• 0

BTW auto

Zit in de volgende situatie. Ik heb mijn leasecontract van mijn auto omgezet naar een andere vorm (FOL naar Finan Lease) en ook naar mijn nieuwe BV. Lease maatschappij is tevens er vanuit gegaan dat mijn BV btw plichtig is en heeft een BTW factuur gestuurd. Ik was zelf ook in veronderstelling dat dit het geval was.

 

Nu blijkt mijn BV niet btw plichtig en vraag ik mij af wat te doen. En wat kan ik doen? BTW is een fors bedrag en dit houdt in dat het dan een meefinaciering is als ik het zelf moet betalen. En dit komt mij niet echt uit.

 

Ik vroeg mij hoe dit dan gaat, bv BTW maandelijks in rekening brengen oid. Tja, probleem is een beetje dat leasemaatschappij en het ook niet zo weet en ook niet echt meewerkt. Aanpassen vh contract zien ze niet zitten. Ze willen de munten zien en dat is het...... ???

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

En dit komt mij niet echt uit.

 

Hier houdt de belastingwetgeving geen rekening mee.

De leasemaatschappij moet BTW in rekening brengen (en dat weten ze heus wel hoor) ongeacht of de klant wel/niet BTW plichtig is. Dus je kan er helemaal niets mee. Het werkt gewoon kostenverhogend.

 

 

Link naar reactie
  • 0

, probleem is een beetje dat leasemaatschappij en het ook niet zo weet en ook niet echt meewerkt. Aanpassen vh contract zien ze niet zitten. Ze willen de munten zien en dat is het...... ???

Nee zo werkt het niet helemaal. Zij moeten met BTW factureren, wat ze overigens toch moeten afstaan dus voor hun is het niet een voordeel ten opzichte van een factuur zonder BTW. Vervolgens bepaalt jouw structuur of je deze BTW wel of niet terug kan vragen. Als je niet BTW plichtig bent kun je dus ook geen BTW terugvorderen.

Link naar reactie
  • 0

Contract is overgezet van FOL naar Financial. Het is meer de vraag of zo'n auto dan als marge geleverd kan worden. BTW is nl niet te financieren, maar als het marge is kan het gefinacierde bedrag aangepast worden, vandaar. Dat de belastingdienst mijn BV (nog) niet BTW-plichtig heeft gemaakt is mij ook een raadsel en ben hiermee bezig.

 

Punt is nu dat de auto mij bijna 8.000,00 meer kost. Leasemaatschapij ed begrijp ik, had alleen niet gedacht dat mijn BV geen btw kan verrekenen, hier kwam ik te laat achter. Ik was al klant en BV opgericht en LM vond het geen probleem de auto en het contract van mijn EMZ naar nieuwe BV om te zetten. Ik was inmiddels bekend bij hen.

 

Dus concreet: als ik het had geweten en dit had aangegeven, kon de auto als marge worden geleverd en gefinancierd?

Link naar reactie
  • 0

Ook concreet: als jouw BV dingen gaat doen waardoor zij btw-plichtig is, kan jouw BV de btw die aan haar in rekening is gebracht terugvragen. Als de Belastingdienst aan jouw BV nog geen btw-nummer heeft toegekend, haalt dat in principe niet uit, zul je met een suppletie of apart teruggave-verzoek deze btw terug kunnen vragen.

Maar alleen als je BV inderdaad btw-plichtig is, ik weet niet wat je BV gaat doen?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bezig/probeer om de BV btw-plichtig te maken. Het zijn Consultancy werkzaamheden. De vraag is alleen of en wanneer dit gebeurt bij de belastingdienst.....op dit moment moet ik nl dat bedrga gaan betalen en zoek evt andere mogelijkheden.

Link naar reactie
  • 0

Ook als je wel btw-plichtig was geweest had je dat bedrag nu gewoon moeten betalen, maar dan had je het in je btw-aangifte van tweede kwartaal (ergens in juli) kunnen aftrekken op je aangifte. Als je in het tweede kwartaal dan verder geen omzet had gehad, had je het bedrag vermoedelijk ergens in augustus op je rekening gehad. Dat zou theoretisch nog steeds kunnen, als je een beetje rap door de molen komt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.