• 0

Lening afschrijven in Personal Holding?

Ik heb een personal holding, en via deze BV heb ik geinvesteerd in het bedrijf dat ik met een aantal compagnons heb opgezet.

 

Vanuit mijn privé heb ik geleend aan mijn holding, en deze heeft dat geld weer geleend aan de onderneming.

 

Mijn holding draait "winst" omdat ik meer rente krijg in de holding vanuit het bedrijf, dan ik aan mezelf uitbetaal. Helaas gaat het bedrijf moeizaam, en is het sterk de vraag of ik die lening ooit weer terug ga zien.

 

Om te voorkomen dat ik aangeslagen word voor vennootschapsbelasting, kan ik de lening aan de onderneming in mijn PH eventueel afschrijven? Zo ja, hoe doe ik dat precies?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag koekebakker,

 

Een vordering afwaarderen kan fiscaal niet zomaar. Het moet gaan om een vordering die kennelijk oninbaar is. En dan nog zul je moeten laten zien dat je je best hebt gedaan tot uitwinning/incasso van de vordering. Daarnaast zal de fiscus kijken of de lening wel zakelijk is behandeld, rente, looptijd, aflossing en zekerheden....

 

Waarom betaalt de werkmij een lagere rente aan jouw holding, dan jouw holding aan jou?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoezo heb je via jouw PH geleend? Dat klinkt nogal dubbelop.

 

De lening wordt eerst dubieus, wanneer blijkt dat het onwaarschijnlijk is dat de lening wordt terug betaald.

Stel dat de lening oninbaar wordt, omdat het bedrijf failliet gaat o.i.d., dan kan je (een deel van) de lening afschrijven.

Eerder afschrijven is normaal gesproken niet mogelijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.