• 0

Bedrijf in canada zelfde naam andere extensie (webshop)

Beste,

zoals ik eerder had vermeld is er een bedrijf in canada dat dezelfde naam als mijn site hanteert, maar met een andere extensie (.ca). Dit bedrijf staat niet ingeschreven in het merkenregister... Ik dacht eerst dat de webshop ouder was, maar dit is niet het geval! Mijn webshop is ouder... Kan ik hier een zaak van maken? De site zit namelijk in dezelfde branche en heeft slechte reviews, waar ik wekelijks last van ondervind. Ik heb mijn webshop ook niet laten registreren in het merkenregister (jammer genoeg), ik ga dit wel meteen doen!

 

Extra vraagje:

Wanneer je een merk internationaal deponeert (circa 700 euro), staat dit dan ook echt vast?

 

Gr. Tom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je positie is niet echt sterk.

 

Je hebt best wat geld nodig als je hier een zaak van wilt maken, want die zal waarschijnlijk in Canada plaats moeten gaan vinden. En dan moet je de rechter, of in een slechter geval, de jury (geen idee hoe Canada werkt) moeten overtuigen dat de andere partij onrechtmatig bezig is. Als zij een canadees bedrijf zijn met alleen toevallig dezelfde naam, dan kan je het m.i. wel vergeten.

Link naar reactie
  • 0

Het is eerst nog de vraag of je webshopnaam als benelux merk wordt geaccepteerd. Als dat lukt kan je daarvanuit een gemeenschapsmerk of internationaal merk deponeren.

Dat wil niet zeggen dat je rechten in alle (deelnemende) landen krijgt want je kan in elk land afzonderlijk oppositie krijgen. En zelfs al krijg je geen oppositie dan is het nog maar de vraag of je juridisch een zaak hebt, het bedrijf heeft nu immers al dezelde handelsnaam.

Je handelsnaam als merk registeren is nooit verkeerd. Maar als je echt last hebt van de andere naam zou ik een na grondig onderzoek een nieuwe unieke naam gaan gebruiken en deze meteen registeren. Eventueel gebruik je die eerst naast je huidige naam en fuseert dan de shops.

 

Link naar reactie
  • 0

Nou ik denk dat het probleem is opgelost het bedrijf is schijnbaar een groupdeal scam site, ze laten niets meer van zich weten, leveren niets of slechts een aantal artikelen, leveren nep producten, bedrijf staat op een shared adres en zo nog een paar dingen. Ik denk dat ze binnenkort uit de lucht gaan (hoop ik).

 

Tip voor elke serieuze webshop houder, leg je naam/merk vast ;)!

 

Gr. Tom

Link naar reactie
  • 0

Nou volgens mij is het strafbaar om een merk(naam) aan te nemen in dezelfde branche... Zit ik hier mis?

 

Volgens mij word daar gekeken naar in welke mate de consument in verwarring gebracht zou kunnen worden en mij lijkt het toch onwaarschijnlijk dat een consument denkt bij een Nederlandse firma uit te komen, maar in werkelijkheid in Canada. Daarnaast zou je je kunnen afvragen in welke mate daarin concurrentie een rol speelt, bijv. met oog op hogere verzendkosten als men vanuit Canada moet bestellen of bijv. de invoerrechten.

Link naar reactie
  • 0

Nou volgens mij is het strafbaar om een merk(naam) aan te nemen in dezelfde branche... Zit ik hier mis?

Daar zit je op zich mis. Het is pas strafbaar als een daartoe bevoegde rechter dat bepaald. Dit valt onder het civiel recht. Het is dus niet in dezelfde zin strafbaar zoals bijvoorbeeld diefstal.

 

Jij moet een advocaat inschakelen en een rechtszaak aanspannen. En dan moet je nog steeds de rechter overtuigen dat jij gelijk hebt en dat de andere partij onrechtmatig bezig is. Dat is niet iets wat zomaar voortvloeit uit het feit dat jij geld betaald hebt aan een bureau wat merken zou registeren.

Link naar reactie
  • 0

 

Nou volgens mij is het strafbaar om een merk(naam) aan te nemen in dezelfde branche... Zit ik hier mis?

 

Volgens mij is het civil recht, en kun je niet elke term, kreet, woord(en) vastleggen, dan waren alle namen van

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

tm

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

 

al 25 jaar geleden geregistreed

 

Het is iniedergeval niet zo dat als je 700 euro betaald, je wereldwijd domeinnamen kunt gaan kapen omdat die op jou webshop naam lijkt.

Link naar reactie
  • 0

 

Nou volgens mij is het strafbaar om een merk(naam) aan te nemen in dezelfde branche... Zit ik hier mis?

 

Volgens mij is het civil recht, en kun je niet elke term, kreet, woord(en) vastleggen, dan waren alle namen van

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

tm

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

 

al 25 jaar geleden geregistreed

 

Het is iniedergeval niet zo dat als je 700 euro betaald, je wereldwijd domeinnamen kunt gaan kapen omdat die op jou webshop naam lijkt.

 

Het gaat om een exacte en een niet alledaagse naam ;)!

Link naar reactie
  • 0

 

Nou volgens mij is het strafbaar om een merk(naam) aan te nemen in dezelfde branche... Zit ik hier mis?

 

Volgens mij is het civil recht, en kun je niet elke term, kreet, woord(en) vastleggen, dan waren alle namen van

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

tm

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

 

al 25 jaar geleden geregistreed

 

Het is iniedergeval niet zo dat als je 700 euro betaald, je wereldwijd domeinnamen kunt gaan kapen omdat die op jou webshop naam lijkt.

 

En het zit in exact dezelfde branche. Niet bijvoorbeeld ajax voetbal en ajax schoonmaak... Meer zoiets als G-star kleding en G-star kleding (deze merken popte het eerste in mijn hoofd op).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.