• 0

Ik dropship namens aan leverancier, voor 20% v/d verkoopprijs: hoe qua BTW?

Hallo allemaal,

 

Ik ben nu druk bezig met het opzetten van een webshop. In principe lijkt de opzet erg veel op dropshipping. De klant koopt bij mij in, ik verzorg alles behalve de verzending en het voorraadbeheer, dit doet mijn leverancier. Voor deze dienst ontvang ik 20% van de verkoopprijs.

 

Mijn vraag is hoe het zit met de btw. In principe koop ik niks in, dus hoef ik ook geen btw te betalen. Ik reken de btw wel door aan mijn klanten, deze btw zou ik dus weer af moeten staan aan de belastingdienst. Maar vervolgens stort ik 80% van het bedrag weer naar mijn leverancier. Moeten zij hier dan ook weer btw over betalen? Over welk deel moet nu belasting betaald worden?

 

Alvast bedankt voor de hulp!

 

Edit: titel wat verduidelijkt

www.djongos.nl - Hippe design armbanden & kettingen!

www.facebook.com/djongos.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

De klant betaalt jou, dus jij verkoopt zelf iets. Je koopt in principe dus juist wel in, in tegenstelling tot wat je hier vermeld. Het enige wat je niet zelf doet is de logistiek. :)

 

Je zou een BTW factuur moeten krijgen van je leverancier. De BTW hiervan kan je aftrekken van de BTW die jij moet rekenen aan jouw klanten. Je rekent 19% BTW over het volledige verkoopbedrag.

 

EDIT heb het een beetje onduidelijk gezegd;

 

De BTW die je betaald hebt (bijv. aan je leverancier), trek je bij de belastingaangifte af van de BTW die jij zelf moet afdragen.

 

Je trekt het niet af van de BTW die je rekent aan je klanten natuurlijk ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp nu het deel van mijn kant van de omzetbelasting. Alleen moet mijn leverancier over die 80% ook weer belasting betalen? Dan is het toch dubbel op, eerst betaald de klant 19% btw aan mij, vervolgens moet mijn leverancier over die 80% ook weer btw betalen?

www.djongos.nl - Hippe design armbanden & kettingen!

www.facebook.com/djongos.nl

Link naar reactie
  • 2

Het is toch woensdag ochtend, dus een rekenvoorbeeld je kan wel.

 

Stel het gaat om een product wat jij verkoopt voor 100 euro.

 

De verkoopprijs wordt dan 119 euro. 100 euro plus 19% BTW. De 19 euro draag jij af aan de belastingdienst.

 

De inkoopprijs is dan 80 euro. Over dit bedrag komt ook BTW. Incl. BTW is dat 95.20 euro. De 15.20 euro kan je aftrekken van de belasting die jij moet afdragen.

 

Bij de belastingaangifte geeft je dus aan dat je 19 euro moet afdragen, maar al 15.20 euro aan BTW betaald hebt. Je moet dan nog 3.80 euro afdragen.

 

Maar neem eens het handboek ondernemen door of volg een paar curussen :) .

Link naar reactie
  • 0

Begin het nu denk ik te begrijpen. Even voor de duidelijkheid, de factuur van mijn leverancier wordt pas verstuurd wanneer ik een bestelling binnen krijg? Alvast bedankt in ieder geval!

 

www.djongos.nl - Hippe design armbanden & kettingen!

www.facebook.com/djongos.nl

Link naar reactie
  • 0

Die 20% lijkt een leuke opbrengst, maar hou even rekening met de kosten die je hebt.

Behalve inkoop en BTW zul je ook advertentiekosten, websitekosten, en dergelijke hebben.

 

Is jouw leverancier een Europees bedrijf?

Binnen de E.U. betaalt elk bedrijf BTW en brengt dat aan de klant in rekening.

Jij bent de klant van je leverancier, jij betaalt BTW op factuur van hem. Hij draagt die BTW af aan de belasting van zijn land.

 

Je verkoopt aan jouw klanten en brengt BTW in rekening. Die BTW draag jij af aan de belastingdienst. Maar de BTW die je al over de inkoop hebt betaald, mag je weer van die afdracht aftrekken.

Zo betaald ieder een deel, aan de hand van de eigen omzet.

 

Is jouw leverancier een bedrijf buiten Europa? China bijvoorbeeld?

Chinese bedrijven bieden die dropshipping vaak aan. Hou dan rekening met extra kosten.

Het prijsverschil tussen de prijs die jij betaalt en wat jouw klanten betalen, is voor jou.

De Chinees betaalt geen BTW. Jij wel.

Allereerst moet je rekening houden met invoerrechten.

Dat geldt niet voor elk artikel uit elk land, dus dat zou je eerst even moeten uitzoeken.

Jij betaalt de kosten van de inklaring.

Je betaalt ook BTW over de import.

 

Je verkoopt voor een hogere prijs dan wat je de Chinees betaalt.

In het totale bedrag dat je de klant in rekening brengt, zit ook BTW.

Die BTW moet jij afdragen aan de belastingdienst.

 

Wat blijft er dan van jouw 20% over?

 

Link naar reactie
  • 0

BTW is geen deel van de kostprijs, maar het moet wel worden betaald.

 

Je mag aan particuliere klanten in Nederland geen ex-BTW prijzen rekenen en dan de BTW er alsnog op gooien. Al bij het adverteren moet je inclusief BTW prijzen vermelden. Van welke prijs gaat je leverancier uit?

 

Daar moet je goede afspraken over maken, zeker als de leverancier buiten de E.U. is gevestigd.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Is jouw leverancier een Europees bedrijf?

Binnen de E.U. betaalt elk bedrijf BTW en brengt dat aan de klant in rekening.

Jij bent de klant van je leverancier, jij betaalt BTW op factuur van hem. Hij draagt die BTW af aan de belasting van zijn land.

 

Je verkoopt aan jouw klanten en brengt BTW in rekening. Die BTW draag jij af aan de belastingdienst. Maar de BTW die je al over de inkoop hebt betaald, mag je weer van die afdracht aftrekken.

Zo betaald ieder een deel, aan de hand van de eigen omzet.

 

Het verhaal klopt voor in en verkoop binnen Nederland.

 

Voor inkopen uit het buitenland binnen de EU is dit niet correct.

Je mag in het buitenland betaalde belasting niet zomaar als voorbelasting aftrekken in je BTW aangifte. Je moet een los verzoek doen voor teruggave van buitenlandse BTW bij het land waar de belasting is betaald. Dit kan via de Nederlandse belastingdienst. Hier geldt een drempelbedrag voor, zeker wanneer je dit in het lopende jaar wilt terugvragen.

 

Voor EU inkopen kun je de leverancier beter verzoeken geen BTW te rekenen volgens de regels van intracommunautaire verwerving.

Link naar reactie
  • 0

ik verzorg alles behalve de verzending en het voorraadbeheer

 

Je weet welke financiële risico's je hierbij loopt? Wouter Hol heeft ook hierover zinnige dingen geschreven.

 

 

Een nuttige link, Simon.

Veel mensen denken dat dit een makkelijke manier is om wat bij te verdienen, maar overzien de consequenties niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.