Jump to content
member123

niet uit handen kunnen/durven geven...

Recommended Posts

Misschien dat dit iemand bekend voorkomt en ervaring mee heeft hoe het beste mee om te gaan.

 

Ik heb momenteel eigenlijk gewoon veel te veel werkzaamheden waardoor ik eigenlijk steeds met 10 tot 15 dingen tegelijk bezig ben en/of moet zijn.

Dat werkt gewoon niet zoals het zou moeten en alles duurt daardoor eigenlijk te lang en wordt soms tesnel gedaan waardoor er niet de aandacht aan gegeven kan worden die het eigenlijk nodig heeft.

 

Eigenlijk moeten bepaalde dingen dus gewoon uit handen gegeven worden maar daar zit het probleem: dan vraag ik me af: aan wie moet ik dat dan uit handen geven? ben ik niet net zoveel tijd kwijt aan het uitleggen en controleren en begeleiden van diegene als dat ik het zelf zou doen?

 

Kan ik het zo en zo wel aan iemand anders overlaten?

Allemaal heel lastig dus.

 

Ik wil op dit moment in elkgeval absoluut niet met vast personeel gaan werken, dergelijk werk uitbesteden aan iemand die via uitzendbureau komt heb ik slechte ervaring en freelancer.... zie eerdere vragen.

 

ter informatie: het zijn allemaal klussen die niet altijd evenveel werk zijn maar soms heel veel werk en soms dus weer wat minder.

 

benieuwd naar jullie ervaringen en hoe jullie hiermee omgaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is en blijft lastig. Ik heb zelf ook in die situatie verkeerd en er uiteindelijk voor gekozen om dingen te gaan uitbesteden aan andere freelancers. Ik heb even moeten zoeken totdat ik de juiste mensen had gevonden die een klus redelijk zelfstandig uit kunnen voeren in een redelijke hoeveelheid tijd.

 

Waarschijnlijk zul je in het begin relatief veel tijd kwijt zijn aan het uitleggen. Ruim daar ook voldoende tijd voor in en zorg er voor dat je bereikbaar bent voor het geval er vragen komen. Maak wel duidelijke afspraken: wat moet er gedaan worden, wanneer moet dat af zijn, wat staat er tegenover, wat doe je als het werk toch meer tijd blijkt te gaan kosten. Zorg dat dat bij beide partijen duidelijk is.

 

Een ding wat ik al snel afgeleerd heb is verwachten dat iemand zo'n klus precies zo uitvoert als ik (in mijn vakgebied, het maken van kaarten, zit ook vaak een stukje persoonlijke inbreng en dat doet iedereen nou eenmaal op zijn of haar eigen manier). Dat is niet erg, zolang het eindproduct voldoet aan de kwaliteitseisen is het geen enkel probleem (ik wil hiermee ook niet zeggen dat mijn manier per definitie goed is, dat is ook niet zo). Ik ben alleen wel een paar keer flink onderuit gegaan doordat een onderaannemer werk afleverde wat onder de maat was.

 

Is het mogelijk te beginnen met een kleine, niet-cruciale, klus? Op die manier kun je er zelf ook aan wennen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kijk altijd bij een klus of ik iemand kan vinden die het kan uitvoeren. Ik schakel altijd zzpers of MKBers in.

Ik ga ervan uit dat een zelfstandige ook zelfstandig is en het werk optimaal uitvoert op zijn manier. (niet de mijne want dat werkt niet)

Blijkt na enige tijd dat ik vanwege de kwaliteit beter een ander kan nemen doe ik dat. Je houdt op die manier je vrijheid en als je je rekeningen op tijd betaalt staan ze altijd voor je klaar.

Werk dat een ander ook kan wil ik niet eens zelf doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn een paar belangrijke zaken: 1. Wat voor soort werkzaamheden gaat het? 2. Is het structureel werk of is het steeds een andere klus?


Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit hem nu juist met dat uitproberen en uitgebreid ondersteunen... dan kan ik het net zo goed weer zelf doen heb ik het idee.

 

Het gaat om nogal bedrijfs kritische taken zoals onderhoud assortiment.

Om te beginnen wil ik assortiment gewoon helemaal vanaf 0 af aan opnieuw invoeren om zo in 1 keer alle fouten en troep eruit te halen (verkeerde categorieën, onjuiste namen en omschrijvingen, verkeerde categorieën, varianten die verkeerd ingesteld staan enz. allemaal foutjes die er in de loop van de tijd ingeslopen zijn doordat er te weinig tijd voor opbouw en onderhoud was.

 

Uitzoeken van assortiment moet ik hoe dan ook zelf doen, maar het invoeren in systeem (of import lijsten maken) en daarna aan de juiste categorieën voor de verschillende shops koppelen, onderlinge verbanden leggen enz enz. kan uitbesteed worden.

 

Klinkt eenvoudig maar al vaak genoeg gestuntel mee gezien.

 

Verder gaat het om onderhoud zoals wekelijks nieuwe producten invoeren, wekelijks/dagelijks producten die niet meer leverbaar zijn uitzetten.

Aangeven van producten die tijdelijk niet leverbaar zijn enz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jouw verhaal brengt bij mij een aantal mensen in gedachten die jou wellicht zouden kunnen helpen. Eén kan dat volgens mij met hulp van subsidie, waardoor het tegen een gunstig financieel plaatje kan. Het is een beetje een gok, maar google eens op 'Querner methode' en / of 'Simply Organized', wellicht zijn er aanknopingspunten om je verder te helpen/door te verwijzen.

 

Succès en groet,

 

Hans


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk antwoord, dit is goed te beantwoorden:

 

Ik zeg medewerker maar het kan ook parttime freelancer o.i.d. zijn. Dat is een keuze die even irrelevant is.

 

Ik zit hem nu juist met dat uitproberen en uitgebreid ondersteunen... dan kan ik het net zo goed weer zelf doen heb ik het idee.

Klopt soms inderdaad maar de consequentie ken je ook. Allereerst: Zoek niet iemand die hetzelfde is als je zelf bent en verwacht dat dan ook niet van hem/haar. Die bestaat namelijk niet.

Het gaat om nogal bedrijfs kritische taken zoals onderhoud assortiment.

Om te beginnen wil ik assortiment gewoon helemaal vanaf 0 af aan opnieuw invoeren om zo in 1 keer alle fouten en troep eruit te halen (verkeerde categorieën, onjuiste namen en omschrijvingen, verkeerde categorieën, varianten die verkeerd ingesteld staan enz. allemaal foutjes die er in de loop van de tijd ingeslopen zijn doordat er te weinig tijd voor opbouw en onderhoud was.

Dit is een eenmalig project. Dit kan je kwijt aan bijvoorbeeld een werknemer (er bij zeg maar) of je besteed het helemaal uit. Kan ook een goede klus zijn voor vakantiewerk maar ook voor een nieuwe medewerker omdat die dan meteen veel van de producten weet.
Uitzoeken van assortiment moet ik hoe dan ook zelf doen, maar het invoeren in systeem (of import lijsten maken) en daarna aan de juiste categorieën voor de verschillende shops koppelen, onderlinge verbanden leggen enz enz. kan uitbesteed worden.
Hier heb je al 2 duidelijke zaken gescheiden:

1. Uitzoeken assortiment: Is dit zooi opruimen door de bovengenoemde punten of waarom moet je dit zelf doen? Moet je dit vaker doen of is dit ook eenmalig en kan je het vanaf nu bij gaan (laten) houden?

 

2. Invoeren van data: Dat kan je prima aan een medewerker overlaten. Je kan dat op verschillende manieren controleren (want het is jouw verantwoording uiteindelijk): Je zou een log kunnen maken van de wijzigingen en die nalopen. In het begin loop je alles na en na een tijdje kan je dat af gaan bouwen naarmate de beginnersfouten er uit zijn.

Klinkt eenvoudig maar al vaak genoeg gestuntel mee gezien.
Klopt, heb je het zelf wel vanaf moment 1 altijd helemaal goed gedaan en zelfs al is dat zo: Denk je dat iemand anders het ook kan vanaf dag 1? Het is een mix: Je kan denken dat het dom is dat het niet meteen goed gaat. Je kan ook stellen dat het blijkbaar ingewikkeld is en je het misschien beter moet beschrijven, controleerbaarder moet maken, een interface moet vereenvoudigen etc.
Verder gaat het om onderhoud zoals wekelijks nieuwe producten invoeren, wekelijks/dagelijks producten die niet meer leverbaar zijn uitzetten.

Aangeven van producten die tijdelijk niet leverbaar zijn enz.

Dit is ook prima werk voor een medewerker, mits je duidelijk maakt hoe het zit. Je noemt het wekelijks onderhoud met een aantal taken:

 

- Nieuwe producten invoeren: Hoe komt deze informatie binnen, ligt dat in een map o.i.d. waar kan men het vinden. Is beschreven of eenvoudig uit te leggen hoe het werkt. Heb je een lijstje met uitzonderingen? etc.

 

- Niet leverbare producten: Hoe weet de medewerker dit? Als je dit in jouw persoonlijke mailbox binnenkrijgt moet je dit steeds doorsturen, kan maar is wellicht handiger om die e-mails in een gedeelde mailbox binnen te laten komen. Medewerker werkt ze af en flagged de e-mails bijvoorbeeld.

 

Uitbesteden is eng. Daarom is het vanuit wat ik lees gezien denk ik het beste om je processen in kaart te brengen. Dat zorgt er voor dat je de weet welk werk er nu eigenlijk precies is, welk werk je kan uitbesteden. Tevens zie je waar je zelf eerst nog stappen moet maken voor je verder kan gaan uitwerken voor het overdraagbaar werk wordt.

 

Denk eens na over een tuinman: Die man weet alles van de bloemen en planten maar weet niet dat jij je gras zelf altijd in hele rechte lijnen maait. Als je dat niet vooraf aangeeft gaat de tuinman rondjes lopen met de maaier. Dat vind jij lelijk. Heeft de tuinman het nu slecht gedaan? Nee, doet hij altijd zo. Als je vooraf een rondje had gelopen met de tuinman en had aangegeven hoe belangrijk je het vind dat die banen recht zijn is duidelijk. Dan pas kan je ook stellen of de tuinman het goed of juist niet goed heeft gedaan. Duidelijke instructies voorkomen veel gedoe, schelen veel geld enzovoorts. Zeker als het gaat om wekelijks maaien. Mocht je nou een keer bomen willen laten planten kan je daar zelf op gaan studeren, of een mannetje het proberen uit te leggen hoe belangrijk die waterslang is en de diepte van het gat. Je kan ook kiezen voor een professional. Die weet dat, jij zegt waar die boom moet komen en zij weten hoe dat moet. Betaal je voor maar dan is het wel geregeld en je kan de professional er ook daadwerkelijk op aankijken. Het mannetje niet want die probeert alleen maar te doen wat jij zegt.


Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bekend probleem voor veel ondernemers denk ik.

Ik ben zelf op die manier troubleshooter / extra handjes voor een aantal klanten, waarvan sommige al 10 jaar. Ze kunnen de werkzaamheden die tijdelijk zijn makkelijk doorgeven aan mij, ik ken hun systemen, kan via VPN inloggen, etc.

Aan de andere kant geef ik zelf ook werk uit handen waar ik niet aan toe kom of geen zin aan heb. Dit was in het begin lastig omdat ik mijn manier van werken heb. Maar soms laat iemand ook zien dat het anders ook beter kan.

Inmiddels wel geleerd dat het niet uitmaakt hoe ze het doen, als het maar gebeurt waarbij tijd/kwaliteit natuurlijk wel belangrijk is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat als het een eenmalige opdracht is die niet perse heel veel kennis vereist zou ik denken aan een student. Goed betaalbaar en over het algemeen intelligent. Met goede instructies en beschikbaarheid voor vragen komt het wel goed.

 

Bij voorkeur uit je eigen netwerk, zodat er ook nog wat 'sociale' druk op staat om de opdracht goed uit te voeren.


www.civiel-ingenieurs.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom is het vanuit wat ik lees gezien denk ik het beste om je processen in kaart te brengen.

Dat alleen al kan zorgen voor een heleboel eye-openers, waardoor je in eerste instantie zelf efficiënter gaat werken. Je stuit namelijk op vragen als "hoe doe ik dit eigenlijk?" en "waarom doe ik het zo?" en je gaat nadenken over de zin en onzin van bepaalde acties ("wat gaat er mis als ik dit niet doe?"), over de urgentie ("moet dit écht vandaag?") en de volgorde ("is het niet veel handiger als ik eerst ...?").

 

Als je daarna tijden gaat koppelen aan die processen, bijvoorbeeld hoe lang het gemiddeld duurt om een nieuw product in te voeren of een product uit het assortiment te halen, helpt dat je niet alleen bij het plannen, maar ook bij het eventueel uitbesteden van zo'n proces.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een heleboel antwoorden en reacties zie ik :-)

zaten wat ik zo snel las wel wat eye openers en interessante tips tussen.

Ga die vanavond of morgen zeker eens even verder doorlezen en nog wat uitgebreider op reageren. maar eerste even lekker de BBQ aansteken straks en van het mooie weertje genieten met vriendin, de kids en vrienden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jouw verhaal brengt bij mij een aantal mensen in gedachten die jou wellicht zouden kunnen helpen. Eén kan dat volgens mij met hulp van subsidie, waardoor het tegen een gunstig financieel plaatje kan. Het is een beetje een gok, maar google eens op 'Querner methode' en / of 'Simply Organized', wellicht zijn er aanknopingspunten om je verder te helpen/door te verwijzen.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Ik heb even op google gezocht en beide methode lijken me op dit moment voor wat ik er zo over lees ietwat overdone voor mijn bedrijf (zelf de enige vaste kracht en paar mensen op "afroep").

 

Dat er wat meer organisatie en planning in mijn bedrijf nodig is: wel daar kan ik me inderdaad wel in vinden.

Maar mijn eerste idee daarbij is: hoe ga ik dat aanpakken en waar haal ik de tijd daarvoor vandaan....;-)

 

Mogelijk dat hiervoor nog wel wat handleidingen/handvatten te vinden zijn op internet, maar eerst moeten die andere belangrijke klussen dus gedaan zijn voordat ik daarvoor weer tijd kan maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk antwoord, dit is goed te beantwoorden:

 

Ik zeg medewerker maar het kan ook parttime freelancer o.i.d. zijn. Dat is een keuze die even irrelevant is.

 

Ik zit hem nu juist met dat uitproberen en uitgebreid ondersteunen... dan kan ik het net zo goed weer zelf doen heb ik het idee.

Klopt soms inderdaad maar de consequentie ken je ook. Allereerst: Zoek niet iemand die hetzelfde is als je zelf bent en verwacht dat dan ook niet van hem/haar. Die bestaat namelijk niet.

is misschien ook maar goed dat die er niet zijn ;-)

Het gaat om nogal bedrijfs kritische taken zoals onderhoud assortiment.

Om te beginnen wil ik assortiment gewoon helemaal vanaf 0 af aan opnieuw invoeren om zo in 1 keer alle fouten en troep eruit te halen (verkeerde categorieën, onjuiste namen en omschrijvingen, verkeerde categorieën, varianten die verkeerd ingesteld staan enz. allemaal foutjes die er in de loop van de tijd ingeslopen zijn doordat er te weinig tijd voor opbouw en onderhoud was.

Dit is een eenmalig project. Dit kan je kwijt aan bijvoorbeeld een werknemer (er bij zeg maar) of je besteed het helemaal uit. Kan ook een goede klus zijn voor vakantiewerk maar ook voor een nieuwe medewerker omdat die dan meteen veel van de producten weet.

zitten een paar problemen in: hoe vind je een geschikte vakantiewerker en hoe hou je controle? probleem daarbij is dat op de plek waarvandaan ik werk geen ruimte is om iemand te laten werken (ik werk vanuit huis) en op de plek waar wel ruimte zou zijn (magazijn/kantoor) zit ik dus niet om te begeleiden (is hier ook 140km vandaan).

En vakantiekracht van huis uit laten werken... dan heb je helemaal geen controle over of er gewerkt wordt en kan je enkel nog maar resultaat gerichte afspraken maken.

Uitzoeken van assortiment moet ik hoe dan ook zelf doen, maar het invoeren in systeem (of import lijsten maken) en daarna aan de juiste categorieën voor de verschillende shops koppelen, onderlinge verbanden leggen enz enz. kan uitbesteed worden.
Hier heb je al 2 duidelijke zaken gescheiden:

1. Uitzoeken assortiment: Is dit zooi opruimen door de bovengenoemde punten of waarom moet je dit zelf doen? Moet je dit vaker doen of is dit ook eenmalig en kan je het vanaf nu bij gaan (laten) houden?

met uitzoeken bedoel ik inderdaad gaan uitzoeken van huidige assortiment wat wel en wat niet in assortiment moet blijven maar dus ook het uitzoeken van nieuwe producten die erin moeten komen. Dat is typisch iets wat ik zelf moet doen omdat ik daarmee de identiteit van de shop bepaal.

2. Invoeren van data: Dat kan je prima aan een medewerker overlaten. Je kan dat op verschillende manieren controleren (want het is jouw verantwoording uiteindelijk): Je zou een log kunnen maken van de wijzigingen en die nalopen. In het begin loop je alles na en na een tijdje kan je dat af gaan bouwen naarmate de beginnersfouten er uit zijn.

het klinkt zo eenvoudig maar ik zie zoveel beren op de weg...

Klinkt eenvoudig maar al vaak genoeg gestuntel mee gezien.
Klopt, heb je het zelf wel vanaf moment 1 altijd helemaal goed gedaan en zelfs al is dat zo: Denk je dat iemand anders het ook kan vanaf dag 1? Het is een mix: Je kan denken dat het dom is dat het niet meteen goed gaat. Je kan ook stellen dat het blijkbaar ingewikkeld is en je het misschien beter moet beschrijven, controleerbaarder moet maken, een interface moet vereenvoudigen etc.

wel sinds ik het doen is het al 10 keer van systeem veranderd, maar veelgemaakte fouten zijn verkeerde categorieën selecteren, verkeerde product eigenschappen selecteren (doordat je onbekend bent met producten en dus gewoonweg niet kan weten (staat nergens zo beschreven)), koppelingen niet juist leggen enz.

Deels is dat te ondervangen door duidelijke werk beschrijving, deels is er gewoon kennis/ervaring van de producten nodig.

Verder gaat het om onderhoud zoals wekelijks nieuwe producten invoeren, wekelijks/dagelijks producten die niet meer leverbaar zijn uitzetten.

Aangeven van producten die tijdelijk niet leverbaar zijn enz.

Dit is ook prima werk voor een medewerker, mits je duidelijk maakt hoe het zit. Je noemt het wekelijks onderhoud met een aantal taken:

 

- Nieuwe producten invoeren: Hoe komt deze informatie binnen, ligt dat in een map o.i.d. waar kan men het vinden. Is beschreven of eenvoudig uit te leggen hoe het werkt. Heb je een lijstje met uitzonderingen? etc.

ik krijg wekelijks/maandelijks lijsten binnen met nieuwe producten. daarvan moet ik selecteren welke ik wel en niet in de shop wil verkopen en daarna kan ingevoerd worden. vervolgens moet product (digitale info) naar tekstschrijver die een product omschrijving maakt, die moet dan weer in systeem gezet worden. Informatie komt zowel via nieuwsbrieven als via flyers binnen (afhankelijk van leverancier).

- Niet leverbare producten: Hoe weet de medewerker dit? Als je dit in jouw persoonlijke mailbox binnenkrijgt moet je dit steeds doorsturen, kan maar is wellicht handiger om die e-mails in een gedeelde mailbox binnen te laten komen. Medewerker werkt ze af en flagged de e-mails bijvoorbeeld.

komt inderdaad vaak via e-mail binnen maak bepaalde leveranciers moet je dat ook gewoon zelf van de website downloaden. Daarin staat dan een lijst van 300 producten die niet meer leverbaar is, daarvan hebben we er soms maar 15 in ons assortiment zitten maar moet wel die hele lijst voor gecontroleerd worden om na te kijken.

 

Uitbesteden is eng. Daarom is het vanuit wat ik lees gezien denk ik het beste om je processen in kaart te brengen. Dat zorgt er voor dat je de weet welk werk er nu eigenlijk precies is, welk werk je kan uitbesteden. Tevens zie je waar je zelf eerst nog stappen moet maken voor je verder kan gaan uitwerken voor het overdraagbaar werk wordt.

tijd tijd en tijd..

 

Denk eens na over een tuinman: Die man weet alles van de bloemen en planten maar weet niet dat jij je gras zelf altijd in hele rechte lijnen maait. Als je dat niet vooraf aangeeft gaat de tuinman rondjes lopen met de maaier. Dat vind jij lelijk. Heeft de tuinman het nu slecht gedaan? Nee, doet hij altijd zo. Als je vooraf een rondje had gelopen met de tuinman en had aangegeven hoe belangrijk je het vind dat die banen recht zijn is duidelijk. Dan pas kan je ook stellen of de tuinman het goed of juist niet goed heeft gedaan. Duidelijke instructies voorkomen veel gedoe, schelen veel geld enzovoorts. Zeker als het gaat om wekelijks maaien. Mocht je nou een keer bomen willen laten planten kan je daar zelf op gaan studeren, of een mannetje het proberen uit te leggen hoe belangrijk die waterslang is en de diepte van het gat. Je kan ook kiezen voor een professional. Die weet dat, jij zegt waar die boom moet komen en zij weten hoe dat moet. Betaal je voor maar dan is het wel geregeld en je kan de professional er ook daadwerkelijk op aankijken. Het mannetje niet want die probeert alleen maar te doen wat jij zegt.

wel inderdaad...

ik moet eigenlijk gewoon een freelancer hebben met uitgebreide ervaring met dit soort werkzaamheden.

Maar mag natuurlijk ook weer niet te duur worden.

Moet dus een goede mix tussen iemand met ervaring en verantwoordelijkheidsgevoel zijn en een student die zijn tijd moet doden terwijl hij geld verdiend en het verder niks interesseert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat als het een eenmalige opdracht is die niet perse heel veel kennis vereist zou ik denken aan een student. Goed betaalbaar en over het algemeen intelligent. Met goede instructies en beschikbaarheid voor vragen komt het wel goed.

 

Bij voorkeur uit je eigen netwerk, zodat er ook nog wat 'sociale' druk op staat om de opdracht goed uit te voeren.

 

opnieuw opzetten is eenmalig werk ja, maar onderhoud assortiment is dat zeer zeker niet, en moet dus wekelijks gebeuren en moet dus iemand zijn aan wie je dat gewoon kan overlaten zonder elke weer weer opnieuw alles te moeten uitleggen over hoe je dat wil hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
- Niet leverbare producten: Hoe weet de medewerker dit? Als je dit in jouw persoonlijke mailbox binnenkrijgt moet je dit steeds doorsturen, kan maar is wellicht handiger om die e-mails in een gedeelde mailbox binnen te laten komen. Medewerker werkt ze af en flagged de e-mails bijvoorbeeld.

 

komt inderdaad vaak via e-mail binnen maak bepaalde leveranciers moet je dat ook gewoon zelf van de website downloaden. Daarin staat dan een lijst van 300 producten die niet meer leverbaar is, daarvan hebben we er soms maar 15 in ons assortiment zitten maar moet wel die hele lijst voor gecontroleerd worden om na te kijken.

 

Dit lijkt me een makkelijke om via Excel te doen. Je hebt je huidige lijst in Excel staan, je kopieert de wijzigingen van de leverancier ook naar Excel, en de producten die je moet verwijderen lichtten rood op (en de andere zie je niet meer).

Share this post


Link to post
Share on other sites

- Niet leverbare producten: Hoe weet de medewerker dit? Als je dit in jouw persoonlijke mailbox binnenkrijgt moet je dit steeds doorsturen, kan maar is wellicht handiger om die e-mails in een gedeelde mailbox binnen te laten komen. Medewerker werkt ze af en flagged de e-mails bijvoorbeeld.

 

komt inderdaad vaak via e-mail binnen maak bepaalde leveranciers moet je dat ook gewoon zelf van de website downloaden. Daarin staat dan een lijst van 300 producten die niet meer leverbaar is, daarvan hebben we er soms maar 15 in ons assortiment zitten maar moet wel die hele lijst voor gecontroleerd worden om na te kijken.

 

Dit lijkt me een makkelijke om via Excel te doen. Je hebt je huidige lijst in Excel staan, je kopieert de wijzigingen van de leverancier ook naar Excel, en de producten die je moet verwijderen lichtten rood op (en de andere zie je niet meer).

 

weer zoiets wat makkelijk lijkt maar het in de praktijk niet is.

artikelnummers bestaan afhankelijk van de leverancier uit 2 tot 12 cijfers.

Veel nummers beginnen met een 0.

Open je de lijst in excel valt die eerste 0 plots weg (dat is altijd drama met excel en bewerken van het assortiment) dus je moet het als tekst importeren. maar als de getallen als tekst staan werken die formules dus niet meer. is wel weer een oplossing voor maar vergt 6 extra stappen en gigantisch goed opletten dat niet fout gaat.

 

Dan is het nog zo dat verschillende leveranciers dezelfde producten hebben maar de ene soms de eerste 0 en laatste 4 nullen laat vervallen en andere keer weer niet en dat andere leverancier en in het midden een spatie tussen zet enz.

allemaal omheen te werken maar vergroot kans op fouten gigantisch en erg omslachtig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uit interesse wil ik er wel eens naar kijken als je me een paar voorbeeldlijsten per pm stuurt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik moet eigenlijk gewoon een freelancer hebben met uitgebreide ervaring met dit soort werkzaamheden.

Maar mag natuurlijk ook weer niet te duur worden.

 

Onthoud: If you pay peanuts, you get monkeys...

 

Als ik lees dat je dit doet al 10 keer van systeem bent veranderd denk ik dat het eerst zaak ik om de dingen goed uit te denken voordat je nu gaan investeren in een systeem dat over negen maanden weer vervangen wordt. Ik zou mij dus eerst druk maken over de infrastructuur van jouw organisatie voordat je je op je assortment gaat storten. Ik begrijp dat je niet voor niets de boel opnieuw wil invoeren, maar ook met elastiekjes en plakbandjes kun je een machine laten draaien - en blijkbaar draait de boel nu bij jou.

Volgens mij is dat ook wat djluc zegt: eerst de grote lijnen op orde voordat je gaat investeren in details. Lijkt mij echt lastig hoor...

 

Moet dus een goede mix tussen iemand met ervaring en verantwoordelijkheidsgevoel zijn en een student die zijn tijd moet doden terwijl hij geld verdiend en het verder niks interesseert.

 

Volgens mij heeft Herman je hier al een goede richting gegeven: werk met zelfstandigen die het werk voor eigen rekening en risico uitvoeren. En dat mag nu iets duurder lijken, maar als je alleen maar hoeft te betalen voor resultaat conform opdracht en niet voor verloren uren kan het allemaal een heel stuk voordeliger uitpakken.

Ik zou gewoon eens een paar offertes aanvragen van bedrijven die dergelijke diensten kunnen verlenen. Op basis daarvan kun je je een beeld vormen van wat dat dan moet gaan kosten. Dan kun je veel beter een afweging maken dan nu.

 

Wel onhandig trouwens om een magazijn / kantoor op 140km afstand van je woonplaats te hebben. Zeker als je de enige medewerker bent ;)


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uit interesse wil ik er wel eens naar kijken als je me een paar voorbeeldlijsten per pm stuurt.

 

lijsten is niet heel veel aan te zien, zijn excel lijsten van 3 tot 5 duizend regels en een tiental kolommen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet meteen in details gaan denken, eerst de grote lijnen en processen op orde brengen en dan de details in (laten) vullen.

moet ik inderdaad eens proberen een begin mee te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik moet eigenlijk gewoon een freelancer hebben met uitgebreide ervaring met dit soort werkzaamheden.

[]bMaar mag natuurlijk ook weer niet te duur worden.[/b]

 

Onthoud: If you pay peanuts, you get monkeys...

maar als je teveel betaald wordt de winst te laag;-) maar ik begrijp wat je bedoeld.

 

Als ik lees dat je dit doet al 10 keer van systeem bent veranderd denk ik dat het eerst zaak ik om de dingen goed uit te denken voordat je nu gaan investeren in een systeem dat over negen maanden weer vervangen wordt. Ik zou mij dus eerst druk maken over de infrastructuur van jouw organisatie voordat je je op je assortment gaat storten. Ik begrijp dat je niet voor niets de boel opnieuw wil invoeren, maar ook met elastiekjes en plakbandjes kun je een machine laten draaien - en blijkbaar draait de boel nu bij jou.

Volgens mij is dat ook wat djluc zegt: eerst de grote lijnen op orde voordat je gaat investeren in details. Lijkt mij echt lastig hoor...

10 keer is wat overdreven maar ben ondertussen wel een 4de (of is het nu 5de?) software pakket bezig waarop mijn shop draait. dit is overigens een versie die ik voor langere tijd verwacht te kunnen blijven gebruiken doordat ik hiervoor nu goede ondersteuning en juiste programmeur heb die de boel kunnen onderhouden en uitbreiden/aanpassen aan mijn wensen.

 

En machine draait wel maar loopt regelmatig behoorlijk vast doordat het onderhoud assortiment niet goed genoeg verloopt. hebben nu nog regelmatig orders waarbij we dan pas achter komen dat iets niet meer leverbaar is.

En aangezien we dienstverlening op korte termijn willen uitbreiden met bepaalde zaken mag zoiets dus absoluut niet meer voorkomen en moet onderhoud assortiment 100% nauwkeurig zijn. En daarvoor is documenteren zoals paar keer is voorgesteld dus een goed begin.

 

Moet dus een goede mix tussen iemand met ervaring en verantwoordelijkheidsgevoel zijn en een student die zijn tijd moet doden terwijl hij geld verdiend en het verder niks interesseert.

 

Volgens mij heeft Herman je hier al een goede richting gegeven: werk met zelfstandigen die het werk voor eigen rekening en risico uitvoeren. En dat mag nu iets duurder lijken, maar als je alleen maar hoeft te betalen voor resultaat conform opdracht en niet voor verloren uren kan het allemaal een heel stuk voordeliger uitpakken.

Ik zou gewoon eens een paar offertes aanvragen van bedrijven die dergelijke diensten kunnen verlenen. Op basis daarvan kun je je een beeld vormen van wat dat dan moet gaan kosten. Dan kun je veel beter een afweging maken dan nu.

ik ga eens zoeken naar bedrijven die zich op dit soort werkzaamheden toeleggen.

Wel onhandig trouwens om een magazijn / kantoor op 140km afstand van je woonplaats te hebben. Zeker als je de enige medewerker bent ;)

dat klinkt vreemder als het is, magazijn kwa inboeken van binnenkomende goederen en verzenden van orders gebeurd vanuit bedrijfsruimte van partners van me (waarin ik dus een stuk ruimte huur voor magazijn) waarbij de orders verpakt worden door personeel die daar al voor hun rondlopen en ik dus enkel betaal voor de minuten/uren dat ze daadwerkelijk voor mij aan de slag zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel onhandig trouwens om een magazijn / kantoor op 140km afstand van je woonplaats te hebben. Zeker als je de enige medewerker bent ;)

dat klinkt vreemder als het is, magazijn kwa inboeken van binnenkomende goederen en verzenden van orders gebeurd vanuit bedrijfsruimte van partners van me (waarin ik dus een stuk ruimte huur voor magazijn) waarbij de orders verpakt worden door personeel die daar al voor hun rondlopen en ik dus enkel betaal voor de minuten/uren dat ze daadwerkelijk voor mij aan de slag zijn.

 

Kijk, dat noet ik nou slim ondernemen!

 

Maar dat betekent ook dat je processen wel uit handen durft te geven - en hele cruciale processen voor jouw organisatie. Het gaat blijkbaar om de voorwaarden en de modus waarop dat gebeurt die jou koudwatervrees geven. Ik zou daar dus de aandacht op vestigen en die randvoorwaarden uitzetten en invullen.


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat klopt, maar daar zijn maanden van onderhandeling aan voorafgegaan en is een partij die hier aantoonbaar veel ervaring mee heeft.

En niet geheel onbelangrijk: ze hebben er direct belang bij dat dat goed gebeurd omdat ze anders ook niks verdienen (huur magazijn en personeel is tegen kostprijs).

 

en dat is bij inhuur van los personeel dus anders, dat is uurtje factuurtje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil je perse een freelancer?

 

Wij hebben jongstleden gebruik gemaakt van een proefplaatsing via het UWV. Je kan zelf de kandidaten uitkiezen dmv sollicitatie's. Je krijgt dan 3 maanden de tijd om te bekijken of hij/zij geschikt is voor je bedrijf en het UWV betaald dan de uitkering door. Na die tijd is het uiteraard wel de bedoeling die kandidaat aan te nemen voor het aantal uren waarnaar je op zoek bent bij geschiktheid.

 

 

Je zal verbaasd staan wat voor kwaliteit je kan krijgen door goede kandidaten te zoeken!

 

Succes,

 

Danny

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept