• 0

Kleding importeren

Ik heb vorig jaar voor de grap kleding geimporteerd uit de VS en hier verkocht. Ik zit te twijfelen om dit op iets grotere schaal te doen (blijf wel binnen BTW grens). Echter volgens mij moeten er accijnsen, e.d. betaald worden op kleding die geimporteerd worden uit niet EU-landen. Wat komt allemaal bij kijken als ik het geheel correct wil doen?

(ik heb destijds wel de correcte omschrijving en bedragen op de verpakking laten zetten, maar de postbode kwam het keurig brengen zonder dat ik iets hoefde af te dragen aan heffingen).

 

Alvast bedankt voor de reacties,

Ton

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kun je iets specifieker zijn om welke kleding het gaat.

 

Bijv.

 

merkkleding (grijze parallel import)

halffabricaten (wort er hier nog een labeltje ingenaaid)

omvang in €uro's van de te importeren goederen

land van herkomst

 

etc.

 

Je bent hoe dan ook belasting verschuldigd over de waarde van de te importeren goederen.

 

Voor de rest zijn er nog richtlijnen m.b.t. parallel import, land van herkomst, etc. die ik zo niet weet. (Kvk kan je mischien antwoorden geven)

 

Daarnaast kan een goede expediteur ook zorg dragen voor de juist douane (ver)klaringen etc.

 

Veel is natuurlijk afhankelijk van de omvang / waarde van de te importeren goederen.

 

Link naar reactie
  • 0

Kun je iets specifieker zijn om welke kleding het gaat.

Het betreft dameskleding (jurken, lingerie).

 

merkkleding (grijze parallel import)

halffabricaten (wort er hier nog een labeltje ingenaaid)

omvang in €uro's van de te importeren goederen

land van herkomst

Merkkleding? Niet te koop in NL en volgens mij zelfs niet in Europa (tenminste niet via winkelketens)

Het is een eindfabrikaat, made in Taiwan, verkocht door een Amerikaanse firma

 

Ik weet niet van te voren hoeveel het kost, maar gaat meestal om zendingen van USD 100,00 per keer (dus kleine bedragen)

 

 

Ik ben benieuwd

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heb je bij dergelijk kleine bedragen niet of nauwelijks last van Douane, en dus import belasting.

 

Iets wat vaak voorkomt is dat de waarde van verzonden goederen, met een lagere waarde dan het factuurbedrag, worden verzonden. (Gift-Kado zending)

Op deze manier komt men ook vaak langs douane zonder belasting te hoeven betalen. Bovendien is er een grens waaronder geen BTW betaald hoeft te worden over de goederen die geimporteerd worden, mits voor eigen gebruik. Dit zou je even bij de kvk of douane na kunnen vragen.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

De btw-vrij grens is niet zo groot, mocht dat een probleem zijn - volgens mij iets van 22 euro per pakketje, als de inhoud duurder is zal er btw berekend worden door de douane.

 

Er wordt wel gewerkt met lagere waardes op de buitenkant, bijvoorbeeld als gift. Het lijkt me dat dit niet is toegestaan, en daarnaast kom je bij vezerkerde verzending in de knoei als het pakket zoekraakt.

Link naar reactie
  • 0

Een maat van mij importeerd veel kleding en volgens hem is de rekensom simpel:

Je neemt de dounewaarde (inkoop+porto) en dit vermenigvuldig je met 1,12 (12% invoerrechten is de max). Daarna doe je dounewaarde+invoerechten * 1.19 (BTW). Zo weet je precies wat de kostprijs is en kan je je marge berekenen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Onlangs ook kleding (bedrukte T-shirts) uit de VS geimporteerd. De eerste zending kwam snel en zonder problemen door de douane, importbedrag ca euro 400,00.

 

Met de 2e zending, bedrag euro 350,00 begon Fedex te vragen naar een 'Letter of Origin' ook 'Certificate of Origin' genoemd. Dit document was voor de douane die ernaar vraagt als de waarde boven de ca. euro 317,00 ligt.

 

Kopie/scan/fax was niet toegestaan en uiteindelijk heeft de zending een vertraging van 1 week opgeleverd. Te laat voor een beurs waarvoor de kleding was bedoeld.

 

Zorg er altijd voor dat de juiste documenten bij de goederen zitten, ook al gaf onze leverancier in de VS door dat het niet nodig was.

 

Succes,

Rick

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.