• 0

Hypotheek advies aan zelfstandige anno 2012

Ls.

 

Kan iemand mij uitleggen waarom mijn hypotheek adviseur (behalve het feit dat het lastig) is voor mij geen hypotheek voor

bijvoorbeeld 50K bij de bank wil aanvragen en wel voor bijvoorbeeld 100K

 

Bij aankoop pand van bijvoorbeeld 150000 en eigen vermogen prive van 50K

 

Uitleg die ik krijg is dat ik als zelfstandige het deel moet financieren bij een bank wat ik niet prive op de bank heb staan

Omdat anders de bank vragen gaat stellen

 

Het plan was

koopsom 150K

Inkomen 30K (max totale lening 4,5*30K = 135K)

Eigen Vermogen prive 50K

 

WENS IS MINIMAAL DEEL BIJ BANK MAXIMAAL DEEL BV FINANCIEREN:

1ste hypotheek bij bank 50K

2de hypotheek bv 100K

 

Nu wordt er beweerd dat ik geen 50K maar wel 100K zal krijgen omdat de bank zou kijken naar de koopsom minus prive vermogen. Ik zou denken dat de bank bij 4,5 * mijn inkomen max zou verstrekken en dat ik de rest met eigen geld zou kunnen financieren (waarbij ik ipv eigen geld dit via de BV leen)

 

Beredenatie Adviseur:

Koopsom = 150 K

Eigen Vermogen Prive = 50K

Minimaal Financieren bij bank is 150K-50K= 100K

 

Beredenatie mijzelf:

Koopsom minus max leenbedrag obv inkomen = 150K-135K=15K nodig uit Eigen vermogen Prive

Stand Eigen Vermogen Prive = 50 K - 15 K = 35K

Minimaal Financieren bij bank = 100K - 35K = 65K

 

 

Het liefst laat ik de BV de 50000 lenen bij de bank zodat mijn BV mij de hele hypotheek kan verstrekken. Er wordt mij verteld dat anno 2012 banken niet zitten te wachten op ingewikkelde aanvragen vanwege de financiële regeling en dat er gewoon een streep door de aanvraag zou gaan. Dit is ook wat de ervaring van de makelaar was. Heeft iemand ervaringen

 

Zijn er nog mogelijkheden die ik of mijn adviseur over het hooft zien. Hij zegt na een jaar kun je het oversluiten naar de BV. Maar ik laat een contract bij de notaris opstellen voor tweede hypotheek moet ik dan dat ook weer aan laten passen?

 

wat zijn de gedachten/ervaringen hiermee? (getallen zijn hypothetisch maar wel naar ratio)

 

Vast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt allerlei ingewikelde berekeningen loslaten, maar bij het verstrekken van een hypotheek wordt gekeken naar onderpandswaarde en het inkomen van vrager.

 

Bij een BV is dat niet anders! Jaarcijfers laatste 3 jaar, waaruit om blijkt dat er voor de komende jarenmuziek in de tent zit. Wat daar nog bij komt kijken is hoe de feitelijke ondernemer gewaardeerd wordt op zijn ondernemingskunsten en hoeveel de BV zelf kan inbrengen.

 

En ja, een bank zit niet te wachten op een financiering van 50/m vanwege een kosten/batenplaatje,

 

Oversluiten kan normalite bij een renteherziening.

Link naar reactie
  • 0

Dat je het geld prive moet hebben staan om het verschil tussen aankoopsom + kosten en de gevraagde hypotheek, is niet correct.

 

Het is heel goed mogelijk dat je een deel leent van bijvoorbeeld je ouders og jouw BV. Deze lening moet dan wel worden meegenomen als last. Dit betekent dat het inkomen voldoende moet zijn om deze last te betalen en hierbij wordt uitgegaan van de normen van de gedragscode hypothecaire financiering.

 

Dat er geen hypotheek kan worden aangevraagd van € 50.000,00, maar wel van € 100.000,- kan te maken hebben met het feit dat de minimale hypotheek aanvraag voor een bank € 100.000,- moet zijn. Maar als het een hypotheek voor de eigenwoning betreft, kan het vaak wel veel lager dan € 100.000,-

 

OMdat je toch graag vanuit je BV wil financieren, zou je als het echt niet anders kan, de lening van € 100.000,- kunnen nemen en deze vervolgens weer inlossen met het geld uit jouw BV en dan een eigenwoningschuld aangaan met jouw BV.

 

Probleem ook opgelost :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Raymond getallen waren voorbeelden maar wel naar ratio dus geen kwestie van minimum van een bank.

@Marco; de hypotheek adviseur zegt hetzelfde de bank heeft liever geen lastige aanvragen en hij geeft daarom het advies het zo op te lossen

 

In elk geval dank voor de reacties ik ga dus met mijn hypotheek adviseur mee en maak de aanvraag zo eenvoudig mogelijk voor de bank

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.