• 0

Carry Back mogelijk na verbreken fiscale eenheid

Hallo Experts,

 

Ik ben bezig aandelen te kopen van een bedrijf.

 

Op dit moment zit de structuur als volgt in elkaar

 

Holding -> Beheer -> Werkmaatschapij

 

Bovenstaande 3 BV's vormen 1 fiscale eenheid.

 

Ik ga vanuit mijn op te richten holding aandelen kopen van de beheer BV

 

Door deze move vervalt bovenstaande fiscale eenheid.

 

Nu zijn er in de jaren 2010 en met name in 2011 redelijke winsten gedraaid welke met name gerealiseerd zijn in de Werkmaatschapij.

 

Zoals het er nu naar uit ziet kan het zijn dat 2012 geen denderend jaar gaat worden, en misschien zelfs met verlies afgesloten gaat worden.

 

Kan voor het jaar 2012 gebruik gemaakt worden van de carry back regeling, om wat van de betaalde VPB over 2011 terug te krijgen :?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben geen expert maar zoals ik het nu lees kan dit wel degelijk. In ieder geval is dit mij een keer in het verleden gelukt... Maar nogmaals ik ben geen expert en regels, wetten EN inzichten van een inspecteur kunnen veranderen en verschillen.

 

Zoals ik al vaker schreef, onze BDis nog niet zo slecht en staat altijd open om van gedachte(n) te wisselen....

 

suc6

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Bronvermelding gaat niet, want er staat niet specifiek in de wet dat deze wijze van verliesverrekening toegestaan is. Het valt gewoon onder de standaardregeling omdat er geen verdere beperkingen zijn opgenomen in de wet mbt jouw situatie.

 

Dus ja, carry back naar winst van de FE is mogelijk.

 

groet

Joost

 

edit: ik verkoop hier onzin, zie nieuwe reactie hieronder

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De bedoeling is 20%.

 

Ik kan mezelf nog niet overtuigen dat dit mag/kan, onze accountant had er ook grote twijfels bij (hij laat dit intern nazoeken door een fiscalist).

 

Door verbreking van de fiscale eenheid ontstaan er nieuwe belastingplichtigen. De fiscale eenheid wordt als één belastingplichtige gezien. Na verbreking van de f.e. ontstaan er 3 nieuwe afzonderlijke belastingplichtigen.

 

Het is dus m.i. niet zonder meer mogelijk dat de verliezen van de werkmaatschappij verrekend worden met de f.e., omdat je hier spreekt over 2 verschillende belastingplichtigen. In ieder geval niet op basis van de wettekst (zoals ik die lees). Als het wel mogelijk is, zou hierover jurisprudentie moeten bestaan c.q. beleid zijn ontwikkeld.

 

En als carry-back al mogelijk zou zijn, lijkt me dat verrekening alleen mogelijk is met het vennootschappelijk resultaat van de werkmaatschappij en dus niet met de f.e. als geheel (beetje vergelijkbaar met de regeling van voorvoegingsverliezen).

 

Bij verbreking van de fiscale eenheid moet je er ook rekening mee houden dat interne vermogensverschuivingen in de afgelopen 6 jaar alsnog belast worden. Dit wordt nog wel eens vergeten.

 

Goed dat je het uit laat zoeken door je fiscalist. Laat je ons zijn antwoord weten?

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gek genoeg is er voor deze situatie geen bepaling in de wettekst terug te vinden. Odeons redenatie volgend, heeft hij volgens mij gelijk. Door de verbreking van de fiscale eenheid ontstaan nieuwe belastingplichtigen. Die hebben geen fiscale voorgeschiedenis, zodat verrekening middels carry back niet mogelijk is. Ook ik lees dan de wettekst heel letterlijk.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me daar bij aan, met een korte toelichting:

uit art. 15 lid 1 volgt dat de belasting wordt geheven bij de moedermaatschappij. Na ontvoeging heeft de dochter dus geen eigen resultaten. Art. 15af regelt vervolgens dat verliezen van de fiscale eenheid die zijn toe te rekenen aan de ontvoegde maatschappij op verzoek worden meegegeven. Voor winsten ontbreekt een dergelijke regeling (en waar bij 'winst' nog gedacht kan worden aan een economische benadering, waarbij negatieve winst ook winst is, gaat dat voor verliezen niet op: je kunt winst niet als een negatief verlies aanmerken).

 

Let wel, de dochter is pas vanaf het ontvoegingstijdstip zelfstandig belastingplichtig. Als dat in de loop van het jaar is, dan komen de resultaten uit het eerste deel van het jaar, tot ontvoeging, voor rekening van de fiscale eenheid - lees: de moedervennootschap.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het is een oud topic, i know, maar ondertussen heb ik de aandelen gekocht medio september vorig jaar.

 

Zoals verwacht is 2012 geen denderend jaar geweest.

 

Zoals ik het me heb laten vertellen moet de oude fiscale eenheid afrekenen tot de overdracht datum.

 

Vanaf de overdracht datum moeten zowel mijn holding, holding andere eigenaar en beheer bv (3 x dus) afrekenen met de BD.

 

Het verlies wat voortkomt uit het eerste gedeelte van het jaar (oude situatie) kan verrekend worden met voorgaande jaren d.m.v. de carry back regeling.

 

Een andere vraag die daaruit voort komt.

 

Verliezen worden in onze situatie altijd gemaakt in de werkmaatschappij.

In de oude situatie deed de holding aangifte.

 

Op het moment dat er geld terugkomt van de BD zal dit in de Holding gebeuren.

Is de holding dan ook verplicht dit geld weer door te sluizen naar de werkmaatschappij :?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.