• 0

Lunch/Dinner kosten aftrekken voor v.o.f.

Beste allen,

 

Sinds kort hebben wij bedrijfsruimte gehuurd voor onze v.o.f.. We werken tegenwoordig vaak over. De ruimte ligt in de binnenstad. Dus is het erg handig om dan even een pizza te halen of even in een eetcafe te dineren.

 

Ik vraag me af of de kosten voor het avondeten af te trekken zijn als zakelijke kosten? Ik lees wel veel over de aftrek van 73.5% voor zakelijke lunches/diners. Maar in dit geval gaat het dus om dineren m.b.t. overwerk en is er geen klant aanwezig tijdens het diner.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Pizza's laten brengen of zelf klaarmaken etc. = kantinekosten = 100% aftrekbaar, maar de BTW mag niet in de BTW-adm. worden verrekend. Wel als kosten dus.

 

Bedankt voor je antwoord. Ik heb even gezocht naar de definitie van "kantinekosten" maar kan het niet vinden.

 

1.In dit topic

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=39011;start=msg363873#msg363873

 

vindt men het helemaal geen zakelijke kosten is en daarnaast dat een broodje halen beperkt aftrekbaar is. Is dat niet hetzelfde als pizza's laten brengen?

 

2. Valt de lunch bij zelf maken (brood, boter etc.) ook onder kantinekosten?

3. Pizza halen valt dus onder kantinekosten. Wat wanneer ik bij de pizzeria eet?

Link naar reactie
  • 0

Dag,

 

PJ legt het niet helemaal goed uit. Ook kantinekosten vallen onder de aftrekbeperking in de inkomstenbelasting (73,5% wel aftrekbaar). Het maakt voor de aftrekbeperking niet uit waar welk eten gekocht of genuttigd wordt of door wie.

 

Voor de BTW is daar wel een onderscheid in: nuttig je eten en drinken IN de horecagelegenheid dan is de BTW niet aftrekbaar als voorbelasting. Nuttig je bijv. pizza op je kantoor, dan mag je die BTW wel terugvragen.

 

Voor de vraag of het om zakelijke kosten gaat, is beslissend of de uitgaven van meer dan bijkomend zakelijk belang zijn. Avondje overwerken op de zaak is beslist zo'n reden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag,

 

PJ legt het niet helemaal goed uit. Ook kantinekosten vallen onder de aftrekbeperking in de inkomstenbelasting (73,5% wel aftrekbaar). Het maakt voor de aftrekbeperking niet uit waar welk eten gekocht of genuttigd wordt of door wie.

 

Voor de BTW is daar wel een onderscheid in: nuttig je eten en drinken IN de horecagelegenheid dan is de BTW niet aftrekbaar als voorbelasting. Nuttig je bijv. pizza op je kantoor, dan mag je die BTW wel terugvragen.

 

Voor de vraag of het om zakelijke kosten gaat, is beslissend of de uitgaven van meer dan bijkomend zakelijk belang zijn. Avondje overwerken op de zaak is beslist zo'n reden.

 

groet

Joost

Vraagje: doet de fiscus in de praktijk ook daadwerkelijk onderzoek naar dat meer dan bijkomend zakelijk belang? Ik kan het me (behalve dan steekproefsgewijs) eigenlijk nauwelijks voorstellen.
Link naar reactie
  • 0

Niemand weet wat de fiscus in de praktijk doet, maar ik kan me voorstellen dat ze bij relatief hoge uitgaven voor eten en drinken even door de bonnen heenlopen om te kijken of je niet gewoon de huiselijke boodschappen opvoert. En dat blijkt dan gauw genoeg uit wat er op die bonnen staat. (luiers voor een zakenlunch, meent u dit?)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Vraagje. op welke kostenpost boek je de koffie, suiker en koffiemelk etc.?

 

Kantinekosten

 

En die kosten zijn 100% aftrekbaar, maar komen niet in de BTW administratie?

 

Nee, het is lastiger ('t zal n's niet zo zijn ;))

 

- als kantinekosten worden verloond zijn ze voor 100% aftrekbaar (volgens mij heb jij geen medewerkers dus dit speelt niet);

- in alle andere gevallen zijn het gemengde kosten en die zijn dus of voor 73,5% aftrekbaar of voor 100% aftrekbaar met een drempel van zo'n € 4.300,00 in 2012.

 

De BTW over kantinekosten is voor 100% terug te vorderen als voorbelasting. Maar gezien hEt tarief van 6% en het feit dat jij geen pallets koffie en suiker zult verbruiken (althans niet zakelijk verantwoord...) zul je daar niet rijk van worden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het gaat niet om rijk worden maar om correct boeken. Die limiet haal ik idd nooit.

 

Snap ik. Maar volgens mij is aftrek voorbelasting een recht en geen plicht - je kunt het op dat vlak enkel fout voor jezelf doen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Niemand weet wat de fiscus in de praktijk doet, maar ik kan me voorstellen dat ze bij relatief hoge uitgaven voor eten en drinken even door de bonnen heenlopen om te kijken of je niet gewoon de huiselijke boodschappen opvoert. En dat blijkt dan gauw genoeg uit wat er op die bonnen staat. (luiers voor een zakenlunch, meent u dit?)

"Ja maar mijn secretaresse is al een behoorlijke tijd incontinent!"
Link naar reactie
  • 0

En de bordjes met het bedrijfslogo en de afwasborstels, afwasmiddelen, wasmiddelen en schuursponsjes, de suikerklontjes, zoetjes en andere noodzakelijkheden om in de kantine te gebruiken, alsmede zeep en boterhamzakjes. Evengoed de speciale tosti-boterhammen, de kaas en de ham en de eieren die regelmatig moeten worden ververst. Niet te vergeten het zout en de peper en evt. andere kruiden.

Link naar reactie
  • 0

Maar nu broodjes die ik koop voor de gebruikelijke lunch. Zijn die kosten nog wel zakelijk te noemen? Aan de andere kant lijken lunch kosten wel veel op de kosten voor koffie, koffiemelk etc.

 

Het principe is:

 

Kosten met een sterk persoonlijk karakter zijn niet aftrekbaar (geen bedrijfskosten).

 

Iedereen moet eten, drinken, slapen etc. Dat zijn dus geen aftrekbare kosten.

Het maakt geen verschil of je wel/niet ondernemer bent, want je moet toch bijvoorbeeld eten en slapen.

 

Maar als je, door jouw onderneming, niet als ‘gewone’ mensen kan eten (lees: thuis niet je potje eten kan koken, bijvoorbeeld omdat je doorlopend op reis bent) dan zijn de extra kosten die je moet maken (gedeeltelijk) bedrijfskosten.

Want als je geen ondernemer was geweest, dan had je die kosten dan niet gemaakt.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik was een paar weken geleden op het Proviciehuis en daar hebben ze een heel leuke wijnkelder aangelegd met een inhoud van zo'n 5 nullen om eventuele bezoekende hoogwaardigheidsbekleders ten dienste te kunnen staan. Daar hebben ze ook een hoekje ingericht voor een paar uitstekende cognac's en de glazen zijn voorzien van de initialen van de gedeputeerden en de CvdK. Ik bedacht me dat dit wel een goed idee is om ook een hoekje in te richten met glazen waarin de initialen van mijn klanten zijn gegraveerd. De bedoeling is natuurlijk niet om die glazen dan als relatiegeschenk mee te laten nemen, maar als een soort van waarborg in dat hoekje te houden om ook weer enige bindingskracht op die klanten uit te blijven oefenen. En natuurlijk om de klanten te laten vertrekken in de wetenschap dat ze een volgende keer weer hartelijk welkom zijn. Zelf drink ik geen dure Franse cognac. Dat lijkt me wat overdreven t.o.v. het beschikbare budget. Ik hou het op eenvoudig Calvados en soms een Armagnac, die maar 1/3 kost van een Remy Martin VSOP.

Op het Proviciehuis hebben ze ook nog een ander hoekje. Een sigarenhoekje! Nou rook ik zelf helemaal niet en ik heb ook geen rookkamer, maar op het Provinciehuis is een speciale rookkamer ingericht om achteraf de gesprekken af te kunnen ronden. Helemaal top natuurlijk als je daar het budget voor hebt. Dat kamertje ligt naast de luxe dineerzaal, waar de catering regelmatig de gegadigden van een uitstekend diner voorziet. Allemaal noodzakelijkheden om in deze moderne tijd tot goede besluitvorming, strategie en overeenkomsten te kunnen komen. Het spreekt vanzelf dat een "beetje" ondernemer hier niet voor onder doet. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik was een paar weken geleden op het Proviciehuis en daar hebben ze een heel leuke wijnkelder aangelegd met een inhoud van zo'n 5 nullen om eventuele bezoekende hoogwaardigheidsbekleders ten dienste te kunnen staan. Daar hebben ze ook een hoekje ingericht voor een paar uitstekende cognac's en de glazen zijn voorzien van de initialen van de gedeputeerden en de CvdK. Ik bedacht me dat dit wel een goed idee is om ook een hoekje in te richten met glazen waarin de initialen van mijn klanten zijn gegraveerd. De bedoeling is natuurlijk niet om die glazen dan als relatiegeschenk mee te laten nemen, maar als een soort van waarborg in dat hoekje te houden om ook weer enige bindingskracht op die klanten uit te blijven oefenen. En natuurlijk om de klanten te laten vertrekken in de wetenschap dat ze een volgende keer weer hartelijk welkom zijn. Zelf drink ik geen dure Franse cognac. Dat lijkt me wat overdreven t.o.v. het beschikbare budget. Ik hou het op eenvoudig Calvados en soms een Armagnac, die maar 1/3 kost van een Remy Martin VSOP.

 

[*]Wijnrekken, koelinstallaties en zitgelegenheden: opvoeren als inventaris en in vijf jaar afschrijven tot restwaarde;

[*]Glazen: vermoedelijk onder de € 450,00 dus in één keer volledig nemen als representatiekosten;

[*]Wijnen en andere spiritualiën: 100% boeken als voorraad, bij consumptie voor 73,5% aftrekken als kosten relatiegeschenken.

 

Op het Proviciehuis hebben ze ook nog een ander hoekje. Een sigarenhoekje! Nou rook ik zelf helemaal niet en ik heb ook geen rookkamer, maar op het Provinciehuis is een speciale rookkamer ingericht om achteraf de gesprekken af te kunnen ronden. Helemaal top natuurlijk als je daar het budget voor hebt. Dat kamertje ligt naast de luxe dineerzaal, waar de catering regelmatig de gegadigden van een uitstekend diner voorziet. Allemaal noodzakelijkheden om in deze moderne tijd tot goede besluitvorming, strategie en overeenkomsten te kunnen komen. Het spreekt vanzelf dat een "beetje" ondernemer hier niet voor onder doet. ;)

 

[*]Humidor, ventilatievoorziening en zitgelegenheden: opvoeren als inventaris en in vijf jaar afschrijven tot restwaarde;

[*]Borden, bestek, damast tafellinnen (alle voorzien van wapen en/of monogram): opvoeren als inventaris en in vijf jaar afschrijven tot restwaarde;

[*]Rookwaren: 100% boeken als voorraad, bij consumptie voor 73,5% aftrekken als kosten relatiegeschenken;

[*]Catering: kosten cateraar voor 73,5% nemen als kosten.

 

Voor de BTW is alles als zakelijk aftrekbaar, m.u.v. hetgeen dat in het BUA is uitgezonderd.

Als je het op deze manier wegboekt heeft de belastingdienst niets om over te mopperen en doe je als een zichzelf respecterend zelfstandig ondernemer niet onder voor die ambtenaren ;)

 

Hoezo, Schraalhans is keukenmeester? Wij investeren ons gewoon uit de crisis!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Tsja, en als je dan deze aftrekmogelijkheden afzet tegen de onmogelijkheden om directe kosten van je onderneming (inrichting werkplek, energiekosten, telefoon/internetabonnement) in je eigen woning als bedrijfskosten aan te merken ben ik toch wel benieuwd wanneer Den Haag eens wakker wordt... ::)

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Tsja, en als je dan deze aftrekmogelijkheden afzet tegen de onmogelijkheden om directe kosten van je onderneming (inrichting werkplek, energiekosten, telefoon/internetabonnement) in je eigen woning als bedrijfskosten aan te merken ben ik toch wel benieuwd wanneer Den Haag eens wakker wordt... ::)

 

Mijn ervaring is dat je op zoek moet naar een stijve boekhouder. Die weten het best wat wel of niet kan worden afgetrokken.

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Ik wil graag weten of een overleg lunch voor medewerkers beschouwd is als kantinekosten? Als ja, mag ik de btw aftrekken? Is het ook beschouwd als kantinekosten, drankjes een lekkertjes die medewerkers kopen bij een tankstation ?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Ha Gigi,

 

Ja, lunch die jij betaalt voor je medewerkers, zijn kosten die jij in je onderneming voor 73,5% af kan trekken. Voor de lunch dient er bij de medewerkers een bedrag bij hun salaris opgeteld te worden voor de loonbelasting. De btw op kantinekosten is weliswaar gedeeltelijk aftrekbaar, maar dat is een vrij complexe regeling (google op 'kantineregeling btw' en je vindt 'm vast wel). Voor 'eten onderweg' geldt het zelfde (aftrekbaar als ondernemingskosten tegen 73,5%), hoe dat in de loonbelasting zit weet ik niet uit mijn hoofd.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.