• 0

Postbus in Duitsland aanvragen

Wij gaan over een paar maanden van Frankrijk naar NL verhuizen. Ik ben behoorlijk geschrokken van de prijzen voor internationale pakketjes bij de Nederlandse verzendbedrijven. Een internationaal pakje onder de 500gr vanuit Duitsland kost 3,45, en in NL het dubbele (als je geluk hebt).

 

Nu gaan we vlakbij de Duitse grens wonen. Eigenlijk wil ik dus gewoon mijn pakketjes vanaf het duitse postkantoor verzenden. Voorwaarde is dan wel dat er een afzenderadres in Duitsland op vermeld staat. Voor het geval een pakje onbestelbaar blijkt te zijn.

Mijn idee: gewoon een Duitse postbus aanvragen hiervoor. Maar wat blijkt:

Der Postfachinhaber muss außerdem eine zustellfähige Hausanschrift in Deutschland besitzen, die Einrichtung ist daher für Personen ohne einen Wohnsitz in Deutschland nicht möglich.

 

Deutsche Post schrijft:

Es muss eine zustellfähige Hausanschrift in Deutschland vorhanden sein.

Mijn Duits is niet perfect, maar duidelijk is wel dat je een Duits adres moet hebben. Nu ken ik privé iemand die net over de grens woont. Zou ik zijn adres kunnen opgeven, al woon ik er zelf niet? Of moet je een bewijs leveren dat je zelf op dit adres woont?

 

Ik zal vast niet de enige webwinkelier zijn die vanuit Duitsland verstuurt. Wie heeft er met succes een duitse postbus aangevraagd?

 

PS: oude topics gaven geen uitsluitsel hierover.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0
Mijn Duits is niet perfect, maar duidelijk is wel dat je een Duits adres moet hebben.

Zo op het eerste gezicht ja, maar heb je het al buh een medewerker van een Grensfiliaal van Deutsche Post geprobeerd met je Nederlandse adres? Dit staat namelijk vermeld in de FAQ van Niederlandeweb.de

 

Kan ik in Duitsland een postbusadres aanvragen en hoe gaat dit in zijn werk?

Een postbusadres (Postfach) kan persoonlijk worden aangevraagd bij het filiaal van de Deutsche Post, waar u de postbus wilt huren. U moet aangeven waar u in Nederland bent gehuisvest (bezoekadres). De postbus dient één keer per week te worden gelicht. Aan de huur van een postbus zijn eenmalige kosten verbonden. Voor meer details zie:www.deutschepost.de onder Dienstleistungen/Postfach.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Norbert, bedankt voor je reactie! Die laatste quote ben ik zelf ook tegengekomen, maar strookt dus niet met de voorwaarden die op de site van de post zelf staan (deutschepost.de). Lijkt dus enigszins verouderde info?

 

Ter verduidelijking: we wonen nu nog in Frankrijk, maar wil bij de remigratie goed voorbereid zijn.Op dit moment kan het nog niet zelf proberen, maar wil het daar liever niet op aan laten komen. Ik ben dus heel benieuwd naar ervaringen van anderen.

Link naar reactie
  • 1

De Nederlandse post is idioot geprijsd.

 

Het is zelfs goedkoper om 500g vanuit duisland naar nederland te versturen als NL --> NL, terwijl het toch echt door de TNT bezorger word bezorgd ::)

 

Ik verzend het al een tijdje via deutsche post, en geef gewoon mijn nederlandse adres op, een pakketje heb ik nog nooit terug gehad, maar wel de rekening, dan strepen ze de "deutschland" keurig door, en zetten er met pen NIEDERLANDE op.

 

geen gezeik, en toch goedkoop verzonden.

 

Ohja, met optie EIL, verstuur je extra snel, en is het traceerbaar, 2,05 euro extra. Duitse "briefpost" mag ook groter en dikker zijn.

Link naar reactie
  • 0

ja idd, ik ken alle tarieven afmetingen, en verbaas me er ook erg over. Dus het loont wel om een paar keer per week even de grens over te gaan dan.

 

Fijn dat je hebt gereageerd als ervaringsdeskundige! Je gaat dus naar het Duitse postkantoor en laat het aan de balie frankeren, of je koopt postzegels? Je hebt er dus afzenderetiketten met je Nederlandse adres op zitten? Wordt daar niet moeilijk over gedaan, of kijkt de heer/dame aan de balie er niet naar?

 

Punt is dat ik zeker 1000 zendingen / jaar in Duitsland heb, en er komen er per jaar toch iets van 15 retour wegens onjuiste adressering/niet opgehaald op postkantoor. Ik wil die ook in de toekomst wel terug krijgen. (tsja.. als je verzendt vanuit DL en je zet er een Nederlands afzenderadres op, kan ik me voorstellen dat het niet terugkomt ;D)

 

Wat bedoel je precies met "de rekening"? De factuur die je op het postkantoor krijgt?

Danke!

Link naar reactie
  • 1

Dank voor het idee, maar : ik kan je direct melden dat dat geen optie is. Een postbus in Duitsland is eenmalig 15 Euro aan kosten. Terugzending van onbestelbare pakjes/brieven is gratis.

Gaat dat naar een internationaal antwoordnummer, dan moet ik daar dus voor gaan betalen. (een internationaal antwoordrnr kost 140 ex btw per jaar + rond de 8 euro per pakje. Gemiddelde waarde v.d. inhoud: 20 euro. Niet echt de moeite dus ;))

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het idee, maar : ik kan je direct melden dat dat geen optie is. Een postbus in Duitsland is eenmalig 15 Euro aan kosten. Terugzending van onbestelbare pakjes/brieven is gratis.

Gaat dat naar een internationaal antwoordnummer, dan moet ik daar dus voor gaan betalen. (een internationaal antwoordrnr kost 140 ex btw per jaar + rond de 8 euro per pakje. Gemiddelde waarde v.d. inhoud: 20 euro. Niet echt de moeite dus ;))

 

 

 

Oke! bedankt ook voor de verdere update hierover; netjes hoor!

 

succes!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Als ik via ebay verkoop, gebruik ik de optie "ebay daten import" Ik koop online 10 euro postzegel tegoed met mijn paypal. De rekening van dat tegoed word gestuurd naar "duitsland", maar komt enkele dagen later gewoon aan in Nederland.

 

Als ik ebay datenimport gebruik dan maakt hijzelf het correcte afzender adres (zie bijlage van de zegel) Als je zelf , handmatig de afzender wilt invullen kan dat weer niet (niederlande)

 

 

Ja goed, in jou geval zou ik sowieso die postbus nemen, met 1000 pakketten bespaar je gewoon een flike duit geld!

 

 

Rare blikken heb ik nog nooit gehad, en die briefpost mag je evt ook in de straatbus gooien, hoef je niet voor aan de balie (wel voor EIL, of voor EINSCHREIBEN)

Briefmarken_mit_Adresse.1Stk.07.06.2012_1915.pdf

Link naar reactie
  • 0

o handig zo met Ebay! Ik verkoop zelf niet via Ebay, dus moet de zegels zelf kopen. Ben er inmiddels wel achter dat je geen buitenlands adres kunt invullen in de online shops van de Deutsche Post. Online kun je namelijk postzegels kopen en deze zelf afdrukken op etikettenvellen. Doe ik nu ook in Frankrijk, en werkt erg prettig! maar goed, zonder Duits adres...

 

tenzij ik wellicht die postbus kan aanvragen. Daar zet hem wel de kneep, want daarvoor moet je dus een Duits adres hebben. En ik weet niet of dat ook echt een woonadres moet zijn. Ben dus (nog steeds) benieuwd of iemand hem met succes heeft weten aan te vragen, die zelf niet in Duitsland woont.

 

Iig ben ik er wel gerust op, dat ik wellicht ook gewoon mijn pakjes op het postkantoor kan afgeven met een Nederlands adres als afzender. Maar die postbus zou wel echt erg praktisch zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik verdiep me op dit moment ook in Deutsche Post. Voor mijn webverzendingen (150 gr, kleine pakketjes) is dat de goedkoopste optie. Ik woon circa 30 minuten van de duitse grens. Heeft er hier iemand meer ervaring mee? Binnen heel europa voor 3,40 verzenden. Ook naar Nederland. Ik begrijp dus bij retouren dat een postbus volstaat. Die wil ik best aanvragen. Is er iemand meer die in Brabant woont en via Duitsland verzend?

Link naar reactie
  • 0

Je kunt alleen een direct bij de Deutsche Post een postfach aanvragen als je een adres hebt in Duitsland.

Hier word namelijk de sleutel heen gestuurd.

 

Wat wel kan is via een tussenpersoon zoals:

AdressGermany.com

 

of als je dichtbij de grens woont naar een dorpje gaan waar de Deutsche Post in een boekwinkel oid zit en vragen of het mogelijk is. Sommigen bieden dan aan om het via hun adres te doen.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een Packstationkaart geregeld in Duitsland toen ik nog in België woonde. Daarmee kan je pakjes naar elk packstation in Duitsland laten opsturen. Het enige nadeel is dat je je eigen naam moet gebruiken als geadresseerde plus het nummer van je packstationkaart. Het komt wellicht wat minder professioneel over bij klanten. Ik gebruik het zelf vooral om retourzendingen van mijn fulfilment center in batches terug te laten sturen (goedkoper als binnenlandse zending) en voor online prive-aankopen in Duitsland.

 

In principe wil Deutsche Post/DHL die kaart ook alleen verstrekken aan inwoners van Duitsland, daarna mochten ook mensen uit grensgebieden in principe wel zo'n kaart aanvragen (maar Antwerpen lag weer niet in een grensgebied vonden ze) en na lang doorzeiken hebben ze toch maar een kaart opgestuurd ineens. Het kan dus wel ;D

De zus van mijn vriendin woonde in Zwitserland en haar hebben ze wijsgemaakt dat elke inwoner van de EU er een kan aanvragen maar zij niet omdat Zwitserland niet in de EU zit. Ze proberen mensen kennelijk maar wat wijs te maken als die niet in Duitsland wonen. Waarschijnlijk moet je even geluk hebben met de persoon die je aanvraag behandelt.

 

Overigens denk ik dat een Postfach ook wel zal kunnen als je gewoon bij een postkantoor in de grensstreek erom vraagt en aandringt. Maar dat heb ik nog niet nodig gehad. Het handige van de Packstationkaart is dat ik, nu ik verhuisd ben naar Zwitserland, die kaart nog steeds kan gebruiken om pakjes in grensplaatsen aan deze kant van Duitsland aan te laten komen.

--> http://www.dhl.de/content/de/de/paket/privatkunden/packstation.html

 

Je kan via zo'n packstation je pakjes (en enveloppen) 24/7 afhalen en... verzenden :) Gewoon thuis even een verzendlabel printen of er eentje kopen aan de automaat (zelfde kortingstarief) en het pakje in de automaat stoppen.

Link naar reactie
  • 0

Anthony, ik weet niet of je constant met goederen heen en weer de grens over rijd tussen Duitsland en Zwitserland v.v. en de kans is niet zo groot dat je controle krijgt maar formeel als de goederen die je de grens(tussen Zwiterserland en een ander EU land) overbrengt een commercieel karakter hebben ben je verplicht douane aangifte te doen!

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Anthony, ik weet niet of je constant met goederen heen en weer de grens over rijd tussen Duitsland en Zwitserland v.v. en de kans is niet zo groot dat je controle krijgt maar formeel als de goederen die je de grens(tussen Zwiterserland en een ander EU land) overbrengt een commercieel karakter hebben ben je verplicht douane aangifte te doen!

 

Ja, voorlopig draaien mijn verkopen nog via mijn Belgisch firmaatje en is mijn voorraad ook nog in België en in fulfilment centers in de EU opgeslagen dus no problemo. Over een paar dagen verwacht ik het Duitse btw-nummer voor mijn Zwitserse firmaatje en dan kunnen mijn verkopen in de EU op de Zwitserse firma overgeschakeld worden. Dan een magazijntje regelen in een Duits grensplaatsje hier (ik heb al wat op het oog) om daar de goederen op te slaan in de toekomst. En dan wil ik ook in Zwitserland gaan verkopen dus moet ik eens een keer even langs bij de douane om na te vragen hoe het precies werkt als ik goederen tussen Zwitserland en de EU verplaats. Ze blijven eigendom van dezelfde Zwitserse firma en heel handig is het niet als ik elke keer elke verplaatsing moet aangeven aan de grens. Hopelijk hebben ze daar een oplossing voor :)

Link naar reactie
  • 1

Nee handig is het inderdaad niet maar ja Zwitersland is dan ook geen lid van de EU en heeft een compleet eigen douane regime. Tip is om een keer aan de grens niet alleen bij de douane binnen te stappen maar bij een douane expediteur(die zitten er aan de Duits-Zwitserse grens genoeg)

 

Omdat je dus een levering doet naar een derde land moeten er 2 zaken gebeuren

1 uitvoer aangifte van het in het betreffende EU land naar Zwitserland

2 invoer aangifte in Zwitserland

Let op kan best zijn dat je ook invoerrechten moet betalen. Afhankelijk van het soort goederen(let op zwitserland gebruikt niet de zelfde HS codes als de EU(laatste cijfers kunnen best anders zijn).

 

Wel is Zwiterland lid van de EVA(samen met Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) met de EVA heeft de EU een verdrag om korting of vrijstelling te krijgen op de invoerrechten. Echter hiervoor dienen de goederen aan de preferentieele oorsprong regels te voldoen. Als de goederen hieraan voldoen dan kan je middels een EUR 1 of factuur verklaring dus vaak korting of vrijstelling krijgen op de invoerrechten. EUR 1 vraag je in Nederland aan bij de KVK in alle overige landen EU landen(behalve Polen) is dat direct bij de lokale douane.

 

Verder ik weet niet waar je goederen vandaan komen? Maar kan het zinvol zijn de goederen niet(direct) in de EU te importeren. Want in dat geval zou je dus 2 x invoerrechten betalen 1x in de EU en 1x in Zwitserland. Om dit te voorkomen zou je de goederen dan onder douane status kunnen laten staan(transit). Dit vergt extra administratie en procedures maar kan financieel aantrekkelijk zijn. Let wel om de goederen in "transit" op te mogen slaan heb je een douane vergunning nodig of je moet het bij iemand opslaan die een douane vergunning heeft.

 

Hoop dat het een beetje duidelijk is en als je nog vragen hebt laat maar weten

 

 

 

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet hoeveel pakjes jij verstuurd, maar is een virtueel adres misschien een optie? Heb je al vanaf ca. 90,- / maand.

 

(Ik woon zelf vlakbij de Duitse grens en rijd in drukke maanden 1 x per week naar een Duits postkantoor omdat het a)goedkoper en b) sneller is. )

 

P.S.

Trouwens, ik weet niet of jij gewoon naar Dtl. verstuurd of ook in Duitsland aktief bent, anders volstaat een postbus adres niet op je site.)

Link naar reactie
  • 0

Nee handig is het inderdaad niet maar ja Zwitersland is dan ook geen lid van de EU en heeft een compleet eigen douane regime. Tip is om een keer aan de grens niet alleen bij de douane binnen te stappen maar bij een douane expediteur(die zitten er aan de Duits-Zwitserse grens genoeg)

 

Hoop dat het een beetje duidelijk is en als je nog vragen hebt laat maar weten

 

Hoi Logic4l,

Bedankt voor de informatie en tips. Zoals ik al zei, voorlopig staat alles in de EU en hou ik die goederen ook in de EU omdat alle verkopen nu toch daar plaatsvinden maar ik ga zsm even langs bij de douane om informatie te vragen. Alles wat ik importeer is elektronica (accessoires voor consoles/videospellen) en vrijgesteld van invoerbelasting in zowel de EU als Zwitserland (hs code 9504.5000) dus dat is relaxed. Het enige dat dan zou kunnen gebeuren is dat ik elke keer btw moet afrekenen als ik spullen meebreng langs de grens. Die btw vorder ik daarna toch weer terug dus ze zullen hopelijk wel een systeem hebben dat die rompslomp vermijdt.

 

@ Kena: Weet niet of die opmerking aan mij gericht was of aan de TS maar ikzelf gebruik een fulfilment center in Duitsland dus hun afzendadres wordt gebruikt, no problem :)

Toch bedankt voor de tip!

Link naar reactie
  • 0

Ik zit met een soortgelijke vraag.

Omdat ik werk met enkele groothandels uit Duitsland voor inkoop voor mijn webwinkel en de verzendkosten binnen Duitsland veel voordeliger zijn dan van Duitsland naar Nederland, zou ik ook graag kijken voor een adres in Duitsland waar ik mijn pakjes aan kan laten komen.

Zo kan ik dan ook de prijzen voor onze klanten aantrekkelijker maken.

Ook ik woon slechts 10 minuten van de Duitse grens, dus dat zou heel goed te doen zijn.

Is er al iemand binnen dit forumonderwerp die inmiddels wijzer is geworden van hoe een en ander in zijn werk gaat, omdat ik hier lees dat je een adres binnen Duitsland moet kunnen aantonen? Is het adres waar je de pakjes laat aankomen dan niet voldoende?

 

Groetjes,

NiNa

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet hoeveel pakjes jij verstuurd, maar is een virtueel adres misschien een optie? Heb je al vanaf ca. 90,- / maand.

 

(Ik woon zelf vlakbij de Duitse grens en rijd in drukke maanden 1 x per week naar een Duits postkantoor omdat het a)goedkoper en b) sneller is. )

 

P.S.

Trouwens, ik weet niet of jij gewoon naar Dtl. verstuurd of ook in Duitsland aktief bent, anders volstaat een postbus adres niet op je site.)

Het postbusadres is puur en alleen voor een incidenteel retourtje (dat gebeurt ongeveer 1 à 2 keer per maand). Om die reden is een postbus van 15€ de voorkeur. 90 euro per maand is naar verhouding te duur.

 

Ik heb toevallig vandaag een ebay-aankoopje binnengekregen: van een engels bedrijfje, maar met een Duitse zegel erop en een postbus in Duitsland als afzender. Ik denk dat ik ze ga vragen hoe zij het regelen.

 

Anthony: bedankt voor de tip over het packstation. Dat is inderdaad ook een goed alternatief waar ik tzt naar zal kijken. Als ik de kaart 'mag', is het daarmee ook opgelost. Omdat ik een niche-webwinkel heb, en klanten mij toch al kennen, is het geen probleem als het op mijn naam moet.

Link naar reactie
  • 0

Anthony: bedankt voor de tip over het packstation. Dat is inderdaad ook een goed alternatief waar ik tzt naar zal kijken. Als ik de kaart 'mag', is het daarmee ook opgelost. Omdat ik een niche-webwinkel heb, en klanten mij toch al kennen, is het geen probleem als het op mijn naam moet.

 

Ze hebben nu als extra vereiste een Duits mobiel nummer ingevoerd. Je krijgt daar dan per sms de pincode op doorgestuurd waarmee je je pakje uit het packstation kan halen. Niet echt een probleem, een prepaid simkaartje kan je voor 10 euro bij elke Duitse supermarkt halen natuurlijk en de sms'jes komen ook in Nederland gewoon gratis aan :)

Link naar reactie
  • 0

Anthony: bedankt voor de tip over het packstation. Dat is inderdaad ook een goed alternatief waar ik tzt naar zal kijken. Als ik de kaart 'mag', is het daarmee ook opgelost. Omdat ik een niche-webwinkel heb, en klanten mij toch al kennen, is het geen probleem als het op mijn naam moet.

 

Ze hebben nu een extra vereiste ingevoerd: een Duits mobiel nummer. Je krijgt daar dan per sms de pincode op doorgestuurd waarmee je je pakje uit het packstation kan halen. Niet echt een probleem, een prepaid simkaartje kan je voor 10 euro bij elke Duitse supermarkt halen natuurlijk en de sms'jes komen ook in Nederland gewoon gratis aan :)

Link naar reactie
  • 0

Ik zit met zo'n zelfde probleem sinds kort.

Al 2 jaar lang rijd ik elke 14 dagen met ongeveer 10-20 pakketten naar Duitsland (15km vanaf mijn woonadres) om daar bij DHL alles te posten.De DHL sticker altijd normaal ingevuld en dus ook met mijn Nederlandse adres.

Nooit problemen mee gehad totdat ik laatst een pakket naar een DHL filiaal in Hamburg moest verzenden en een slimme medewerker had gezien dat dit niet juist was."Absender"moet een Duits woonadres hebben:zie 2.4

 

http://www.dhl.de/content/dam/dhlde/downloads/pdf/dhl-versandbedingungen-paket-national-international-09-2010.pdf

 

Dit is natuurlijk vooral ivm de retour zendingen.Internationaal

 

Nou wil ik graag een postbus nemen in Duitsland bij een DHL postkantoor zodat ik dat adres als afzender kan gebruiken,als dat mogelijk is.

En als dit mogelijk is,kan je daar ook al je post en pakketten ontvangen?

Ik heb alle vorige berichten gelezen en vraag me af of er al vooruitgang is geboekt.Hoe doen jullie het tegenwoordig?

 

mvg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.