• 0

Verkeerd btw-tarief berekend op factuur van leverancier

Hallo,

 

ik wil graag jullie mening vragen over het volgende probleem:

 

op de factuur van mijn leverancier zijn Verzending en afhandeling (kosten) met 0% BTW belast.

 

Ik wist dat voor verzendkosten hetzelfde BTW-tarief van toepassing is als dat van de goederen.

 

Ik zal de leverancier vragen, natuurlijk, maar als ik geen nieuwe factuur krijg, moet ik deze verzendkosten met 0% BTW boeken (zoals vermeld op de factuur), of moet ik "corrigeren" de factuur (en 19% BTW berekenen)?

 

Dank u,

Sonia

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals Steven ook al zegt gewoon de btw boeken zoals die nu op de factuur staat.

 

Je mag nooit eigenhandig facturen aanpassen voor wat betreft de btw. De reden daarvoor is eenvoudig. als jij de factuur aanpast dan vraag jij dus meer btw terug als door de leverancier word afgedragen en mag de belastingdienst het verschil bijpassen en daarmee opdraaien voor de fout van de leverancier.

 

Dus gewoon een nieuwe factuur vragen en als je die niet krijgt, maar genoegen nemen met deze factuur. (omdat de verzendkosten maar een gering deel van de kosten zullen zijn) Wellicht dat deze link je leverancier helpen overtuigen dat hij btw moet rekenen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mag je de factuur gewoon accepteren ook al weet je dat het niet klopt? Niet dat het verder veel uitmaakt voor je eigen positie maar het is gewoon onjuist en moet gecorrigeerd worden. Kan je de factuur niet gewoon weigeren op basis van het feit dat de BTW niet klopt?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Mag je de factuur gewoon accepteren ook al weet je dat het niet klopt? Niet dat het verder veel uitmaakt voor je eigen positie maar het is gewoon onjuist en moet gecorrigeerd worden. Kan je de factuur niet gewoon weigeren op basis van het feit dat de BTW niet klopt?

 

Je moet wel vragen om een gecorrigeerde factuur, maar je hoeft geen rechtzaak aan te spannen om hem te krijgen en je hoeft ook de zending niet te weigeren. Kortom alles in normale verhouding, ja je moet je inspannen om een correcte factuur te krijgen en daarbij je eigen belang in het oog houden.

 

In dit geval gaat het om onterecht niet berekende btw op verzendkosten, aangezien dit voor de ontvanger geen gevolgen heeft (de kosten worden niet hoger of lager) en je ook niet te veel of verkeerde btw terugvraagt, kun je het wat mij betreft laten bij een verzoek om een nieuwe factuur met verwijzing naar de regels en ik ben (mede) door mijn vak dan nog zo dat ik informatie ook meestuur (in de vorm van een link)

 

Als het in dit geval zou gaan om een overduidelijk verkeerd percentage op de hoofddienst, dan heb je een serieuzer probleem, als je die btw gaat aftrekken loop je het risico dat bij een controle de aftrek word geweigerd. In dat geval zou ik de goederen of diensten ex btw betalen, want met de feitelijke levering was niks mis, alleen met de fiscale/administratieve handeling. Vervolgens stuur je een verzoek naar de leverancier dat je een gecorrigeerde factuur en kondig je aan dat je het juiste btw bedrag zal betalen zodra de gecorrigeerde nota is ontvangen.

Op deze manier leg je het probleem waar het hoort en beperk je voor jezelf de risico's voor jezelf.

 

In geval dat er sprake is van een combinatie van goederen of diensten met verschillend tarief en de leverancier maakt een andere afweging dan jij zou maken, (dat zal dan meestal zijn dat de leverancier kiest voor leveren tegen 6% terwijl in jou ogen 19% meer voor de hand ligt) kun je in overleg treden met de leverancier om te vragen naar hun motieven en het bespreken van de mogelijkheid om toch het andere tarief te gebruiken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een echte deskundoloog ...

 

of te trots/koppig om het direct toe te geven en staat het op de volgende factuur wel goed.. jij hebt gedaan wat je kon..

 

ik denk dat dit heel vaak fout gaat.. er zijn heel wat ondernemers die de btw die ze moeten rekenen bepalen op basis van wat hun leverancier ze berekent en meestal gaat dat ook wel goed maar ja als je "inkoopt" bij Postnl heb je dus een probleem.. die is de enige partij die voor verzendingen is vrijgesteld van btw.

Link naar reactie
  • 0

Bij verkoop krijg ik vaak commentaar van klanten op de BTW over verzendkosten. Vaak zijn ze van mening, dat ik dat niet in rekening mag brengen. Dat komt misschien, omdat bij de invoering van de BTW (toen 12%) geen BTW over de verzendkosten werd berekend. Daarom bereken ik de BTW over de verkoop en zet dat in een subtotaal. Daaronder zet ik de verzendkosten inclusief BTW. Dan heb ik geen gezeur over het wel of niet berekenen van BTW over verzendkosten, maar hanteer ik toch de juiste percentages over mijn omzet.

 

Ik krijg ook foute BTW facturen en dat is erg lastig te boeken. De BTW percentages liggen namelijk vast en er wordt dus automatisch met een BTW van 6 of 19% gerekend. Volgens mijn boekhouder kan het geen kwaad om de juiste percentages van het totaalbedrag in te voeren. Zelf ben ik daar niet gelukkig mee.

 

De bedragen kunnen vooral bij import van goederen hoog zijn. TNT en DHL gooien er met de pet naar, bij het berekenen van de invoerrechten, inklaringskosten en BTW bij import. Ik boek dus toch het in rekening gebrachte BTW bedrag en niet het bedrag dat in rekening gebracht zou moeten worden. Bij de belastingaangifte is dat opnieuw lastig, want ook het electronisch BTW aangifte formulier rekent automatisch met de juiste percentages.

 

Verwijzen naar die link heeft mij overigens ook nooit geholpen. Ik heb lange brieven van TNT ontvangen waarin ze uitleggen waarom ze toch gelijk hebben. Bovendien, is de juridisch medewerker van TNT van mening, kan ik teveel betaalde BTW verrekenen bij de belastingaangifte. Zij corrigeren nooit een factuur en uiteindelijk is me dat verschil de tijd en moeite van die correspondentie niet waard.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Daarom bereken ik de BTW over de verkoop en zet dat in een subtotaal. Daaronder zet ik de verzendkosten inclusief BTW. Dan heb ik geen gezeur over het wel of niet berekenen van BTW over verzendkosten, maar hanteer ik toch de juiste percentages over mijn omzet.

 

Erg creatief, maar dat mag dus niet voor de wet. De factuureisen verplichten je om het bedrag van de vergoeding (dat is alles dat je in rekening brengt, ongeacht hoe je dat noemt - "diensten", "verzendkosten" of wat dan ook) op je factuur te vermelden exclusief BTW en ook het bedrag (en de %) van de BTW apart te vermelden.

 

Ik zou dat toch veranderen als ik jou was.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik snap dat probleem rond die verzenkosten wel, maar wat ik niet snap is waarom je die kosten apart op de factuur zou zetten.

 

Je verricht je een levering of een dienst. De prijs bestaat uit een aantal elementen. Om het simpel te houden ga ik even uit van een levering. In de vergoeding excl. BTW die je op je factuur vermeldt zit o.a. je inkoopprijs, een deel van je overheadkosten, je winstopslag etc. Die onderdelen van de prijs ga je toch ook niet apart op je factuur zetten.

 

Waarom zou je dat met de verzendkosten wel doen dan?

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Peter en John hebben gelijk, maar in de praktijk scheelt me deze oplossing toch veel gezeur. Ik heb nu eenmaal klanten die zonder problemen 100 euro en meer vooruit betalen voor hetgeen ik verkoop, maar die vallen over de 19% BTW over de verzendkosten.

 

Daarom reken ik een bijdrage in de verzendkosten waarvan ik de BTW niet specificeer. Ik heb er met een belastinginspecteur over gesproken en deze vertelde me ook wat Peter schrijft, maar accepteerde mijn werkwijze toch, zolang ik maar wel het juiste BTW bedrag afdraag. Ik kreeg nog de tip, dat bij verkoop aan particulieren een factuur niet verplicht is, zodat de factuurgegevens ook op een pakbon vermeld mogen worden. Voor bedrijven en ook voor particulieren die erom vragen, moet wel een factuur worden gemaakt die voldoet aan alle eisen. Ook die BTW berekening over de verzendkosten.

 

Een prijs inclusief verzendkosten verkoopt slecht, in mijn handel. Daarom prijs ik artikel en verzendkosten apart. Ik laat de klant kiezen, welke verzendwijze de voorkeur heeft en wat de daaraan verbonden kosten zijn. Omdat die keuze door de klant gemaakt wordt, moet dit terukomen op de factuur. Bij een factuurbedrag boven een bepaald bedrag verstuur ik overigens altijd aangetekend, hoewel er mensen zijn die rustig kiezen om 200 euro aan spullen met de gewone post te laten komen. Ik neem liever een deel van de verzendkosten voor eigen rekening, dan het risico van een "nooit ontvangen" claim.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.