• 0

Bouwjaar voertuig klopt niet, zakelijk aangeschaft in buitenland

Normaal gesproken ben ik aardig op de hoogte van mijn rechten en plichten, maar nu heb ik een wat complexere situatie. Complexer voor mij tenminste, ik hoop dat iemand anders mij advies kan geven.

 

Ik heb (mijn BV heeft) een motorfiets gekocht van een Belgische onderneming. Deze stond te koop op een advertentiesite als bouwjaar 2008, ook in telefoongespreken heeft de verkoper benadrukt dat hij 4 jaar oud zou zijn. Ter plekke heb ik alle gelegenheid gehad om onderzoek te doen maar heb dat vooral naar de technische staat en compleetheid gedaan.

 

Ik heb de koop gesloten en zie nu bij thuiskomst aan stickertjes op het frame, nadat ik de kappen verwijderd heb, dat hij van bouwjaar 2006 is en niet van 2008. Wel is het kenteken in 2008 uitgegeven. Ik voel me een beetje bekocht want nu ik dit weet kan ik hem niet meer als 2008 verkopen en heb ik een product wat aanzienlijk minder waard is dan ik dacht. Zeg maar dat ik zo'n 1500-2000 euro teveel heb betaald.

 

Ik heb geen bewijsmiddel want de advertentie is verwijderd en ik krijg hem niet tevoorschijn uit mijn browser cache. Alle andere informatie is telefonische gedaan en ook op de factuur staat het bouwjaar niet vermeld.

 

Kan iemand me uitleggen hoe deze situatie juridisch ligt? Natuurlijk ga ik in alle redelijkheid bellen/mailen maar ik heb er niet veel vertrouwen in dat de verkoper mij tegemoetkomt of de motor terug wil nemen.

 

O ja, wat het voor mij onduidelijk maakt is dat ik te maken heb met een buitenlandse verkoper en dat dit niet onder het consumentenrecht valt omdat ik hem zakelijk gekocht heb.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet niet zoveel van motorfietsen maar volgens mij is het normaal bij motorvoertuigen dat het jaar waarop het voertuig voor het eerst op kenteken is gezet normerend is voor de leeftijd. Bouwjaar is niet zo relevant, het ding is voor de eerste op kentekenstelling niet gebruikt. Model is natuurlijk wel van belang, maar dat is iets wat je gewoon visueel kunt vaststellen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dus als jij morgen je nieuwe auto op gaat halen en je ziet dat hij in 2010 uit de fabriek kwam rollen heb je daar geen moeite mee? :) Ik begrijp je punt, maar als bouwjaar en datum op kenteken zetten 2 jaar uit elkaar liggen dan beïnvloedt dat de waarde wel. Je ziet wel eens motoren verkocht worden met uitleg "Bouwjaar dit en dat maar pas in toen en toen op kenteken gezet" waarbij het feit dat hij pas laat (op de openbare weg) in gebruik is genomen als voordeel wordt aangemerkt. In dit geval blijkt het dus andersom te zijn. Maar dan nog, hij is me verkocht als zijnde "bouwjaar 2008" en dat is hij niet.

 

Juridisch gezien non-conformiteit die ik niet kan bewijzen omdat ik geeb bewijsstukken heb. Maar maakt het juridisch uit of de verkoper dit wist of niet bijvoorbeeld? Is dit in een worst case scenario grond om de koop te onbinden?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het jaar zoals vermeld op het kenteken hoeft niet het bouwjaar te zijn. Daarom noemen ze dit ook Datum eerste toelating.

Dus daar kan je helaas geen rechten aan ontlenen.

 

Maar aangezien het wel van wezenlijk belang is voor de waarde hadden ze dit natuurlijk wel moeten vermelden.

 

 

Link naar reactie
  • 0
maar als bouwjaar en datum op kenteken zetten 2 jaar uit elkaar liggen dan beïnvloedt dat de waarde wel.

 

en wat als de motor in december 2006 uit de fabriek kwam en in januari 2008 op kenteken gezet is? Voor je gevoel 2 jaar maar in werkelijkheid zit er maar ie meer dan 12 maanden tussen.

 

Zelf gaan we altijd eind van het jaar shoppen voor een nieuwe auto maar als de beslissing gevallen is wil ik hem wel pas in januari op kenteken.

 

Denk dat de handel daar wel doorheen prikt maar voor jezelf is het puur psychologisch. Net zoiets als verkoopprijs van 12,99 in plaats van 13,00 euro

Link naar reactie
  • 0

Okay, dat begrijp ik allemaal wel en daar gaat mijn vraag ook niet om. Het ding heeft een ander bouwjaar dan mij verteld is en ik vraag mij af wat dit juridisch betekent. Dat het niet een gevalletje is van in november gemaakt en in januari op kenteken gezet maakt het voor mij nog een stuk serieuzer. Als ik had geweten dat het bouwjaar twee jaar ouder was dan ze zeiden dan had ik hem niet gekocht of zeker niet voor deze prijs.

 

Maar goed, laten we een ander aspect nemen. Ik heb naar het onderhoud geïnformeerd en volgens de verkoper heeft hij dat steeds op tijd gehad. Ook dit klopt aantoonbaar niet omdat het originele luchtfilter uit 2006 er nog in zit. Die had al minimaal twee keer vervangen moeten zijn. Ook hier is het artikel dus niet conform het me verkocht is.

Link naar reactie
  • 0

Dit zal dan onder het Belgisch recht vallen, Misschien dat de juristen op HL er wat meer over kunnen zeggen, afwachten dus totdat uit die hoek reactie komt.

 

Het advies van badeend is ook nog niet zo slecht, Overleggen met de verkoper lijkt me in eerste instantie iets vriendelijke overkomen dan dat hij ineens geconfronteerd wordt met allerlei juridische briefwisseling.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het overal bij auto's e.d. niet anders dat de uitgiftedatum welke op het kentekenbewijs staat niet perse de datum hoeft te zijn dat deze uit de fabriek rolt. Ik weet niet hoeveel tijd daar tussen kan zitten, maar ik kan me voorstellen bij voertuigen waar het aanbod groter van is dan de vraag dat daar wel enige tijd tussen kan zitten.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Het advies van badeend is ook nog niet zo slecht, Overleggen met de verkoper lijkt me in eerste instantie iets vriendelijke overkomen dan dat hij ineens geconfronteerd wordt met allerlei juridische briefwisseling.

Uiteeraard, dat schreef ik in mijn startpost ook. Het komt misschien een beetje formeel over maar ik wil graag eerst mijn positie weten. Dan vervolgens bellen of mailen. Dan weet ik tenminste wat mijn opties zijn en waar ik op aan kan sturen als de verkoper het niet op wil lossen.

 

Bedankt voor alle meedenken hoor, ik waardeer het wel alleen zit vooral even op juridische feedback te wachten.

Link naar reactie
  • 0

ongetwijfeld zal er uit die hoek wel reactie komen. Misschien alleen een slechte tijd om dergelijke vragen te stellen, De grote vakantieuittocht is inmiddels op gang gekomen. :P

 

En als je ergens lekker in de zon ligt dan heeft HL waarschijnlijk geen prioriteit ;D

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Nog los van het feit dat, zoals hiervoor al aangegeven 'bouwjaar' over het algemeen duidt op het jaar waarin het voertuig voor het eerst is tenaamgesteld, heb je als koper een onderzoeksplicht. Juist als ondernemer weegt die zwaarder dan als consument en de punten die je noemt zouden bij een éénvoudige aankoopkeuring naar voren zijn gekomen.

 

Juridisch betekent het dus jammer, maar helaas.

Link naar reactie
  • 0
Dan vervolgens bellen of mailen.

 

Beetje afstandelijk, pak gewoon die motor en ga op een zonnige dag een stukje toeren en langs de verkoper. Denk dat een persoonlijk gesprek meer op levert.

 

Neem aan dat je de motor ook niet onder rembours hebt laten bezorgen? ;D

 

En Belgie is een prima land om een dagje of een weekend door te brengen ;)

Link naar reactie
  • 0

Heb je advertentie site al gemaild ? Mogelijk dat die advertenties niet hard verwijderen maar onzichtbaar maken en dat zij advertentie nog wel tevoorschijn kunnen toveren en je screenshots kunnen leveren als bewijs.

Even situatie uitleggen en vragen wat ze kunnen doen.

 

En ook al geprobeerd te zoeken op Google met naam van website met specifieke zoekwoorden voor die advertentie of er een Google catch is?

 

En eens zoeken in je tijdelijke internet files is ook nog een optie.

Link naar reactie
  • 0

Dat gebeurd zo vaak, vaak staat een motor wel een jaar in de showroom bijv. Bij verkoop gaat het toch echt om de datum eerste toelating. Als je echt niet eens bent met de koop, dan zul je toch echt een belgisch juridisch adviseur moeten raadplegen. Het kan zijn dat in Belgie andere regels gelden.

 

Erg vervelend maar ik zou mijn verlies nemen, de kans dat je kan bewijzen dat eea anders is afgesproken lijkt mij vrijwel nihil.

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Ik neem mijn verlies, dat is een feit. Ik begrijp dat ik geen sterke positie heb en al had ik die wel dan kon ik die niet bewijzen.

 

Toch wel even iets over die tijd tussen bouwjaar en kenteken. In mijn geval ligt dat iets genuanceerder omdat het hier om een offroad voertuig gaat. Hierbij is het heel gebruikelijk dat die eerst een tijd zonder kenteken gebruikt worden en er pas later een kenteken op aangevraagd wordt zodat hij ook op de openbare weg mag. Die eerste twee jaar van zijn leven zou hij dus in een showroom hebben kunnen gestaan, maar in deze tak van sport kun je in alle redelijkheid aannemen dat hij gewoon gebruikt is geweest. Dat dus even om uit te leggen waarom ik het verschil van twee jaar als probleem ervaar, dat had ik niet gedaan als het om een auto uit november ging die in januari pas op kenteken komt en voor het eerst de weg op gaat.

 

En waarom ik niet gezellig bij de verkoper langs ga? Totaal geen behoefte aan, de beste man is op zijn zachtst gezegd wat slordig met de waarheid omgegaan als het gaat om het beantwoorden van mijn vragen. Ik weet wel leukere mensen om met mooi weer naartoe te toeren. :) Laat staan het feit dat dit me drie uur enkele reis kost...

 

Ja, ik heb Kapaza.be gemaild maar die geven geen kopie van de advertentie. Uit mijn offline files krijg ik de advertentie niet tevoorschijn, en een oudere kopie kon ik niet vinden met mijn Google-fu. Maar dit maakt me ook niet uit, ik kan er verder toch weinig mee.

 

Voor mij al met al een leerzame ervaring. Ik wist al dat wanneer ik hem 'op de zaak' zou kopen ik niet onder de consumentenbescherming zou vallen en ik merk nu direct al dat dit een veel zwakkere juridische positie oplevert. En een volgende keer zal ik de verkoper minder op zijn blauwe ogen geloven en toch verder gaan in mijn eigen controles.

 

Nu maar hopen op een mooie zonnige zomer, die zou toch zo onderhand wel eens moeten beginnen. :)

Link naar reactie
  • 0

Okay, dat begrijp ik allemaal wel en daar gaat mijn vraag ook niet om. Het ding heeft een ander bouwjaar dan mij verteld is en ik vraag mij af wat dit juridisch betekent. Dat het niet een gevalletje is van in november gemaakt en in januari op kenteken gezet maakt het voor mij nog een stuk serieuzer. Als ik had geweten dat het bouwjaar twee jaar ouder was dan ze zeiden dan had ik hem niet gekocht of zeker niet voor deze prijs.

 

Maar goed, laten we een ander aspect nemen. Ik heb naar het onderhoud geïnformeerd en volgens de verkoper heeft hij dat steeds op tijd gehad. Ook dit klopt aantoonbaar niet omdat het originele luchtfilter uit 2006 er nog in zit. Die had al minimaal twee keer vervangen moeten zijn. Ook hier is het artikel dus niet conform het me verkocht is.

 

Heb je hem gekocht bij de onderhoudende dealer? Zoja, dan hebben ze gelogen over het onderhoud.

Wanneer de persoon waar jij hem van gekocht hebt het onderhoud ook heeft LATEN uitvoeren kan hij dus ook bedonderd zijn.

 

Hetgeen je erg vaak ziet bij leaseauto's. Wij hebben toevallig zelf een autogarage en zien het 7 van de 10 keer bij ex-leaseauto's met keurig afgestempelde boekjes.

Geef jezelf altijd voor 100%, dan kan het daar niet aan liggen!

Link naar reactie
  • 0

Ik neem mijn verlies, dat is een feit. Ik begrijp dat ik geen sterke positie heb en al had ik die wel dan kon ik die niet bewijzen.

 

Toch wel even iets over die tijd tussen bouwjaar en kenteken. In mijn geval ligt dat iets genuanceerder omdat het hier om een offroad voertuig gaat. Hierbij is het heel gebruikelijk dat die eerst een tijd zonder kenteken gebruikt worden en er pas later een kenteken op aangevraagd wordt zodat hij ook op de openbare weg mag. Die eerste twee jaar van zijn leven zou hij dus in een showroom hebben kunnen gestaan, maar in deze tak van sport kun je in alle redelijkheid aannemen dat hij gewoon gebruikt is geweest. Dat dus even om uit te leggen waarom ik het verschil van twee jaar als probleem ervaar, dat had ik niet gedaan als het om een auto uit november ging die in januari pas op kenteken komt en voor het eerst de weg op gaat.

 

En waarom ik niet gezellig bij de verkoper langs ga? Totaal geen behoefte aan, de beste man is op zijn zachtst gezegd wat slordig met de waarheid omgegaan als het gaat om het beantwoorden van mijn vragen. Ik weet wel leukere mensen om met mooi weer naartoe te toeren. :) Laat staan het feit dat dit me drie uur enkele reis kost...

 

Ja, ik heb Kapaza.be gemaild maar die geven geen kopie van de advertentie. Uit mijn offline files krijg ik de advertentie niet tevoorschijn, en een oudere kopie kon ik niet vinden met mijn Google-fu. Maar dit maakt me ook niet uit, ik kan er verder toch weinig mee.

 

Voor mij al met al een leerzame ervaring. Ik wist al dat wanneer ik hem 'op de zaak' zou kopen ik niet onder de consumentenbescherming zou vallen en ik merk nu direct al dat dit een veel zwakkere juridische positie oplevert. En een volgende keer zal ik de verkoper minder op zijn blauwe ogen geloven en toch verder gaan in mijn eigen controles.

 

Nu maar hopen op een mooie zonnige zomer, die zou toch zo onderhand wel eens moeten beginnen. :)

 

Nog een toeval... we hebben 5 jaar een off-road motorsportzaak gehad! Maar er dan nog een origineel luchtfilteruittrekken na 5 jaar off-road rijden... dan heb je een SUPER koop gedaan! Normaal gesproken had hij al 10x vast moeten lopen of zelfs niet meer moeten rijden omdat hij te weinig lucht kreeg.

 

Dus al met al toch nog een goede koop! ;D

 

Maargoed, wij hebben in die tijd ook veel tedoen gehad met bouwjaren van deze motoren (off-road / crossmotoren) en wij spraken zelf liever over modeljaren aangezien je wel aan bepaalde kenmerken kon zien in welke tijdsperiode de motor zeker was gemaakt. Framenummers slijten vaak weg dankzij de kabels die er langs lopen en plastic-kits en andere onderdelen worden jaarlijks vervangen dus daar zijn ook geen tekens in te vinden, dus alle bewijzen zijn dan weg.

 

 

Geef jezelf altijd voor 100%, dan kan het daar niet aan liggen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.