• 0

kruisposten of vraagposten

Hallo allemaal,

 

Op deze vraag gesteld aan mijn leverancier van online boekhouden,

 

"Ik heb van een klant een factuur teveel betaald (dus 2 keer) ontvangen gekregen in de maand april. In de maand mei stort ik een van beide betalingen weer terug. Hoe boek ik dit precies?"

 

kreeg ik dit antwoord:

 

"Wij kunnen u adviseren om deze beide regels in de bank (dus 1x teveel ontvangen bedrag en 1x terug gestuurd bedrag) te boeken op kruisposten of vraagposten. Deze lopen na de twee boekingen per saldo op 0. Dit kunt u controleren op de grootboekkaart voor u deze regels op heeft geboekt. (vraag- of kruisposten). "

 

Is dit inderdaad het slimste, de juiste werkwijze?

 

Mijn boekhoud pakket (reeleezee.nl) ken 2 soorten vraagposten:

1. diverse posten - vraagposten

2. memoriaal - vraagposten

 

Welke zou ik dan moeten gebruiken?

 

Mvg

Onno

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Renep

 

Ik zie in reeleezee.nl als kruisposten de enige optie:

 

memoriaal - kruisposten cheques

 

is dat wel slim, of beter dan maar kiezen voor:

 

memoriaal - vraagposten ?

 

of zijn kruisposten en vraagposten gewoon eigenlijk hetzelfde?

 

Onno

Link naar reactie
  • 0

Samenhangende liquiditeitsverschuivingen die per saldo op 0 eindigen gaan normaliter op een kruispostenrekening. Boekingen waarvan je niet weet wat je ermee moet doen, maar iemand anders later hopelijk wel, gaan op vraagposten.

 

In dit geval lijkt me dus dat je voor kruisposten kiest. Je weet namelijk dat het per saldo op 0 eindigt en er is geen vraag om te beantwoorden.

 

Welke kruispostenrekeningen jij in je administratie hebt en welke je in dit geval moet kiezen, weet ik niet. Vraag eens aan degene die je administratie heeft ingericht waarom je wel een specifieke kruispostenrekening voor cheques hebt en geen algemene. Heb je überhaupt nog met cheques te maken?

Link naar reactie
  • 0

Ik ken reeleezee niet, maar bij de functionaliteit staat "Standaard volledig ingericht rekeningschema". Helaas leidt het zoekvakje op hun site met het zoekwoord "rekeningschema" niet naar een beschrijving van het rekeningschema, maar slechts naar het overzicht van functionaliteiten.

 

Met "standaard volledig" bedoelen ze in ieder geval niet "optimaal", want in een soort nieuwsbrief elders op de site staat te lezen "Zaken als het optimaal inrichten van een rekeningschema en [...] horen niet tot het werkterrein van een helpdesk", gevolgd door een uitleg over het inrichten van het rekeningschema door een adviseur à €95/uur.

Link naar reactie
  • 0

M.i. geldt het volgende:

 

Vraagposten betref mutaties waarvan op het moment van boeken niet bekend is wat de achtergrond van de mutatie is. De post moet derhalve later altijd worden uitgezocht.

 

Kruisposten wordt uitsluitend gebruikt indien gelden worden geheveld tussen kas en bank of banken onderling.

 

Ik zou de extra posten (1x ontvangst en 1x teruggave) verwerken middels de debiteurenrekening. Wordt er naderhand nog gereklameerd dan is de post sneller gevonden op de desbetreffende debiteurenrekening dan op kruisposten of op vraagposten

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.