• 0

van zzp naar BV: kan dit binnen een jaar naast elkaar bestaan?

Ik werk als zzp'er en genereer daarmee mijn hoofdinkomsten. Met ingang van dit jaar ben ik tevens eigenaar van een BV, deze BV bezit 50% van de aandelen van een andere BV.

 

Ik onderneem verschillende activiteiten namens mijn zzp-schap en onderneem samen met een zakenpartner in een bv waar we allebei 50% eigenaar van zijn. in 2012 halen we nog geen DGA loon uit de BV, dit omdat alle omzet/winst wordt geinvesteerd (personeel e.d.). Daarnaast is mijn vrouw sinds dit jaar ook aan de slag als zzp'er. Zij had dit jaar ook nog inkomsten uit loondienstbetrekking.

 

Vraag; is het mogelijk om vanaf heden mijn opdrachtgevers vanuit de BV i.p.v. als zzp'er te factureren? Moet ik in dit geval alle inkomsten tot dusver als zzp'er in 2012 inbrengen in de BV of moet ik twee aparte aangiftes doen; zzp schap en voor de BV?

 

Alvast bedankt,

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Simron

 

Uiteraard kun je je klanten van je eenmanszaak onder brengen in de BV. Of je dat moet doen is een tweede.

 

1. een klantenbestand kan goodwill herbergen waarover afgerekend moet worden als je je eenmanszaak staakt.

2. je brengt dan klanten en omzet binnen in een BV waarin jij maar 50% aandeel hebt. Waarom zou je je mede-vennoot daarin deelgenoot willen maken? Of bedoel je alleen in je eigen BV? (wat weer andere nadelen kent, denk aan aansprakelijkheid versus opgebouwd vermogen in die BV)

3. je geeft aan nog geen DGA loon uit de BV te halen. Op zichzelf is het (her)investeren van verdiensten in de BV zelf geen reden om dat niet te doen, maar dat terzijde. Haal je in je eenmanszaak wel de 1.225 uur voor de fiscale ondernemersaftrekken?

 

Het kan dus wel, maar of je het moet doen, staat of valt met de invulling van een aantal variabelen en de fiscale gevolgen daarvan. Advies inwinnen dus.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat een snelle reactie nog op dit tijdstip! :-)

 

Het gaat inderdaad om mijn eigen BV waar ik de omzet in wil inbrengen. Dus niet in de BV waar ik 50% eigenaar van ben, sorry voor de onduidelijkheid. De goodwill is er denk ik niet echt, er is grote mate van onzekerheid en klanten zijn meestal eenmalig. Er wordt dus niet echt een klantenbestand ingebracht.

 

Ik had begrepen dat je bij het opstarten van een bv 1 of 2 jaar respijt kan krijgen voor het niet uitkeren van dga loon. Ik neem aan dat als er geen geld overblijft, de BV geen schulden moet maken om het loon uit te betalen.

 

Het urencriterium haal ik met gemak. In 2012 tot dusver al ca 1100 uur declarabel geweest als zzp'er om nog maar te zwijgen over reistijd en tijd voor administratie.

 

Wat bedoel je met aansprakelijkheid vs opgebouwd vermogen in de bv? Doel je dan op het bedrag waarbij het uit kan om een bv te hebben? En dat een bv duurder is en met name handiger is bij een wat lagere omzet (lager dan €150.000,- of zo toch?).voor de aansprakelijkheid?

 

Voordeel dat ik zie om het nu te splitsen is dat ik over alle winst die ik vanaf nu maak als zzp'er nu 52% belasting moet betalen. De investeringen die ik wil doen, komen pas begin volgend jaar en als zzp'er moet je meteen afrekenen, door het 1 jaar in de bv te laten zetten (wel vennootschapsbelasting betalen uiteraard), kan ik daar begin volgend jaar flink mee investeren.

Link naar reactie
  • 0

Bijna bedtijd ;)

 

Dat je de 52% IB wilt vermijden, is begrijpelijk. Maar vergeet niet dat de 12% MKB-winstvrijstelling voor je eenmanszaak ook een hap neemt uit het voordeel dat de BV bieden kan.

 

Dispensatie van het DGA loon voor 1 of 2 jaar is helaas borrelpraat. Of de BV schulden moet maken voor de betaling van de loonheffing doet op zich niet ter zake. De fiscus zal er niet op uit zijn, maar vraag dan wel netjes aan ze of je een nul-loon mag hanteren en omkleed je verzoek met argumenten en bewijs.

 

Ik neem verder aan dat je een eigen holding hebt, zodat je overschotten uit de werk BV (op termijn dan) in je eigen holding kunt 'opslaan'. Als je vanuit die holding actief bent als ondernemer breng je het vergaarde vermogen in de risicosfeer van je activiteiten (schadeclaims, schuldeisers). Je moet voor jezelf afwegen of je dat risico aandurft en wenst te gaan.

 

Nu is het wel bedtijd

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.