• 0

nieuwe snoepmix van bestaande merken, mag dat?

Ik wil graag een nieuwe snoepmix creeren die bestaat uit snoep van bestaande merken. Het idee is om een eigen merknaam en verpakking te creeren, snoep van bv Haribo en katja in te kopen bij de groothandel en dan een nieuwe mix te maken.

 

Weet iemand of dit mag? (en evt. onder welke voorwaarden)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

De kans dat dit mag schat ik zo ongeveer op 0. In principe kun je natuurlijk altijd contact met hen opnemen om dit te bespreken, maar verwacht je echt dat Haribo het akkoord vindt dat hun snoep in een zak wordt vermengd met snoep van de concurrent en vervolgens onder een nieuwe naam wordt verkocht? Maar goed, wie ben ik.... Goos van Alphen is accountmanager bij Haribo, kan geen kwaad natuurlijk om hem eens te bellen...

www.morloff.nl innovatie in webtoepassingen | www.ictintermediairs.nl overzicht van nederlandse ICT intermediairs | www.ijsmonster.nl webshop voor de leukste ijsblokjes | www.marcelvanlangen.com kleurrijke schilderijen | www.ikbeneenipad.nl reviews van iPad apps

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk bedoelde ik inderdaad of ik hier toestemming van Haribo voor moet hebben. Ik dacht omdat je het al van hen gekocht hebt, hebben zij hun geld al ontvangen.

 

De snoep is wel jouw eigendom geworden, maar het opnieuw verhandelen ervan is een inbreuk op het recht dat haribo heeft om haar eigen snoep aan de man of vrouw te brengen.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoewel je altijd op moet passen met de merken van anderen zie ik niet waarom dat in dit geval niet zou mogen. Het is zelfs heel gebruikelijk om snoepzakken samen te stellen uit divers snoep voor traktaties. Het is juist de bedoeling van de merkhouder om in dat soort zakken te komen.

 

Dus zolang je niets doet wat de merkhouder schade zou kunnen berokkenen, bijvoorbeeld een gevaarlijk speelgoedje in de betreffende zak, mag dat volgens mij gewoon.

Link naar reactie
  • 0

Haha, ik geef nog niet op hoor! ;D

 

Ik vermoed dat het inderdaad geen enkel probleem is om het allemaal gemengd in een zak te doen, dat klopt. Dat gebeurt ook bij avondvierdaagses en in snoepwinkels. Ik denk echter dat bij Haribo en soortgelijke bedrijven de alarmbel wel gaat rinkelen op het moment dat je een eigen brand gaat neerzetten. Dan verkoop je niet langer door, maar ben je aan het concurreren.

www.morloff.nl innovatie in webtoepassingen | www.ictintermediairs.nl overzicht van nederlandse ICT intermediairs | www.ijsmonster.nl webshop voor de leukste ijsblokjes | www.marcelvanlangen.com kleurrijke schilderijen | www.ikbeneenipad.nl reviews van iPad apps

Link naar reactie
  • 0

Haha, ik geef nog niet op hoor! ;D

 

Ik vermoed dat het inderdaad geen enkel probleem is om het allemaal gemengd in een zak te doen, dat klopt. Dat gebeurt ook bij avondvierdaagses en in snoepwinkels. Ik denk echter dat bij Haribo en soortgelijke bedrijven de alarmbel wel gaat rinkelen op het moment dat je een eigen brand gaat neerzetten. Dan verkoop je niet langer door, maar ben je aan het concurreren.

 

Maar bij de Kruidvat verkopen ze ook samengesteld snoep (van Haribo en een paar andere merken) in zakken waar enkel het Kruidvat logo op staat. Het ligt dan wel niet in de supermarkt tussen alle andere merken, maar het Haribo logo is nergens te bekennen. Hoe zit dat dan?

Link naar reactie
  • 0

Maar denk je niet dat Kruidvat uitgebreide afspraken heeft gemaakt met deze leveranciers? Onder andere over verpakking, prijsstelling, af te nemen hoeveelheden, kwaliteitscontroles etc. Of zou Kruidvat zomaar al dat snoep bij elkaar hebben gekwakt in een zakje en er vervolgens een label op hebben geplakt? Ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen...

www.morloff.nl innovatie in webtoepassingen | www.ictintermediairs.nl overzicht van nederlandse ICT intermediairs | www.ijsmonster.nl webshop voor de leukste ijsblokjes | www.marcelvanlangen.com kleurrijke schilderijen | www.ikbeneenipad.nl reviews van iPad apps

Link naar reactie
  • 0

Maar denk je niet dat Kruidvat uitgebreide afspraken heeft gemaakt met deze leveranciers? Onder andere over verpakking, prijsstelling, af te nemen hoeveelheden, kwaliteitscontroles etc. Of zou Kruidvat zomaar al dat snoep bij elkaar hebben gekwakt in een zakje en er vervolgens een label op hebben geplakt? Ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen...

 

Geen idee om heel eerlijk te zijn, ik ben alleen grootafnemer. ;D Het was ook meer een vraag, want ik ben ook wel benieuwd waar die grens nou ligt. Ik ben het met je eens dat het me sterkt lijkt dat Haribo het fijn zou vinden als iedereen haar snoep onder een ander merk in de supermarkt zou gaan vermarkten.

Link naar reactie
  • 1

Om meer duidelijkheid te krijgen in deze discussie heb ik zojuist de volgende mail aan Goos gestuurd:

 

"Er is een discussie gaande op het forum Higherlevel (www.higherlevel.nl) over de doorverkoop van Haribo snoepgoed onder een eigen merk. De vraag is vooral of dit mogelijk is. Een ondernemer overweegt namelijk om snoepgoed van Haribo te mixen met snoepgoed van andere leveranciers, en deze onder een eigen merk te verkopen. Er is onduidelijkheid of dit mogelijk is of niet. Kun jij hier je licht over laten schijnen, eventueel online, maar anders even per e-mail?"

 

In afwachting van een antwoord!

 

P.s.: ik zal erbij vermelden dat het hier om een paar serieuze grootverbruikers gaat ;)

www.morloff.nl innovatie in webtoepassingen | www.ictintermediairs.nl overzicht van nederlandse ICT intermediairs | www.ijsmonster.nl webshop voor de leukste ijsblokjes | www.marcelvanlangen.com kleurrijke schilderijen | www.ikbeneenipad.nl reviews van iPad apps

Link naar reactie
  • 0

Haribo is supergelukkig als je hun snoep gaat verkopen. Hoeveel snoep is er denk je te koop die net zo lekker is als haribo en slechts de helft kost.

 

Naast het fenomeen snoepzak is er ook het kerstpakket. Hier komen ook allerlei merken in samen. Dat je dan zelf weer een andere naam op die doos zet maakt niet uit

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

Maar denk je niet dat Kruidvat uitgebreide afspraken heeft gemaakt met deze leveranciers? Onder andere over verpakking, prijsstelling, af te nemen hoeveelheden, kwaliteitscontroles etc. Of zou Kruidvat zomaar al dat snoep bij elkaar hebben gekwakt in een zakje en er vervolgens een label op hebben geplakt? Ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen...

 

Geen idee om heel eerlijk te zijn, ik ben alleen grootafnemer. ;D Het was ook meer een vraag, want ik ben ook wel benieuwd waar die grens nou ligt. Ik ben het met je eens dat het me sterkt lijkt dat Haribo het fijn zou vinden als iedereen haar snoep onder een ander merk in de supermarkt zou gaan vermarkten.

Schepsnoep en wat huismerkzakken zijn natuurlijk prima. Ga je echter aan branding doen en een geheel eigen lijn opzetten, dan zullen er denk ik ook genoeg mogelijkheden zijn d.m.v private label leveringen waarbij de consument niet kan herlijden waar de snoep vandaan komt. Is in overleg met de fabrikanten. :)
Link naar reactie
  • 0

Beste Right,

 

Dat denk ik ook. Helaas nog geen bericht vanuit Haribo om dit te bevestigen.

 

Marcel

www.morloff.nl innovatie in webtoepassingen | www.ictintermediairs.nl overzicht van nederlandse ICT intermediairs | www.ijsmonster.nl webshop voor de leukste ijsblokjes | www.marcelvanlangen.com kleurrijke schilderijen | www.ikbeneenipad.nl reviews van iPad apps

Link naar reactie
  • 0

Het is geen enkel probleem om snoep van een bepaalde fabrikant onder eigen merk te verkopen.

Zij zien liever dat je hun product verkoopt dan dat van een ander.

 

Mijn bedrijf verkoopt merken als, RBV, Haribo, van Vliet etc etc, allemaal onder eigen merk.

Dit in overleg en rechtstreeks ingekocht bij de fabrikant.

Van gepraat de rijst niet koken!!

Link naar reactie
  • 0

Snoepwinkels verkopen ook uitschep mixzakken met de bedrijfsnaam erop dus waarom zou het niet kunnen.

 

Een ander verhaal is het kostenplaatje en regelgeving als je de snoepjes kant en klaar gaat verpakken want dan ben je niet alleen gebonden aan hygiënische eisen en voorschriften maar ook zullen de kosten van de verpakking, het aanbrengen van de verpakkingsdatum. en het uitponden en verpakken zelf alleen bij grote massa's rendabel worden en dan hebben we het nog niet eens over de marketing gehad.

 

Jouw mix zal bij succes zo overgenomen worden door de reeds bestaande leveranciers en wat dan?

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Een ander verhaal is het kostenplaatje en regelgeving als je de snoepjes kant en klaar gaat verpakken want dan ben je niet alleen gebonden aan hygiënische eisen en voorschriften maar ook zullen de kosten van de verpakking, het aanbrengen van de verpakkingsdatum. en het uitponden en verpakken zelf alleen bij grote massa's rendabel worden en dan hebben we het nog niet eens over de marketing gehad.

 

Zoals de snoepfabrikant blij is dat je hun snoep gaat verkopen zijn er ook genoeg verpakkers die met plezier voor jouw een zakje vullen conform jouw wensen, volgens alle normen en tegen een scherp tarief.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.