• 0

Vraagje Berekening ....

Hoi,

 

Vandaag was ik even bezig gegaan met een berekening, dus ik wou even vragen hier of die zo correct is. Want dan kan ik weer even verder zeg maar ;) Nou komt ie:

 

Stel ik koop 1 aantal 'iets' in voor de prijs van € 12,79 (incl 19% BTW = € 2,- ) en dat wil ik weer verkopen voor de prijs van € 19,99 (incl 19% BTW). Klopt het dan dat de BTW = € 19,99 * (19/119) = € 3,19 - € 2,- = € 1,19 het verschil is wat ik betaal aan de belastingdienst ?

 

En dus: € 19,99 - € 12,79 - € 1,19 = € 6,01 mijn winst is. Daar het percentage dus € 6,01 / € 19,99 * 100% = 30,06% winst

 

Volgens mij heb ik het zo correct berekent, maar ff voor de zekerheid dat ik hem post.

 

Tnx 8)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

Vandaag was ik even bezig gegaan met een berekening, dus ik wou even vragen hier of die zo correct is. Want dan kan ik weer even verder zeg maar ;) Nou komt ie:

 

Het is dat je vorige topic zo "zakelijk" was en je rekenvoorbeelden zo krom zijn, anders zou ik zweren dat het een studievraag is 8)

 

Stel ik koop 1 aantal 'iets' in voor de prijs van € 12,79 (incl 19% BTW = € 2,- )

 

Bruto inkoopprijs is € 12,99;

Netto inkoopprijs = brutoinkoopprijs / 1,19 = € 12,79 / 1,19 = € 10,75;

BTW = bruto inkoopprijs - netto inkoopprijs = € 12,99 - € 10,75 = € 2,07

 

en dat wil ik weer verkopen voor de prijs van € 19,99 (incl 19% BTW).

 

Bruto verkoopprijs is € 19,99;

Netto inkoopprijs = bruto inkoopprijs / 1,19 = € 19,99 / 1,19 = € 16,80;

BTW = bruto inkoopprijs - netto inkoopprijs = € 19,99 - € 16,80 = € 3,19

 

Klopt het dan dat de BTW = € 19,99 * (19/119) = € 3,19 - € 2,- = € 1,19 het verschil is wat ik betaal aan de belastingdienst ?

 

Af te dragen BTW = € 3,19;

Te verreken voorbelasting = € 2,07;

Te betalen aan fiscus = € 3,19 - € 2,07 = € 1,12.

 

En dus: € 19,99 - € 12,79 - € 1,19 = € 6,01 mijn winst is. Daar het percentage dus € 6,01 / € 19,99 * 100% = 30,06% winst

 

Bruto winst = netto inkoopprijs - netto verkoopprijs = € 16,80 - € 10,75 = € 6,05;

Winstpercentage = netto verkoopprijs / netto inkoopprijs = € 16,80 / € 10,75 = 1,56 = 56%;

Of anders: winstpercentage = brutowinst / netto inkoopprijs = € 6,05 / € 10,75 = 0,56 = 56%.

 

Volgens mij heb ik het zo correct berekent, maar ff voor de zekerheid dat ik hem post.

 

BTW laten we buiten beschouwing bij BTW-ondernemers. Dat verklaart voor een groot deel de afwijkingen.

 

Ik ben toch benieuwd: waarvoor maak je deze berekeningen?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Haha nee het is geen studie vraag nee :P Maar thanks voor je antwoord & berekening! Dan zal ik daar even mee bezig gaan want dan klopt die van mij blijkbaar niet.

 

Nou ik wil gewoon weten hoeveel ik ergens instop en hoeveel ik eruit kan halen en of het niet een te groot risico is procentueel gezien ;) En hoeveel ruimte ik eventueel nog heb mocht ik het toch te optimistisch hebben ingeschat met de prijs etc etc. Allemaal wel dingen die ik het afwegen waard vind voordat ik zoiets ga ondernemen ;)

Link naar reactie
  • 0

Ja na wat gepuzzel ben ik eruit gekomen en is het een stuk overzichtelijker in me excell sheet !!! Waarvoor dank want nu is het wel helder jah.

 

Je zei eh:

 

BTW laten we buiten beschouwing bij BTW-ondernemers.

 

Geld dit nou voor het verleggen van de BTW ? Of is dit sowieso ? Of zal ik bij invoer alsnog de BTW moeten betalen en daarna door moeten berekenen,en dan op de BTW aangifte aangeven, dat het dan word verrekend? Want dit word mijn eerste keer als bedrijf om in te voeren zeg maar.

 

Bedankt alvast! :)

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je ondernemer voor de Omzetbelasting bent. Dat houdt in dat de BTW voor jou geen factor is in jouw kostprijsberekening en je daar dus niet naar kijkt. Immers, door jou betaalde BTW aan jou leveranciers kun je terugvorderen als voorbelasting en aan jou betaalde BTW dien je af te dragen aan de fiscus. Dus het eerste wat je doet is overal de BTW uit halen zodat je appels met appels gaat vergelijken.

Dat geldt voor alle BTW, ook de verlegde BTW bij import (deze geef je immers zelf aan als af te dragen en vraag je meteen zelf terug als voorbelasting, zie deze bladzijde voor verlegging in het binnenland[/url] en deze bladzijde voor verlegging binnen de EU). Ook voor verwerving buiten de EU geldt dat de douane BTW zal heffen over de import, deze BTW betaal je en mag je dus weer terugvorderen als voorbelasting. BTW is dus nooit een factor voor BTW-ondernemers.

 

Voor het bepalen van de marge dien je de prijs van een product te weten. De prijs is de stuksprijs die jij betaalt aan de leverancier vehoogd met de vrachtkosten (incl. verzekering) en de importheffing. Deze prijs zet je af tegen de netto verkoopprijs om je winstmarge te kunnen bepalen. Let op: BTW is geen factor voor je kostprijs, importheffing dus wel! Deze kun je immers niet terug vorderen.

Toevallig is de grondslag van de BTW-heffing gelijk aan die drie factoren (Eenheidsprijs + bijkomende kosten + importheffing). Ik zou er er niet klakkeloos vanuit gaan dat de berekening van de douane klopt en je dus door de BTW eruit te halen precies weet wat een lading jou gekost hedft.

 

Mocht je nou vaker importeren dan raad ik je aan om een vergunning artikel 23 aan te vragen, met deze vergunning hoef je geen BTW aan de douane af te dragen en wordt er dus geen aanslag gedaan op je liquiditeit.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ja dat is inderdaad voor de BTW. Weet je dat dit echt een heel verhelderend antwoord is :). Die van de invoerrechten wist ik idd, dat dat álles is incl transport, laden/lossen etc etc plus dan de invoerrechten en daar dan bovenop de BTW. Tja het zal niet zo super veel voorkomen dat ik spullen importeer, maar als particulier importeren is ook niet echt netjes. Daarbij komt natuurlijk dat een eigen bedrijfje veel meer mogelijkheden heeft. En die administratie is de 1e keer direct ff goed, dus dat is het ook niet.

 

Ja het staat in jouw berekening idd ook wat raar, maar ik vond het ook zoiets om daar nou pietjepeuterig over te gaan doen. Maar ik ben eruit gekomen hoor. Bedoel als alles voorgekauwd word dan leer je ook niets....

 

Ja dan zit je inderdaad ook nog met het valuta risico met welke waarde de douane rekent want stel dat je nu berekend hoeveel het kost maar de dollar stijgt bijvoorbeeld. Dan ben je al meer kwijt, of vice versa waar ik eerder vanuit ga. Maar dat terzijde ;)

 

Ik ben iig weer een heel eind opweg geholpen, waarvoor dank! Maar dan zou het toch ook zo kunnen zijn dat ik voor KOR in aanmerking kom omdat ik dan onder die ~ € 1800,- zit qua BTW. Of is het dan weer zo dat je ook geen BTW kan afschrijven ? Want dan heeft de KOR geen enkele voordeel lijkt me zo behalve voor luie ondernemers die geen administratie bij willen houden ofzo :P

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.