• 0

Minimale eisen aan management fee 2e werkmij

long time reader, first time poster. Heb even gezocht, maar het antwoord niet eenduidig gevonden, vandaar mijn vraag.

 

Ik heb een holdingstructuur (in dienst bij Beheer BV, management fee uit werkmaatschappij BV) en ben voornemens om een tweede werkmaatschappij BV op te zetten, waarvan de aandelen 100% in de Beheer BV staan. Ik verwacht dat in deze 2e onderneming 8 a 16 uur per week aan arbeid door mij besteed wordt (er is geen sprake van ander personeel).

 

Ben ik verplicht om aan de nieuwe werkmij een management fee te factureren? Zo ja, gelden hier eisen aan in relatie tot, bijvoorbeeld, het minimale salaris DGA (deze ontvang ik reeds uit de holding ver boven het minimum).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Zoids,

 

Ik adviseer je om een management contract tussen holding en werkmaatschappij in te regelen (holding wordt directeur werkmaatschappij) en ook de holding de werkmaatschappij te laten oprichten. Ervan uitgaande dat dit een persoonlijke holding is die je niet gaat verkopen oid.

 

Hierdoor kan je maandelijks de gewerkte uren tegen een uurtarief factureren aan de werkmaatschappij vanuit je holding.

 

Je salaris blijft dan uit de holding komen, zonder minimale DGA verplichting voor de werkmaatschappij (aangezien er door deze constructie de facto geen DGA bestaat in de werkmaatschappij).

 

Vriendelijke groet,

 

Mark.

Vriendelijke groet,

Mark

Link naar reactie
  • 0

Thanks!

 

Tja, dit lijkt me inderdaad ook de juiste weg. Hetgeen mij vreemd lijkt, is dat er dus een BV ontstaat met een werkende bestuurder waarvan de management fee onder het min. DGA loon kan komen te liggen. Maar misschien is dit een verkeerd beeld van het geheel.

 

Als ik je goed begrijp geldt de volgende stelling:

 

Het feit dat voldaan wordt aan het min. DGA loon in mijn persoonlijke holding is dus afdoende voor de hele structuur. Er geldt geen minimum aan de management fee vanuit de werkmaatschappijen (behalve dat de voeding voldoende moet zijn om het uiteindelijke DGA loon uit te betalen natuurlijk ;D)

Link naar reactie
  • 1

Geheel correct - zo heb ik de afgelopen 10+ jaar mijn eigen holding bestuurd.

 

Voor alle zekerheid zou je even bij je fiscalist kunnen vragen of de constructie ook fiscaal correct is.

 

Nog 1 ding - ik heb van de werkmaatschappijen en de holding een fiscale eenheid gemaakt.

 

Succes!

Mark

Vriendelijke groet,

Mark

Link naar reactie
  • 1

Mark geeft terecht aan dat dit de gangbare werkwijze is. Let er wel op dat de extra managementfee die bij je holding binnenkomt wel de grondslag voor het DGA loon beïnvloedt. Er komt immers meer omzet binnen in je holding en op basis daarvan zou de fiscus kunnen stellen dat het DGA loon ook omhoog moet. Niet per se met 100%, maar denk aan 60% van de extra omzet.

 

De fiscale eenheid die Mark benoemt, betreft de fiscale eenheid voor de omzetbelasting. Voeg daarin (verzoek indienen) ook de tweede dochter BV. Dan hoef je geen BTW op de managementfee in rekening te brengen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Thanks!

 

DGA loon zou iets gecorrigeerd moeten worden inderdaad, deze is nu krap 70% en zal niet meer voldoen.

 

Wat betreft de fiscale eenheid, is dit wel mogelijk? De situatie: de holding wordt 100% eigenaar van de 2e dochter, maar is slechts 50% eigenaar van de 1e, reeds bestaande, dochter. Is dit per dochter BV aan te vragen?

 

Van één vraag komen er meer, toch weer eens langs mn fiscalist. :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.