• 0

ondernemerschap en MBO

De Nederlandse overheid streeft er naar om ondernemerschap goed te verankeren in het onderwijs

 

Daarom dient binnen het curriculum van het MBO een aanbod aan ondernemerschaponderwijs te worden gerealiseerd, met als doel: een goede voorbereiding van mbo-gediplomeerden op het zelfstandig ondernemerschap. Dit mede naar aanleiding van de ontwikkelingen en behoefte op de arbeidsmarkt.

 

De ministeries van OCW en EL&I hebben KCH, vanwege haar expertise op het gebied van ondernemerschap binnen onderwijs, aangewezen als penvoerder voor het project ‘implementatie ondernemerschapsonderwijs in het MBO’.

 

Thema of gezichtsbepalende mensen op het gebied van ondernemerschap - zoals ondernemers, politici, jonge succesvolle (student-) ondernemers, wetenschappers, experts - worden uitgenodigd om ambassadeur te worden voor de CE Ondernemerschap om daarmee een stukje van hun eigen ondernemende bevlogenheid door te geven aan deelnemers, docenten en (toekomstige) ondernemers.

 

Wie wil informatie delen met starters en mensen die mogelijk willen starten.

 

www.ce-ondernemerschap.nl

 

Roelf Jager

ambassadeur ondernemerschap mbo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op dit forum. Ik heb je post even losgeweekt van de discussie over businessplannen waar je hem in gezet had.

Ook het aantal links hersteld, 1 is genoeg, en het past beter in je profiel en signature.

 

Wie wil informatie delen met starters en mensen die mogelijk willen starten.

Ik zou zeggen: door en op het forum Higherlevel.nl! Starters zijn daar van harte welkom. (*)

Lijkt me niet zinnig om weer een apart forum op te richten; misschien een partnerschap?

 

Het enige waar we wel terughoudend in zijn en blijven zijn huiswerk-, studie- en stageprojecten: het moet wel om de start van een echt bedrijf gaan, niet een mini-onderneming die na 6 weken weer ophoudt te bestaan. Die keuze is bewust gemaakt: anders raken we ondergesneeuwd in dat soort vragen en krijgen de echte ondernemers- en vragen niet voldoende aandacht meer

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Binnen het mbo aandacht voor ondernemerschap is noodzakelijk voor alle opleidingen, immers veel vaklieden gaan op termijn als zzp er starten.

De module certificeerbare eenheid ondernemerschap (CEO) zal resulteren na een positief examen in een certificaat ondernemerschap.

Momenteel gaan totaal 3000 studenten starten over heel Nederland met delen van de module, de eerste groep is geslaagd zie Persbericht

 

Datum   :   26-6-2012

 

Nieuwe certificaten Ondernemerschap voor jonge mbo’ers uitgereikt

 

Heerhugowaard - Als eerste roc in Nederland heeft het Horizon College het nieuwe landelijk erkend certificaat CE Ondernemerschap voor jonge mbo’ers uitgereikt. Tijdens een feestelijke bijeenkomst op dinsdagmiddag 26 juni in Heerhugowaard ontvingen 12 leerlingen het nieuwe certificaat. Zij volgden afgelopen schooljaar met succes de cursus Bouwstenen voor Ondernemerschap. Doel van deze cursus is om jonge mbo’ers die de ambitie hebben ondernemer te worden, kennis te laten maken met het vak en hun vaardigheden op dit gebied te ontwikkelen. De twaalf leerlingen die het nieuwe certificaat kregen uitgereikt, volgen allemaal een opleiding Haarmode.

 

Jan Ferwerda, coördinator Ondernemerschap bij het Horizon College, is trots op de leerlingen die het certificaat CE (Certificeerbare Eenheid) Ondernemerschap hebben gehaald. ‘Een goede voorbereiding is essentieel voor goed ondernemerschap, dan liggen er volop kansen. De cursus en het certificaat bieden hiervoor een prima basis.’

 

Nieuw landelijk erkend certificaat

Het Horizon College bood de cursus al aan als contractactiviteit voor volwassenen en reguliere deelnemers die een ondernemersvariant binnen hun opleiding hebben, zoals detailhandel, groothandel en horeca. Nieuw is nu dat bij reguliere opleidingen die geen ondernemersvariant kennen de leerlingen de cursus kunnen volgen en een landelijk erkend ondernemerscertificaat kunnen halen. De cursus is een extra onderdeel van de opleiding. Tijdens de cursus komen drie onderdelen aan bod: marketing, financieel beheer en het opstellen van een ondernemingsplan.

Om een zo goed mogelijk beeld van het ondernemerschap te geven wordt er samengewerkt met de Kamer van Koophandel, de Rabobank en andere partijen die van belang zijn bij het ondernemerschap.

 

Verankeren in onderwijs

Aanleiding om de cursus voor jonge mbo’ers te starten is de behoefte vanuit de overheid om ondernemerschap goed te verankeren in het onderwijs. Met het nieuwe certificaat kunnen leerlingen die bijvoorbeeld een opleiding in de techniek, zorg, welzijn, haarmode of sport & bewegen volgen hun ambities waarmaken en goed voorbereid een eigen onderneming starten.

 

Voor meer informatie, kijk op www.horizoncollege.nl/bouwstenen.

 

groet Roelf Jager

Link naar reactie
  • 0

Vragen over Ondernemerschap aan Hans Biesheuvel

 

1. Wie is Hans Biesheuvel en wat is uw rol binnen MKB-Nederland? ]

Ik ben sinds 1 juni 2011 de voorzitter van MKB-Nederland. In die rol behartig ik de belangen van circa 150.000 aangesloten ondernemers, op lokaal, regionaal, nationaal en Europees niveau. De politieke lobby is onze core-business maar we doen veel meer dan dat. We verstrekken informatie, bieden praktische ondersteuning en organiseren vele netwerkbijeenkomsten voor onze achterban.

 

2. Wat betekent ondernemerschap voor u en wat vindt u ervan dat ondernemerschap nu ook wordt verankerd in het curriculum van het MBO? [/b]

Voor mij persoonlijk is het zelfstandig ondernemerschap het mooiste dat er is en dat draag ik in deze functie dan ook graag uit; altijd en overal. Ik ben zelf ruim twintig jaar ondernemer geweest en nog altijd ben ik actief bij een aantal bedrijven betrokken. Ik heb verschillende bedrijven opgericht, geleid en soms ook weer verkocht. Ik heb in die tijd alles meegemaakt wat je als ondernemer kunt meemaken: goede en slechte tijden. Ondernemers verdienen steun en respect in deze economisch lastige tijden en daar maak ik me sterk voor. Ondernemerschap is de weg om de crisis te boven te komen en de economie weer te laten groeien. Dat ondernemerschap nu ook wordt verankerd in het curriculum van het MBO juich ik dan ook van harte toe. Studenten maken zo kennis met het ondernemerschap, kunnen proeven wat het inhoudt en krijgen een basis mee voor als ze na hun opleiding inderdaad voor zichzelf willen beginnen.

 

3. Wat kunnen VNO-NCW en MKB-Nederland doen om ondernemerschap voor jongeren aantrekkelijker te maken?

Draagt het project ‘vormgeving ondernemerschapsonderwijs in het mbo’ hieraan bij?

Zoals gezegd bieden wij ondernemers belangenbehartiging, informatie, praktische ondersteuning en de mogelijkheid tot netwerken. Zo doen we veel voor individuele leden op regionaal niveau en bieden toegang tot een ondernemersportal op internet waar je over elk onderwerp informatie en ondersteuning vindt. Als je net voor jezelf begint, komt er veel op je af en dan is het prettig als je niet steeds zelf het wiel hoeft uit te vinden. In de politieke lobby doen we er alles aan om het ondernemersklimaat in dit land voortdurend te verbeteren: of het nu gaat om de aanpak van de administratieve lastendruk of de wettelijke regels bij ziekte of ontslag. Ondernemerschap moet zo veel mogelijk de ruimte krijgen om te kunnen groeien en bloeien. Daar worden we allemaal beter van.

 

4. Hoe kan de CE Ondernemerschap volgens u bijdragen aan de herleving van de Nederlandse ondernemerschapstraditie?

Wat mij betreft is er geen sprake van een herleving. Dat we nu in een economische crisis verkeren, doet niet af aan het feit dat Nederland altijd een handelsnatie is geweest en nog steeds is. Wij hebben ook internationaal een unieke uitgangspositie, die we de komende jaren verder moeten verstevigen en uitbouwen; bijvoorbeeld via het topsectorenbeleid. Voor jongeren die een eigen bedrijf ambiëren, liggen er volop kansen. Passie en geloof in je eigen product is daarbij wel cruciaal. Je kunt als ondernemer hulp inschakelen, maar uiteindelijk moet je het toch zelf doen.

 

http://www.ce-ondernemerschap.nl/ce-ondernemerschap/vragen-over-ondernemerschap-aan

Link naar reactie
  • 0

Helemaal mee eens. Nederland kan nog veel ondernemender.

 

Zou het toeval zijn dat Certificeerbare Eenheid Ondernemerschap in het kort CEO vormt?

 

Is wel een mooie woordspeling uiteindelijk ontvangt de student natuurlijk een certificaat en bij een gehele opleiding een diploma. :)

Veel ZZpers gaan nu interesse krijgen voor dit certificaat, zeker als de erkenning door de financiele instellingen gaat komen.

Moet binnen een jaaar zover zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Hunter,

 

Het is intussen al meer dan 13 jaar geleden dat ik mijn MBO heb afgerond. Dit was agrarisch icm dierhouderij. Lees dat laatste maar als dierenwinkel. Alles was opgebouwd als zijnde het overnemen van een agrarisch bedrijf (meestal van pa natuurlijk ) of het starten van een eigen dierenwinkkel of iets anders in die context. Geen van deze dingen heb ik ermee gedaan ofzo, maar ik heb wel heel veel certificaten daar kunnen halen hiervoor.

 

Wat ik dus wil zeggen, is dat het MBO gerust wel voorbereidend zo niet klaar makende certificaatvormen allang al heeft. Dat zal niet alleen in mijn opleiding hebben gezeten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.