• 0

"Winst drukken"

Hallo!

 

Ik ben nu sinds begin dit jaar (weer) een bedrijf begonnen, deze keer heb ik het wat professioneler aangepakt, en de zaken gaan gelukkig goed (eenmanszaak, webdevelopment)

 

Nu heb ik van april tot september een Bbz, maar de komende maanden, tot eind v/h jaar, zal ik nog aardig wat opdrachten kunnen factureren (zo'n 9000 euro).

 

Als ik met dat geld niets doe, ben ik 3500 aan de belasting kwijt, en de overige 5500 kan ik aan de bbz terug betalen.

 

Ik wil dus kosten maken. Welke mogelijkheden zijn er voor eenmanszaken? Kan ik bijv. een bedrijfsuitje oid plannen op kosten van mijn bedrijfje?

 

Ik zou overigens het liefst een leuke 2e hands auto kopen, maar dan zit ik weer met de bijtelling (van 22%) bij mijn priveinkomen.

 

Kan ik mijn geld op de een of andere manier investeren, en het na begin volgend jaar weer terugverdienen?

 

Suggesties?

 

Groeten,

Daan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je bent bezig met webdevelopment, misschien kan je (als je dat nog niet doet) licenties kopen voor de programma's die je gebruikt. Photoshop,Visual Studio.net of investeren in nieuwe apparatuur, nieuwe server... eventueel een server plaatsen.

 

Daarintegen is het ook niet erg om natuurlijk winst te maken hoor...

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ted,

 

Een server heb ik net gekocht, een nieuwe pc ook, en een laptop. Ik heb ook een beamer voor presentaties gekocht en licenties voor de programma's die ik gebruik zijn ook al aanwezig...

 

Winst maken is uiteraard ook niet erg, sterker nog, daar gaat het voeren van een bedrijf in feite om, maar in mijn geval betekend het dat ik mijn winst aan de belasting en de bbz kwijt ben. Vandaar mijn vraag... zijn er nog 'investeringen' die ik kan doen waar ik niet aan denk?

 

Ik heb bijv. ook wel eens van de FOR gehoord. Als ik geld zou reserveren, gaat dat dan ten laste van mijn winst? Maw, kan ik dat als kosten opvoeren?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een server heb ik net gekocht, een nieuwe pc ook, en een laptop. Ik heb ook een beamer voor presentaties gekocht en licenties voor de programma's die ik gebruik zijn ook al aanwezig...

 

Let je wel op dat je op dit soort dingen moet afschrijven en je ze dus niet 100% als kosten mag opvoeren? Misschien dat je willekeurig afschrijven kunt toepassen. Kan als startende ondernemer maar zie voor de fijne regeltjes de belastingdienst site.

Link naar reactie
  • 0

ik zou het zo investeren dat je winst kan maken met je investering

 

ik weet niet precies wat jij doet (webdevelopment is een ruim begrip). je zou bijvoorbeeld webhosting kunnen aanbieden als je dat nog niet hebt, dus een server kopen en een lijn in het redbus datacenter huren (voorbeeld)

 

of je kan een pakket boeken kopen over linux als je daar nog niet veel vanaf zou weten (is maar een voorbeeld). want boeken en 'studie'-materiaal mag je als het goed is volledig aftrekken

 

en heb je al imode op je telefoon ;) ?

heb je al 8mb connectie?

dual monitor systeem; één voor scripting, ander voor browser?

 

hopelijk krijg je een goed idee

 

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Nog andere tips?

 

mogelijkheden zijn er genoeg; je reiskosten is natuurlijk een van de mooiste netto regelingen, maar andere opties zijn relatiegeschenken, cursussen, beurzen bezoeken, adverteren. en in jouw branche lijkt mij een goeie digitale camera heel belangrijk. heb je nog andere hobbies? begin daarover een mooie website die je gebruikt ter promotie van je bedrijf. vervolgens koop je allerlei spullen op dat gebied om recenties te schrijven. dat zijn dan zakelijke kosten toch?

Link naar reactie
  • 0

Cursussen zijn inderdaad wel een leuke als de regeling 140% aftrek nog bestaat. Je kunt meer (uit m'n hoofd 140%) van de daadwerkelijke kosten boeken. Hou je dus in jouw situatie netto geld over. Wel zorgen dat de cursussen/trainingen relevant zijn natuurlijk, rijbewijs halen valt er in ieder geval niet onder en Italiaans leren ook niet vermoed ik.

Link naar reactie
  • 0

Cursussen zijn inderdaad wel een leuke als de regeling 140% aftrek nog bestaat. Je kunt meer (uit m'n hoofd 140%) van de daadwerkelijke kosten boeken. Hou je dus in jouw situatie netto geld over. Wel zorgen dat de cursussen/trainingen relevant zijn natuurlijk, rijbewijs halen valt er in ieder geval niet onder en Italiaans leren ook niet vermoed ik.

 

Helaas, die regel bestaat niet meer. Cursussen zijn nu voor 100% aftrekbaar, mits ze relevant zijn.

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tips, allemaal!

 

Nog wel een twee vraagjes:

 

1. Ik rij zo nu en dan met de auto van mijn vriendin naar een klant. Kan ik dan toch 0,18 opschrijven als kosten per km? Hoe/wat moet ik precies opschrijven?

 

2. Hoeveel mag ik aan relatiegeschenken uitgeven?

Link naar reactie
  • 0

Kom er nu ook achter wat bbz is.... De nodige investeringen doen en de rest gewoon netjes terugbetalen zou ik zeggen. Fantastisch dat dit soort regelingen er zijn maar 'misbruik' maken door je winst te gaan proberen drukken vind ik een minder plan.

 

Zal volgende keer alle details van een posting even lezen/begrijpen voor ik suggesties doe :-X

Link naar reactie
  • 0

Kom er nu ook achter wat bbz is.... De nodige investeringen doen en de rest gewoon netjes terugbetalen zou ik zeggen. Fantastisch dat dit soort regelingen er zijn maar 'misbruik' maken door je winst te gaan proberen drukken vind ik een minder plan.

 

Zal volgende keer alle details van een posting even lezen/begrijpen voor ik suggesties doe :-X

 

Hoi Willem,

 

Ik ben er niet op uit de gemeente te 'lichten', alleen wil ik wel graag gebruik maken van de mogelijkheden. Ik zal dan inderdaad ook de 'nodige' investeringen doen.

Link naar reactie
  • 0

Goed om te horen :) Zit hier ook niet om je de les te lezen.

 

Goede investering is wellicht de Elsevier belastinggids. Staat zo'n beetje alle voorkomende gevallen over wat wel en niet aftrekbaar is en in redelijk begrijpbaar Nederlands (had vanmiddag iemand van de belasting aan de lijn, pffffffffffffffffffffff is het eigenlijk veel te warm voor)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind de tip om te investeren in nieuwe klanten eigenlijk wel het meest verstandige, tenzij je nu al omkomt in het werk natuurlijk. Maar zet een marketingcampagne op en ontvang daar volgende jaren de opbrengsten van.

 

Er is natuurlijk helemaal niets mis met het zo weinig mogelijk betalen van belastingen maar ik raad je zeker aan er geen hebbedingetjes van te kopen. Misschien wen je er wel aan en volgend jaar heb je het geld toch echt nodig om van te leven en niet voor het kopen van die hebbedingetjes ;)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed heb is het probleem bij de bbz echt een tijdelijk probleem. Je moet de winst fiscaal gezien dus over de jaargrens heen tillen.

 

Als ik jou was zou ik ZEKER variabel (lees versneld) afschrijven. Dat is een volstrekt legale manier om je winst van het huidige jaar te drukken. Welliswaar krijg je daardoor in de komende jaren een hogere winst (en daardoor wellicht een progressief hoger belastingtarief), maar dat is altijd beter dan dat je nu uitgaven gaat doen die je eigenlijk niet nodig hebt (of niet gepland had)...

 

Houd je aan je plan en maak eerst gebruik van de mogelijkheden om de winst op papier door te schuiven naar volgende jaren... als er dan nog wat overblijft kun je altijd nog een (ongeplande) investering doen (die je ook weer versneld afschrijft ;-) )

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kan je naast afschrijvingen ook voorzieningen treffen. Voorzieningen zijn bedragen die je reserveerd voor grote uitgaven. Onderhoud aan gebouwen en machines, garantieverplichtingen op verkochte spullen, grote debiteuren die mogelijkerwijs niet gaan betalen en claims of boetes die nog moeten komen. De reserveringen worden afgetrokken van de belastbare winst. Als je de reserveringen achteraf niet nodig blijkt te hebben ;) "vallen ze vrij". Dat betekent dat ze weer bij de belastbare winst worden opgeteld.

 

Het opnemen van reserveringen is gebonden aan bepaalde regels. Zie www.belastingdienst.nl

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Helaas is er maar een heel klein aantal voorzieningen fiscaal toegestaan... Daarnaast zal de omvang van de voorziening ook verdedigbaar moeten zijn, dus maak het niet te dol!

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

1. Ik rij zo nu en dan met de auto van mijn vriendin naar een klant. Kan ik dan toch 0,18 opschrijven als kosten per km? Hoe/wat moet ik precies opschrijven?

 

Al ging je op de eenwieler van je zusje ;) Het is een kilometervergoeding, maakt verder niet uit hoe je die kilometers wilt afleggen.

 

Wat misschien ook een mogelijkheid is om je winst naar volgend jaar te verplaatsen: Factureren in het nieuwe jaar. Daar is het nu nogal vroeg voor natuurlijk, maar alles wat je eigenlijk in november/december zou willen factureren kun je in overleg met de klant naar januari hevelen. Natuurlijk is deze handelswijze niet helemaal netjes, maar je kunt een traject later beindigen door bijvoorbeeld pas betaling te vragen na een evaluatie (die dan weer een maand na opleveren plaatsvindt).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.