• 0

Nieuw spel uitbrengen

Ik ben al full-time aan het werk dus alles wat ik hiervoor ga doen zal in de vrije uurtjes naast mijn werkzaamheden moeten gebeuren. Nu zou ik er voor de volle 100% in willen springen, maar ik heb gewoon een gezin waarvoor ik moet zorgen en geen financieën om het zo lang zonder of met minder inkomsten te kunnen doen.

 

Ik heb een nieuw spel bedacht wat ik de aankomende tijd wil gaan realiseren. Het gaat om een nieuw bordspel in de categorie puzzelen. Ik wil in eerste instantie de versie digitaal maken en als App uitbrengen (zoals wordfeud) om daarna eventueel als bordspel te maken.

 

In heel kort de stappen die ik van plan ben.

 

Eerste versie van de spelregels van het spel opzetten.

Mijn idee zit nu nog grotendeels in mijn hoofd (en op een paar kladjes) dit ga ik uitwerken in een document.

 

Zelf een prototype bouwen van het spel in karton/hout

Je komt er pas achter of een idee werkt door het te doen, aangezien knippen en plakken sneller gaat dan software programmeren wil ik het eerste prototype wel eerst als echt bordspel maken.

 

Spelen met familie en vrienden

Je komt er pas achter of een idee echt werkt door het te doen. Dus eerst zelf in het echt spelen met vrienden en familie. Is het leuk om te doen. Is het niet te moeilijk, of juist te makkelijk?

Welke regels moeten er aangepast worden om het leuk te maken? Moeten er elementen geïntroduceerd worden of juist verwijderd.

 

Spelregels en spel aanpassen na reacties

Na het spelen zullen er opmerkingen en aanmerkingen zijn, deze worden verwerkt in de spelregels en het prototype.

 

Vastleggen

Nu er echt concreet iets is heb ik volgens mij heb in deze stap genoeg informatie om het spelconcept vast te leggen en te beschermen, voor wat ik heb gelezen kan dit bij de belastingdienst en/of bij de notaris.

 

Digitale versie maken

Nu de regels concreet zijn kan er geprogrammeerd worden, en worden de eerste digitale versies gemaakt.

 

Na deze stappen zou ik dan ook een bordspel variant hiervan op de markt willen zetten, dit is echter op dit moment van latere zorg.

 

1. Waar ik wel bezorg om ben biedt het vastleggen van mijn idee bij een notaris voldoende bescherming om te voorkomen dat iemand anders mij kopieërt, digitaal of als bordspel?

2. Biedt dit ook bescherming in het buitenland of moet ik in verschillende landen mijn idee vastleggen?

3. Zijn er bedrijven waar ik een (beter) prototype kan laten maken zodat ik het bijv. ook kan laten testen op een spelletjesbeurs? Ook weer zonder dat ze met het idee aan de haal gaan?

4. Is het slim om met de digitale versie te beginnen (ik ga zelf programmeren) of zou een bordspel als start toch beter zijn.

 

Verder zijn alle opmerkingen, aanvullingen natuurlijk ook welkom.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik wil in ieder geval reageren op je 4e vraag; ja ik denk dat het digitaal uitbrengen een goede zet is. Waarschijnlijk gaan daar ook minder kosten (productie) in zitten. Als je het in de app store wil krijgen moet je wel rekening houden met een lang traject van goedkeuring waarschijnlijk. Op dit moment is er ook meer vraag naar digitale spellen en de verkoop gaat makkelijker.

Link naar reactie
  • 0

Spelconcept vastleggen en beschermen bij de belastingdienst of notaris is een farce. Een concept valt niet te beschermen.

 

Je kunt je intellectueel eigendom beschermen met modelrecht. Je kunt je tevens, mits je echt een uniek spel hebt, je beroepen op slaafse nabootsing indien er namaak op de markt komt.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

1. Waar ik wel bezorg om ben biedt het vastleggen van mijn idee bij een notaris voldoende bescherming om te voorkomen dat iemand anders mij kopieërt, digitaal of als boordsel?

 

In principe kan op (delen) van een spel auteursrecht van toepassing zijn. Internetjurist Arnoud Engelfriet heeft een blogpost geschreven over Wordfeud en Scrabble waarin een aantal aspecten aan bod komen. Vastlegging helpt dan misschien om aan te tonen dat jij dit als eerste uitgewerkt hebt.

 

4. Is het slim om met de digitale versie te beginnen (ik ga zelf programmeren) of zou een bordspel als start toch beter zijn.

 

Ik zou met een bordspel beginnen. Immers, het programmeren is maar een deel van het maken van een spel. Zie ook de blogpost over "How to fail" van Mike Lee, met daarin een aantal valkuilen bij het maken van games.

Link naar reactie
  • 0

Spelconcept vastleggen en beschermen bij de belastingdienst of notaris is een farce. Een concept valt niet te beschermen.

 

Je kunt je intellectueel eigendom beschermen met modelrecht. Je kunt je tevens, mits je echt een uniek spel hebt, je beroepen op slaafse nabootsing indien er namaak op de markt komt.

 

Dit dacht ik inderdaad ook, je maakt er waarschijnlijk alleen kosten mee..

http://www.amsterpark.nl/

 

Parking Schiphol

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.