• 0

BTW bij sponsoring van team

Met ons bedrijf sponsoren wij een aantal zeilteams.

De sponsoring gaat doormiddel van het geven van korting (inkopen tegen inkoopprijs).

Mijn vraag is of het dan nodig is om hier BTW over te rekenen of we dat er ook een mogelijkheid is om de BTW achterwege te laten?

Zelf heb ik bij een zeilschool gewerkt waar we zeilkleding konden kopen met korting en zonder BTW. Alleen zou ik niet weten hoe je dit boekhoudkundig moet verwerken.

Hopelijk hebben jullie hier een idee bij.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

jeroen, zoals Peter ook al zegt over al je verkopen moet je btw en laat je als ondernemer niet misleiden door allerlei acties die roepen dat je geen btw betaald.. dat is niet waar, met gebruikt het gewoon als reclame slogan en draagt zelf gewoon netjes btw af. maar dat zal de klant een worst zijn als hij 19% korting krijgt heeft ie in zijn ogen geen btw betaald.

 

even een simpel rekenvoorbeeldje..

 

jij koopt in voor 119 euro incl btw, jij betaalt je leverancier 119 euro en vraagt de 19 euro terug, je netto inkoopprijs bedraagt 100 euro.

 

aan jou klanten bied je dus met korting het product aan voor 119 euro incl btw, want zou de klant bij jou leverancier kunnen informeren naar de prijs dan is dat de prijs die ze moeten betalen.

 

jou klant krijgt dus een kassabon voor 119 euro en jij draagt 19 euro btw af, jou omzet is dus 100 euro

 

per saldo heb je dus geen winst en geen verlies gemaakt op deze deal

 

wat een veelgemaakte fout is door ondernemer is dat zij de btw vergeten en hun inkoopprijs ex btw (100 euro in dit geval) zien als verkoopprijs.

daarmee word echter de verkoopprijs 100 euro incl btw, omdat je toch verplicht bent btw af te dragen moet je dus 100/119*19 = 15,96 afdragen aan btw en jou omzet word dus 84,04

 

en daarmee word jou verlies dus inkoop 100, verkoop 84,04 = 15,96

 

kortom pas op dat je je zeilteams niet teveel sponsert ;D

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

geheel eens met de vorige sprekers, maar volgens mij zit er nog een addertje onder het gras: de sponsoring an sich.

Dit gaat Jeroen niet zozeer aan, maar ik wil het toch even in de groep gooien.

 

De zeilteams maken reclame door een naam op 't zeil of op de kleding te zetten, toch? Anders zou het geen sponsoring zijn.

Die teams verrichten daarmee een dienst (reclame) aan Jeroen en krijgen daar geld voor, in dit geval een korting.

Mijns inziens zijn de zeilteams daarmee BTW verschuldigd over die korting. Die BTW moeten ze aan Jeroen in rekening brengen en zelf afdragen aan de fiscus. Voor de sponsor is het aftrekbare voorbelasting.

 

Zie ik spoken? Graag jullie mening.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 1

Hallo,

 

geheel eens met de vorige sprekers, maar volgens mij zit er nog een addertje onder het gras: de sponsoring an sich.

Dit gaat Jeroen niet zozeer aan, maar ik wil het toch even in de groep gooien.

 

De zeilteams maken reclame door een naam op 't zeil of op de kleding te zetten, toch? Anders zou het geen sponsoring zijn.

Die teams verrichten daarmee een dienst (reclame) aan Jeroen en krijgen daar geld voor, in dit geval een korting.

Mijns inziens zijn de zeilteams daarmee BTW verschuldigd over die korting. Die BTW moeten ze aan Jeroen in rekening brengen en zelf afdragen aan de fiscus. Voor de sponsor is het aftrekbare voorbelasting.

 

Zie ik spoken? Graag jullie mening.

 

groet,

 

John

 

John,

 

Je ziet helemaal geen spoken! Sponsoring is een gewone met BTW-belaste prestatie en als de vereniging ondernemer voor de omzetbelasting is moet over de sponsorbijdrage dus 19% BTW geheven en afgedragen worden.

 

Echter, voor (sport)vrenigingen heeft de Stas enige uitzonderingen gemaakt. NOC/NSF heeft daar dit informatieve bestand over gemaakt. M.b.t. sponsoring: er is een grens van € 31.765,00 per jaar. Komt een vereniging daar overheen dan is de volgende jaren over de sponsorinkomsten BTW verschuldigd - ook als de sponsorinkomsten dan maar bijvoorbeeld € 10.000,00 zou zijn.

 

Overigens denk ik dat in dit concrete geval er welliswaar naar de letter van de wet BTW in rekening gebracht moet worden maar dat het in de praktijk wel los loopt. Hier in Nijmegen zit een grote speler op het gebied van sportkleding. Als ik bij hem shirts inkoop kan dat tegen gereduceerd tarief naar overal staan zijn initialen op. Moet ik hem dan een factuur laten sturen voor de BTW over de korting? Hij ziet me aankomen ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.