet, maar ik weet wel dat een actie als die van Petra geen uitzondering zal blijven. En dat ondernemers in 2012 steeds vaker banken en platformen zullen passeren als ze geld nodig hebben. Zij zijn gewaarschuwd.

Auteur van oa Calimeromarketing 2.0 en ondernemerscolumnist.

www.twitter.com/karenromme www.calimeromarketing.nl | www.yib.nl | www.ondernemersnetwerken.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

n het geval van de eerste wijnzaak bestaat dat rendement voor de investeerder niet/nauwelijks, aangezien alleen al de rente meer oplevert

 

nogmaals: leg eens uit hoe je erbij komt dat 1 jaar rente op 1000 euro meer oplevert als die 200 euro die door die wijnzaak wordt aangeboden?

welke bank krijg je dus 20% rente in een jaar?

Geen enkele, maar ik bedoel dat natuurlijk ook een beetje schertsend. En 200 euro aan drank in dit geval een serieus rendement? Tja, het is maar hoe je het bekijkt.
Link naar reactie
  • 0

n het geval van de eerste wijnzaak bestaat dat rendement voor de investeerder niet/nauwelijks, aangezien alleen al de rente meer oplevert

 

nogmaals: leg eens uit hoe je erbij komt dat 1 jaar rente op 1000 euro meer oplevert als die 200 euro die door die wijnzaak wordt aangeboden?

welke bank krijg je dus 20% rente in een jaar?

Geen enkele, maar ik bedoel dat natuurlijk ook een beetje schertsend. En 200 euro aan drank in dit geval een serieus rendement? Tja, het is maar hoe je het bekijkt.

waarom zou dat geen serieus rendement zijn?

als je regelmatig drank koopt zou je anders voor dezelfde hoeveelheid 200 euro meer betalen en die 200 euro hou je nu dus in je zak.

Maar jij geeft steeds aan dat het rendement op die deal lager is als de rente van een bank, dus kennelijk zie jij wel degelijk een rendement maar beoordeel jij die lager als de rente bij een bank. daarom zijn we dus benieuwd welk rendement jij ziet en hoe die lager is als bij een bank

Link naar reactie
  • 0

n het geval van de eerste wijnzaak bestaat dat rendement voor de investeerder niet/nauwelijks, aangezien alleen al de rente meer oplevert

 

nogmaals: leg eens uit hoe je erbij komt dat 1 jaar rente op 1000 euro meer oplevert als die 200 euro die door die wijnzaak wordt aangeboden?

welke bank krijg je dus 20% rente in een jaar?

Geen enkele, maar ik bedoel dat natuurlijk ook een beetje schertsend. En 200 euro aan drank in dit geval een serieus rendement? Tja, het is maar hoe je het bekijkt.

 

 

Ik heb toch het idee dat je je eruit aan het draaien bent - met een glimlach maar toch...

 

Eerst schrijf je:

 

Tja, leuk gevonden van Petra natuurlijk, maar een beetje ondernemer shopt met een sligro/makro-pas, of schiet even de grens over. Uitgaande van een (zuinig) rentepercentage van 2%, levert die duizend euro investering daarbovenop bovendien €20 aan rente P/M op. Begrijp me niet verkeerd, het is natuurlijk een prachtig "gun project" voor vrienden en familie, maar geen serieuze business-case m.b.t crowdfunding.

 

Even wat close reading: hier staat letterlijk dat je het vergelijkt met die € 1.000,00 wegzetten tgn een rendement van 2%. Je schrijft dus niet dat het rendement 2% is. Gelukkig, want het rendement voor de consument is in deze casus 20%.

 

Maar nu schrijf je:

 

Exact! En daarmee dicht je met die waardebon (even los van de inflatie die die euro in dit geval praktisch teniet doet) waarde toe aan de investering. Maar een beetje korting op drank die praktisch al minder is dan het rentepercentage over een jaar, is geen serieus te nemen Business-case, en doet in dit geval het (naar mijn persoonlijke mening zeer potentierijke) principe van crowdfunding tekort. :)

 

Tja, nu ga ik die twee toch koppelen: het rentepercentage over een jaar is 20%, welke andere investering geeft zo'n rendement? Ik denk inderdaad dat je niet kunt rekenen ;D

 

Los daar van, kijk toch eens verder dan je schaduw lang is! Jij blijft appels met peren vergelijken. Zou ik als investeerder € 100.000,00 investeren in de slijterij van Petra? Even afhankelijk van de presentatie en onderbouwing maar vooralsnog: in nog geen 100.000 jaar - niet in die regio en niet met dat product. En zo zullen veel kapitaalbertrekkers er over denken.

Zou ik als privépersoon € 1.000,00 investeren in de slijterij van Petra? Als ik haar sympathiek vind, vertrouwen heb in haar capaciteiten en het rendement goed is: waarom niet? En dat is waar het bij crowdfunding om gaat. Binnen het kleinbedrijf is € 100.000,00 al een gigantish bedrag. Ondernemers vangen veelal al bot bij banken als ze € 25.000,00 willen lenen. Crowdfunding kan dan het antwoord geven.

 

Ik vind jouw houding over de buinesscase van Petra behoorlijk laatdunkend. Hier hebben we een onderneemster die uit de markt € 100.000,00 weet te halen om haar droom te realisren - en dat tegen een voor haar negatieve rente. Schamperen dat dit geen goede buinesscase is doet haar creativiteit en ondernemerschap veel te kort.

Wat jij in mijn ogen mist is dat financiering voor het MKB verandert van een aanbodgericht spel (bij ons kun je geld lenen, maar dan moet het wel in ons straatje passen) in een vraaggericht spel (ik wil geld lenen, dit is mijn plan, dit is je rendement, wie doet er mee!). Dt is de paradigmaverschuiving waar ik het over had: bij veel investeerders een beetje geld ophalen zodat er in totaal veel kapitaal verzameld wordt in plaats van bij één partij veel geld lenen en van hen volkomen afhankelijk worden.

Volgens mij zijn banken op de lange termijn als de dood voor deze veranderingen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

n het geval van de eerste wijnzaak bestaat dat rendement voor de investeerder niet/nauwelijks, aangezien alleen al de rente meer oplevert

 

nogmaals: leg eens uit hoe je erbij komt dat 1 jaar rente op 1000 euro meer oplevert als die 200 euro die door die wijnzaak wordt aangeboden?

welke bank krijg je dus 20% rente in een jaar?

Geen enkele, maar ik bedoel dat natuurlijk ook een beetje schertsend. En 200 euro aan drank in dit geval een serieus rendement? Tja, het is maar hoe je het bekijkt.

waarom zou dat geen serieus rendement zijn?

als je regelmatig drank koopt zou je anders voor dezelfde hoeveelheid 200 euro meer betalen en die 200 euro hou je nu dus in je zak.

Maar jij geeft steeds aan dat het rendement op die deal lager is als de rente van een bank, dus kennelijk zie jij wel degelijk een rendement maar beoordeel jij die lager als de rente bij een bank. daarom zijn we dus benieuwd welk rendement jij ziet en hoe die lager is als bij een bank

Wacht even, welk rendement ik zie? Dan heb je mij niet helemaal goed begrepen. Ik heb (zoals je hebt kunnen zien) deze ondernemer geprezen om haar vindingrijkheid. Zoals ik al eerder zei: een goedkopere lening bestaat niet. De vraag is of je het lenen van geld bij vrienden, kennissen en familie (met als rendement wat drank) kunt stellen als een representatief voorbeeld van/ crowdfunding. Ze verrekend gewoon haar inkoop-marge met de drank. Oftewel: zie jij het gebeuren dat we straks massaal kapitaal bij elkaar gaan lenen, omwille van een appel en een ei? Als je crowdfunding wilt promoten als serieus alternatief voor de banken, zijn er gewoon betere voorbeelden te krijgen. Een daarvan heb je zojuist zelf aangedragen.
Link naar reactie
  • 0

n het geval van de eerste wijnzaak bestaat dat rendement voor de investeerder niet/nauwelijks, aangezien alleen al de rente meer oplevert

 

nogmaals: leg eens uit hoe je erbij komt dat 1 jaar rente op 1000 euro meer oplevert als die 200 euro die door die wijnzaak wordt aangeboden?

welke bank krijg je dus 20% rente in een jaar?

Geen enkele, maar ik bedoel dat natuurlijk ook een beetje schertsend. En 200 euro aan drank in dit geval een serieus rendement? Tja, het is maar hoe je het bekijkt.

 

 

Ik heb toch het idee dat je je eruit aan het draaien bent - met een glimlach maar toch...

 

Eerst schrijf je:

 

Tja, leuk gevonden van Petra natuurlijk, maar een beetje ondernemer shopt met een sligro/makro-pas, of schiet even de grens over. Uitgaande van een (zuinig) rentepercentage van 2%, levert die duizend euro investering daarbovenop bovendien €20 aan rente P/M op. Begrijp me niet verkeerd, het is natuurlijk een prachtig "gun project" voor vrienden en familie, maar geen serieuze business-case m.b.t crowdfunding.

 

Even wat close reading: hier staat letterlijk dat je het vergelijkt met die € 1.000,00 wegzetten tgn een rendement van 2%. Je schrijft dus niet dat het rendement 2% is. Gelukkig, want het rendement voor de consument is in deze casus 20%.

 

Maar nu schrijf je:

 

Exact! En daarmee dicht je met die waardebon (even los van de inflatie die die euro in dit geval praktisch teniet doet) waarde toe aan de investering. Maar een beetje korting op drank die praktisch al minder is dan het rentepercentage over een jaar, is geen serieus te nemen Business-case, en doet in dit geval het (naar mijn persoonlijke mening zeer potentierijke) principe van crowdfunding tekort. :)

 

Tja, nu ga ik die twee toch koppelen: het rentepercentage over een jaar is 20%, welke andere investering geeft zo'n rendement? Ik denk inderdaad dat je niet kunt rekenen ;D

 

Los daar van, kijk toch eens verder dan je schaduw lang is! Jij blijft appels met peren vergelijken. Zou ik als investeerder € 100.000,00 investeren in de slijterij van Petra? Even afhankelijk van de presentatie en onderbouwing maar vooralsnog: in nog geen 100.000 jaar - niet in die regio en niet met dat product. En zo zullen veel kapitaalbertrekkers er over denken.

Zou ik als privépersoon € 1.000,00 investeren in de slijterij van Petra? Als ik haar sympathiek vind, vertrouwen heb in haar capaciteiten en het rendement goed is: waarom niet? En dat is waar het bij crowdfunding om gaat. Binnen het kleinbedrijf is € 100.000,00 al een gigantish bedrag. Ondernemers vangen veelal al bot bij banken als ze € 25.000,00 willen lenen. Crowdfunding kan dan het antwoord geven.

 

Ik vind jouw houding over de buinesscase van Petra behoorlijk laatdunkend. Hier hebben we een onderneemster die uit de markt € 100.000,00 weet te halen om haar droom te realisren - en dat tegen een voor haar negatieve rente. Schamperen dat dit geen goede buinesscase is doet haar creativiteit en ondernemerschap veel te kort.

Wat jij in mijn ogen mist is dat financiering voor het MKB verandert van een aanbodgericht spel (bij ons kun je geld lenen, maar dan moet het wel in ons straatje passen) in een vraaggericht spel (ik wil geld lenen, dit is mijn plan, dit is je rendement, wie doet er mee!). Dt is de paradigmaverschuiving waar ik het over had: bij veel investeerders een beetje geld ophalen zodat er in totaal veel kapitaal verzameld wordt in plaats van bij één partij veel geld lenen en van hen volkomen afhankelijk worden.

Volgens mij zijn banken op de lange termijn als de dood voor deze veranderingen.

Rendement verhaal is schertsend bedoeld. Als dat niet zo is overgekomen, moet ik voortaan iets duidelijker formuleren. Verder: het heeft niks met laatdunkendheid te maken om dit voorbeeld niet als representatief te zien voor crowdfunding in het algemeen. Ik ben het absoluut met je eens dat de banken peentjes zweten bij deze nieuwe vorm van kapitaalverschqffing, en om dat aan veel mensen duidelijk te maken zijn er gewoon betere voorbeelden te verkrijgen. :)
Link naar reactie
  • 0

Oftewel: zie jij het gebeuren dat we straks massaal kapitaal bij elkaar gaan lenen, omwille van een appel en een ei?

 

 

Dat ligt er helemaal aan. Feitelijk zijn geldelijke rendementen ook appels en eieren, masr dan uitgedrukt in nominale waarde. Ik kan legio voorbeelden verzinnen waar dit systeemkan werken: kledingzaken (moet ik toch ook kopen), schoenenwinkels (idem), restaurant (kom ik ook graag), ijssalon om de hoek, plaatselijk zwembad, campings etc. etc.

In mijn eerder aangehaade voorbeeld van Voordekunst gaat het feitelijk alleen maar om appels en eieren - investeer je € 100,00 dan krijg je twee vrijkaartjes en een meeting met de acteurs. Geloof mij, twee kaartjes aan de balie kopen en deze mensen gewoon aanschieten in de foyer is véél goedkoper dan mee te doen aan zo'n manier van fundng. En toch slaagt het vaak! Het gaat om veel meer dan apoels en eieren.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Helaas. Iemand die zich hier voordoet als een ondernemer met een bv en ons op geen enkele wijze zijn alternatief wil laten kennen n.a.l. zijn geleverde commentaren op de inhoud en de case van een column. Ik denk niet dat we die persoon nog langer als ondernemer kunnen beschouwen. Ik haak hierin dus af. Er zullen vast wel weer allerlei afleidende argumenten komen, wel of niet relevant, maar iemand die nog geen mm van zijn eigen visie durft bloot te geven is niet meer serieus te nemen. Ik wens je klanten veel sterkte!

Link naar reactie
  • 0

 

Ik vind jouw houding over de buinesscase van Petra behoorlijk laatdunkend. Hier hebben we een onderneemster die uit de markt € 100.000,00 weet te halen om haar droom te realisren - en dat tegen een voor haar negatieve rente. Schamperen dat dit geen goede buinesscase is doet haar creativiteit en ondernemerschap veel te kort.

 

Wat jij in mijn ogen mist is dat financiering voor het MKB verandert van een aanbodgericht spel (bij ons kun je geld lenen, maar dan moet het wel in ons straatje passen) in een vraaggericht spel (ik wil geld lenen, dit is mijn plan, dit is je rendement, wie doet er mee!). Dt is de paradigmaverschuiving waar ik het over had: bij veel investeerders een beetje geld ophalen zodat er in totaal veel kapitaal verzameld wordt in plaats van bij één partij veel geld lenen en van hen volkomen afhankelijk worden.

Volgens mij zijn banken op de lange termijn als de dood voor deze veranderingen.

 

Helemaal eens dat dit een heel creatieve manier is om geld uit de markt te halen. Daar waren we het al heel lang over eens. Maar of het slim is? Heb nog steeds grote twijfels. Waarom heeft Petra geld nodig? Om haar droom te realiseren? Waar maak je dat uit op? Volgens mij ging het bergafwaards met de slijterij in Breskens en had ze geld nodig om het ergens anders te proberen. De moeilijke markt blijft (met verschuiving verkoop naar Makro/Sligro), de crisis blijft en met een accijnsverhoging in het verschiet moet je ook niet te dicht bij de grens zitten.

 

Las dat ze een maand niets meer verkoopt in de winkel én op internet.

Na vrijdag 6 april worden er tot 1 mei ook geen online bestellingen verzonden.
Is er een ondernemer hier die dat begrijpt? Is er hier één webshopeigenaar die zonder schade een maandje dicht kan? Of kan dat omdat de bankrekening vol is en er pas over een jaar begonnen moet worden met afrekenen?

 

En zo kan ik nog wel even door gaan. Laten we dit topic over 3 jaar nog eens lezen en kijken wat dan het resultaat is. Petra is een TOP netwerker, zoveel is zeker, dus die komt er echt wel. Maar dat met de slijterij in Sluis is?

 

Link naar reactie
  • 1

Columnschrijver en beschreven onderneemster maken zich denk ik weinig druk om de meningen hier, die houden zich liever bezig met 'personal branding' en 'gunfactor'. Dat, nadat hun rekenwerk en propositie, helemaal op orde waren...

 

Weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Oftewel: zie jij het gebeuren dat we straks massaal kapitaal bij elkaar gaan lenen, omwille van een appel en een ei?

 

 

Dat ligt er helemaal aan. Feitelijk zijn geldelijke rendementen ook appels en eieren, masr dan uitgedrukt in nominale waarde. Ik kan legio voorbeelden verzinnen waar dit systeemkan werken: kledingzaken (moet ik toch ook kopen), schoenenwinkels (idem), restaurant (kom ik ook graag), ijssalon om de hoek, plaatselijk zwembad, campings etc. etc.

In mijn eerder aangehaade voorbeeld van Voordekunst gaat het feitelijk alleen maar om appels en eieren - investeer je € 100,00 dan krijg je twee vrijkaartjes en een meeting met de acteurs. Geloof mij, twee kaartjes aan de balie kopen en deze mensen gewoon aanschieten in de foyer is véél goedkoper dan mee te doen aan zo'n manier van fundng. En toch slaagt het vaak! Het gaat om veel meer dan apoels en eieren.

Oh, maar dat ben ik geheel met je eens hoor. Voor de ietwat kleinere initiatieven/stichtingen is dit denk ik een van de meest effectieve manieren van fondsenwerving. In het geval van een theater (trekt meestal geen onbemiddeld publiek) of een wijnzaak is een benadering van de eigen clientèle absoluut een slimme zet. De camping waar vele gezinnen ieder jaar komen: een actie voor red "de duInheuvel". Schoenenzaak: al wat moeilijker. Maar affijn, dergelijke particuliere hulp bestaat natuurlijk al sinds de weg naar Rome. Feit is wel dat dit vaak een ideëel karakter heeft/een vriendendienst is.
Link naar reactie
  • 0

Helaas. Iemand die zich hier voordoet als een ondernemer met een bv en ons op geen enkele wijze zijn alternatief wil laten kennen n.a.l. zijn geleverde commentaren op de inhoud en de case van een column. Ik denk niet dat we die persoon nog langer als ondernemer kunnen beschouwen. Ik haak hierin dus af. Er zullen vast wel weer allerlei afleidende argumenten komen, wel of niet relevant, maar iemand die nog geen mm van zijn eigen visie durft bloot te geven is niet meer serieus te nemen. Ik wens je klanten veel sterkte!

Thanks! En ik wens jou verder goede zaken (en een wat minder pessimistisch humeur) toe! :)
Link naar reactie
  • 0

Helemaal eens dat dit een heel creatieve manier is om geld uit de markt te halen. Daar waren we het al heel lang over eens. Maar of het slim is? Heb nog steeds grote twijfels. Waarom heeft Petra geld nodig? Om haar droom te realiseren? Waar maak je dat uit op? Volgens mij ging het bergafwaards met de slijterij in Breskens en had ze geld nodig om het ergens anders te proberen. De moeilijke markt blijft (met verschuiving verkoop naar Makro/Sligro), de crisis blijft en met een accijnsverhoging in het verschiet moet je ook niet te dicht bij de grens zitten.

 

 

Je hebt gelijk. Daarom zou ik er professioneel investeerder ook geen stuiver insteken en is de opmerking van Right ook niet op zijn plaats. Bij plannen met een gegarandeerd succes heb je crowdfunding niet nodig, dan willen banken en vermogenden graag geld investeren. Bij risicovolle avonturen, als slijterijen in Sluis, heb je meer mensen nodig die een klein risico willen nemen - zie hier de crowd die blijkbaar graag fund. Dat is de plek waar geld is dat er blijkbaar op wacht om opgehaald te worden.

 

En dan zeg ik met Highio dat dit niet gat over economische plaatjes en winstverwachtingen. Dit gaat over gunfactor en personal branding. Vind ik het een leuke dame, vind ik het een interessant product, wordt ik op de hoogte gehouden van hasr vorderingen - de vraag of ik daadwerkelijk de waardebonnen ooit zal kunnen verzilveren is minder relevant en ook veel draagbaarder omdat het om zo'n reatief overzichtelijk bedrag gaat.

 

Las dat ze een maand niets meer verkoopt in de winkel én op internet.

Na vrijdag 6 april worden er tot 1 mei ook geen online bestellingen verzonden.
Is er een ondernemer hier die dat begrijpt? Is er hier één webshopeigenaar die zonder schade een maandje dicht kan? Of kan dat omdat de bankrekening vol is en er pas over een jaar begonnen moet worden met afrekenen?

 

Waarschijnlijk is deze sluiting gewoon meegenomen in de liquiditeitenprognose. Kan mij er wel iets bij voorstellen als je magazijn op zijn kop ligt / er niets meer in het rek staat. Kun je tijdige verznding garanderen of stel je dat liever even uit en stel je niemand teleur?

 

En zo kan ik nog wel even door gaan. Laten we dit topic over 3 jaar nog eens lezen en kijken wat dan het resultaat is. Petra is een TOP netwerker, zoveel is zeker, dus die komt er echt wel. Maar dat met de slijterij in Sluis is?

 

Misschien adviseert ze tegen die tijd andere ondernemers over kapitaal uit de samenleving trekken - daar is ze in ieder geval óok erg goed in ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 2

@Highio Ik hoop dat je het ondernemers niet kwalijk neemt dat ze hun tijd stoppen in ondernemen. En ik ben inderdaad al jaren geleden gestopt met me druk maken om de meningen alhier. Zeker als er weer eens iemand actief is die zichzelf niet bekend durft te maken en zeeën van tijd heeft om zonder fatsoenlijke argumenten te discussiëren om te discussiëren. ;)

 

@HaReFin: Dat hele crowd funding is toch ook helemaal niet nieuw? Is toch gewoon een Engels woord voor geld bij elkaar schrapen om iets te ondernemen? Het ‘nieuwe’ aan deze case is wat mij betreft dat Petra haar online netwerk heeft benaderd en dat de mensen daarin er samen voor hebben gezorgd dat ze aan (ruim) voldoende kapitaal is gekomen. En ze heeft een aardig aanbod bedacht voor haar ‘investeerders’.

 

@ Daniël @Dennis_van_Dijk en XiaoDi: Leuke voorbeelden. Mochten er nog meer mensen leuke voorbeelden kennen van op alternatieve manieren gekregen groepsfinanciering, lijkt mij leuk als jullie die hier delen ter inspiratie.

 

@Thor en @P.J.: Kijk, jullie snappen hem. Onder andere de uitleg van het kadobonnenprincipe op pagina 3 klopt helemaal. ;D

 

@Hans: Ze heeft ook een deal gesloten met een aantal leveranciers die in haar geloven om op meerdere manieren financiële ruimte te creëren. En ze is bij de bank geweest om een deel bancair te financieren, maar die wilde dat ze eerst veel geld stopte in een accountant sponsoren om een plan te schrijven. Toen uit de animo bleek dat dat niet nodig was, heeft ze dat geld (en die tijd) wijselijk uitgespaard. En het zijn niet vooral haar beste klanten en familie die meedoen, maar juist veel online actieve ondernemers met wat geld op de bank die het gewoon leuk vinden om mee te doen.

Ik weet niet of ze was verhuisd als die accijnsverhoging eerder bekend was geweest, maar feit blijft dat ze is verhuisd naar een toeristisch fraai oud stadje met 5 miljoen bezoekers per jaar, waar er vast meer dan een paar tussen zitten die wel eens een alcoholisch flesje kopen tijdens hun vakantie of dagje uit. En zoals ik al eerder schreef, alleen de toekomst kan uitwijzen of het een goede move is geweest.

 

@Hans en @Dennis_van_Dijk: De drie weken dat de winkel dicht was waren voor de verhuizing. Ze hadden in Breskens ooit demontabele drankenkasten (het winkelinterieur) laten bouwen, zodat ze bij een eventuele verhuizing niet weer nieuwe hoefde te kopen of laten maken. Die kasten moesten uit elkaar worden gehaald, samen met alle drank worden ingepakt en verplaatst en in Sluis weer uitgepakt en in elkaar gezet. En dat allemaal heeeel voorzichtig. Een complete slijterij verhuizen doe je niet in 1 dag.

 

Tot slot: De mensen die VIP-klant zijn geworden van Petra zijn voor een groot deel mensen die ze voorheen nog niet kende, maar die het leuker vinden om een voor hen misbaar en te overzien bedrag van €1000 te gebruiken om betrokken te zijn bij een innovatief concept van een ondernemer met passie, dan het minder waard te laten worden op een saaie spaarrekening. En ik ken een aantal zeer succesvolle ondernemers met meerdere BV’s die bij de groep VIP-klanten horen. Een deel van hen zal de bonnen inderdaad ongetwijfeld als relatiegeschenk gaan weggeven. Waarom denken jullie dat het bedrag van €50 is gekozen voor de kadobonnen?

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Het is treurig om te zien en te lezen.

 

Het is een mooi voorbeeld van ondernemerschap, waarbij iedereen gewoon mee mag kijken in de ondernemerskeuken.

 

En dan komen er van sommigen van die vreemde, zurige reacties. Van een gemiddelde burger kan ik dat wel verwachten. En op sites als fok ook, maar op Higherlevel?

 

Het is gewoon tekenend dat Karen stelt dat:

En ik ben inderdaad al jaren geleden gestopt met me druk maken om de meningen alhier. Zeker als er weer eens iemand actief is die zichzelf niet bekend durft te maken en zeeën van tijd heeft om zonder fatsoenlijke argumenten te discussiëren om te discussiëren. ;)

 

En zo heb ik hier de afgelopen jaren al veel kwalitatief goede posters zien afhaken. Ik val wellicht in herhaling, maar we gaan als forum de verkeerde kant op. Jammer.

Link naar reactie
  • 0

Het forum HL gaat echt niet de verkeerde kant op. Het gaat de verkeerde kant op met bezoekers, die ongefundeerd en populistisch de inhoud van een column bekritiseren en dan vervolgens verstek laten gaan als er naar de achtergrond van hun wijsheid wordt gevraagd. Dat is het enige dat er is gebeurd en ik geloof dat het beter is om hier geen woorden meer aan vuil te maken. De betreffende persoon heeft zich nu wel voldoende geprofileerd.

Link naar reactie
  • 0

Columnschrijver en beschreven onderneemster maken zich denk ik weinig druk om de meningen hier, die houden zich liever bezig met 'personal branding' en 'gunfactor'. Dat, nadat hun rekenwerk en propositie, helemaal op orde waren...

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

Ik begrijp niet veel van deze post die geschreven lijkt om Karen en Petra in bescherming te nemen. Alsof zij dat nodig hebben.

 

We waren het, nogmaals, al lang eens over het feit dat beide dames toppers zijn op het gebied van personal branding. Maar de column gaat over crowdfunding en die inzet ervan bij het financieren van de verhuizing van een slijterij.

 

Eens dat de "social media hoogbegaafdheid" van Petra het risico hier enorm dempt. Ik zag dat zelfs minister Verhagen de winkel opende. Hoe krijg je het voor elkaar. Maar de ondernemer hier die er aan denkt om ook crowdfunding in te zetten (zoals Daniël) zal zeker baat hebben bij een gezonde discussie.

 

Jammer dat in deze discussie over en weer op de man wordt gespeeld en dat het vervolgens daar over gaat. Ik had hier graag een wat actievere moderatie gezien.

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien een idee om de discussie iets abstracter te maken en ons minder te richten op de details in dit voorbeeld.

 

Een voordeel van crowdfunding kan ook zijn dat de financieringsfaciliteit niet "plotsklaps" opgezegd wordt door de bank.

 

Een ander voordeel (een beetje inherent aan de vorige). De macht ligt meer bij beide partijen en niet specifiek bij 1 partij (de bank).

 

Nog een ander voordeel: je financiers hebben er belang bij dat het je zaak goed gaat. Ze zullen zich dus manifesteren als ambassadeurs van je bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Hans, beide dames hebben voor mij geen bescherming nodig, die staan zelf beslist hun mannetje. Beide heb ik meerdere malen als toehoorder aan de slag gezien en uit algemene belangstelling gevolgd. Mijn bericht is alleen bedoeld als blijk van respect bij de constatering dat ze eerst iets uitdenken en uitwerken en dat vervolgens weten te presenteren én verkopen.

 

En ja, crowdfunding voor een specifiek project kan natuurlijk een doel zijn, maar de zichtbare werkwijze bij 'funding raisen' voor een project kan een stap verder ook bijdragen aan versterking van een 'personal brand' en uitbreiding van een netwerk vol bewonderaars en gunners breder dan de initiële context van dat ene project.

 

Actieve moderatie op meningen is natuurlijk een lastige en m.i. ongewenst. Prachtig voorbeeld van een column die (persoonlijke) reacties oproept en een discussie opent.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

helaas stoppen discussies op het forum over crowdfunding vaak vrij snel en komt er weinig ervaring naar boven drijven. Dat is natuurlijk voor een belangrijk deel doordat er nog maar beperkte ervaring in Nederland is met de inzet van crowdfunding.

Altans door (kleine) ondernemers die hiermee de bank passeren en het geld direct bij de eigenaren van het geld ophalen.

 

Crowdfunding bestaat al heel erg lang, maar de manier waarop het ingezet wordt is wel steeds creatiever.

Ik merk bij mijn zoektocht naar de juiste manier om dit in te zetten dat voornamelijk de eenvoudige manier van lenen met rente in Nederland redelijk goed van de grond komt. Dat is dan ook 1 van de manieren die ik wil gaan inzetten.

Ik wil echter ook een deel gaan ophalen door middel van ophalen en tegenprestatie leveren. die manier van crowdfunden is in Nederland helaas nog erg onderontwikkeld voor bedrijven.

Zijn daarvoor wel paar initiatieven maar die hebben heel specifieke doelgroepen zoals kunst of boeken enz.

 

Zoiets als kickstarter (maar dan nog iets algemener kwa doelgroep) is in Nederland nog niet echt van de grond gekomen.

Link naar reactie
  • 0

Mensen blijken vaak erg creatief te kunnen worden als ze het door crises of andere omstandigheden moeilijk krijgen. Erg leuk en mooi initiatief is dit. Zelf ben ik bezig met regelen van een financiering bij een zakenpartner die reserves heeft. Hij krijgt wat meer rente dat hij bij een bank zou krijgen, en ik betaal wat minder dan ik nu bij de bank doe. Win-Win.

Wijn, champagne en geschenken - http://www.wijnbox.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.