• 0

Auto vd zaak verkoop

Beste Leden,

 

Ruim een jaar geleden een nieuwe zuinige auto gekocht (14% categorie) voor mijn eenmanszaak. (Met door privé storting ingebracht kapitaal). Nu blijkt dat auto toch minder nodig te zijn voor de zaak en wil ik hem graag verkopen. Ik zal hem waarschijnlijk in gaan ruilen, maar de nieuwe auto komt enkel in privé. Destijds heb ik de BTW bij aanschaf verrekend, en natuurlijk voer ik kosten (en de btw daarvan) op van het gebruik. Dit alles uiteraard gecorrigeerd met de autokostenfictie en de bijtelling voor het privégebruik (geen km-administratie).

 

Balans-technisch zou ik mij het volgende voorstellen: Auto wordt verkocht, (stel 10000 euro), boekwinst/boekverlies opnemen, omgezet in liquide middelen, privé opname, 10000 beschikbaar in prive voor de nieuwe auto. (Correct me if I'm wrong). Moet ik nu 19% BTW rekenen over de 10000 van de verkoop en die weer opgeven bij de belastingdienst? Moet er belastingtechnisch gezien nog meer gebeuren dat ik over het hoofd zie? Het is gewoon een personenauto, geen bestelbus o.i.d. Ik hoor het graag :)

 

Groeten,

Sander

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Sander,

 

Je gaat mij iets te snel... er zijn meer smaken als het gaat om ee auto van de zaak. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de nieuwe auto wel als zakelijk keuzevermogen te etiketteren voor de omzetbelasting (BTW aanschaf verrekenen, BTW brandstof volledig verrrekenen, correctie BTW voor privé gebruik) en niet voor de inkomstenbelasting (geen bijtelling, wel € 0,19/km aftrekken). Laat een expert hier eens goed naar kijkennvoordt je een auto enkel privé verwerft - waarom niet profiteren van je status van ondernemer?

 

Nu over nasr de concrete vraag.

 

Balans-technisch zou ik mij het volgende voorstellen: Auto wordt verkocht, (stel 10000 euro)

 

De auto wordt verkocht inlusief BTW. Er zijn dus twee opies:

[*]De auto wordt verkocht voor € 10.000,00 incl. BTW, dan boek je als verkoopresultaat € 8.403,66 en af te drgen BTW is € 1.596,64;

[*]De auto wordt verkocht voor € 10.000,00 exclusief BTW. De klant tikt € 11.900,00 af, verkoopresultaat is € 10.000,00 en af te dragen BTW is € 1.900,00.

 

boekwinst/boekverlies opnemen, omgezet in liquide middelen, privé opname, 10000 beschikbaar in prive voor de nieuwe auto. (Correct me if I'm wrong).

 

Beschikbaar is dus € 10.000,00 of € 8.403,66, afhankelijk van de verkoopprijs incl. of excl. BTW.

 

Moet ik nu 19% BTW rekenen over de 10000 van de verkoop en die weer opgeven bij de belastingdienst?

 

Zie boven.

 

Moet er belastingtechnisch gezien nog meer gebeuren dat ik over het hoofd zie?

 

Neen, alscde auo van de balans is verwijderd is het verhaal klaar.

 

Succes en wijsheid!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ruim een jaar geleden een nieuwe zuinige auto gekocht (14% categorie) voor mijn eenmanszaak. (Met door privé storting ingebracht kapitaal).

 

Als je investeringsaftrek hebt genoten bij de IB aangifte in het jaar van aankoop (KIA,MIA?) zul je die (ten dele) moeten terugbetalen. Desinvesteringsbijtelling in de aangifte over dit jaar.

Link naar reactie
  • 1

Ruim een jaar geleden een nieuwe zuinige auto gekocht (14% categorie) voor mijn eenmanszaak. (Met door privé storting ingebracht kapitaal).

 

Als je investeringsaftrek hebt genoten bij de IB aangifte in het jaar van aankoop (KIA,MIA?) zul je die (ten dele) moeten terugbetalen. Desinvesteringsbijtelling in de aangifte over dit jaar.

 

Zo, jij bent wakker ;) Klopt helemaal!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Even als follow-up (hoop dat de double-post mij niet wordt aangerekend :-\ ), als ik de nieuwe

auto alleen voor de BTW als zakelijk vermogen zie, en niet voor de IB, dan hoef ik deze niet op de

balans te zetten, correct?

 

Yup. Factuur wel in de boekhouding, auto niet activeren op de balans.

 

Wat ik meestal doe is alle autokosten boeken op een balansgrootboekrekening autokosten (dus ook de aanschaf van de auto). BTW wordt automatisch megenomen in de BTW-grootboekrekeningen. De kosten boek je eind van het jaar naar privé. Resultaat: grootboekrekening autokosten is leeg, BTW is teruggevorderd.

 

Houd er wel rekening mee dat je voor de BTW wel rekening moet houden met privé-gebruik. Daar komt nog het nodige bij kijken, zeker de Herzieningstermijn kan lastig zijn. Voer voor fiscalisten... maar het levert je geheid geld op ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bijna. Herziening vindt plaats als hetgeen waarvoor in het verleden BTW in aftrek gebracht is, gebruikt gaat worden, binnen de herzieningstermijn, voor BTW onbelaste activiteiten.

 

Stel je laat een pand bouwen waarin je een motorfietsenwinkel begint. De BTW op de bouw vraag je terug. na drie jaar verkoop je het pand aan een ondernemer zonder BTW (vrijgesteld bij OG indien partijen niets anders afspreken). Vanwege de BTW vrije levering van het pand zal een deel van de oorspronkelijke aanschaf BTW terugbetaald (herzien) moeten worden.

 

Bij een auto is dat vaak niet het geval omdat je die, als ondernemer, met BTW weer verkoopt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.