ik heb kantoor aan huis en heb daarvoor dus computers, printers, externe harde schijven enz. staan.

nu ben ik eens aan het meten wat dit aan stroomverbruik kost en eerste conclusie is dat dat goed is voor 33 tot 50% van ons dagelijkse stroomverbruik.

Nu vroeg ik me af of je die kosten ook als zakelijke kosten kan opnemen en dus van de belasting aftrekken.

En zo ja hoe moet je dat dan opvoeren?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/37360-deel-electragebruik-thuis-aftrekbaar/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Morning!

gebruik je dan niet heel veel stroom voor je ICT of gebruik je verder niets ? :P

Helpt deze? belastingdienst tool

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
  • 0

ik verbaas me ook over de hoogte van deel electragebruik voor computers en moet die berekeningen nog eens gaan controleren (laat die meting nog een week lopen).

Maar volgens die reken tool zou ik het niet mogen aftrekken omdat mijn bedrijf geen 10% of meer van de woning inneemt.

Maar als dit stroomverbruik klopt komt dat neer op een 50 tot 70 euro per maand aan stroomverbruik voor enkel de computers en aanverwante apparatuur.

jammer dat je die kosten niet kan aftrekken, zijn toch redelijke kosten op jaarbasis.

• 0

Zie deze reactie van Joost voor niet zelfstandige ruimtes. Voor zelfstandige ruimtes kan het sowieso.

Met 1 pc en monitor zit ik al op ca. 20%. Verbruik ongeveer 120 watt, 10 uur aan per dag = 1,2 kWh bij totaal verbruik van 6 kWh per dag. Zuinige pc en schermen aanschaffen en slaapstand goed gebruiken levert meer op dan aftrek ;)

• 0

Zie deze reactie van Joost voor niet zelfstandige ruimtes. Voor zelfstandige ruimtes kan het sowieso.

Met 1 pc en monitor zit ik al op ca. 20%. Verbruik ongeveer 120 watt, 10 uur aan per dag = 1,2 kWh bij totaal verbruik van 6 kWh per dag. Zuinige pc en schermen aanschaffen en slaapstand goed gebruiken levert meer op dan aftrek ;)

zuinige pc en monitoren aanschaffen kost waarschijnlijk weer zoveel dat het 10 jaar duurt voordat je besparing terugverdient hebt terwijl pc en schermen maar 3 tot 5 jaar meegaan. maar bij kopen van nieuwe apparatuur in elkgeval iets om op te letten ja.

• 0

Ik denk dat als jij een apparte meter neemt, misschien wel http://www.conrad.nl/ce/nl/overview/1114014/?WT.mc_id=google&insert=8J en daar je ICT over laat lopen dat je zo alle kosten mag aftrekken....

Misschien gewoon doen of even met je inspecteur van de BD bellen....

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
  • 0

hmmm of je stelt natuurlijk gewoon de juiste stroomprijs in.

Meter hangt op nogal rotplek waar ik niet goed op kon kijken bij instellen.

Blijk dus gewoon een foutje gemaakt te hebben bij tarief waardoor zo hoog leek uit te komen.

met nieuwe tarief kom ik uit op een 18 tot 25 euro per maand.

Blijft het echter interessant om te weten of aftrek dus mogelijk is.

dus eens kijken of het interessant genoeg is voor allemaal ingrepen of moeilijk gedoe om af te trekken.

• 0

hmm. 250 euro op jaarbasis. Als je geen bedrijfspand hebt spaar je in ieder geval een veelvoud aan huur uit. Heb je wel een bedrijfspand dan zou je de apparatuur wellicht daar kunnen zetten. Geeft meer rust en hou je tijd voor andere zaken over.

(zegt de mafkees die thuis ook te veel en te lang achter zijn lappie zit ;D)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar