• 0

Boeken van vooruitbetaalde bedragen en nog te ontvangen facturen / goederen

Hallo,

 

dit is mijn eerste bericht hier op Higherlevel (interessante forum, ik vind hier bijna altijd het antwoord voor mijn vragen over boekhouding, maar niet deze keer ... ::)

 

Vraagje:

 

ik heb iets (visitekaartjes) besteld op een webshop en betaald via iDeal (bijv. 100 eur + btw 19 eur). Hoe kan ik dat boeken?

 

In mijn geval,

 

Op dag 1 (bestelling geplaatst en bedraag betaald via iDeal, geen "echte" factuur aanwezig)

Op dag 2 (factuur ontvangen)

Op dag 3 (goederen, i.e. visitekaartjes, ontvangen)

 

En, wanneer moet ik de btw verrekenen (ik gebruik maakt van het kasstelsel)? Volgens mij, op dag 1 (bedraag betaald).

 

Ik zou het volgende doen:

 

dag 1

nog te ontvangen goederen 100

te vorderen BTW 19

aan bank 119

 

dag 2

niets bijzonder, alleen de factuur bewaren

 

dag 3

marketing en reclame 100

aan nog te ontvangen goederen 100

 

Klopt dat?

 

Sonia

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Sonia,

 

Er zijn twee mogelijkheden:

 

1. De meest praktische werkwijze

[*]factuur boeken in inkoopboek;

[*]bij bijwerken bankboek betaling factuur gewoon afletteren tegen debiteuren.

 

Bij deze werkwijze negeer je dus gewoon de volgorde van de factuur en betaling, je hebt een factuur ontvangen die je regulier inboekt en die streep je weg tegen een betaling.

 

2. De meest juiste werkwijze

[*]Betaling (aan bank) wegboeken tegen de grootboekrekening betaling nog te ontvangen facturen (o.i.d.)

[*]Bij ontvangst factuur deze gewoon regulier inboeken tegen debiteuren;

[*]Door middel van het memoriaal te openstaande debiteuren wegstrepen tegen de grootboekrekening betaling nog te ontvangen facturen.

 

Bij deze werkwijze werk je helemaal volgens het boekje maar het is wel wat complexer en onoverzichtelijker.

 

Ik zelf werk meestal met de eerste methode, vooral omdat je in een boekhouding meestal eerst het in- en verkoopboek bijwerkt en pas daarna het bankboek. Het probleem lost zich dan vanzelf op.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dank je, Dennis

 

Sorry, maar nog even een vraag.

 

Dus, als ik de tweede werkwijze gebruik,

 

op dag 1 (bestelling betaald)

betaling nog te ontvangen facturen 119

aan bank 119

 

op dag 2 (factuur ontvangen)

kosten 100

te vorderen btw 19

aan betaling nog te ontvangen facturen 119

 

Is de btw te verrekenen op dag 2 (factuur ontvangen) of op dag 1 (bedraag betaald)? Ik gebruik maakt van het kasstelsel.

In dit geval, het maakt geen verschil, maar als dag 2 zou in een andere kwartaal zijn ...

 

Sonia

 

Link naar reactie
  • 0

Sonia,

 

Geen enkel probleem hoor, wij zijn hier om vragen te beantwoorden.

 

Jij zegt het kasstelsel toe te passen. Het kasstelsel heeft enkel betrekking op BTW die jij verschuldigd bent (ofwel: de BTW die jouw klanten aan jou betaald hebben). Zie onder meer deze informatie van de Belastingdienst. Dit betekent dat het moment dat jij de betaling ontvangen hebt van jouw klanten bepaalt over welk tijdvak (kwartaal) jij de BTW af dient te dragen.

 

Voor het verrekenen van door jouw bedrijf betaalde BTW als voorbelasting geldt gewoon de regel dat de factuurdatum bepaalt over welk tijdvak je de voorbelasting terug mag vorderen. Dit heeft dus niets te maken met het moment waarop jij de factuur betaalt.

Veelal wordt bij internetbetalingen met iDeal de betaaldatum door de leverancier aangehouden als factuurdatum (vooral ook om de grootboekrekening vooruitontvangen facturen te omzeilen). In dat geval zal de factuur op dag één staan en mag je de voorbelasting in dat tijdvak verrekenen. Als de factuur op dag twee of drie gesteld is mag je de voorbelasting pas over dat kwartaal terugvragen. Nogmaals, enig verband met óf je al dan niet de factuur betaalt is er niet.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.