• 0

overname VOF

Geachte,

 

Mijn vrouw heeft samen met een vriendin een VOF. Ze hebben besloten per 01-08 uit elkaar te gaan en ik de uittredende vennoot opvolg. Daar ik zelf de administratie voer en blijf doen met mijn beperkte kennis stuit ik nu op een aantal zaken waar ik niet zeker weet of dit de juiste aanpak is.

 

1-volgens een assistent-accoutant moet de oude VOF afgemeld worden (Liquiditatie) daar we geen gebruik kunnen maken van de zgn.doorschuifregeling omdat we niet voldoen aan de 36-maande criterium. Dit ook voor de nieuwe LB en OB nummers.Klopt dit?

 

2-De balans ziet er nu (gemakshalve) als volgt uit :

 

DEBET:

MVA 50.000

 

CREDIT:

EV vennoot A (uittredende vennoot) 15.000

EV vennoot B (mijn vrouw) 15.000

VV 20.000

 

Nu stuit ik op het volgende:

De uittredende vennoot wil voor een bedrag van 10.000 uittreden. Afspraak is om dit in 10-maandelijkse termijnen te voldoen.

Ik hoef bij de intreding geen geld te betalen.

 

Vraag: wat wordt mijn openingsbalas van de nieuwe VOF?

 

Is dit:

DEBET

MVA 25.000 (boekwaarde was 50.000 bij liquiditatie maar valt lager uit door de gunstige overnamesom)

 

CREDIT

EV (mijn vrouw) 15.000

EV (ikzelf) 0

 

VV (uittrdende vennoot) 10000

 

of

 

DEBET

MVA 50.000 (werkelijke boekwaarde)

 

CREDIT

EV (mijn vrouw) 40.000

EV (ikzelf) 0

VV 10000

 

Graag jullie expertise

 

bvd

 

Kemal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

1-volgens een assistent-accoutant moet de oude VOF afgemeld worden (Liquiditatie)

 

Vraag hem/haar dan gericht advies hierover zou ik zeggen.

 

Dit is nogal tricky namelijk:

Als jullie 50K aan vaste activa hebben en de VOF wordt beëindigd (omdat een van de vennoten uittreedt) dan ben je volgens mij BTW over de marktwaarde van de activa verschuldigd (die gaan namelijk dan over naar privé).

En als jullie gebruik hebben gemaakt van investeringsaftrek etc, dan komt daar misschien ook een herziening van.

Dus misschien kan je eerst het beste een nieuwe VOF oprichten die de activa koopt van de oude VOF. En dan pas de zaak ontbinden.

 

Link naar reactie
  • 0

Peter,

 

Hij geeft het volgende aan: Bij de Kvk moeten we aangeven dat het om een voortzetting gaat, er is nl. niet echt sprake van een liquiditaite of een staking, maar de uittrdende vennoot wil een jaarverslag op datum van beindiging voor de aangifte IB. Ook geeft hij aan dat je anders niet in aanmerking kan komen voor een nieuwe BTW nummer of een LB nummer.

 

stap 1: uitschrijven oude VOF

stap 2: inschrijven nieuwe VOF

 

de activa gaat toch niet over naar prive?? Of begrijp ik het niet helemaal?

 

Maar kun je ook antwoord geven op mijn eerdere vraag, nl. hoe mijn beginbalans van de nieuwe VOF eruit komt te zien?

Link naar reactie
  • 0

Fiscaal gezien stopt een VOF als een vennoot uittreedt. En dus gaan de activa dan over naar privé en is BTW verschuldigd.

Behalve als het een overgang van een “algemeenheid van goederen” betreft (dus als een andere ondernemer in plaats komt van de oorspronkelijke ondernemer – en dat was jullie VOF).

 

Vandaar: vraag je accountant om gericht advies in deze.

 

Link naar reactie
  • 0

Peter,

 

Ik krijg geen informatie meer bij hem los, hij geeft aan dat ik daarvooer een afspraak moet maken. Ok duidelijk dat hij erop uit is zoveel mogelijk uren te maken om vervolgens te kunnen declareren. Hun goed recht maar als je de centjes niet kunt missen en hier al heel veel informatie weg kan plukken, is dat toch mooi meegenomen?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.