• 0

Van hobby naar onderneming.

Beste forumleden,

 

Ik verzamel al tijden lang voorwerpen die vallen onder de catergorie Antiek, (veelal sieraden,juwelen,horloges,klokken).

Tevens ben ik deze recenter ook gaan kopen puur voor de verkoop ervan. Vroeger verkocht ik ook al voorwerpen, dit echter om weer geld te hebben voor een ander voorwerp voor de verzameling. Gezien het om toch redelijk prijzige artikelen gaat is de kvk norm van 10.000euro (die ze stellen om te bepalen of het om een onderneming gaat of hobby) vrij snel overschreden. En ik besteed er sowieso al meer tijd aan dan 25uur per week. Ik ben nog student (juwelier) en heb als uiteindelijk doel wel om ooit een eigen winkel te openen (alleen niet binnen 5jaar). Echter wil ik dit nu wel gewoon goed en legitiem aanpakken. Daarom wil ik me nu inschrijven bij de kvk als zzp'er, en zodoende later doorgroeien.

 

Mijn vraag is nu, hoelang moet ik terug in de tijd qua kasboek? Moet ik mijn inkopen en verkopen vermelden van toen het nog hobbymatig gedaan werd? Aangezien het hobbymatig was is dit niet allemaal goed bijgehouden.

Tevens heb ik uiteraard ook nog diverse artikelen die ik dus al aangeschaft heb voordat de onderneming gestart werd en zal deze verkopen via mijn onderneming. Hoe zit zoiets in elkaar?

 

(En is dit wel het juiste sub-forum?)

 

Mvg,

Tom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Positief dat je het nu professioneel en legaal wilt aanpakken!

 

Het lijkt mij het meest voor de hand liggen dat je alleen een inventaris maakt van de artikelen die je wilt verkopen, met de inkoopprijs (al dan niet geschat, er kunnen ook artikelen zijn die je gewoon al had).

Vanaf dat punt hou je verder bij wat je hebt ingekocht en verkocht.

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad erg goed dat je besloten hebt het professioneel (en dus legaal) aan te pakken.

Je kunt uiteraard niets opgeven, wat je nooit bijgehouden hebt. Je zult een administratie bij

moeten gaan houden vanaf het moment dat je een 'onderneming' bent in de boeken bij de

KvK. Spullen die je gekocht hebt toen het nog hobbymatig was en die je gaat verkopen in

je onderneming kun je denk ik wel zien als een investing/kosten voor je zaak. Deze mag je ook

opvoeren als ze gedaan zijn in de aanloopfase van je onderneming. Dit kun je op internet

gemakkelijk na zoeken.

 

Succes met je onderneming!

Sander van Horen

Logo ontwerp en huisstijl ontwerp tegen eerlijke prijzen bij Logo4Life

Link naar reactie
  • 0

Kunst, verzamelvoorwerpen en antiek die je privé hebt aangeschaft, voor het moment dat je een onderneming start, kun je in de onderneming inbrengen. Voor de omzetbelasting is het mogelijk bij deze voorwerpen de margeregeling toe te passen. Dit kan als er géén BTW berekend is bij de aanschaf van de goederen. De margeregeling mag je toepassen vanaf het moment dat je ondernemerschap bij de Belastingdienst is vastgesteld.

 

Breng je margegoederen (zie: http://bit.ly/LxqIYm) in vanuit je (privé)verzameling, die zijn aangekocht voordat er sprake is van ondernemerschap? Dan wordt het verkoopbedrag als volledige winstmarge gezien. Op http://bit.ly/MJ7nqV staat een voorbeeld van hoe je de BTW kunt berekenen uit de winstmarge. Op het moment dat je handelt in margegoederen, gelden er een aantal administratieve verplichtingen. Kijk daarvoor op http://bit.ly/M5SR86.

 

Breng je bij de start van je onderneming goederen in vanuit je (privé)verzameling? Dan waardeer je deze voorraad voor de Inkomstenbelasting tegen de op dat moment geldende waarde in het economische verkeer. Koop je na de start van de onderneming goederen, dan hanteer je de inkoopwaarde.

 

Voor de Belastingdienst start de onderneming bij de eerste voorbereidende handelingen. Dan starten ook de administratieve verplichtingen voor je bedrijf.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ruud

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Breng je margegoederen (zie: http://bit.ly/LxqIYm) in vanuit je (privé)verzameling, die zijn aangekocht voordat er sprake is van ondernemerschap? Dan wordt het verkoopbedrag als volledige winstmarge gezien.

 

Huuh? Stel: ik heb voor € 1000,- iets aangekocht voordat er sprake was van ondernemerschap en ik verkoop het artikel voor € 1200,- dan is de winstmarge € 1200,-? Dan verlies ik dus (netto) een paar honderd euro op de verkoop.

 

Als ik zeg dat het artikel tot mijn privébezit behoorde, is de winstmarge slechts € 200,- ...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In de tweede alinea bedoelde ik de winstmarge voor de BTW. Klopt het dat je de winst in de Inkomstenbelasting bedoelt? Voor de inkomstenbelasting is je winst inderdaad € 200 euro.

 

Twee voorbeelden:

 

Je brengt bij de start van je onderneming vanuit privé een goed in met een waarde van € 1.000 (waarde economisch verkeer). Als je 200 euro wilt verdienen en uitgaat van 19% BTW, dan verkoop je het goed voor € 1.200 + 19% van € 1.200 = € 1.428

 

Als je na de start van je onderneming, via de margeregeling, een goed koopt van € 1.000 en je wilt 200 euro verdienen, dan verkoop je het goed voor € 1.200 + 19% van € 200 = € 1.238 euro.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ruud

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, ik was al bezig met het doorspitten van de margeregelingen.

 

Ik heb als doel de artikelen echter veelal ter veiling aan te bieden (Ebay).

Van tevoren kan ik dus niet geheel bepalen wat mijn winst zal zijn.

Ik kan niet zeggen dat ik 200 euro winst wil maken op een artikel ingekocht voor 1000,- aangezien dat nooit zeker is.

Wat ik dus gewoon moet doen is de inkoopprijs aftrekken van de uiteindelijke hamerprijs (min ebay/paypal fees) en daarvan 19% aan de belasting overdragen. Mits ik het goed begrijp.

 

Wat ik alleen niet begrijp is hoe ik een inkoopverklaring kan opstellen van goederen aangeschaft op een beurs.

Tevens heb ik zelf nog nooit een handtekening hoeven zetten bij een standhouder.

Dit gaat tevens uberhaupt lastig worden voor dingen die ik al maanden geleden (voor de onderneming dus) heb aangeschaft.

 

Mvg,

Tom

Link naar reactie
  • 0

Dag Tom

 

Een inkoopverklaring is eenvoudig en de meeste standhouders (als ze netjes belasting betalen) zullen er wel aan meewerken. Klik hier voor de regels.

 

Bij inkopen < 500 euro is geen inkoopverklaring nodig, maar moet je wel de betaling duidelijk opnemen in je administratie.

 

groet

Joost

 

''U geeft de inkoopverklaring aan degene van wie u de goederen koopt. Deze leverancier moet de verklaring ondertekenen. ''

???

Link naar reactie
  • 0

Weer iets opgelost.

 

Kan iemand mij trouwens adviseren over waar ik mij allemaal bij moet inschrijven naast het handelsregister en de belastingsdienst?

Het gaat zeker om een serieuze onderneming maar vooralsnog als nevenactiviteit naast mijn studie.

Dus of ik mij in moet schrijven bij arbeidsongeschiktheidsverzekeraars lijkt mij overdreven?

 

Mvg,

Tom

Link naar reactie
  • 0

Wat ik dus gewoon moet doen is de inkoopprijs aftrekken van de uiteindelijke hamerprijs (min ebay/paypal fees) en daarvan 19% aan de belasting overdragen. Mits ik het goed begrijp.

 

Je hebt het goed begrepen.

 

 

 

Wat ik alleen niet begrijp is hoe ik een inkoopverklaring kan opstellen van goederen aangeschaft op een beurs.

Tevens heb ik zelf nog nooit een handtekening hoeven zetten bij een standhouder.

 

Jij (= de handelaar) moet inderdaad een inkoopverklaring uitreiken. Behalve natuurlijk wanneer, zoals Joost ook zegt, dit niet verplicht is (bij inkopen < € 500,- bijvoorbeeld).

Zoals je in de praktijk gemerkt hebt, doet niet iedere ondernemer dat (maar dat is hun probleem).

 

 

 

Dit gaat tevens uberhaupt lastig worden voor dingen die ik al maanden geleden (voor de onderneming dus) heb aangeschaft.

 

En dat kan natuurlijk ook niet meer. Maar dat zegt de BD ook in hun reactie: hier ben je dus BTW over het hele verkoopbedrag verschuldigd, niet alleen over je marge.

Dat is overigens ook bij 'normale' startende ondernemers (die niet gebruik maken van de marge-regeling) het geval.

 

Link naar reactie
  • 0

Weer iets opgelost.

 

Kan iemand mij trouwens adviseren over waar ik mij allemaal bij moet inschrijven naast het handelsregister en de belastingsdienst?

Het gaat zeker om een serieuze onderneming maar vooralsnog als nevenactiviteit naast mijn studie.

Dus of ik mij in moet schrijven bij arbeidsongeschiktheidsverzekeraars lijkt mij overdreven?

 

Mvg,

Tom

 

Inschrijven KvK doe je door op bezoek te gaan. Neem mee, legitimatie en bedenk een bedrijfsnaam.

Op kvk.nl kun je vinden waar je dichtsbijzijnde kvk kantoor is.

 

De KvK geeft je aanmelding door aan de fiscus en je loopt ook bij de kvk naar buiten met je BTW nummer.

 

Arbeidsongeschiktheidsverzekering komt inderdaad pas aan de orde als je levensonderhoud afhangt van je inkomen als zelfstandige.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt mij een foutje op de site van de fiscus. Lijkt mij logischer dat het andersom is. De originele inkoopverklaring bewaar jij (jij koopt immers in) en de verkoper bewaart een kopie.

 

Belastingdienst?

 

(ik zal ze even PM-en hierover)

 

Joost, bedankt voor je reactie.

 

Wat op onze website staat komt overeen wat met wat er in de Wet op de Omzetbelasting 1968 staat vermeld. De koper reikt een inkoopverklaring uit aan de leverancier en houdt zelf in zijn administratie bij welke inkoopverklaringen hij heeft uitgereikt. Dit laatste gebeurt door een kopie van de inkoopfactuur in de administratie te bewaren.

 

In de wet is dit te vinden in artikel 28i Wet Omzetbelasting 1968 en de artikelen 4a en 31 lid 1,a van de Uitvoeringsbeschikking Omzetbelasting 1968.

 

Met vriendelijke groet,

 

Roel

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.