• 0

relatiebeding voor je klanten

Hoi,

 

Voor een concept zit ik met de volgende vraag:

Met een relatiebeding kun je natuurlijk voorkomen dat jouw werknemers plots in zee gaan met jouw klanten (of concurrenten). Maar kun je de verantwoordelijkheid hiervoor ook (deels) bij de klanten neerleggen?

 

- Kun je een klant opzadelen met een relatiebeding aangaande je werknemers.

- Kan dit ook als het jouw werknemers zijn, maar freelancers die je inhuurt? (Dus klant mag niet meer in zee met jouw (ex)freelancer)

- Heeft iemand een voorbeeld clausule die je kan gebruiken met een klant?

- Mag dit simpelweg via de Algemene Voorwaarden?

 

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

Voor een concept zit ik met de volgende vraag:

Met een relatiebeding kun je natuurlijk voorkomen dat jouw werknemers plots in zee gaan met jouw klanten (of concurrenten). Maar kun je de verantwoordelijkheid hiervoor ook (deels) bij de klanten neerleggen?

 

- Kun je een klant opzadelen met een relatiebeding aangaande je werknemers.

 

Ja, dat kan.

 

- Kan dit ook als het jouw werknemers zijn, maar freelancers die je inhuurt? (Dus klant mag niet meer in zee met jouw (ex)freelancer)

 

Ehm, vanzelfsprekend had jouw klant redelijkerwijs moeten kunnen weten dat deze freelancer werkzaamheden voor jou heeft verricht. Maar ik zie geen reden waarom deze freelancers niet tot die kring zouden kunnen behoren.

 

- Heeft iemand een voorbeeld clausule die je kan gebruiken met een klant?

 

Ik ben het ooit een keer tegengekomen, ik ga voor je zoeken. Laat ik zeggen dat ik, ik zat toen als adviseur blij, helemaal niet gelukkig werd van zulke voorwaarden. Ik had er nooit mee ingestemd, mijn klant tilde er niet zo zwaar aan - en klant is koning. Ik vind zelf dat je zoiets dichttimmerd in de relatie werkgever/werknemer of opdrachtgever/opdrachtnemer en dit niet bij je klanten neerlegd. Maar ja, wie ben ik :-\

 

- Mag dit simpelweg via de Algemene Voorwaarden?

 

Ik zou dergelijke clausules inderdaad opnemen in de algemene voorwaarden en je klant voor ontvangte en akkoord van deze voorwaarden laten tekenen .

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Zoals beloofd, opgenomen in de Algemene leverings- en betalingsvoorwaarden:

 

Overname personeel

 

Gedurende de duur van een Overeenkomst, alsmede gedurende 12 maanden na beëindiging, zal Opdrachtgever zich onthouden van het doen van aanbiedingen aan en/of het in dienst nemen (direct of indirect) van medewerkers van xxx of medewerkers van aan xxx gelieerde ondernemingen, tenzij hiervoor voorafgaande schriftelijke toestemming van xxx is verkregen, zulks op straffe van een zonder rechterlijke tussenkomst direct opeisbare boete van 25.000 euro per overtreding, te vermeerderen met een bedrag van 2.500 euro per dag voor elke dag dat de overtreding voortduurt, onverminderd het recht op vergoeding van de tengevolge van de overtreding geleden en/of te lijden schade.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo nl-x,

 

Voorkomen is beter dan genezen en het antwoord van Dennis geeft heel mooi aan hoe dat "voorkomen van problemen" via een schriftelijke afspraak ingevuld kan worden.

 

Echter, ook al zou zo'n afspraak er niet direct met de/uw relatie zijn, indirect kan er toch actie ondernomen worden als het verkeerd gaat. Een/uw werknemer kan gebonden worden aan een relatiebeding of aan een concurrentiebeding en u kan de werknemer goedschiks eraan houden of eventueel het een en ander kwaadschiks afdwingen via een rechtszaak.

 

Bij zo'n rechtszaak kan onder omstandigheden ook de/uw relatie betrokken raken als u niet alleen voor de werknemer nakoming van het beding vordert, maar tegelijkertijd bij de rechter de klant/concurrent een verbod op laat leggen om met deze werknemer in zee te gaan op straffe van een dwangsom. Dit is een indirecte mogelijkheid (lukt zeker niet altijd) om het overstappen van werknemers te voorkomen zonder dat u echt direct met de relatie of de concurrent een schriftelijke afspraak op dat gebied heeft.

 

Groeten,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidzaken / 26-6-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Mijn overweging om het beding direct bij de klant te leggen is dat ik wil gaan werken met freelancers uit het buitenland (via het internet). Zij krijgen wel een relatiebeding voorgeschoteld, maar het afdwingen bij de freelancer zelf is vrij moeilijk.

 

Mijn veelal in Nederland gevestigde klanten zijn makkelijker in rechte te betrekken als dat nodig is.

Link naar reactie
  • 0

Hallo nl-x,

 

Het afdwingen van een non-relatiebeding bij uw freelancers (even ervan uitgaande dat het in principe echte zelfstandigen zijn) is dan inderdaad problematisch en wel om meerdere redenen:

[*]het is maar de vraag of op een buitenlandse freelancer, gelet op het recht dat op deze internationale opdrachtovereenkomst van toepassing is, het uberhaupt wel toegestaan is om een non-relatiebeding aan te gaan (ik ken bijv. het Timboektoe-se recht niet zo goed);

[*]het afdwingen van het beding via een (buitenlandse?) rechter zal ook een ramp worden en

[*]u moet waken voor de dreiging van het te veel beperken in ondernemersvrijheid van de freelancer waardoor er misschien een verkapt dienstverband ontstaat.

 

Dan is het binden van een/uw relatie (als deze dat wil) inderdaad een betere optie. Doet u het via uw algemene voorwaarden, verstrek dan wel expliciet een exemplaar van deze voorwaarden en/of verwijs expliciet naar deze speciale, niet al te gebruikelijke bepaling.

 

Sterkte in het overleg met uw relaties over deze problematiek,

 

Hans van Dongen / SAZ / 26-6-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb niet aan te vullen op de wijze woorden van Hans ;D

 

Maar realiseer je wel dat als ik jouw klant zou zijn ik in het geheel niet open zou staan voor deze clausule. Hoewel ik als ondernemer jouw redenering kan volgen en het juridisch ook wel slim vind zit ik er ls klant helemaal niet op te wachten om betrokken te worden in jouw sores met werknemers/opdrachtnemers. Je zult toch met een goed verhaal moeten komen om dit, in mijn ogen, blijk van wantrouwen er bij mensen als ik doorheen te krijgen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.