• 0

Salaris als ondernemer

Beste forumleden,

 

ik zit met de volgende vraag. Samen met 2 anderen heb ik een internetonderneming (BV) opgestart. Het is een website waar een verdienmodel aan vast zit. We hebben er tot nu toe alledrie in geinvesteerd. Ik vooral met veel tijd en een beetje geld. Zij vooral met meer geld en minder tijd. Ik ben straks degene die fulltime (zal in de praktijk op 50 uur ongeveer per week neerkomen) voor de onderneming zal werken. De ene vennoot zal gemiddeld ongeveer 1 dag per week voor de onderneming werken en de andere vennoot zal vooral een adviserende rol hebben. De eerste maanden zullen we geen hele hoge inkomsten hebben en het grootste deel van het verdiende geld ook direct weer in de website steken. Mijn vraag is wat redelijk is om af te spreken over een salaris voor mij?

 

Een goed voorstel lijkt mij dat ik betaald wordt op basis van een normaal DGA-salaris, maar dat ik de eerste maanden dan een deel (bijvoorbeeld de helft) direct krijg en de rest van het salaris achtergesteld is. Dus dat ik bijvoorbeeld van de +/- 3500 euro 1750 direct krijg en de andere helft achtergesteld is en uitbetaald wordt op een moment dat de onderneming dat kan dragen. Ik ben erg benieuwd of andere mensen hier ervaring mee hebben en wat jullie van dit voorstel vinden. Is het redelijk? Zie ik dingen over het hoofd. Ik hoor het graag. Alvast hartelijk dank!

 

Groeten Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Mijn vraag is wat redelijk is om af te spreken over een salaris voor mij?

 

Het was redelijk geweest om dit vooraf af te spreken. Voor de verdeling van de aandelen, en in ieder geval voor het aangaan van de arbeidsovereenkomsten met de bv.

 

Een goed voorstel lijkt mij dat ik betaald wordt op basis van een normaal DGA-salaris, maar dat ik de eerste maanden dan een deel (bijvoorbeeld de helft) direct krijg en de rest van het salaris achtergesteld is. Dus dat ik bijvoorbeeld van de +/- 3500 euro 1750 direct krijg en de andere helft achtergesteld is en uitbetaald wordt op een moment dat de onderneming dat kan dragen.

 

Ik ken deze constructie niet, maar het lijkt me dat je gedoe met de fiscus kunt krijgen i.v.m. het minimale DGA-salaris en het niet achtergesteld kunnen zijn van loonheffing.

 

Waarom niet een gewoon basissalaris en een bonus- of winstdelingsregeling, naast het dividend dat je als aandeelhouder kunt krijgen? Voor zover je medevennoten ermee willen instemmen natuurlijk.

 

Hoeveel % van de aandelen heb je eigenlijk?

Link naar reactie
  • 0

Hi René,

 

bedankt voor je snelle antwoord. Om je vraag te beantwoorden: ik heb 35% van de aandelen in de onderneming.

 

Bedoel je met het basissalaris in je antwoord het DGA-salaris of een ander lager salaris? Is het goed mogelijk om jezelf als directeur een lager salaris dan het DGA-salaris uit te keren?

 

Groeten Peter

Link naar reactie
  • 0

Nu wordt ik eigenlijk wel heel erg benieuwd wat jouw voordeel is dat jouw tot het kiezen van deze constructie heeft doen kiezen. Je hebt nu twee vennoten die samen 65% van de aandelen hebben, maar jij doet met 35% hoofdzakelijk het werk. Is de noodzaak om die twee vennoten mee te nemen zo hoog, dat je het risico dat ze jou buiten spel kunnen zetten voor lief neemt, of was het absoluut noodzakelijk om het zo op te zetten?

Link naar reactie
  • 0

Hi PJ.

 

de vennoten brengen veel geld en een heel erg groot netwerk in. We hebben genoeg aanvullende voorwaarden in de aandeelhoudersovereenkomst gezet zodat ik niet buitenspel gezet kan worden. Wat vind je van het salarisverhaal?

 

@renep: ik ben ook nog steeds benieuwd naar jouw reactie.

 

Groet Peter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.