• 0

mag ik een factuur als kosten opvoeren in de opstartfase van een onderneming?

Ik ben vorig jaar september/oktober bezig geweest om een bedrijf over te nemen. Hiervoor heb ik een adviseur ingeschakeld en privé betaald. De koop van de onderneming is niet doorgegaan omdat we het niet eens konden worden over de prijs.

 

Nu ben ik een soortgelijk bedrijf gestart in februari dit jaar. Aangezien de factuur van de adviseur een behoorlijk bedrag is vraag ik mij af of ik iets met deze factuur kan doen? De adviseur heeft mij bepaalde inzichten gegeven die ook van toepassing zijn in mijn huidige onderneming.

 

Mag ik deze factuur zien als kosten in de opstartfase? Zoja, dan kan ik de btw terugvragen en de factuur boeken als kosten?

www.nexuscleaning.nl | Schoonmaakbedrijf | Venray | Helmond | Venlo | Boxmeer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het ondernemerschap voor de btw (en daarmee het recht op teruggaaf van de btw op de factuur van je adviseur) begint bij de eerste ondernemershandeling, in dit geval het inschakelen van de adviseur. Omdat je dat in 2011 gedaan hebt en je toen waarschijnlijk nog niet btw-plichtig was, kun je over 2011 geen btw terugvragen. Ik zou een briefje naar de inspecteur sturen waarin je het verhaal uitlegt en de btw op deze (en wellicht andere) facturen alsnog terugvraagt.

 

De kosten (dus ex btw) van de aanloopfase (maximaal vijf jaar terug) kun je opvoeren in het eerste jaar waarin je aangifte doet van je onderneming (mits je die kosten natuurlijk niet al eerder een keer hebt afgetrokken).

 

Helpt dit?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1

Omdat je dat in 2011 gedaan hebt en je toen waarschijnlijk nog niet btw-plichtig was, kun je over 2011 geen btw terugvragen.

 

Ik ben het met Marcel eens over die brief aan de inspecteur, maar niet over bovenstaande. Ook al komt een bedrijf niet van de grond, de gemaakte kosten zijn volgens mij gewoon aftrekbaar.

 

Het vervelende in dit geval is dat een brief aan de inspecteur, wel eens een negatief antwoord op kan leveren en dan ben je uitgepraat. Ik zou de brief in de vorm van een 'verzoek om teruggaaf' schrijven. Dan moet de inspecteur namelijk via een zgn. beschikking antwoorden. Is dat antwoord negatief, dan heb je recht om bezwaar tegen die beslissing aan te tekenen. Daarmee sta je sterker, want dat geeft je iig een tweede kans en als het om veel geld gaat zou je zelfs nog in beroep kunnen gaan.

 

suc6 en groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de belastingdienst gewoon adviseert om de betaalde omzetbelasting in de eerst volgende aangifte te verrekenen.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

De kosten (dus ex btw) van de aanloopfase (maximaal vijf jaar terug) kun je opvoeren in het eerste jaar waarin je aangifte doet van je onderneming (mits je die kosten natuurlijk niet al eerder een keer hebt afgetrokken).

 

Als je de btw over de kosten in de aanloopfase niet terug kunt vorderen, bv omdat je in de aanloopfase geen ondernemer voor de omzetbelasting was, mag je IMHO de kosten voor de inkomstenbelasting incl BTW opvoeren.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de belastingdienst gewoon adviseert om de betaalde omzetbelasting in de eerst volgende aangifte te verrekenen.

Dat dacht ik ook, en zo heb ik het ook gedaan (al was dat in 2006).

 

Misschien maakt u al kosten voordat u zich bij ons als ondernemer meldt, bijvoorbeeld als u alvast een marktonderzoek laat doen. .... Als wij u eenmaal als ondernemer beschouwen, kunt u onder bepaalde voorwaarden de btw die u hebt betaald als voorbelasting aftrekken in uw aangifte omzetbelasting.

Bron: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/richt_uw_administratie_in/u_steekt_nu_al_tijd_en_geld_in_uw_onderneming

Link naar reactie
  • 0

@ John: ik denk dat we het zelfde bedoelen maar dat ik het wat rottig opschreef. Ik bedoelde dat je - formeel - pas btw terug kan vragen gedurende de tijd dat de belastingdienst je voor de btw als ondernemer heeft aangemerkt. Als de belastingdienst je per 2012 als btw-ondernemer ziet, heb je formeel geen recht op btw-teruggaaf uit 2011. Omdat je onderneming toen echter al wel begonnen was, je hebt immers kosten gemaakt, heb je recht op die teruggaaf. En ik ben het ook met je eens dat je daar ook recht op hebt als je bedrijf niet van de grond komt (maar het kan dan lastiger worden om het aan te tonen wellicht).

De correcte weg is dan volgens mij om aan de belastingdienst aan te geven dat je btw-ondernemerschap al eerder was begonnen, maar dat je een luie hork was en je niet had aangemeld. Of een verzoek om teruggaaf automatisch tot een 'voor bezwaar vatbare beschikking' leidt weet ik niet, klinkt wel goed.

 

En inderdaad, de praktische manier is om btw gewoon terug te vragen in een willekeurige aangifte, maar ik weet niet of dat bij een controle ook stand zou houden.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Of een verzoek om teruggaaf automatisch tot een 'voor bezwaar vatbare beschikking' leidt weet ik niet, klinkt wel goed.

 

En inderdaad, de praktische manier is om btw gewoon terug te vragen in een willekeurige aangifte, maar ik weet niet of dat bij een controle ook stand zou houden.

 

Op een verzoek om teruggaaf moet de inspecteur 'beschikken', volgens mij al zal dat in dit geval ambtshalve zijn omdat het verzoek niet tijdig wordt gedaan. Dus is mijn eerdere opmerking over bezwaar en beroep onzin.

 

De praktische manier mag alleen als het verzoek lager is € 1.000 (zie nieuwe suppletie-beleid, hier op HL door mij beschreven).

Of het bij een controle stand houdt, hangt van de controleur af. Het zou n.m.m hooguit een verschuivingscorrectie opleveren die bel.plichtige per saldo niets kost.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.