• 0

EV/VV banklening

Hallo allemaal,

 

ik ben al enkele weken bezig met een uitgebreide ondernemingsplan voor een nieuw bedrijf in de horeca.

Ik droom al enkele maandan van een eigen onderneming met het idee dat ik aan het uitwerken ben. Ik heb een onverzadigde markt gevonden, met een zeer brede doelgroep. Ook de locatie die ik voor ogen heb bevind zich in het directe bereik van de doelgroep.

Ik denk dat ook dit het moment is om te beginnen als ondernemer, ik ben nog enkele jaren student, en als student heb ik veel vrije tijd, en heb ik weinig kosten. Dat betekent dat ik veel aanwezig kan zijn in de onderneming, terwijl ik geen (of weinig) winst uit de onderneming hoef te trekken.

Ik heb zelf eigenlijk alleen maar een economische achtergrond (samen met ervaring in de horeca), en mijn vader heeft ervaring in de bouw (voor de eventuele verbouwing).

 

Nu loop ik tegen enkele mogelijke problemen aan. Namelijk het aantrekken van een lening, en de eventuele verbouwing.

De bank zal onderpand willen, vaste activa en eigen vermogen. De waarde van de vaste activa is ongeveer €40.000, en ik kan zelf een EV leveren van €5000. Om liquide te blijven (geen negatief banksaldo) zal er een extra bedrag geleend moeten worden van zo'n €20.000.

Dat betekent dat er een bedrag geleend zal moeten worden van in totaal €60.000.

De ratio EV/VV is 8,3%. Zou de bank een lening ter grootte van dit bedrag willen verstrekken (mits gecombineerd met een realistische ondernemingsplan), of zou ik langer moeten wachten met het starten om meer EV te sparen?

 

Het tweede probleem is een verbouwing van het pand. Het kopen van het pand is niet mogelijk, daarvoor heb ik niet genoeg EV, daarom wordt het pand gehuurd. Het pand dat ik voor ogen heb heeft de bestemming horeca. Om de onderneming te realiseren zal er een kleinschalige verbouwing moeten plaatsvinden; enkele korte muren (erbij) bouwen, en enkele voorzieningen. Zou een verhuurder het accepteren dat er aanpassingen worden gemaakt aan het pand?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Banken staan niet te springen om horeca of horeca gerelateerde bedrijven of plannen die die richting uitgaan te financieren. Naast een gedegen plan en een stevige ervaring binnen deze branche wordt een aanzienlijke eigen financiele inbreng gevraagd.

 

Een solvabiliteitseis van 40% na investering is zeker niet ongebruikelijk. Mogelijk dat een brouwerij kan helpen.

 

Wat is er terechtgekomen van jouw plannen om in maart/april van dit jaar met een evenementenbedrijf te starten? Of heeft jouw vraag betrekking op dit plan?

Link naar reactie
  • 0

Banken staan niet te springen om horeca of horeca gerelateerde bedrijven of plannen die die richting uitgaan te financieren. Naast een gedegen plan en een stevige ervaring binnen deze branche wordt een aanzienlijke eigen financiele inbreng gevraagd.

 

Een solvabiliteitseis van 40% na investering is zeker niet ongebruikelijk. Mogelijk dat een brouwerij kan helpen.

 

40% is een zeer hoog percentage, geldt dat voor alle soorten horeca bedrijven?

Er zal geen drank worden verkocht, dus ik kan geen hulp vragen van de brouwerijen.

 

Wat is er terechtgekomen van jouw plannen om in maart/april van dit jaar met een evenementenbedrijf te starten? Of heeft jouw vraag betrekking op dit plan?

 

Dat heb ik uiteindelijk in eind december niet door laten gaan, teveel onzekerheden qua het weer. Achteraf had ik het misschien beter wel kunnen doen, alles lag klaar om uitgevoerd te worden en het weer op de geplande dag was perfect. Maarja, achteraf is het altijd makkelijk praten...

Dat plan heeft er overigens niks mee te maken, dit is een compleet ander concept.

Link naar reactie
  • 0

Zo bedoelde ik dat niet.

 

Ik wil pas rond december / januari starten, zodat ik nog alle tijd heb om alles volledig rond te krijgen. Vanwege die die grote tijdsinterval vroeg ik me dus af of er verplichtingen zijn om je definitief te houden aan het plan dat je bij de bank neer hebt gelegd. Er kunnen namelijk veel dingen veranderen in de tussentijd, startdatum, enkele investeringsbedragen (verbouwing bijv.).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.