• 0

Geld ontvangen IB '08 waar ik geen recht heb, maar wordt niet opgepakt. Wat nu?

Ik zit met het volgende, een reactie is meer dan welkom.

Tot twee keer toe foute IB aangifte ingediend in 2008, geen reactie belastingdienst

Over 2008 is destijds de IB aangifte ingediend. Hier zat een fout in van mijn kant die maakte dat ik in plaats van te moeten betalen, geld kreeg. Kort daarna is hier contact over geweest, de belastingdienst vroeg een tweede aangifte te doen. Helaas zat ook daar een fout in, ook dat is terug gekoppeld naar de belastingdienst. Er werd aangegeven dat ik geduld moest hebben i.v.m. een definitieve aanslag/herberekening. Twee jaar geleden heb ik hier een aantal telefoontjes aan gewijd, maar heb helaas niets meer vernomen. Ik kan me nog herinneren dat er werd aangegeven dat zowel van mijn kant als die van de belastingdienst fouten zijn gemaakt en dat een rente niet van toepassing zou zijn.

Onduidelijk of er een definitieve aanslag is verstrekt

Het is duidelijk dat ik destijds mijn zaken niet op orde had, helaas is een definitieve aanslag is dan ook niet terug te vinden, mocht deze überhaupt zijn verstrekt. De boekhouding is de afgelopen jaren op orde, maar dit is een kwestie die helaas nog open staat. En helaas gaat het om een serieus bedrag.

Wat nu?

De vraag is wat te doen, ik las op het forum een aantal zaken die me doen twijfelen opnieuw contact op te nemen. Zo las ik o.a. dat de belastingdienst tot 2.5 jaar de tijd heeft om een definitieve aanslag te verstrekken (dit is dus waarschijnlijk niet gebeurd), maar of ik hiermee zaken als gedaan kan beschouwen is me niet duidelijk (lijkt me sterk). Hiernaast las ik dat er na een periode van vijf jaar niet meer terug gekomen kan worden op een definitieve aanslag (waarvan het onduidelijk is of deze is verstrekt). Mocht dat het geval zijn, dan komt die datum steeds dichterbij. In dat geval kan het wellicht geen kwaad nog even te wachten met een nieuwe poging tot contact (met als risico oplopende rentekosten).

Wat te doen in mijn situatie? Hartelijk bedankt!

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Als je zelf al weet dat je aangifte niet correct is kan je alsnog een goede aangifte verzenden zolang de vorige niet definitief is. De BD gaat dan uit van de laatst ingediende en zal deze corrigeren met eerder opgelegde aanslagen.

• 0

Als je zelf al weet dat je aangifte niet correct is kan je alsnog een goede aangifte verzenden zolang de vorige niet definitief is. De BD gaat dan uit van de laatst ingediende en zal deze corrigeren met eerder opgelegde aanslagen.

Bedankt voor de reacties, destijds werd me verteld omdat ik al een tweede aangifte had gedaan dit niet mogelijk is. Ik moest afwachten voor de definitieve aanslag.

Al met al komt mijn verhaal volgens mij neer op twee vragen:

1. Als er zo'n vier jaar geleden een IB aangifte is ingediend maar er alleen een voorlopige aanslag is geweest, wat kan ik dan van de belastingdienst verwachten?

2. Als er zo'n vier jaar geleden een IB aangifte is ingediend en er een definitieve aanslag is geweest die door een fout van mijn kant niet klopt, wat kan ik dan van de belastingdienst verwachten?

Bedankt!

• 0

We leven nu juli 2012, dus die aangifte is hooguit zo'n drie jaar geleden ingediend. Immers doe je dat voor 1 april 2009, behoudens uitstel. De fiscus heeft dan tot eind 2011 om een definitieve aanslag op te leggen. Heb je wel uitstel genoten, dan wordt de aanslagtermijn met dat uitstel verlengd.

Als niet duidelijk is of die definitieve aanslag er al is, bel dan even de belastingtelefoon en doe navraag.

De verjaringstermijn van vijf jaar is dus ook nog niet in zicht, bovendien ziet die op de invordering van de aanslag en niet op het opleggen ervan.

En dus, heb je ook uitstel genoten tot het indienen van de aangifte? Of beter, op welke datum is die ingediend?

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Je schrijft dat je niet weet of de definitieve aanslag inkomstenbelasting 2008 is opgelegd. Bel voor deze vraag de Belastingtelefoon (0800 – 0543). Onze collega’s kunnen voor je nakijken of de definitieve aanslag is opgelegd en welke datum deze aanslag heeft.

De kans is groot dat de aanslag over 2008 al is opgelegd. In dat geval kun je om een duplicaat van de aanslag vragen. Je krijgt dit binnen 10 werkdagen toegestuurd. Als je het duplicaat hebt ontvangen, kun je de aanslag controleren.

Als de aanslag volgens jou niet goed is, kun je opnieuw een juiste aangifte insturen. Stuur ook een brief naar je belastingkantoor met een verwijzing naar je nieuwe gegevens. Het adres staat op het duplicaat van de aanslag. De inspecteur zal dan beoordelen of de aanslag goed is of niet.

Met vriendelijke groet,

Elle

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar