• 0

Apps laten ontwikkelen - en terwijl in vaste loondienst blijven

Beste mensen,

 

Ik ben in vaste loondienst en ga dat voorlopig ook blijven.

In mijn eigen tijd wil ik graag mobiele apps laten ontwikkelen. Ik zeg 'laten' ontwikkelen, omdat ik me zelf op het creëren van ideeën en marketing aspect wil toeleggen, en de development ga outsourcen naar India.

Op dit forum lees ik dat outsourcing naar India niet altijd aan te bevelen is, maar aangezien ik in mijn vast dienstverband voor een bedrijf uit India werk, sta ik daar zelf iets positiever tegenover.

 

In mijn arbeidscontract staat een clausule dat ik mezelf exclusief op de bedrijfsactiviteiten dien toe te leggen.

Dit is de reden dat ik liever geen app onder mijn eigen persoonlijke naam wil publiceren.

 

Dus, neem ik aan dat ik een bedrijfje moet oprichten?

Zo ja, wat is de aangewezen rechtsvorm?

En kan ik dan best ook maar meteen een apart bankrekeningnummer openen?

 

p.s.

Ik zie in de appstore regelmatig mensen die onder eigen naam apps publiceren.

Ookal is dit niet de optie die mij met meest ligt (om bovengenoemde reden), vroeg ik me toch af hoe zij hun eventuele inkomsten bij de belastingdienst zichtbaar maken.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je vanwege je concurrentiebeding geen andere werkzamaheden mag uitvoeren maakt het niet uit of je een bedrijf opstart of niet - je bent immers in beide gevallen ergens anders werkzaam, en dat zal je werkgever niet leuk vinden.

 

Wat outsourcen in India betreft - natuurlijk zijn er hele goede bedrijven bij, maar ook veel slechte, en het is erg lastig om zonder ervaring zo'n goede te vinden... ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik zie in de appstore regelmatig mensen die onder eigen naam apps publiceren.

Ookal is dit niet de optie die mij met meest ligt (om bovengenoemde reden), vroeg ik me toch af hoe zij hun eventuele inkomsten bij de belastingdienst zichtbaar maken.

 

Als dit over de Apple AppStore gaat:

Ik meen dat hier de naam van de rechtspersoon bij het programma geplaatst wordt.

Bij een eenmanszaak is dit jou eigen naam en bij een B.V. de naam van de B.V.

Ik heb begrepen dat je als eenmanszaak ook gebruik kunt maken van een artiestennaam binnen de App Store, maar in hoeverre dit je naam weghaalt is mij onbekend.

 

Bovenstaande verandert niets aan het feit dat je hiermee alsnog aan contractbreuk doet.

 

Ik zou met mijn werkgever bespreken of hiervoor een uitsluiting getekend kan worden. Zou geen probleem moeten zijn tenzij je moedwillig een concurrent wordt of hun kennis en kunde gaat exploiteren in een eigen bedrijf. Ik gok dat je dat niet van plan bent anders zou je proberen om iedere associatie tussen jou en het nieuwe bedrijf te verwijderen. (Sorry kon het niet laten ;) )

 

Het zou ook kunnen dat deze exclusiviteit niet proportioneel is, daarvoor zou je juridisch advies in moeten winnen.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Beste mensen,

 

Ik ben in vaste loondienst en ga dat voorlopig ook blijven.

In mijn eigen tijd wil ik graag mobiele apps laten ontwikkelen. Ik zeg 'laten' ontwikkelen, omdat ik me zelf op het creëren van ideeën en marketing aspect wil toeleggen, en de development ga outsourcen naar India.

Op dit forum lees ik dat outsourcing naar India niet altijd aan te bevelen is, maar aangezien ik in mijn vast dienstverband voor een bedrijf uit India werk, sta ik daar zelf iets positiever tegenover.

 

In mijn arbeidscontract staat een clausule dat ik mezelf exclusief op de bedrijfsactiviteiten dien toe te leggen.

Dit is de reden dat ik liever geen app onder mijn eigen persoonlijke naam wil publiceren.

 

Dus, neem ik aan dat ik een bedrijfje moet oprichten?

Zo ja, wat is de aangewezen rechtsvorm?

En kan ik dan best ook maar meteen een apart bankrekeningnummer openen?

 

p.s.

Ik zie in de appstore regelmatig mensen die onder eigen naam apps publiceren.

Ookal is dit niet de optie die mij met meest ligt (om bovengenoemde reden), vroeg ik me toch af hoe zij hun eventuele inkomsten bij de belastingdienst zichtbaar maken.

 

Krijg je dan ook 168 uur per week uitbetaald? De tijd van lijfeigenen ligt ver achter ons. Als je werk er niet onder lijdt heeft je werkgever met andere activiteiten *niets* te maken.

Link naar reactie
  • 0

om apps op de app store te kunnen zetten moet je een developer's account aanmaken. Dit doe je door je KvK gegevens naar Apple te sturen.

Zodra dit goedgekeurd is krijg je een developer's account. De naam waarmee je publiceert kan je dan vervolgens zelf invullen - dit hoeft dus niet je bedrijfsnaam te zijn.

 

Apps in India laten ontwikkelen raad ik overigens af. Ik develop zelf ook aps, en heb weleens een project geoutsourced, maar ben nooit tevreden over het resultaat en de werkwijze geweest. Ze zeggen overal 'ja' op, maar het vervolgens goed uitvoeren......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.