• 0

Krijgen jullie de laatste dagen ook zoveel vervelende telefoontjes?

Hoi allemaal!

 

Krijgen jullie de laatste dagen ook zoveel vervelende telefoontjes, met Engels sprekende mensen die vragen of je een computer hebt? Ik wordt dagelijks gebeld en ik wordt er een beetje simpel van. Als ik vraag waar ze voor bellen, krijg ik telkens antwoord dat ze vanuit Amsterdam bellen en vragen ze nogmaals of ik een computer heb. Bij de vraag 'Waarom wil je dat weten" leggen ze neer. Ze hebben een Indiaas accent, dus ik denkt dat ze vanuit India bellen en niet vanuit Amsterdam, maar goed. Waarom, dat snap ik niet. Het is trouwens een anoniem nummer.

Heeft iemand een idee waarom die lui bellen?

Groetjes,

Reinie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

India is inderdaad flink aan het spammen, zowel per telefoon als op forums.

 

Meestal zijn het extreem goedkope bedrijven die koude acquisitie doen of linkspam toe willen passen voor bedrijven uit NL.

 

Van de week had ik op een ander forum tweemaal een linkspammer te pakken uit India. Ze typen heel slecht Nederlands maar gaan in tegenstelling tot Chinese spammers wel in op reacties van leden. ("Ik ben niet uit China!!!!!!!!!!!!! Ik ben echt een mens!!!!!!! :D :D ")

Link naar reactie
  • 0

We krijgen nogal wat gesprekken binnen per dag en ook wel eens wat uit India, maar deze vraag is mij onbekend.

Als ze vaak bellen, zou je eventueel een ander antwoord kunnen geven dan " waarom wil je dat weten" ? Probeer eens ja / nee en deel dan met ons de retourvraag daarop? ;)

Als je dagelijks wordt gebeld, is het misschien handiger om even het gesprek door te laten gaan zodat je ze vriendelijk kunt verzoeken om van de bellijst afgehaald te worden. Zolang je daar op staat blijven ze belle.

Ik vind overigens het engels van die mensen ook vreselijk slecht en kan me niet voorstellen dat iemand ooit serieus naar een aanbod van hen luistert. Echt een drama.

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0
Heeft iemand een idee waarom die lui bellen?

Mogelijk is de AMMYY scam nu ook in Nederland actief. Op oa. Youtube kan je hier voorbeelden van vinden.

 

Bij deze vorm van oplichting belt men met name vanuit Indiase callcenters naar willekeurige nummers. Het slachtoffer wordt al dan niet gevraagd of ze een computer hebben en men doet lijken alsof de beller bijvoorbeeld een Microsoft medewerker is die problemen op jouw computer heeft gevonden en wil helpen oplossen.

 

Na eerst enige telefonische instructies (bv. via commandprompt het uitvoeren van een assoc opdracht of het starten van de eventmanager of regedit) wordt de gebelde overtuigd dat deze een probleem heeft. Om dit (verontstelde) probleem voor het slachtoffer te kunnen analyseren en oplossen hebben ze toegang tot je (Windows) PC nodig. Daartoe wordt je uitgenodigd om via (legitieme) websites als ammyy.com of logmein.com remote toegang te geven tot je PC. Uiteraard worden dan mee problemen gevonden (en kan men terloops meer kwade zaken installeren zoals keyloggers). Uiteindelijk kan men de problemen ook voor je oplossen, maar daar moet je dan natuurlijk wel voor betalen.

 

Kortom, word je gebeld door een engels sprekende indier, volg dan niet de instructies en geef geen persoonlijke gegevens af. U bent gewaarschuwd!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat fijn dat er op dit forum zo snel gereageerd wordt.

Het blijft sinds donderdag lekker rustig met de Indiase telefoontjes ;), dus hopelijk heeft het gesprek op die dag toch zoden aan de dijk gezet :)!

@ mmint, bedankt voor je heldere uitleg, het is me nu helemaal duidelijk! En ............ inderdaad een gewaarschuwd mens telt voor 2;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Dat snap ik dus niet. Waarom bellen en dan weer ophangen? :-\

 

omdat de nummers gedraaid worden door een computer die direct doorverbind met een call agent als je opneemt, maar als de verbinding met het call center er niet is word je dus doorverbonden met een dooie lijn...

 

ik heb het regelmatig dat je opneemt maar dat het een seconde of 3-5 duurt voor je contact hebt voor mij het teken dat ik weer kan ophangen omdat ze me vast iets willen verkopen.

Link naar reactie
  • 0

 

Dat snap ik dus niet. Waarom bellen en dan weer ophangen? :-\

 

omdat de nummers gedraaid worden door een computer die direct doorverbind met een call agent als je opneemt, maar als de verbinding met het call center er niet is word je dus doorverbonden met een dooie lijn...

 

ik heb het regelmatig dat je opneemt maar dat het een seconde of 3-5 duurt voor je contact hebt voor mij het teken dat ik weer kan ophangen omdat ze me vast iets willen verkopen.

 

Weer wat geleerd, wat een toonbeeld van efficientie zeg. :) Hoeveel zouden ze hier nou serieus meer verdienen? Ik kan me dus bij het leven niet voorstellen dat iemand hier op in gaat. Mijn oma van 94 (!) had een paar maanden terug een of andere engelstalige man aan de lijn, en zelfs zij had door dat het een scam was. Ik vraag me dan altijd af of al dat bellen opweegt tegen de kosten.

Link naar reactie
  • 1

ik krijg regelmatig telefoontjes waarbij ik dan keurig met mijn bedrijfsnaam en persoonlijke naam opneem.

Vervolgens begint er iemand te praten die dan vraagt of Daniel Feenstra (de naan die ik net opnoemde) ook aanwezig is.

 

Ik antwoord dan altijd maar dat ik die niet ken en dat ze verkeerd verbonden moeten zijn waarna ze meestal dan maar verbaast weer ophangen.

Link naar reactie
  • 0

Heeft iemand een idee waarom die lui bellen?

Mogelijk is de AMMYY scam nu ook in Nederland actief. Op oa. Youtube kan je hier voorbeelden van vinden.

 

Bij deze vorm van oplichting belt men met name vanuit Indiase callcenters naar willekeurige nummers. Het slachtoffer wordt al dan niet gevraagd of ze een computer hebben en men doet lijken alsof de beller bijvoorbeeld een Microsoft medewerker is die problemen op jouw computer heeft gevonden en wil helpen oplossen.

 

Na eerst enige telefonische instructies (bv. via commandprompt het uitvoeren van een assoc opdracht of het starten van de eventmanager of regedit) wordt de gebelde overtuigd dat deze een probleem heeft. Om dit (verontstelde) probleem voor het slachtoffer te kunnen analyseren en oplossen hebben ze toegang tot je (Windows) PC nodig. Daartoe wordt je uitgenodigd om via (legitieme) websites als ammyy.com of logmein.com remote toegang te geven tot je PC. Uiteraard worden dan mee problemen gevonden (en kan men terloops meer kwade zaken installeren zoals keyloggers). Uiteindelijk kan men de problemen ook voor je oplossen, maar daar moet je dan natuurlijk wel voor betalen.

 

Kortom, word je gebeld door een engels sprekende indier, volg dan niet de instructies en geef geen persoonlijke gegevens af. U bent gewaarschuwd!

 

 

Oud topic. Ik weet het maar wellicht toch interessant omdat India deze week Breda heeft uitgekozen om mensen (van hun geld af) te helpen. Ze zijn dus erg actief op dit moment.

 

Vorige week belde mijn zwager dat hij gebeld was door een slecht Engels sprekende Indier. Het enige wat hij begreep is dat er problemen waren met zijn PC. Dus hij wilde een keer langs komen om hem na te laten kijken.

 

Vanmorgen kreeg ik zelf een mijnheer, anoniem maar met een heel zwaar Indiaas accent, aan de telefoon. Ik besloot een tijdje mee te spelen.

Script is precies als hierboven. Man belde uit California en was medewerker van Microsoft. Toen ik vroeg hoe ze vastgesteld hadden dat ik problemen had werd ik doorverbonden met zijn chef die een stuk verstaanbaarder Engels sprak.

Het was voor hem heel eenvoudig aan te tonen dat Microsoft meldingen van mijn PC kreeg. Via de command prompt moest ik "assoc" intikken. Vervolgens wist de heer mij het sendtotarget nummer (heel veel karakters) feilloos op te noemen. Moest vervolgens naar Ammyy.com zodat ze voor mij het probleem konden oplossen.

Uiteraard heb ik niets geïnstalleerd. Maar vroeg terloops hoe ze aan mijn telefoonnummer waren gekomen. Ze belde naar mijn privé nummer over een probleem op mijn zakelijke computer. Daar had de men geen antwoord op en ook niet op andere vragen. Keer op keer herhaalde hij dat ik op de groene knop van Ammyy.com moest drukken. Uiteindelijk moest ik het zelf maar weten als ik niet wilde drukken en gingen ze andere mensen "helpen".

india.thumb.jpg.ecf17ea3f64682be54559ba56ab557dc.jpg

Link naar reactie
  • 0

Assoc laat zien welke bestandextensies door welke bestanden geopend worden. zfsendtotarget wordt gebruikt in het rechtermuis-menu om bestanden bijvoorbeeld naar een ZIP-bestand te kunnen sturen. Daarvoor wordt een object met een bepaalde classid gebruikt, en die heeft die meneer opgenoemd. Da's niet zo moeilijk, want dat is bij iedereen hetzelfde... ;)

Link naar reactie
  • 0
Een goede manier om de bellers stil te krijgen is om te zeggen dat je een Mac hebt. Klopt opeens hun hele verhaal niet meer en hangen ze op.

De eerste scammer die me belde reageerde netjes op mijn beschuldiging dat ie een oplichter was.

De tweede werd boos en legde de hoorn erop, ook goed!

Ik heb me bij de derde scammer maar voorgedaan als Drentse schaapherder zonder laptop of mobiel. "Sorry, only sheep and dog here" , sindsdien ben ik ook niet meer gebeld ;D

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Ik heb me bij de derde scammer maar voorgedaan als Drentse schaapherder zonder laptop of mobiel. "Sorry, only sheep and dog here"

Hier soortgelijk. Toen de beller begon over "Problems with your PC" heb ik gemeld dat ik geen PC had, vervolgens probeerde hij het nog een keer met "your laptop", maar die had ik ook niet. Toen hij bleef aandringen heb ik hem gevraagd hoe het kon dat hij mij belde, omdat ik ook geen telefoon had. Het bleef even stil en toen hing hij op ... ;D

Link naar reactie
  • 0

na een paar telefoontjes heb ik gezegd dat hij helaas te laat was met zijn hulp en dat de pc volkomen gecrashed was, beyoned repair!

 

ik ging een nieuwe kopen!

 

Week later belt ie alweer, de nieuwe pc had er ook al last van zeg!

 

Das toch wel raar meneer, want na al dat gedoe met windows heb ik een Mac gekocht.

 

euh...

 

(overigens is er niets gecrashed hier)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben juist al een aantal keer het afgelopen jaar gebeld door een Engels nummer (+44...) die ophangt voordat ik de telefoon kan opnemen... Heel vreemd. Na 1 a 2 seconden hangt hij op.

Misschien hopen ze dat je terug belt en blijkt het een duur betaald nummer te zijn of zo, ik was iig niet van plan terug te bellen. Als iemand iets te melden heeft en het zo belangrijk is om het kanaal over te bellen zouden ze wel iets langer bellen :).

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.