• 0

verpanding bij verkoop

Goedemorgen, ik heb even een vraag en hoop dat iemand mij kan helpen. In april hebben wij door een inbraak in onze winkel deze moeten sluiten omdat de zaak bijna compleet leeg was gehaald. De verzekering is vervolgens 10 weken bezig geweest en kwam tot slot tot de conclusie dat er wel ingebroken was maar omdat er geen fysieke brakschade was gaat men niet tot uitbetaling over. Ik kreeg echter een aantal weken geleden van de huiseigenaar de melding dat ik de huur moest betalen en anders het pand moest verlaten per direct. Daar ik hier geen geld voor had heb ik gezocht naar oplossingen en de gekozen oplossing was de winkel voor een bedrag te verkopen om maar van de druk van uitzetting af te zijn. Nu blijkt echter bij de afwikkeling dat de financiering verpand was aan de bedrijfsvoering. Nu is mijn vraag wat voor gevolgen heeft de verkoop. Want ik heb de zaak schuldevrij verkocht, ik heb in het verkoopcontract aangegeven de schulden die er lopen en aangegaan zijn voor de dag van verkoop voor mijn rekening te nemen. Klopt het dat de financieringsmaatschappij de kosten nu op mij kan verhalen of kan hij ook nogh beslag laten leggen op de winkel (ook al is deze niet meer van mij en zijn wij al uitgeschreven bij de KvK0 Wie kan mij helpen ??

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 1

Je hebt het ene probleem ingewisseld voor een ander. Door verpande zaken eigenhandig te verkopen en opbrengst niet te gebruiken voor aflossing, is sprake van een onrechtmatige daad,

 

Financier zal zich beroepen op kredietovereenkomst en pandaktes. Dus krediet opzeggen en jou manen tot onmiddellijke terugbetaling van het gehele openstaande kredietbedrag.

Financier zal niet vragen om verkoop terug te draaien, maar wel eisen dat de verkoopopbrengst gebruikt wordt om het krediet in te lossen.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

heb je al een advocaat geraadpleegd of de verzekeraar niet aan te pakken is en te dwingen is alsnog uit te keren?

daar zit hem namelijk je oorspronkelijke probleem.

weinig kans, tenzij er wel braakschade was.

Link naar reactie
  • 0

dat hangt beetje af van hun voorwaarden. maar ze waren wat ik begreep wel tot de conclusie gekomen dat er ingebroken is...

 

Het is vreemd als ze zeggen: er is bij u ingebroken maar onze inbraak verzekering keert niet uit.

 

Logischer zou dan zijn: er zijn spullen gestolen maar er is geen braakschade dus is het een insluip doordat u verzuimd heeft de boel af te sluiten.

 

Naar mijn mening is de conclusie inbraak = uitkeren.

 

Maar goed ik ben geen verzekerings expert.

je moet de exacte voorwaarden kennen (of die juist en duidelijk ter hand gesteld zijn) en of er wat mogelijk is met hun gebruikte bewoordingen.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is dat wij panieksluitingen moesten plaatsen van de gemeente, Dit hebben de dieven schijnbaar ok gezien en hebben zich vervolgens in laten sluiten in onze winkel. Vervolgens hebben ze binnenuit simpel de winkel kunnen openen en heel de winkel leeg kunnen halen. Het probleem is ook dat de verzekeringsmaatschappij ons 10 weken heeft laten wachten voor definiief te besluiten om niet uit te keren. Maar ja je vaste lasten blijven doorgaan en ik heb de inkomsten van de verkoop moeten gebruiken om de huur te betalen, want anders zou ik binnen een week uit de winkel gegooid worden. Het was dus kiezen tussen allemaal verkeerde dingen ......

 

Kan iemand mij via msn helpen om dit te bspreken ??

Link naar reactie
  • 0

Daniel het vreemde is het verschil tussen de fysieke braak van het pand en insluiping. Op het moment dat ik de verzekering wilde tegen brand en inbraak is er nooit sprake geweest van het feit dat insluiping geen dekking geeft. Nu heb ik navraag gedaan bij de politie en zij geven aan dat zij er zeker ook van uitgaan dat er een insluiper in het pand is geweest alleen rioept de verzekeringsmaatschappij nu ...geen raakschade is geen dekking. Waarom is dat nooit bij de gesprekken aan de orde geweest want het blijkt geregeld de manier te zijn van de huidige inbraken. Is dit een punt wat ik aan kan dragen bij de verzekeringsmaatschaapij dat men nalatig is geweest om alles duidelijk aan te geven. Ik heb destijds ook aangegeven dat ik een goede dekking wil hebben voor diefstal en brand. Dit om in geval van gewoon door te kunnen draaien. NU ben ik de klos omdat men in de regeletjes iets anders verteld dan waar ik om hem gevraagd. Het is allemaal zo raar dat men zich hierachter kan verschuilen. Het probleem is ook dat je dan te horen krijgt dan had u eerst maar de bijlagen moet lezen voordat u akkoord ging. ZIj hebben toch een ook plicht om je alles uit te leggen en van deze gevaren op de hoogte te moeten brengen lijkt mij. Wie kan aangeven of ik hier iets mee kan doen want ik ben nu gewoon alles kwijt doordat er is ingebroken en de verzekeringsmaatschaapij NN achter regeltjes zich verschuilt

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het probleem is dat wij panieksluitingen moesten plaatsen van de gemeente, Dit hebben de dieven schijnbaar ok gezien en hebben zich vervolgens in laten sluiten in onze winkel. Vervolgens hebben ze binnenuit simpel de winkel kunnen openen en heel de winkel leeg kunnen halen. Het probleem is ook dat de verzekeringsmaatschappij ons 10 weken heeft laten wachten voor definiief te besluiten om niet uit te keren. Maar ja je vaste lasten blijven doorgaan en ik heb de inkomsten van de verkoop moeten gebruiken om de huur te betalen, want anders zou ik binnen een week uit de winkel gegooid worden. Het was dus kiezen tussen allemaal verkeerde dingen ......

 

Kan iemand mij via msn helpen om dit te bspreken ??

Daar heb je geen MSN voor nodig. Als jij een polis hebt met braakclausule, dan betekent dat dat jij verzekerd bent (was) voor diefstal, wanneer er sprake was van braak. Als jij panieksluitingen hebt die ook na sluitingstijd niet afgesloten worden, dan is er geen braak en dus geen dekking.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is alleen dat de gemeente ons de verplichting heeft gesteld om de panieksluitingen te plaatsen en daarnaast VERPLICHT heeft om de 2 insteeksloten te verwijderen. Zouden we dat niet doen dan zouden we de zaak op last van de gemeente moeten sluiten. Het is dus niet dat we de zaak niet wilden afsluiten met sleutels, maar we werden door de gemeente voor het blok gesteld, het plaatsen van de panieksluiting EN het verwijderen van de normale sluitingen of het sluiten van mijn zaak. Ik had hierin dus geen keuze en moest !!!

Link naar reactie
  • 0

Danny door ziekte en het overlijden van mijn moeder waren wij in maart deels dicht. Hierdoor had ik overeenstemming met de huurbaas om de huur van de maand april per 1 mei te betalen. Alleen door de inbraak in april liep dit mis en kon ik ook de huur in mei niet betalen omdat vanaf de pasen de winkel gesloten was. Hierdoor kreeg ik medio mei de brief waarin werd aangegeven dat huur van april en mei niet was betaald en dat als dit niet voor 1 juni gebeurd was we de winkel moesten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Alex,

 

Het valt mij op dat bij elke vraag die gesteld wordt, je niet zozeer een antwoord geeft, alsweg een reden waarom het resultaat niet jouw schuld is.

 

Als je je problemen op wilt lossen, zul je moeten beginnen onder ogen te zien wat je verkeerd hebt gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Zou is het niet bedoeld sorry, ik had de zaak eigenlijk niet moeten verkopen maar door die brief van de huiseigenaar herb ik een verkeerde comclusie getrokken en de zaak verkocht om dat probleem met de huurbaas op te lossen. De consequentie is dat ik nu een probleem heb met mijn financier.

 

Maar wat kunnen de gevolgen zijn als ik de financier niet kan betalen. Zal hij dan ook beslag laten leggen op mijn prive bezittingen ? Want de winkel is niet meer van mij en van de opbrengst van de winkel (5000 euro) kan ik de kredieten niet inlossen.

 

Wat kan de financier allemaal voor stappen nemen ?

Link naar reactie
  • 0

Maar wat kunnen de gevolgen zijn als ik de financier niet kan betalen. Zal hij dan ook beslag laten leggen op mijn prive bezittingen ? Want de winkel is niet meer van mij en van de opbrengst van de winkel (5000 euro) kan ik de kredieten niet inlossen.

 

Wat kan de financier allemaal voor stappen nemen ?

 

 

Er van uitgaande bedrijfsvoering als eenmanszaak, zal financier jou persoonlijk aanspreken voor het nu nog totaal uitstaande kredietbedrag met alle nog toekomstige rente. Mocht sprake zijn van een vof, zullen alle vennoten aangesproken worden.

 

Dat betekent dat al jouw bezittingen te gelde gemaakt moeten worden om de verplichtingen aan financier te voldoen. Is dat laatste niet mogelijk, rest WSNP of persoonlijk faillissement. Mogelijk kan je met financier tot afspraken komen om tegen betaling van x bedrag finale kwijting te verkrijgen, om WSNP of faillissement te voorkomen.

Hoe groot is het bedrag dat je nog aan financier verschuldigd ben?

 

Je vraag voor telefonisch advies vind ik lastig, als je je vragen hier op het forum stelt wil ik die met alle plezier beantwoorden, hierdoor hebben ook andere forumdeelnemers mogelijk voordeel van.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De totale openstaande kosten aanzienlijk hoger dan de verkoopprijs. Dit komt dus niet echt in de buurt van de opbrengst van de winkel. Het probleem was dat door de inbraak we ook geen inkomsten meer hadden en dus ook geen kans hadden om de lening af te lossen of de kredieten verder te verlagen.

 

Zou u anders een mail willen sturen naar arie_1974@hotmail.com Ik wil namelijk even het exacte plaatje aan u voorleggen met de exacte bedragen etc en die wil ik even liever niet op deze site zetten. Er is nog al wat gebeurd en ik zou het graag even aan u mailen als u dat goed vind.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.