• 0

Importeren in Zwitserland

Beste allemaal,

 

Ik ben zelf momenteel woonachtig in Zwitserland en Ik ben de mogelijkheden aan het onderzoeken om meubilair, afkomstig van een Nederlandse producent, te importeren naar Zwitserland. Ik zou de officieel importeur worden van dit product in Zwitserland, en zodoende ben ik geen eindgebruiker. Het meubilair wordt, naar mijn weten, niet volledig in Nederland gemaakt. De constructie welke ik nu voor ogen heb is als volgt:

 

[*]Bedrijf in Nederland produceert producten.

[*]Mijn bedrijf koopt het meubilair in excl. 19% btw.

[*]Het transport naar Zwitserland wordt geregeld door een Zwitsers transporteur? Ik heb gelezen dat het kenteken van de vrachtwagen nogal wat uitmaakt. En in welk land zijn de goederen verzekerd?

[*]Aan de grens in Zwitserland wordt het meubilair ingevoerd (precieze regelgeving hieromtrent is mij nog niet duidelijk). Aangezien Zwitserland geen EU is, moeten deze ‘van achter de douane’ worden ingeklaard en in het ‘vrije verkeer’ gebracht. Hiertoe moet aangifte van de goederen gedaan worden en invoerrechten en Zwitserse belastingen betaald worden.

[*]Het meubilair staat in Zwitserland en kan geleverd worden aan meubelwinkels. De verkoop prijs is derhalve wederom excl. zwitserse btw. Indien er door een particulier direct bij mij wordt gekocht is de prijs incl. zwitserse btw.

 

Ik ben geen professioneel importeur en ben zodoende wat voorzichtig en ga niet over 1 nacht ijs. Tevens zal ik beginnen met een paar producten tegelijk. Daarnaast bevatten bepaalde typen meubilair accu's en zonnepanelen; mijn boerenverstand zegt mij dat dit de zaak bemoeilijkt. Wellicht is het beter dit uit te besteden en mij puur op het aspect te richten wanneer de producten eenmaal in Zwitserland staan, doch ik wil wel graag weten wat er allemaal precies gebeurd en welke belastingen waar betaald moeten worden.

 

Ik sta vrij aan het begin van mijn research dus ik weet nog niet exact weet waar ik moet zoeken voor de nodige informatie. Alle hulp en aanmerkingen zijn welkom.

 

Vriendelijke groet,

Sjeupie

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien heb je hier wat aan:

 

Informatie van NL EVD Internationaal over zakendoen met Zwitserland:

http://www.agentschapnl.nl/onderwerp/zwitserland-verken-uw-kansen

 

Informatie van de Zwitserse douane:

http://www.ezv.admin.ch/zollinfo_firmen/index.html?lang=en

 

Informatie van de Zwitserse overheid over het starten van een bedrijf:

http://www.gruenden.ch/

 

A forum for expats and Swiss nationals to discuss small business plans:

http://groups.yahoo.com/group/SwissEntrepreneur/

 

Vriendelijke groet, Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Kan niet op al je vragen antwoord geven maar kan je wel een beetje op weg helpen op het gebied van douane zaken:

 

Bedrijf in Nederland produceert producten.

Mijn bedrijf koopt het meubilair in excl. 19% btw.

= correct als een Nederlands bedrijf levert aan een niet EU land dan is de BTW altijd 0%

 

Het transport naar Zwitserland wordt geregeld door een Zwitsers transporteur? Ik heb gelezen dat het kenteken van de vrachtwagen nogal wat uitmaakt. En in welk land zijn de goederen verzekerd?

 

= Goederen zijn maar zeer beperkt "verzekerd" middels het z.g CMR verdrag. Verstandig zou dus kunnen zijn om een transport verzekering af te sluiten. Kenteken maakt dan niet zo veel uit. Dit kan wel uitmaken in het geval van een geschil. Maw onder welk "recht" wordt er dan gehandeld. Dit kan zijn land vertrek, land aankomst of land zetel van de transporteur. Vermoedelijk heeft de transporteur in zijn condities zijn dat dit in dit geval Zwitsers recht zal zijn.

 

Aan de grens in Zwitserland wordt het meubilair ingevoerd (precieze regelgeving hieromtrent is mij nog niet duidelijk).

Aangezien Zwitserland geen EU is, moeten deze ‘van achter de douane’ worden ingeklaard en in het ‘vrije verkeer’ gebracht. Hiertoe moet aangifte van de goederen gedaan worden en invoerrechten en Zwitserse belastingen betaald worden.

 

= Correct in NL moet er een z.g EU A document worden gemaakt(uitvoer document ) en aan de Zwitserse grens moet er invoeraangifte worden gedaan. Let wel Zwitserland is geen EU lid maar wel EVA lid. Vaak kan er dan middels een z.g. EUR 1 document korting worden verkregen op de invoerrechten. Let wel voor een EUR 1 document kom je alleen in aanmerking als de goederen van z.g. preferentieele oorsprong zijn. de KVK is de "uitvoerende macht" voor deze documenten en kan je alles uitleggen wat preferentieele oorsprong inhoud.

 

Het meubilair staat in Zwitserland en kan geleverd worden aan meubelwinkels. De verkoop prijs is derhalve wederom excl. zwitserse btw. Indien er door een particulier direct bij mij wordt gekocht is de prijs incl. zwitserse btw.

 

= Lijkt mij correct wat zover ik weet werkt dat gedeelte van de BTW in Zwitserland het zelfde

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

 

Het meubilair staat in Zwitserland en kan geleverd worden aan meubelwinkels. De verkoop prijs is derhalve wederom excl. zwitserse btw. Indien er door een particulier direct bij mij wordt gekocht is de prijs incl. zwitserse btw.

 

= Lijkt mij correct wat zover ik weet werkt dat gedeelte van de BTW in Zwitserland het zelfde

 

 

Er is nog 1 klein foutje over het hoofd gezien, de verkopen aan Zwitserse meubelwinkels zijn ook inclusief btw. De meubelwinkels zullen de betaalde btw achteraf wel verrekenen bij de btw-aangifte natuurlijk, maar de TS moet die gewoon in rekening brengen.

Link naar reactie
  • 0

 

Het meubilair staat in Zwitserland en kan geleverd worden aan meubelwinkels. De verkoop prijs is derhalve wederom excl. zwitserse btw. Indien er door een particulier direct bij mij wordt gekocht is de prijs incl. zwitserse btw.

 

= Lijkt mij correct wat zover ik weet werkt dat gedeelte van de BTW in Zwitserland het zelfde

 

 

Er is nog 1 klein foutje over het hoofd gezien, de verkopen aan Zwitserse meubelwinkels zijn ook inclusief btw. De meubelwinkels zullen de betaalde btw achteraf wel verrekenen bij de btw-aangifte natuurlijk, maar de TS moet die gewoon in rekening brengen.

 

 

maar waarom verkoop je aan de ondernemers ook incl btw? die snap ik niet...

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.