What value do consulting firms (like McKinsey, Bain, et al.) really add?

Aanbevolen berichten

Originele vraag op Quora. Wat vinden jullie?

 

http://www.quora.com/Management-Consulting-Management-Consulting-Firms/What-value-do-consulting-firms-like-McKinsey-Bain-et-al-really-add-to-an-operation

 

I'm not asking this question in a loaded/adversarial way (hence not anonymously). What I've observed personally and heard almost unanimously is that consulting firms exist primarily to fill some sort of spending need for senior executives who hire them and typically end up regurgitating obvious or already-known answers, or when called to implement a solution, do a mediocre job no better than standard staff.

 

Per regurgitating known answers, perhaps this is sometimes necessary when the organization knows it but denies it and needs to have it told by a third-party.

And, per the no-better implementations, perhaps they exist because all available staff are engaged in other tasks?

 

However, consultants command such a premium that I would think they have to be providing value far above just mediocre things like "telling you what you already know" and augmenting your labor pool. So what exactly is it that they do that commands such premium compensation and, more importantly, has created an entire sustainable and enduring industry?

 

Link naar reactie
Originele vraag op Quora. Wat vinden jullie?

Niet zo origineel. En iedereen die in dat wereldje zit of het wereldje kent weet het antwoord toch al (dat op Quora overigens al door de eerste reaguurder wordt gegeven).

Een extern adviesbureau is vooral handig om argumenten en draagvlak te bieden voor een al eerder door het topmanagement gemaakte keuze, die keuze met volle vaart en met harde hand uit/door te voeren, daarbij indien nodig de boeman te spelen zodat het topmanagement schone handen houdt, en als zwart schaap opereren als het project geheel of gedeeltelijk mislukt.

 

Vraag wat mij betreft is: wat is het verband met ondernemerschap en een ondernemersforum?

Link naar reactie

"Originele" had ik ook "oorspronkelijke" van kunnen maken.

 

Een betere vraag is misschien "wie heeft hier ervaring mee".

 

Om het op mezelf te betrekken, ik kan en mag niet alles zelf, dus moet ik sommige (technische/juridische) projecten wel uitbesteden als ik die wil doen.

 

 

Link naar reactie
Om het op mezelf te betrekken, ik kan en mag niet alles zelf, dus moet ik sommige (technische/juridische) projecten wel uitbesteden als ik die wil doen.

de relatie tussen deze opmerking en de vraag op Quora m.b.t. de wereldtop van strategische adviesbureau's ontgaat me eerlijk gezegd! BAIN en McKinsey zijn strategische adviesbureau's, die schakel je niet in voor een operationeel of tactisch juridisch of technisch project.

 

En waarom mag of kan je niet alles zelf. Ben je eindverantwoordelijke ondernemer of niet?

Link naar reactie
Ik ben geen ingenieur of jurist...

Ik ben geen loodgieter. Als ik leidingwerk heb schakel ik niet strategisch adviesbureau's als Bain of McKinsey in, maar... een loodgieter.

 

In jouw geval wellicht een ingenieursbureau of bedrijfsjurist, maar waarom je dit topic start met een vraag over de meerwaarde van strategisch adviesbureau's blijft mij volkomen onduidelijk. Het lijkt er op dat het helemaal niets met jouw werkelijke vragen te maken heeft? Je bent niet op zoek naar ervaringen met Bain of McKinsey (daarvoor moet je je wenden tot de top 100 van Nederlandse bedrijven), maar je bent op zoek naar (ervaringen met) een ingenieursbureau of bedrijfsjurist?

 

Concreet: wat is nu precies je vraag?

Link naar reactie
Originele vraag op Quora. Wat vinden jullie?

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat we hier gaan reageren op een vraag op een ander forum, waar wat mij betreft ook de relatie met zelfstandig ondernemerschap en de doelgroep op HL ontbreekt

 

Stel een concrete vraag en dan kunnen we er hier over discussiëren, mits ondernemersgerelateerd.

 

Hier gaat een slot op.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.