• 0

Eigen parttime bedrijf vanuit bijstand

Hallo,

 

Ik heb een vraag. Ik zit momenteel voor een deel in de bijstand. Ik heb een parttime baan maar verdien daarmee niet voldoende om uit de bijstand te komen.

 

Ik wil graag een eigen parttime bedrijf (10 a 15 uur) per week starten. Mensen die vanuit bijstand straten, schrijven een ondernemersplan, en na de goedkeuring doorstromen naar WWBz (bijstand voor ZZPers). Nu is de vraag. De criterium voor WWBz is 1225 uur per jaar (23 uur per week) waar ik niet aan voldoe. Dus ik kom niet in WWBz en mag dus niet vanuit WWBz starten.

 

Kan ik dan een parttime onderneming vanuit WWB (bijstand) starten? Weet dat iemand?

 

BVD

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat was mijn vraag niet.

 

Ok ::)

 

Er was een aantal jaren geleden een regeling in Amsterdam, de bescheiden schaal regeling. Ik weet niet of die nog bestaat. Je zou eens contact kunnen opnemen met de sociale dienst van de regio waar je woont. Als er zo'n regeling bestaat, weten zij het.

 

Ik hoop voor je dat er nog een zinnige reactie komt van iemand. (EDIT: SuperDennis is me weer eens voor ;D )

Link naar reactie
  • 0

Dat was mijn vraag niet.

 

Als je concrete afgebakende vragen hebt die een BBZ-ambtenaar heel goed kan beantwoorden dan kun je beter daar terecht. Deze persoon wordt er voor betaald om hier antwoord op te geven en stopt niet in zijn eigen tijd zijn kennis is jouw casus - wat wij hier wel doen.

Als je verder wilt kijken, gebruik wilt maken van de op dit forum aanwezige kennis en kunde en op die manier grote sprongen wilt maken dan kun je beter alle tips en suggesties die hier gegeven worden als een spons in je opnemen en proberen daar iets moois van te maken. Het kan namelijk heel goed zijn dat iets naar de letter niet kan (wat de lijn van de ambtenaar is) maar in de praktijk wel (waar de ambtenaar nog nooit van gehoord heeft maar wij hier wel...).

 

Concreet antwoord op jouw vraag: neen, dat kan niet, de BBZ investeert in levensvatbare bedrijven, een bedrijf waar 15 uur in de week in gestopt kan worden is niet levensvatbaar. Bovendien verlies je veel belastingvoordelen die op uitkeringsniveau essentieel zijn.

 

Praktijkantwoord - in de lijn van Sabra: wellicht wel, als je je definitie van gewerkte uren goed uitwerkt - alle uren die je werkt tellen mee. Kijk goed naar de antwoorden die je gegeven worden en ga daarmee aan de slag. Doe je dat niet dan moet je je ernstig afvragen of je wel uit het juiste hout gesneden bent om ondernemer te zijn...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Bedankt Sabra! Ik ben je tip (de bescheiden schaal regeling) gaan googlen en heb voor mijn gemeente dit gevonden:

 

Speciale situatie: u ontvangt algemene bijstand en verricht op bescheiden schaal werkzaamheden als zelfstandige

De gemeente kan toestaan dat een ontvanger van een gewone bijstandsuitkering werkzaamheden als zelfstandige mag verrichten. De gemeente kan aan deze toestemming wel extra voorwaarden verbinden. Het geld dat u met de werkzaamheden verdient, wordt helemaal gezien als inkomen en wordt dus in mindering gebracht op uw bijstandsuitkering. De gemeente kan een eerder verleende toestemming weer intrekken. U kunt bij uw gemeente navragen hoe zij met deze specifieke situatie omgaat.

 

Bron: rechtopbijstand.nl

 

Het is dus wel mogelijk, alleen moet ik de toestemming van mijn gemeente daarvoor vragen. Thanx Sabra! :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Sabra! Ik ben je tip (de bescheiden schaal regeling) gaan googlen en heb voor mijn gemeente dit gevonden:

 

Speciale situatie: u ontvangt algemene bijstand en verricht op bescheiden schaal werkzaamheden als zelfstandige

De gemeente kan toestaan dat een ontvanger van een gewone bijstandsuitkering werkzaamheden als zelfstandige mag verrichten. De gemeente kan aan deze toestemming wel extra voorwaarden verbinden. Het geld dat u met de werkzaamheden verdient, wordt helemaal gezien als inkomen en wordt dus in mindering gebracht op uw bijstandsuitkering. De gemeente kan een eerder verleende toestemming weer intrekken. U kunt bij uw gemeente navragen hoe zij met deze specifieke situatie omgaat.

 

Bron: rechtopbijstand.nl

 

Het is dus wel mogelijk, alleen moet ik de toestemming van mijn gemeente daarvoor vragen. Thanx Sabra! :)

 

 

 

Goed om te horen. Ik heb gewerkt met iemand die gebruik maakte van deze regeling, maar dat is alweer een jaar of 5-6 geleden dus ik vroeg me al af of het nog bestond. Succes met de aanvraag!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.