Besloten gedeelte op het forum. Goed idee of NEEEE!?

Aanbevolen berichten

Nu ik toch in een postende mood ben, een topic dat me al langer bezig houdt.

 

Zo af en toe zit ik met een vraag die ik graag aan bepaalde leden van HigherLevel zou willen voorleggen (of aan bepaalde leden liever niet, zo je wilt ;D), maar die ik liever niet in alle openbaarheid wil publiceren. De hele wereld kan meelezen (en doet dat gezien de HL-webstats ook). En dus vraag ik het niet, althans, niet op HigherLevel (wel elders).

 

Vandaar dat ik dacht dat het wel mooi zou zijn wanneer het mogelijk zou zijn om vragen aan een besloten en zelf geselecteerd HL gezelschap te kunnen stellen. Op uitnodiging van TS dus, en zonder moderatie (is toch niet publiek toegankelijk). Dat alles kan natuurlijk al via de PM, maar dan kan je niet anderen in de discussie betrekken. En de meerwaarde zit juist in deze discussie.

 

Uiteraard kleven er ook nadelen aan. Anderen kunnen er immers geen lering uit trekken (is voor deze posts ook helemaal mijn bedoeling). Bovendien tast het wellicht de kracht van het forum aan. Als iedereen vooral in de beslotenheid gaat posten, is de content op het openbare gedeelte minder.

 

We zouden het als volgt kunnen organiseren. Functionaliteit staat alleen open voor 'trouwe forum gebruikers' (bijv. vanaf super senior? of vanaf een bepaald niveau van karma?). Je moet deze functionaliteit dus 'verdienen'. Je mag wel iedereen voor jouw discussie uitnodigen.

 

Ik ben er nog niet uit of ik het nu een goed idee vind of NEEEE zou moeten roepen. Ik ben zeker geen voorstander van censuur, maar loop er soms tegenaan dat ik gevoelige vragen heb die ik enkel in besloten kring zou willen stellen. Misschien ben ik de enige... misschien ook niet. Is verder geen big issue overigens... gedachte komt alleen zo nu en dan bij me op.

Link naar reactie

Beste Stefan,

 

4 jaar en 1 dag geleden had iemand hetzelfde gevoel en die startte deze post:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=40;action=display;threadid=20036;start=0

 

Misschien dat daar al interessante info voor je staat.

 

Misschien dat een mod het even wil samenvoegen.

 

Bedankt en een reus voor je goede geheugen (of je zoek kwaliteiten). Zal het eens nalezen... kennelijk was er onvoldoende animo om deze functionaliteit toe te voegen?

Link naar reactie

Er is nog eens een discussie geweest over de mogelijkheid om vragenstellers aka topicstarters de mogelijkheid te geven een vergaderkamer te activeren waar ze met door hen uitgenodigde forumdeelnemers in overleg te gaan. Volgens mij was dat in het kader van ondernemers die bijstand behoeven en eventueel data willen delen die niet voor Google bestemd zijn.

 

Maar dat topic kan ik niet meer vinden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Afgezien van de inhoud.

 

Internet (en diens gebruikers) is per definitie niet 100% veilig.

Met een besloten forum zou je de illusie kunnen wekken dat deze veiligheid wel zou bestaan.

Op een gegeven moment zullen ook hieruit lekken ontstaan per ongeluk, onbedoeld of door conflict.

 

Verstandig is het precaire info te anonimiseren zelfs in een besloten forum.

 

Zodra belangrijke info niet meer te anonimiseren is, is het relatief veiliger om met mensen 'live' af te spreken.

Link naar reactie

Goed idee.

 

Het is een fundamentele discussie, waarover voor- en achter de schermen al jaren gesproken is. Tot nu toe kwamen we er niet uit. En dat vind ik jammer: HigherLevel blijft daarmee steken in haar potentiele groei.

 

Het komt hier op neer: wat voor online gemeenschap wil HigherLevel zijn?

 

1. Een Vraag & Antwoord website van ondernemers

2. Een plek waar je met gelijkgestemden kennis en ervaring deelt

3. Een gemeenschap, waar je lief en leed als ondernemer deelt

 

Kies 1) dan vind ik dat daar beperkt ruimte is voor afgescheiden discussies.

Kies 2) dan wil je dat mensen kan vinden en spreken, die relevante informatie voor jou hebben. En dat betekent vorming van subgroepen, zoals: voor ervaren ondernemers, ondernemers met personeel, ondernemers in de transport, etc.

Kies 3) dan zijn subgroepen, en afgesloten bijeenkomsten met maar een paar deelnemers mogelijk. je deelt niet alleen maar informatie, je gaat ook als een echte gemeenschap werken. Die dingen gezamenlijk oppakt, projecten doet, zaken doet met elkaar.

 

Voor je antwoord geeft: bedenk goed wat je wilt. De keuze heeft namelijk gevolgen.

 

Verwarrend genoeg zie je op dit moment de zaken uit deze 3 keuzen al terugkomen in Higherlevel. Waarom zou je dan nog verandering nodig hebben?

 

Antwoord: omdat mensen altijd een weg vinden om met elkaar te spreken en te handelen. Zo ook bij HL: rond het openbare deel van het forum wordt enorm veel ge PM d, offline ontmoet, ge emaild, getwitterd, Skyped en gemessengerd.

 

Dat doen mensen dus buiten Higherlevel om.

 

De vraag is dus: wil je dat deze situatie blijft bestaan, of wil je dat HL ondernemers hierbij gaat helpen en de barrieres gaat verkleinen?

 

Als je mijn antwoord wilt weten: ik denk dat HL tot nu toe een fase 1 gemeenschap is. En dat blijf ik jammer vinden – het potentieel is zoveel groter.

 

Een mogelijkheid om met gelijkgestemden in een subgroep te zitten of met een kleine groep afgesloten, zal de gemeenschap alleen maar versterken en verdiepen.

 

Dit is overigens geen gemakkelijke keuze – we hebben er als admins jaren over gediscussieerd – vandaar dat ik hem vrij fundamenteel heb ingestoken.

 

Ik ben benieuwd wat jullie vinden: hoe ver willen jullie gaan met HigherLevel?

Link naar reactie

Ik ben het persoonlijk eens met brood. De initiële gedachte van een forum is het openlijk delen van kennis, ervaring, problemen etc., zo ook op HL.

Dat er in een later stadium ineens blijkt dat een bepaald forum erg succesvol is, leidt er vaak toe dat men de dingen anders (groter beter) wilt gaan aanpakken terwijl je je succes juist hebt te danken aan de manier waarop het forum nu is ingestoken. Dan de bestaande situatie oppakken en fundamenteel wijzigen is doorgaans niet een logische stap maar meer een ondernemers'tic' heb ik het idee omdat je er 'meer uit moet kunnen halen'.

Een besloten gemeenschap met eigen afgeschermde groepjes is heel wat anders dan een open forum. Als je iets dergelijks wilt opzetten zou je dat natuurlijk prima kunnen doen, maar naar mijn mening niet door een bestaand forum om te bouwen naar een ander concept. Zoals gemeld is er voldoende ruimte om met elkaar in contact te komen zonder een geweldig forum fundamenteel aan te passen in de setup. 'if it ain't broke, don't fix it' springt bij mij vaak in mn gedachten zodra er bij bepaalde succesvolle zaken om verandering wordt gevraagd.

Alle onderlinge contacten die men heeft opgebouwd via HL, de kennis van elkaars specialiteiten etc.etc. heeft een ieder alleen maar te danken aan het feit dat dit een open forum is geweest waar iedereen openlijk discussieert. Als HL altijd al de 'spannende' discussies had gevoerd in besloten groepjes waren er nooit zoveel leden actief geweest en had je überhaupt nu ook geen groepje van 'bepaalde HL'ers' kunnen samenstellen voor een afgesloten discussie omdat die niet (of veel minder) bekend zouden zijn.

Link naar reactie

@Iwan - yup, met je eens, goed voorstel (goed om je weer te zien, by the way) ;)

 

@wansink - je begrijpt mijn voorstel niet goed, vrees ik (dat kwam al eerder voor)

 

Wat ik bedoel is niet: Of...Of, maar: En....En.

 

Het makkelijkst is een metafoor: je hebt een kroeg, waar iedereen komt. Je vindt het niet raar als daar bijv op vrijdagmiddag een bedrijfsborrel is, of dat er op donderdagavond een pokerevent is: het voorkomt niet dat iedereen binnen kan komen. Zelfs niet als er achterin zaaltjes te huur zijn, waar mensen wat dan ook kunnen organiseren. Is hun event afgelopen, dan komen ze gewoon weer in de kroeg staan.

 

Mijn voorstel is dus niet om iets kapot te maken, maar om erbij te bouwen. Waardoor de leden des te meer genieten van HL en het niet verlaten na een aantal jaar, zoals nu het geval is.

 

 

Link naar reactie

Het makkelijkst is een metafoor: je hebt een kroeg, waar iedereen komt. Je vindt het niet raar als daar bijv op vrijdagmiddag een bedrijfsborrel is, of dat er op donderdagavond een pokerevent is: het voorkomt niet dat iedereen binnen kan komen. Zelfs niet als er achterin zaaltjes te huur zijn, waar mensen wat dan ook kunnen organiseren. Is hun event afgelopen, dan komen ze gewoon weer in de kroeg staan.

 

Om in jouw metafoor te blijven; als dat een specifieke kroeg is die alleen maar bekend is geworden om het feit dat er bijvoorbeeld heel veel mensen in hun eentje naartoe gaan omdat ze weten dat er altijd wel heel veel andere mensen aanwezig zijn waarmee ze aan de bar kunnen hangen en leuke gesprekken kunnen voeren, dan is het voor die mensen wellicht juist wel vervelend om er achter te komen dat het sinds kort mogelijk is om met een beperkt aantal met elkaar een kamertje te huren waar de rest niet naar binnen mag. Zeker als later nog eens blijkt dat de meest interessante gesprekken/verhalen of de lekkerste biertjes alleen (of vooral) in die aparte ruimtes worden gehouden met mensen die elkaar al langer kennen (nota bene uit het open gedeelte van de kroeg), is het voor nieuwelingen of de mensen met een wat minder interessant barverhaal veel minder leuk in het algemene gedeelte van de kroeg waar vroeger juist alles gebeurde en je altijd een leuk verhaal hoorde. Daarbij is het open gedeelte van de bar wellicht ook minder interessant voor de nieuwe aanwas van klanten die vroeger juist op het open bar concept afkwamen. Dan zou het jammer zijn om een goed lopende kroeg met een duidelijk kernconcept aangepast te hebben.

 

En...en leidt vaak genoeg (al dan niet per ongeluk) tot of....of

Door bij te bouwen haal je mogelijk iets ergens anders vandaan.

 

Maar goed, het is maar een andere mening, ik zie de waarde van een hechtere community ook wel in, zeker als je dan veel dieper kan ingaan op specifieke speerpunten in vergelijking met een geheel open forum.

 

Als je het idee van Iwan uitwerkt, zou je in de beoordeling van het nut van deze opzet dus in principe niet alleen naar de mening moeten vragen van de leden die meedoen in de gesloten discussie (dat het voor hun nuttig kan zijn is evident), maar ook naar de mening van alle leden die niet meedoen. Als voor dit deel van de leden de waarde en het gevoel bij HL niet minder wordt met wetenschap dat er afgesloten discussies zijn, dan heb je wel een goed idee in handen.

 

Maar persoonlijk zou ik het, maar ik ben 1 stem van de honderden (duizenden?), jammer vinden als ik wist dat er achter de schermen allerlei leuke discussies lopen welke je als niet-uitgenodigde niet kunt volgen.

Link naar reactie

"Via augmented reality en een radar zoekt Flirtsmart naar mannen of vrouwen bij jou in de buurt. Zodra de app iemand vindt, kun je zijn of haar profiel bekijken en een chatbericht sturen. 'Leuke flirts vinden is niet zo makkelijk en internet daten is ook niet alles', aldus Andrew Charnley, oprichter van FlirtSmart. 'FlirtSmart gaat daarom verder dan de huidige online dating websites. FlirtSmart is bedacht om op een leukere en makkelijkere manier contact te maken met leuke mensen die je direct kan ontmoeten."

 

http://www.bright.nl/flirten-volg-je-radar

 

Volgens mij is dit een beetje mijn idee... maar dan natuurlijk niet flirten maar keihard werken en helpen

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Maar persoonlijk zou ik het, maar ik ben 1 stem van de honderden (duizenden?), jammer vinden als ik wist dat er achter de schermen allerlei leuke discussies lopen welke je als niet-uitgenodigde niet kunt volgen.

 

Een eventueel besloten overleg in achterkamertjes blijft beobserveerd door moderators. Me dunkt dat als daar gedachten gewisseld worden van algemeen nut of met onderhoudend karakter, dat die dan weer terug geduwd worden naar het open forum. Er dient een belang te zijn bij beslotenheid.

 

Overigens heeft dit forum nu al diverse besloten lagen in de vorm van een admin-overleg en een raad van advies waar zaken besproken worden die met beheer te maken hebben. Dat zijn ook leuke discussies, alleen niet openbaar. Bovendien kan je via PM allerlei spannende roddels en observaties delen met andere forumdeelnemers.

 

Ten overvloede wil ik nog opmerken dat je soms in het open forum wel eens een suggestie voorbij ziet komen van bv een adviseur die aanraadt om prive contact op te nemen voor een persoonlijke reactie. Daar wordt doorgaans op gemopperd dat een forum bestaat bij de gratie van het delen van kennis in de openbaarheid. Dat blijft het uitgangspunt. Ik denk dat de meeste deelnemers die hun kennis hier delen, helemaal niet meewerken aan een opzet waarbij die kennis afgetapt wordt in achterkamertjes. Tenzij daar een duidelijk belang mee gediend is, bijvoorbeeld voor een topicstarter die bedrijfsdata ter beschikking wil stellen om een beter advies te krijgen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Je hebt het forum en dat is openbaar. Dat is de grote motor die alles aandrijft.

 

Daarnaast zijn er nu al allerlei kleinschaligere activiteiten die vanuit HL voortgekomen zijn maar niet openbaar zijn. Dus je hoeft je niet af te vragen of het een goed idee of geen goed idee, want het gebeurt al.

 

Voorbeelden: de persoonlijke berichten, e-mails die onderling verstuurd worden, ondernemingsplannen die aan enkele mensen ter inzage worden gegeven. Offline zijn er bijvoorbeeld de meetings van Cotnet. Een paar weken geleden heb ik zelf deelgenomen aan een offline webshopmeeting.

 

De vraag die veeleer openstaat is: is het nuttig om dit soort activiteiten te gaan faciliteren zodat mensen die online in kleiner verband en niet openbaar willen overleggen daar gebruik van kunnen maken en niet hoeven te werken met google doc's of een besloten linkedin-groep e.d.

 

Het is als ondernemer soms niet zo zinvol (understatement) om je marketingplan voor 2012-2014 openbaar op het internet te zetten, terwijl het juist wel prettig kan zijn om er in een klein gezelschap over van gedachten te wisselen.

 

Overigens het gevolg zal/kan ook zijn dat de opgedane, uitgewisselde kennis in de back-office vanzelf doorsijpeld naar de front-office. Kennis blijft immers 1 van de dingen die je kunt delen zonder dat je zelf minder overhoudt ...

 

Dus ik ben wel voorstander van een functionaliteit waarbij je een discussie kunt voeren waar je leden voor uit kunt nodigen. (mits dit technisch natuurlijk realiseerbaar is tegen een aanvaardbare investering).

Link naar reactie

Het voorbeeld van TwaBla waar bedrijfsgegevens beschikbaar zijn is wel een aardige. Maar vraag me af of een technische oplossing in de vorm van afgesloten gedeelte nou zoveel meerwaarde biedt boven mail / telefoon.

 

Het forum op tweakers.net heeft een 'huiskamer'. Een gedeelte van het forum waar gezellig off-topic gekletst mag worden. Alleen toegankelijk op verzoek. Dat lijkt me wel een aardige aanvulling voor HL. Het aantal inhoudsloze off-topic posts met alleen een ad-rem opmerkingen of (pogingen tot) humor begint me te irriteren.

Link naar reactie

Wel... hoop interessante reacties. Vind het zelf ook een lastige. HL is een enorme kennisbank die we dagelijks met zijn allen vullen. Voor iedereen toegankelijk, lid of geen lid. Veel ondernemers die ik ken, kennen HL en maken er gebruik van. Maar zij zijn zelden lid. Geeft niks... kennis is er om te delen. Die functie moet HL ook vooral blijven vervullen.

 

Het is geenszins mijn bedoeling om achterkamertjes-kliekjes te gaan vormen. Integendeel. Iedereen moet welkom zijn op een forum. Het leek me alleen handig om sommige discussies niet in alle openheid te voeren. Volgens mij gaan we hier wederom niet uitkomen. Meestal heb ik een duidelijke mening... maar nu even niet :).

 

Poll-etje doen?

Link naar reactie

Dit is zo'n vraagstuk welke je blijkbaar niet a-priori door redenatie toe te passen kunt oplossen/consensus over kunt krijgen.

 

Dan heb je m.i. 3 keuzes:

[*]niets doen

[*]verandering doorvoeren

[*]experimenteren

Ik zou gaan voor een pilot, de ervaringen verzamelen, en dan een beslissing maken.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/A_priori_and_a_posteriori

 

Ik vraag me ook af hoe de discussie bij de moderators over dit onderwerp verloopt/is verlopen?

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.